Netwerk probleempje ... af en toe een verloren pakketje

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Hallo,

Mijn werk-PC verliest af en toe een pakketje. Soms slechts heel even. Een enkel lijntje van een ping. Soms iets meer, twee of drie pings. Op niveau van de Fritzbox staat de werk-pc als het toestel dat prioriteit heeft boven alle netwerktoestellen.

Ik gebruik een VPN op mijn werk-PC met daarover voip. Als het kort genoeg is valt de VPN niet uit. Maar de voip die ben ik kwijt bij de minste onderbreking. En dus ook degene met wie ik aan het praten was. - Niet handig.

Ik had dat eerder voor een paar weken geleden. Om proberen te bepalen wat het probleem was was ik met de werk-pc aan het pingen naar mijn Fritzbox. En via mijn prive-computer ook. Beide zijn via ethernet op dezelfde wijze verbonden.

Mijn netwerkopstelling is;
Fritzbox <------> Wifi repeater A <-----> Wifi repeater B <----ethernet---> switch <--ethernet---> switch< -----werk PC & prive-pc

De ping van de windows-pc geeft enkel weer dat de host niet bereikbaar. De ping van mijn Linux-pc gaf wel weer wie niet antwoorde. Dat was Repeater B. - Het niet-antwoorden gebeurde tegelijk op beide computers.

Ik heb een van de twee switchen vervangen door een betere. Een TP-link. Sinds dan geen problemen meer.

Tot vandaag. Maar wel anders. Nu is de host voor de windows computer soms niet bereikbaar. Maar geen pakketverlies op de linux-computer..

Dat lijkt mij raar. Ik zou verwachten als er probleem is dat beide dan dat zouden voorhebben. En aangezien de Windows -ping niet wil zeggen waar ergens het probleem zit tussen de PC en de Fritzbox weet ik niet goed wat doen.

Kan het aan de werk-PC zelf liggen?
Het zal toch niet de Fritzbox zelf zijn die ik in problemen brengen door die permanent door twee computers te zitten pingen?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

WiFi repeaters … dat staat bij mij nooit synoniem met stabiele verbindingen. En al zeker niet voor dingen zoals VPN of VOIP.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Die krengen probeer ik ook te vermijden.

Koop een treffelijk AP en bekabel dat
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Ik weet dat dit niet technisch ideaal is maar het werkt best goed. Snelheden tussen de nodes is hoog. Geen melding in logs van de repeaters van problemen. Aangezien ik mijn eigen internet moet betalen verkies is deze oplossing boven internet via de kabel dat 22 euro euro per maand duurder zou komen.

Terug naar de vraag;
Is er een logische reden waarom twee computers beide aan het pingen naar dezelfde host, zelfde netwerk-route, de ene zou falen de andere niet?
Is er een manier om via Windows te pingen met de ingebouwde ping of een exe waarmee ik terug kan krijgen waar onderweg het misloopt?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Zet anders meerdere pings tegelijk op naar al je toestellen , als die allen gelijktijdig ‘droppen’ is het een probleem met je PC, kabel of eerste aangesloten switch.

Indien niet gelijktijdig, volg de ketting :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

WalterB1 schreef:Is er een manier om via Windows te pingen met de ingebouwde ping of een exe waarmee ik terug kan krijgen waar onderweg het misloopt?
PathPing
https://en.wikipedia.org/wiki/PathPing
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Zoiets als pingpath neemt enkel layer 3 hops in beschouwing. Een repeater ga je daar niet op zien. Dus ik twijfel of dat gaat helpen.
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Ik gebruik voor zulke issues altijd PingInfoView van Nirsoft.
Ik zet een ping op naar:
* Endpoints binnen hetzelfde subnet.
* De default gateway.
* 8.8.8.8 en 8.8.4.4.
* Eventueel kan je de IP endpoint van je voice oplossing of van je VPN van je werk nog toevoegen (in de veronderstelling dat die ICMP toelaten).

Ik laat die 36u lopen (elke 2 seconden een ping met een timeout van 250ms). Meestal heb je het issue dan héél snel gevonden. PingInfoView verbruikt veel RAM om al die pings te 'plotten' maar met een 'testpc' tijdelijke aangesloten, heb ik het issue meestal héél snel gevonden.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Trek een patchkabel los over de vloer en controleer of je zo nog verlies hebt. Indien niet, dan is je wifirepeater systeem de oorzaak. Wat voor mij de meest mogelijke oorzaak is.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Bedankt voor al de tips!

PingInfoView kan gelukkig werken zonder extra nodige rechten. Die is bezig om repeater A en B en de Fritzbox te pingen en Google DNS'en. Staat op 250ms en om de 2 seconden. En mijn privé-computer is die ook tegelijk aan het pingen en die pings aan het loggen.

Tot nu zie ik enkel dat vrij regelmatig de ping naar google soms faalt. En 1x die naar de Fritzbox. Repeaters tot nu antwoorden steeds.

Een kabel trekken naar de Fritzbox is niet mogelijk. Naar repeater A wel. Een directe verbinding maken tussen repeater A en de werk-pc is een optie die ik kan proberen als test.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

WalterB1 schreef: Tot nu zie ik enkel dat vrij regelmatig de ping naar google soms faalt. En 1x die naar de Fritzbox. Repeaters tot nu antwoorden steeds.
Voor de zekerheid toch. Iets van packet loss - "af en toe een verloren pakketje" zoals de titel aangeeft - is normaal en te verwachten, toch zeker voor iets als ICMP. Zolang dat binnen de perken blijft is dat geen probleem. Er kunnen verschillende redenen zijn, en niet enkel dat de ping er niet raakt want ping is niet echt de meest betrouwbare methode hiervoor. De ping kan door de server van Google ook eens gedropt worden afh van de load, evenals dat onderweg eens kan gebeuren want de prioriteit die aan ICMP toegekend wordt is doorgaans lager dan die van ander verkeer.

Als je zegt dat de ping naar Google "vrij regelmatig" faalt, wat betekent dat dan, over welk percentage% gaat het? Ik heb zojuist eens 5 minuten zitten pingen naar 8.8 en ik heb 1% packet loss, of 3 pings op een totaal van 300. Dat is normaal en te verwachten voor ICMP over het internet, en geen probleem, mijn internetverbinding werkt volledig naar behoren, en ik ga er van uit dat mijn DNS-verkeer naar 8.8, als ik die zou gebruiken, een packet loss van <1% zou hebben. Vanaf >2% loss is het wat mij betreft iets dat nagekeken moet worden, maar de eerste stap is dan wel nagaan of het probleem bij jezelf ligt of ergens anders.

Als je meer dan 2% hebt is het dus idd iets dat verder moet worden nagegaan. Indien minder dan 2%: zijn er nog applicaties waar je problemen bij hebt op VPN en VOIP na? Staan je QoS-instellingen wel goed om VOIP te prioritiseren, zodat het niet eventuele bursts van andere applicaties zijn die problemen opleveren met je VOIP verbinding?
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Moet snel posten... shift start om 10u30...

Sinds mijn vorige post;
google DNS 3% verlies (12x)
Fritzbox 0,2% (2)
repeater A 0,05% (1x)
repeater B 0%
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

WalterB1 schreef:Aangezien ik mijn eigen internet moet betalen verkies is deze oplossing boven internet via de kabel dat 22 euro euro per maand duurder zou komen.
Deze snap ik niet? Welke ethernetkabel kost 22 Euro per maand? :eek:

Al eens getest met die toestellen die netwerk over het stroomnetwerk doen? Deze waren jaren geleden bij mijn ouders thuis zeer stabiel tegenover repeaters (ik ga er wel vanuit dat bij beide systemen de technologie al wat beter is).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

MClaeys schreef: Deze snap ik niet? Welke ethernetkabel kost 22 Euro per maand? :eek:
Ik vermoed dat hij de prijsvergelijking met een andere internetprovider over de coaxkabel maakt.
WalterB1 schreef: google DNS 3% verlies (12x)
Fritzbox 0,2% (2)
repeater A 0,05% (1x)
repeater B 0%
Lijkt me dan toch in de eerste plaats een probleem dat achter de demarcation ligt, niet?

Die 0.2% is niet goed (ik heb 0% naar mijn router) maar dat mag nu ook niet de oorzaak zijn van de applicatieproblemen die je beschrijft. Het kan immers zijn dat de CPU van de Fritzbox die 0.2% gewoon zelf heeft gedropt (geen idee hoeveel kracht die heeft).
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

WalterB1 schreef:Moet snel posten... shift start om 10u30...

Sinds mijn vorige post;
google DNS 3% verlies (12x)
Fritzbox 0,2% (2)
repeater A 0,05% (1x)
repeater B 0%
Een drop naar je eigen interne netwerk apparaten zal exponentieel zichtbaar zijn naar buiten. Dus die drop op je repeater is niet goed, maar je cijfers zouden ook geen issues mogen geven met VPN of VOIP verbindingen eigenlijk. Zeker WiFi en VOIP zijn normaal bestand tegen dropped packets, tot op zekere hoogte. Als de verbinding effectief verbroken wordt zodat je ze terug moet opbouwen is er eigenlijk iets anders aan de hand.

Heb je het ook als je met 'werk pc' met een kabel verbonden bent op je Fritzbox (als dat kan) ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Na een (werk)dagje pingen;

Werk-PC;
Fritzbox: 35x mislukt van 15998 = 0,22%
Repeater A; 26x mislukt van 16007 = 0,16%
Repeater B: 8x mislukt van 16025 = 0,05%
8.8.8.8 : 446 x mislukt van 15589 = 2,77%
8.8.4.4 : 446x mislukt van 15587 = 2,78%

maximaal aantal opeenvolgende mislukt; 1

Maar op mijn privé-computer, die ook aan het pingen was heb geen enkel pakketje verloren. 0. Ben gaan zoeken met zoekopdracht in de logs, heb ze alle vier met page down overlopen. Niets te vinden. Gewone ping van xface terminal. Ik pingde naar dezelfde hosts als op de werk-pc. Enigste verschil was dat ik pingde naar slechts 1 google DNS.

Ik heb niet de indruk dat ik een netwerkprobleem heb. Vandaag heb ik nu wel bijna niet zitten bellen, was bijna enkel e-mails doen. Dan kan het ook niet uitvallen.

In verband met de andere vragen;
Ik zit op een 3de verdiep in een appartementsgebouw. Mijn stijgleiding is defect. Ik heb geen haalbare wijze gevonden om een nieuwe kabel te trekken. Via bestaande buis telefoonkabel niet mogelijk. Door de trappenhal trekken ook niet redelijk. Minst zot zou zijn via de buitengevel van het gebouw.

Maar ik wil ook geen extreme maatregelen proberen te nemen met oog op 'einde verhaal' VDSL, welkom fiber. Dan zal er een oplossing moeten gezocht worden voor iedereen. Ik veronderstel dat dit dan kan binnenkomen via de buitengevel zoals nu reeds is voor de kabeldistributie. Zie geen andere optie.

Mijn Fritzbox staat op het gelijkvloers in de stookkelder bij een raam. Via wifi langst de buitenkant van het gebouw en mijn balkon is de uplink. Ben marginaal verbonden via 2,4Ghz en via 5Ghz met een link die zwalpt tussen de 380Mbps en de 800Mbps. Dat werkt verbazend goed.

Het enige echte probleem is dat die automatisch de 5Ghz gaat uitzetten als die ergens radar opvangt.

Er is ook een aansluiting voor Telenet/Orange. Goedkoopste oplossing is een 40 euro. Maar vanwege de te lage upload moet ik dan het boostpack nemen. Komt op 55 euro. Is dan een 22 euro duurder dan wat ik nu betaal via EDPnet .

Volgende week als het terug drukker is zal ik verder pingen en zien of ik iets wijzer kan worden. Misschien is er toch een probleem met de werk-pc zelf. Aangezien de andere computer die aan de zelfde switch is aangesloten geen probleem heeft.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Lijkt wel op een issue met de PC of met de netwerkaansluiting, switchpoort of kabel. Ik zou die laatste 2 eerst al elimineren.

Wat betreft de verbinding, als je Line of Sight hebt tussen je balkon en je uplink zou ik een setje Mikrotik Wireless wire nemen. Dat is veel stabieler en sneller dan een WiFi repeater en heb je ook geen wireless bottleneck voor een eventuele fiber aansluiting in de toekomst.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Ja, ik zal de ethernetkabel van de werk-PC naar de switch vervangen en die in een andere poort steken. Dat is eenvoudig om eens te proberen.

Geen 'line of sight'. Gebouw maakt een flauwe hoek. Fritzbox rechterkant van het gebouw, ik linkerkant.

Heb wel wifi-ontvangst in de zeer ruime omgeving van het gebouw. Een wifi-repeater op het balkon op een 3de heeft serieus bereik. Niet dat dit nu nuttig is.
Yodia
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 dec 2021, 09:13
Bedankt: 1 keer

start de coax ook in de stookkelder?

Dan kan je werken met MoCa om ethernet over coax te sturen
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Neen. Die loopt op de naad tussen het gelijkvloers en het 1ste verdiep over de buitengevel. En takt daar af naar boven naar de diverse verdiepingen. En dan via een gat door de muur komt dat uit in de living.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”