Zelf syndicus zijn

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Hey

Zijn er hier mensen die appartement wonen en zelf syndicus zijn? Net een appartement gekocht 1van3 in het gebouw, maar een externe syndicus aanstellen is dat het wel waard?

Ik vind er een geen duidelijk stappenplan van, wat de syndicus moet doen:

- Jaarlijkse vergadering + verslag +lijst met aanwezigen
- 2 rekeningen openen
- verzekeringen

Alvast bedankt
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Ik zou nooit vrijwillig syndicus worden voor een gebouw. Ze gaan verwachten dat je het kosteloos doet (want anders zouden ze een échte syndicus nemen) en er kruipt toch wel wat tijd in. Bovendien is mijn ervaring dat er vroeg of laat (eerder vroeg dan laat) wel eens een discussie optreedt omdat ze denken dat je jezelf op de 1 of andere manier bevoordeeld, of iemand het niet met je eens is, of een herstelling niet rap genoeg gebeurt, of ....

Bovendien ben je als syndicus verantwoordelijk voor hetgene je doet (en ook niet doet). Wetgeving verandert en inzake sommige zaken moet je zorgen dat je op de hoogte bent van de laatste wijzigingen. Denk aan de voorbije 10 jaar bvb inzake reglementering liften, isolatie, ...

Voor een nieuwbouw met bvb 3 eigenaars kan je je er nog aan riskeren, maar ik heb ook al situaties gezien van oude gebouwen met 20 mede-eigenaars waar er dan 1tje syndicus is ...

Voor een klein gebouw met 3 ME's vermoed ik niet dat een syndicus zoveel gaat aanrekenen ...
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Zelfde ervaring als hierboven (heb het ook ooit overwogen maar van afgezien):
- Er kruipt werk in.
- Discussies over allerlei kleine dingen: een dak dat hersteld moest worden, verschillende offertes opgevraagd, uiteindelijk pakken ze dan 1tje die 40% goedkoper is dan de andere > dan is dat dak niet goed hersteld en lekt het alsnog en is die 'dakwerker' failliet na de werkzaamheden. Gevolg: 12k in de vuilbak gegooid eigenlijk.
- Zelf ben ik rekencomissaris (verplichting om de syndicus te controleren): ik krijg daarvoor een verzekering van de VME (de syndic heeft dat geregeld). Stel dat ik een fout maak en de mede-eigenaars keren zich tegen mij om de schade te verhalen kan ik die schade vervolgens weer op de verzekering verhalen. Dart kost 100 EUR per jaar dacht ik aan de VmE, die verzekering. Er is al rondgegaan alsgevolg hiervan dat ik 100 EUR 'krijg' per jaar... Mensen die dan dingen niet goed kunnen interpreteren en me dan half beschuldigen van dat ik 100 EUR 'pik' per jaar. Ze mogen dat jobke ook zelf gaan doen ze, mijn mandaat staat vrij, maar er zijn geen kandidaten als ik het aanbiedt :lol:
- Je moet je indekken via een verzekering als je slim bent.

Niet aan beginnen, teveel zever mee. Het is natuurlijk wel maar een bouw van 3 appartementen, dat maakt het misschien wel makkelijker.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Er is een forum over mede-eigendom: https://www.quimmo.be/nl/forums/nederlands
Zelf ben ik syndicus in een blok van 8 met lift. Ik reken wel een vergoeding aan, maar iedereen is blij dat ik het voor veel minder geld doe dan een professionele.
Mijn zus en haar man doen het ook waar ze wonen. Wij zien geen problemen.

In een gebouw van 3 zonder lift is het natuurlijk moeilijker om een vergoeding te vragen, maar toch. Want er zijn verplichtingen. Verslag maken. Inlichtingen aan notaris bij verkoop van een appartement, enz.

Ik heb vroeger een cursus mede-eigendom gevolgd omdat ik er geen kennis over had.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Voor mij zijn de verplichtingen nogal vanzelfsprekend. Je vindt er veel over in de media.

* Jaarrekening maken, verdeling over de appartementen. Ik doe dit in Excel, professionelen met een specifiek programma.
* Begroting maken van de kosten voor volgend jaar. Niet vergeten. Dit is wettelijk verplicht.
* Algemene vergadering organiseren
* Expliciet vragen om de jaarrekening goed te keuren.
* Verslag maken

Andere:
* Brandverzekering afsluiten, electriciteitscontract idem.
* Verzekering BA mede-eigendom. Kost 75 Euro voor klein blokje. Nutteloos, maar wettelijk verplicht.
* Binnen de 15 dagen inlichtingen geven aan de notaris bij verkoop van een appartement in het gebouw.
* Post Interventie Dossier van de algemene delen bijhouden.
* VME (Vereniging van Mede-eigenaars) aangeven in de KBO, jezelf aangeven als syndicus. De VME krijgt een ondernemingsnummer.
* EPC algemene delen laten opstellen. Voor blokje van 3 is dit uitgesteld tot 1 jan 2024.

Als mede-eigenaar vervang ik de defecte lampen in de trappenhal en de oprit. Vroeger, toen het goedkope gloeilampen waren, rekende ik daar niets extra voor aan. Nu zijn het leds en reken ik de kostprijs aan.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Kijk daar heb ik iets aan, bedankt!
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
IvoDeMeyer
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 03 okt 2017, 18:35
Bedankt: 3 keer

Al 26 jaar ben ik syndicus van een appartementsgebouw met 5 appartementen, 2 enkele garages en 2 dubbele garages. Je bespaart enorm veel geld door zelf syndicus te zijn. Ik vraag wel een kleine vergoeding aan de anderen. Oorspronkelijk was dat 150 BEF per maand, per appartement. De aannemer die het gebouw plaatste stelde dat voor. Ik heb dat nooit geïndexeerd. In ons gebouw zijn het wel allemaal eigenaars. Dat loopt bijzonder vlot. Wij hebben nog nooit moeten stemmen en alle beslissingen tot op heden zijn met unanimiteit goedgekeurd.

Zelf ben ik ook medeeigenaar van 2 andere appartementsgebouwen. Omdat het grote gebouwen zijn is dat telkens een professionele syndicus. Dat kost enorm veel geld en op alles hebben ze een commissie. Op die manier verneem ik wel telkens alle wetswijzigingen. Je bent verplicht een verzekering voor BA te nemen. Ik heb dat bij Axa. Betaal daarvoor maar 50 euro per jaar (uiteraard betalen de anderen daarvoor mee) en dat is nog nooit geïndexeerd. Op die manier ben je ingedekt.

Ik maakte een rekenblad in Excel dat alles uitrekent (ben zelf een lesgever Excel in een hogeschool). Als je wilt mag je dat zelfs gratis hebben.

Eigenlijk kan ik je alleen maar aanraden om het zelf te doen.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Je moet ook wel een beetje beschikbaar zijn om kleine dingen te regelen. Best ook beetje handig zijn of een contact hebben met een handig iemand om kleine technische euvels snel te verhelpen. Als er enige miserie is moet je bereid zijn om het op te lossen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

Block schreef:Hey

Zijn er hier mensen die appartement wonen en zelf syndicus zijn? Net een appartement gekocht 1van3 in het gebouw, maar een externe syndicus aanstellen is dat het wel waard?
Alvast bedankt
27 € dat een erkende syndicus per appartement per maand vraagt voor alle paperassen en boekhouding winkel + wettelijke verplichtingen is eigenlijk peanuts.
Die 27 € is te veel, 100 € per maand aan telekom is dan weer normaal.
Begrijpen wie kan.
En het verhaal van de % IS meestal van horen zeggen.
Een appartement gebouw met een slecht werkende raad ja begin er maar aan met mensen die bang zijn om wat vrije tijd op te offeren.
En cowboy syndics zijn er ook.
Zelf eigenaar van een garage sinds 5 j nog nooit een afrekening gezien of betaald (er is elek aanwezig, automatische poort, water enz.)
Wie zou het al 5 jaar betalen andere eigenaars, wie weet. (er is echter een notariële akte) de fiscus weet me wel te vinden.
Blijkbaar zijn er een paar die hun job niet doen, syndicus, rekencommissaris.
Syndici en syndici.
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 06 mar 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

ik ben gestopt als syndicus in een klein blokje
reglementen en wetten werden te streng...en verantwoordelijkheid ook
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Ja dat begrijp ik. Ik ben me een beetje aan het inlezen, voor een klein blokje zijn veel van die regeltjes er toch over.

IvoDeMeyer ik heb een pb'tje gestuurd.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

En vergeet ook niet dat je zal moeten optreden als één eigenaar of huurder zich niets van het reglement aantrekt. Of dat er geschil ontstaat tussen de eigenaren. Dan ben je blij dat een externe professioneel kan optreden en vermijd je een oorlog onder de mede-eigenaren.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Hier een woonerf met 6 woningen.
De woningen zijn volledig privatief, gemeenschappelijk zijn een oprit met wat verlichting, een automatische poort met brievenbussen en een gemeenschappelijke videofoon. Er is geen syndicus, wel een "voorzitter" en een "penningmeester".
De statuten (van 2005) werden niet aangepast aan de nieuwe wetgeving, er is geen ondernemingsnummer, sinds 2005 waren er 3 of 4 "jaarlijkse" vergaderingen. Er is geen meerderheid om de VME in regel te stellen wegens te duur.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

R2D2 schreef:En vergeet ook niet dat je zal moeten optreden als één eigenaar of huurder zich niets van het reglement aantrekt. Of dat er geschil ontstaat tussen de eigenaren. Dan ben je blij dat een externe professioneel kan optreden en vermijd je een oorlog onder de mede-eigenaren.
Dat is één van de redenen om het niet gratis te doen. Het is voor mij geen reden om geen syndicus te worden.
Meestal werken de bewoners mee. Je moet wel tegen wat 'zagen' kunnen.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

seagull schreef:Hier een woonerf met 6 woningen.
Er is geen syndicus, wel een "voorzitter" en een "penningmeester".
De voorzitters functie bestaat wettelijk alleen tijdens de jaarlijkse vergadering.
En wie controleert de secretaris?
Is zoals bij amateur sportverenigingen als de kas leeg is of leeggemaakt is verdwijnen ze met de noorderzon.
Als er iemand verkoopt en de nieuwe wil de wettelijke regels volgen veel plezier met huidige regelgeving.
Dan zal het niet vrijwillig maar van moeten zijn.
En eigenlijk kan wie wil verkopen niet verkopen zonder dat alles wettelijk is aangepast.
Leg dit vb maar eens voor aan een degelijke notaris = gratis trouwens.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”