Sommige DECT gigaset telefoons willen blijkbaar geen vriendje zijn met Fritzbox

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Hallo 2022, (is nog raar om dat te schrijven)

Ik heb verbonden aan mijn Fritzbox 7530 een nu reeds oude Siemens Gigaset C47H handset. En die werken prima samen. Geen klachten over. Ook niet over dat toestel zelf trouwens.

Aangezien ik dit wou uitbreiden met een 2de handset en ik het zo goedkoop mogelijk wou houden leek een nieuwe gigaset de logische keuze, aangezien een Frtiz fon toch wat duurder is.

Ik kocht een eenvoudige A475H. Koppelen aan de Fritzbox lukt. Toestel is online, perfect normaal in rust.

Maar bij het maken van een uitgaande verbinding of het ontvangen van een oproep is er een zeer hoge kans dat die gaat crashen. Tegelijk klinkt een zeer luide storingsgeluid. Doe denken aan de geluid van een analoge televisie zonder zender, wanneer die 'sneeuw' toonde. Enige wijze om die handset terug normaal te krijgen is de batterijen even verwijderen.

Ik meende dat het probleem bij dit specifieke toestel lag. Dat het defect was. De handset kan koppelen met de Fritzbox. Iets is compatibel of is het niet. Aangezien tezamen met het geluid de handset ook vastloopt leek mij dat een handset-probleem, niet een 'lijnprobleem'.

Dus ik heb mijn handset binnen gedaan bij de winkel als zijnde 'defect' en ze hebben mij een nieuwe gegeven. Zelfde toestel. En die gedraagt zich identiek.

In de Fritzbox, bij de DECT-instellingen, is daar een sectie 'probleemoplossing' waar je twee zaken kunt aan of uit zetten. ''Probleemoplossing voor draadloze telefoons die niet GAP-compatibel zijn" en "Ondersteuning voor met CAT-iq 2.0 compatibele apparaten actief".

Maar ongeacht de combinatie van die opties lijkt dat geen enkel verschil te maken. Iemand interesse in een bijna nieuwe Gigaset handset :-D ?
Ratface
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

https://www.gigaset.com/hq_en/cms/servi ... oduct2=783

fritzbox staat er ook tussen als 'base station' feitelijk
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Aha. Interessant. Bedankt.

De Fritzbox 7530 staat niet tussen de Fritzboxen. En als ik eentje kies die er wel tussen staat, zoals de 7430 of de 7560, dan staat mijn handset er ook niet tussen. (Gigaset A475H)

Het is dus officieel normaal dat het niet (goed) werkt. Zo zie je maar hoever je komt met 'GAP-compatibel'.

Morgen komt de Fritz fon M2 toe die ik bestelde. Nu nog verzinnen wat ik met die gigaset handset kan doen. Verkopen met verlies of houden als bel.
Ratface
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

En toch is het vreemd dat zelfs basic bellen niet werkt terwijl je handset GAP compliant is

Vanop de gigaset website:

" Each DECT device that is currently available must, at the same time, be GAP-ready. This is a standard that enables DECT devices from different manufacturers to communicate with each other.

What does this mean in practice?

GAP enables, for example, a Gigaset handset to work with a DECT FRITZ!Box base station without any issues. That means devices can be tailored precisely to the needs of the user.

It must be noted, however, that the GAP standard only covers basic telephone functions. There may therefore be times when a handset from a different manufacturer is not able to carry out all the functions described."
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Wel, alles werkt wel. Registratie handset. Via de Fritzbox de belsignalen beheren. Wekkerfunctie via Fritzbox. Het telefoonboek van de Fritzbox benaderen en gebruiken. Bellen en oproepen ontvangen.

Behalve dat spoedig de storing gaat optreden en het toestel bevriest bij gebruik telefoniefunctie. Daarom dacht ik dat het defect was. Nu is mijn vermoeden dat de handset grotendeels compatibel is. Maar op een bepaald punt toch een instructie krijgt waarin die zich verslikt.
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”