Lijn onstabiel?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Gebruikersavatar
djVmaX
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 okt 2015, 23:27
Locatie: Edingen
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Contacteer:

Hallo,

Begin 2020 een huis (oude boerderij) gekocht en 2020 bijna heel het jaar door stabiel op een 85/30 profiel gezeten

Sinds januari 2021 is de lijn precies onstabiel geworden, mijn profiel schommelt de laatste tijden nogal vaak tussen 70/30 - 60/30 - 40/30, als ik dit aan EDPNET meld starten ze een TBF en wordt de lijn terug op 70/30 gezet.

Zit nu al bijna een maand stabiel op 70/30, maar ik vraag me af waarom ik niet meet op het 85/30 wordt gezet die ik in 2020 een heel jaar stabiel heb gehad.

In de Fritz!Box staatistics zie ik nogal veel fouten op de lijn (lopen soms tot 150 per dag) en ik begin me af te vragen of het niet aan de binnenbekabeling zou liggen.

Intro van proximus komt binnnen in een schuur via een oranje kabel die wordt vertakt in een soort krimpkous naar een VVT kabel, deze VVT kabel loopt voor ongeveer 15M naar een NTP. FritzBox zit direct op die NTP zonder filter. Mischien zou het al kunnen helpen om de NTP direct op die oranje kabel te zetten?

In de logs van de Fritzbox zie ik dat de lijn systematisch gecleared wordt iedere dag rond 2:40

Ik versta niet echt veel van de lijnwaarden dat ik kan vinden in de FritzBox en zou dus jullie raad hieromtremt willen hebben.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
EdpNet XL 70/30 Mbps
Yator
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 sep 2021, 10:17
Bedankt: 2 keer

Het automatisch elke nacht verbreken/verbinden kan je zelf uitschakelen in de fritsbox
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

Hoe 'korter bij de straat" je kan aansluiten hoe beter natuurlijk, maar dan staat je modem meteen ook 15 meter verder (of dichter? wie weet..) wat je wifi signaal dat weer (niet?) ten goede komt.

De las aan die kabel ziet er wel goed uit. Waar ik (uit praktijkervaring) meer schrik voor heb zijn die krammen waarmee de grijze kabel blijkbaar aan de muur is genageld.. Je kan hier redelijk gemakkelijk een interne draadbreuk mee veroorzaken, zeker bij harde kabel.

Je geforceerde disconnect kan je aanpassen via (geavanceerde view) internet-toegangsgegevens - verbindingsinstellingen wijzigen - kies 'internetverbinding permanent behouden) (op een 7590...)
Gebruikersavatar
djVmaX
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 okt 2015, 23:27
Locatie: Edingen
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Contacteer:

Bedankt voor de reacties.

Wifi is geen probleem, we gebruiken access points in het huis die bekabeld naar de rack in de schuur gaan.

Ik ga de NTP dit weekend verplaatsen op de oranje kabel en daar Fritz!Box zetten, zal dan van de Fritz!Box naar de rack gaan met een UTP.
EdpNet XL 70/30 Mbps
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

djVmaX schreef:Ik ga de NTP dit weekend verplaatsen op de oranje kabel en daar Fritz!Box zetten, zal dan van de Fritz!Box naar de rack gaan met een UTP.
Ik zou je ten stelligste afraden om aan die kabel te gaan prutsen.
Deze kabel is eigendom van Proximus, de las werd ook door Proximus gemaakt ...
15 meter dichter zal absoluut geen verschil maken.

En als er toch iets verkeerd is aan het stuk tussen de las en de NTP, dan moet Proximus dit herstellen (alles voor de NTP is Proximus terrein).
tdemeyer schreef:Waar ik (uit praktijkervaring) meer schrik voor heb zijn die krammen waarmee de grijze kabel blijkbaar aan de muur is genageld.. Je kan hier redelijk gemakkelijk een interne draadbreuk mee veroorzaken, zeker bij harde kabel.
Bij iedere TBF die EDPNet uitvoert krijg je een uitvoerig rapport met lijnwaarden.
De resultaten hiervan kan je terugvinden in de EDPnet klantenzone (bij de tickets). Een interne draadbreuk door een kram zou onmiddellijk zichtbaar zijn in de lijnwaarden?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
djVmaX
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 okt 2015, 23:27
Locatie: Edingen
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Contacteer:

Ok, dan ga ik inderdaad van af blijven. Ik vind het gewoon vreemd dat ik in 2020 heel stabiel op 85/30 een jaar heb gezeten en dat het sinds eind januari 2021 vrij schommelig is. Volgens EDPNET zijn de lijnwaarden ok, buiten het feit dat SNR waardes wat aan de magere kant zitten.

Ik zit nu bijna een maand stabiel op 70/30, maar ik zie hem soms dalen naar 60/30 of 60/20, een paar dagen later komt die dan terug op 70/30.

We hebben in die schuur wat elektriciteit werken gedaan, misschien hebben we de VVT kabel toen beschadigd, daarom leekt het mij misschien een idee om de NTP te verplaatsen, zo dicht mogelijk bij de intro, zodat we eventuele breuken op de VVT kunnen uitsluiten.

Zie hieronder de resultaten van EDPNET na de laatste TBF, ik heb geen idee wat het allemaal betekent. Heb er ook niet echt meer achter gezeten bij EDPNET omdat volgens hun de lijnwaarden ok zijn (buiten de SNR dan).

Code: Selecteer alles

Diagnosis Result
Number	DT1409167
Result	Green
Short description	Pre-Troubleshooting - Launched for : 024269211-102411982129 WHOLESALE BROADBAND ACCESS VDSL2 - Executed on : 024269211-102411982129 WHOLESALE BROADBAND ACCESS VDSL2
External Summary	Diagnose at 25/05/2021 18:04:32 for 024269211-102411982129 WHOLESALE BROADBAND ACCESS VDSL2 Green Diagnose Result The measurements indicate no fault. --- A DLM profile is active. Before the repair ticket creation, be sure that this profile is not the reason of your problem (instability, quality issue, ...). If you suspect it, first launch a TBF and wait for the results. --- If you decide to create a case it will be analysed by our helpdesk
copper analysis
CABLELENGTH = 287 m
AE_Insulation = 6088 kOhm
BE_Insulation = 7651 kOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = 23 nF
BE_Capacitance = 23 nF
AB_CAPACITANCE = 607 nF
Copper test type = AGW
synchro analysis
LineProfile = vdsl2_DLM_DynDyn_v2
HLOG_LATEST_RESULT = Hlog Test Ok
HLOG_LATEST_CREATIONTS = 20/05/2021 16
PortState = UNLOCK
SynchroState = SYNCH
DslamName = h02eng00004
DownstreamAttenuation = 15.7
UpstreamAttenuation = 17.1
DownstreamBitRate = 69979.0
UpstreamBitRate = 29999.0
DownstreamNoiseMargin = 17.6
UpstreamNoiseMargin = 10.0
VLAN10_AgentCircuitID = *H02ENG00004 eth 5/2/01/09
VLAN10_OALID = 005320646
VLAN10_SSID = 000000001985062
VLAN10_VLAN_OLO_S-tag = 143
CT ELIGIBILITY
isCTAllowed = false
CT_NOT_ALLOWED_REASON = WV line CT is not allowed
PM counters
LED indicator
network information
vectoring information
Firmware version = 1.180.129.93 AB
ROP vectoring level = Active
Maintenance mode = N
Fallback mode = NORMAL
LAN Port entries
DLM information
Date	Next eval.	Eligibility flag	Zone	Activation flag
2021-05-25T16	2021-06-14T16	F	DLMzone71	AUTO
EdpNet XL 70/30 Mbps
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

De resultatenTBF lijken mij op het 1e zicht ok
line attenuation < 20 dB en noise margin >10 dB
Insulation waarden ok (alhoewel AE & BE < 10 Mohm maar toch nog goed)
het enige dat mij opvalt in de info uit uw berichten is dat er soms niet herstelbare fouten gedetecteerd worden ( vrijdag+/- 18h?) met eventueel als mogelijk gevolg dat uw snelheid tijdelijk naar beneden gehaald wordt (door de DLM?)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

djVmaX schreef:Zie hieronder de resultaten van EDPNET na de laatste TBF, ik heb geen idee wat het allemaal betekent.

Code: Selecteer alles

vectoring information
Firmware version = 1.180.129.93 AB
ROP vectoring level = Active
Ik zie dat je nog driver 1.180.129.93 gebruikt
Ofwel heb je nog een oude Firmware op je Fritz!Box, ofwel heb je nog de optie "use previous driver" aangevinkt.
Probeer eens de laatste Firmware (07.28/07.29) te installeren met de nieuwste driver (1.180.131.76)
djVmaX schreef:We hebben in die schuur wat elektriciteit werken gedaan, misschien hebben we de VVT kabel toen beschadigd, daarom leekt het mij misschien een idee om de NTP te verplaatsen, zo dicht mogelijk bij de intro, zodat we eventuele breuken op de VVT kunnen uitsluiten.
Met een beschadigde VVT zouden de "insulation" waarden waarschijnlijk niet goed zijn?
djVmaX schreef:Sinds januari 2021 is de lijn precies onstabiel geworden, mijn profiel schommelt de laatste tijden nogal vaak tussen 70/30 - 60/30 - 40/30, als ik dit aan EDPNET meld starten ze een TBF en wordt de lijn terug op 70/30 gezet.
Volgens mij is er veel "ruis" op je lijn (SNR te laag in vergelijking met afstand/attenuation), en deze ruis neemt toe tussen 22u en 2u (prime time?).
Nieuwe (groot)gebruikers in het gebuurte sedert begin 2021?
Er zijn ook nog ADSL2+ gebruikers op jouw bundel (nog geen 552 kHz vectoring op jouw lijn)
Je krijgt wellicht een stabieler lijn nadat de laatste ADSL2+ gebruikers verdwenen zijn?

Met jouw attenuation (15dB) en afstand zou je lijn normaal 100/30 of 100/35 moeten aankunnen :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
djVmaX
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 okt 2015, 23:27
Locatie: Edingen
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Contacteer:

M_016 schreef:De resultatenTBF lijken mij op het 1e zicht ok
line attenuation < 20 dB en noise margin >10 dB
Insulation waarden ok (alhoewel AE & BE < 10 Mohm maar toch nog goed)
het enige dat mij opvalt in de info uit uw berichten is dat er soms niet herstelbare fouten gedetecteerd worden ( vrijdag+/- 18h?) met eventueel als mogelijk gevolg dat uw snelheid tijdelijk naar beneden gehaald wordt (door de DLM?)
Ok, zal het in het oog houden als het recurrent is. Is er iets dat zo'n fouten kan genereren?

philippe_d schreef: Ofwel heb je nog een oude Firmware op je Fritz!Box, ofwel heb je nog de optie "use previous driver" aangevinkt.
Probeer eens de laatste Firmware (07.28/07.29) te installeren met de nieuwste driver (1.180.131.76)
Klopt op tijdstip van die TBF zat de Fritz!Box nog op een ouder firmware, het zit nu op 07.28 en gebruikt Driver DSL version: 1.180.131.76
philippe_d schreef: Met een beschadigde VVT zouden de "insulation" waarden waarschijnlijk niet goed zijn?
Ok, VVT kunnen we dus uitsluiten?
philippe_d schreef: Volgens mij is er veel "ruis" op je lijn (SNR te laag in vergelijking met afstand/attenuation), en deze ruis neemt toe tussen 22u en 2u (prime time?).
Nieuwe (groot)gebruikers in het gebuurte sedert begin 2021?
Niet dat ik weet, we hebben wel geen coax in de straat, dus iedereen zit op koper :roll:
Zou een filter eventueel kunnen helpen tegen ruis of is dit compleet nutteloos?
philippe_d schreef: Er zijn ook nog ADSL2+ gebruikers op jouw bundel (nog geen 552 kHz vectoring op jouw lijn)
Je krijgt wellicht een stabieler lijn nadat de laatste ADSL2+ gebruikers verdwenen zijn?

Met jouw attenuation (15dB) en afstand zou je lijn normaal 100/30 of 100/35 moeten aankunnen :-(
Ok, afwachten dus... we zijn maar met 8 in de straat, meeste zijn wat oudere mensen (die waarschijnlijk blij zijn met ADSL en geen nood hebben aan VDSL)
EdpNet XL 70/30 Mbps
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

djVmaX schreef:
philippe_d schreef: Met een beschadigde VVT zouden de "insulation" waarden waarschijnlijk niet goed zijn?
Ok, VVT kunnen we dus uitsluiten?
Ik durf me daar niet 100% over uitspreken ...
Misschien kan een Proximus technieker hierop antwoorden?
djVmaX schreef: Zou een filter eventueel kunnen helpen tegen ruis of is dit compleet nutteloos?
Neen, de ruis wordt voornamelijk veroorzaakt door andere DSL gebruikers op jouw bundel.
Vectoring is het process dat deze ruis zo goed mogelijk onderdrukt.
Ook "aftakkingen" in de interne bekabeling zijn nefast voor de SNR (maar in jouw geval staat de NTP direct op de VVT zonder enige aftakking?
djVmaX schreef:Ok, afwachten dus... we zijn maar met 8 in de straat, meeste zijn wat oudere mensen (die waarschijnlijk blij zijn met ADSL en geen nood hebben aan VDSL)
Het gaat niet alleen over jouw straat, maar ADSL2+ klanten die nog op jouw ROP aangesloten zijn (1 ROP kan 96 klanten bedienen :wink: ).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Er is mijns inziens een verband tussen de soms gedetecteerde onherstelbare fouten en de soms lagere SNR
Mogelijks heeft dit te maken met het gebruik van de kabelparen in de distributiekabel (piekverkeer) en/of storingen door externe bronnen (buiten of binnen)
Misschien de zaken voorlopig zo laten 70/30 lijkt mij ok (misschien zit er 85 Mbps down nog in met 17 dB SNR) tot het probleem zich nog eens stelt (en dan zien of de isolatiewaarden gelijkaardig zijn/blijven)
Mogelijks betreft het een aansluiting op een zeer oude RTT distributiekabel (.5 i.p.v. .7 diameter?)
Gebruikersavatar
djVmaX
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 okt 2015, 23:27
Locatie: Edingen
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:maar in jouw geval staat de NTP direct op de VVT zonder enige aftakking?
Klopt, geen aftakkingen op de kabel, enkel de NTP staat op de kabel.
M_016 schreef:Er is mijns inziens een verband tussen de soms gedetecteerde onherstelbare fouten en de soms lagere SNR
Mogelijks heeft dit te maken met het gebruik van de kabelparen in de distributiekabel (piekverkeer) en/of storingen door externe bronnen (buiten of binnen)
Misschien de zaken voorlopig zo laten 70/30 lijkt mij ok (misschien zit er 85 Mbps down nog in met 17 dB SNR) tot het probleem zich nog eens stelt (en dan zien of de isolatiewaarden gelijkaardig zijn/blijven)
Mogelijks betreft het een aansluiting op een zeer oude RTT distributiekabel (.5 i.p.v. .7 diameter?)
Ik ga het inderdaad zo laten aangezien het probleem hoogstwaarschijnlijk niet van mijn bekabeling komt.
EdpNet XL 70/30 Mbps
Gebruikersavatar
djVmaX
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 okt 2015, 23:27
Locatie: Edingen
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Contacteer:

Deze week was het internet nogal onstabiel, profiel blijft wel op 70/30 maar internet is soms zeer traag haal soms amper 10Mb/s.

Ik heb gemerkt dat er in de Fritz nogal veel unrecoverable errors zijn, aan wat zou dit kunnen liggen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
EdpNet XL 70/30 Mbps
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”