duidelijke energietarief -> direct vermeld wat er op de factuur komt

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
speciall
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:49
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

Allen,

met een komend nieuw energiecontract was ik wat op de vreg aan't kijken, en tariefkaarten van verschillende maatschappijen.

Op de tariefkaarten & op de VREG staat de netto stroomprijs zonder enige heffingen enz op

Is er nergens een site waar ik het geschat verbruik kan ingeven en direct de energie prijs per kWh zie die op de factuur zal komen?

Bij Ecopower hebben ze dat duidelijk gezien, gewoon 1 tarief incl alle heffingen en andere zaken.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Je kan toch de V-test doen op de site van VREG?
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Het enige dat telt bij het vergelijken van energieleveranciers, zijn de effectieve kosten voor stroom/gas en hun vaste kosten.
Op al de rest hebben zij (en jij) toch geen invloed, want die worden de intercommunale aangerekend.

Om die reden vind ik tariefkaart van Ecopower zelfs een pak verwarrender. Heb toch efkes moeten zoeken wat hun effectieve prijs is die ze zelf aanrekenen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Fallschirmjaeger schreef:Om die reden vind ik tariefkaart van Ecopower zelfs een pak verwarrender.
ik vind dat net een pak duidelijker.
ok, je weet misschien niet exact hoeveel je kwijt bent aan ecopower en hoeveel je kwijt bent aan de staat, but who cares ?

ecopower:
in januari kan je berekenen wat je factuur zal zijn het jaar erna aan de hand van hun prijs per kwh x je geschat verbruik = totaalprijs, klaar

bij de anderen moet je eerst zelf die rekensom gaan maken:
zoveel kost hun kwh
zoveel moet je erbij tellen 1x voor vaste kost
zoveel cent moet je bijrekenen voor x en y
en dan maal geschat verbruik.
en oja, als het dan nog variabel tarief is kan je gewoon stoppen want dan weet je het nooit meer.

hoeveel % ecopower neemt, hoeveel % de staat neemt, en hoeveel % je voor "groene energie" afgeeft, maakt mij geen bal uit.
wat mij uitmaakt is hoeveel ik per kwh kwijt ben, in totaal.

ik vergelijk ecopower altijd met een restaurantbezoek in europa ("fooi inbegrepen") en al de andere met amerika "hier is de rekening, zoveel procent verwachten wij er nog bij, reken maar uit"
speciall
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:49
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

Splitter schreef:
Fallschirmjaeger schreef:Om die reden vind ik tariefkaart van Ecopower zelfs een pak verwarrender.
ik vind dat net een pak duidelijker.
ok, je weet misschien niet exact hoeveel je kwijt bent aan ecopower en hoeveel je kwijt bent aan de staat, but who cares ?

ecopower:
in januari kan je berekenen wat je factuur zal zijn het jaar erna aan de hand van hun prijs per kwh x je geschat verbruik = totaalprijs, klaar

bij de anderen moet je eerst zelf die rekensom gaan maken:
zoveel kost hun kwh
zoveel moet je erbij tellen 1x voor vaste kost
zoveel cent moet je bijrekenen voor x en y
en dan maal geschat verbruik.
en oja, als het dan nog variabel tarief is kan je gewoon stoppen want dan weet je het nooit meer.

hoeveel % ecopower neemt, hoeveel % de staat neemt, en hoeveel % je voor "groene energie" afgeeft, maakt mij geen bal uit.
wat mij uitmaakt is hoeveel ik per kwh kwijt ben, in totaal.

ik vergelijk ecopower altijd met een restaurantbezoek in europa ("fooi inbegrepen") en al de andere met amerika "hier is de rekening, zoveel procent verwachten wij er nog bij, reken maar uit"
awel, dat is exact wat ik bedoel,
ik heb totaal geen interesse in taksen, heffingen etc.
Ik wil gewoon zien:
Zoveel nachttarief wat op de factuur komt
zoveel dagtarief wat op de factuur komt.
zoveel vaste kosten komen er op de factuur

Ik heb daar ooit is een excel voor gemaakt maar heb geen zin om dat weer te doen, kan de vreg niet gewoon de prijs afbeelden wat je gaat betalen per KWH incl taksen & heffingen? ik zie enkel idd een 'totaalprijs'.
Deze totaalprijs is gebaseerd op het geschat verbruik, als ik nu 1000kwh meer heb, kan ik moeilijk zien wat het gaat zijn.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Fallschirmjaeger schreef: Om die reden vind ik tariefkaart van Ecopower zelfs een pak verwarrender. Heb toch efkes moeten zoeken wat hun effectieve prijs is die ze zelf aanrekenen.
Afbeelding

Hoeveel duidelijker kan het zijn? :eek:
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

@cadsite: Fallschirmjaeger (ja dat heb ik gecopypaste :p) wil het moeilijke zien, de prijs van de energiecomponent zelf.
zoals de verwarrende tariefkaarten tonen, en zoals verkopers proberen te misbruiken.

ik heb hier al verkopers gehad "wij zijnt goedkoopste, zoveel kost onze energie", en dan geven ze je de kost van de energiecomponent,
maar niet de kwh prijs dat je gaat betalen.
en veel mensen denken dan "ha das de beste", terwijl ze dan geen rekening houden met de vaste taksen (gelijk voor allen),
de vaste kost van het contract, en wie weet welke andere addertjes.

ben bij ecopower, niet omdat dat de allergoedkoopste is, maar omdat dat de allerduidelijkste is.
(en ze zijn zeker niet de duurste)


@speciall : normaal zie je bij de vtest, als je op detail klikt van een resultaat, onderaan bij "totaal" je totaalprijs.
links van die totaalprijs zie je je kwh, en links daarvan de kwh prijs.
dag/nachttarief moet je niet echt meer op letten, dat zijn ze toch aan het uitfaseren.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

In feite is het toch simpel: bij elke leverancier zijn de net- en distributiekosten dezelfde. Reken het dus 1x uit hoeveel de intercommunale aanrekent voor dag- en nacht transport en je kent ze toch voor alle leveranciers? Het enige wat een paar komma's van centiemen kan schelen is de bijdrage in de certificaten, maar dat is echt maar een klein verschil (die je dan ook verrekend in je kWh prijs).
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dat is het niet.
De ene rekent nog een jaarlijkse administratie, de andere huur van de meter, een andere een staffelprijs op de aansluiting,…
Kortom, alles om te voorkomen dat je zelf je eindfactuur kan uitrekenen.

Geef mij dan maar de extreme duidelijkheid van ecopower.
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Die duidelijk prijs is ook de reden waarom ik voor ecopower heb gekozen. Geen gezever. Daarvoor was ik bij een leverancier die een speciaal energie tarief had voor goed te scoren op de vtest. Eenmaal op hun site is dit tarief weggemoffeld en moest je serieus doorklikken om dit te krijgen. Bovendien hadden ze dan nog eens een duurder tarief met bijna dezelfde naam. Ik had dus het verkeerde product besteld.

Ecopower is momenteel de goedkoopste in mijn geval met hun nieuwe tarieven van 2022. De vtest houdt al een aantal maand rekening met hun tarieven die gelden vanaf 2022.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Mja, maar een kWh prijs hebben incl het abonnementsgeld bv, kan je nooit hebben. Gezien dat een vaste kost is, zal die dalen naargelang het aantal meer kWh dat je verbruikt...

Mij lijkt het toch gewoon beste om dat toch apart te zien van de rest. Ecopower is inderdaad een heel handig systeem, maar komt vooral voor grotere verbruikers nadeliger uit. Ik dacht trouwens dat zij met een soort warmtepomptarief gingen komen, maar het is daar heel stil rond geworden...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Vaganzza schreef:Mja, maar een kWh prijs hebben incl het abonnementsgeld bv, kan je nooit hebben. Gezien dat een vaste kost is
of, die kost is er niet.
vaste kost is iets dat sommigen nog aanrekenen, maar niet allemaal.
en dan nog is het iets onduidelijk, zelfs al apart gemeld, want bij de 1ne betaal je dat een jaar voorruit, bij de andere deels per maand,
nog een andere is dat jaarlijks voor het volgende jaar, ...
en dan moet je nog die prijs optellen met je verbruik, en terug gaan delen om te weten wat je nu eigenlijk werkelijk per kwh hebt betaald.

met 1 vaste kwh prijs, kan je zeggen dat je "variabel vaste vergoeding hebt", maar je kan ook gewoon simpelweg correct zeggen "ik verbruik x en betaal y", zonder andere variabelen.
transparantie is key, vind ik.

begin te denken dat het halve land gebrainwasht is om aparte cijfertjes te zien, om dan te denken dat dat duidelijk is, en achteraf niet exact te betalen wat ze berekend hebben door 1 van die cijfertjes....
het kan toch niet duidelijker dan 1kwh = x cent , punt ?
i mean 1 euro = 1 euro, dat weet iedereen.
maar 1 euro = 40,3399 belgische frank + inflatie + .... ?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dit zie je ook in de telecom terug.
Oh, ik heb een pak aan €120 en vind het duuur, maar ik doe er niks aan, want het werkt en is gemakkelijk.
Ah ja, 3 rekeningen betalen die samen €80 zijn is natuurlijk veel moeilijker dan 1 x €120.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

cadsite schreef:Dit zie je ook in de telecom terug.
Oh, ik heb een pak aan €120 en vind het duuur, maar ik doe er niks aan, want het werkt en is gemakkelijk.
Ah ja, 3 rekeningen betalen die samen €80 zijn is natuurlijk veel moeilijker dan 1 x €120.
De reclame All in one doet zijn werk bij velen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

cadsite schreef:Dit zie je ook in de telecom terug.
vind ik niet helemaal waar, want bij elektra is 1kwh natuurlijk 1kwh...

bij telecom (internet) is 1gb 1gb.... behalve in de daluren, dan is dat 2gb, maar als je in de piekuren erovergaat is dat nog 1gb, maar dan aan x snelheid
een heel ander beestje om te vergelijken dus.
maar je hebt wel gelijk dat het "all in one" concept bizar genoeg op zijn belgisch vaak duurder is dan alles apart te nemen, terwijl dat toch omgekeerd zou moeten zijn.

maar of dat uit gemakzucht (1 fact ipv 3) is, of onwetendheid, dat laat ik in het midden... je hebt geen echte "vtest voor telecom",
dus denk dat er ook gewoon een pak mensen zijn die niet eens weten hoe ze moeten vergelijken.

(anderzijds, advocaat van de duivel, is 1 factuur wel handig... zeker nudat de ene het via mail doet, de andere via post, de 3de via hun eigen site, en de 4de via doccle)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Splitter schreef:maar of dat uit gemakzucht (1 fact ipv 3) is, of onwetendheid, dat laat ik in het midden... je hebt geen echte "vtest voor telecom",
Ik heb al voor vele mensen zelf v-test gespeeld en meestal is het "ach ja, het werkt".

Splitter schreef:(anderzijds, advocaat van de duivel, is 1 factuur wel handig... zeker nudat de ene het via mail doet, de andere via post, de 3de via hun eigen site, en de 4de via doccle)
Als morgen telenet ook water, stroom en gas gaat leveren, mag dit dan ook telkens €10 erbij zijn, gewoon om een factuur minder te krijgen? :roll:
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Ik heb een contract zonder huur, zonder administratieve kost. Als mijn panelen mijn stroomverbruik dekken betaal ik letterlijk 0 euro. In het geval van de dure stroom zoals nu voel ik daar dus eigenlijk niets van.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

cadsite schreef:Als morgen telenet ook water, stroom en gas gaat leveren, mag dit dan ook telkens €10 erbij zijn, gewoon om een factuur minder te krijgen? :roll:
euh....tja.... https://www.hbvl.be/cnt/dmf20211007_95971907

er zijn trouwens effectief mensen die iets meer willen betalen voor administratieve vereenvoudiging, dus dat is zeker een optie waar animo voor is.

maar ik doelde niet zozeer op '1 factuur', maar op het feit dat je tegenwoordig niets meer te zeggen hebt over hoe je die wil ontvangen.
feitelijk zou de overheid bedrijven moeten verplichten om facturen op de gewenste manier van de klant te versturen (in de mate van het redelijke: bv post of mail of doccle)
bij de VEL zag je bijvoorbeeld in het begin "oh we zijn failliet, stekker uit het klantenportaal, weg met je facturen"...
maar de overheid kan er zelf ook wat van, ipv het te regelen zijn ze zelf nog onnozeler: een mail dat je een bericht in je ebox hebt, en dat bericht in je ebox zegt dan dat je een bericht hebt in een van de andere diensten van de overheid.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Splitter schreef:maar de overheid kan er zelf ook wat van, ipv het te regelen zijn ze zelf nog onnozeler: een mail dat je een bericht in je ebox hebt, en dat bericht in je ebox zegt dan dat je een bericht hebt in een van de andere diensten van de overheid.
Of het kan nog leuker, een bericht in je ebox van: u bent bewindvoerder over mevrouw xx, als je dat opent zegt het, uw bericht kan u hier lezen en opent een andere dienst van de overheid waar je het document kan lezen waarna je dat document moet invullen en opsturen via reguliere post want digitaal terugsturen lukt niet.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

In feite is het grootste probleem momenteel niet de kWh prijs die je wilt kennen, maar wel dat de V-Test totaal niet compleet is. Toch zeker niet voor mensen met zonnepanelen en een digitale meter. Nu moet je zelf maar op zoek gaan naar het "complete" plaatje met terugleververgoeding, dat zou gewoon zoals bij mijnenergie.be in 1 prijs moeten gegoten worden. Mijnenergie is dan weer niet compleet, want alleen aanbieders waar ze mee kunnen samenwerken, staan in de lijst...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Yodia
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 dec 2021, 09:13
Bedankt: 1 keer

Mijnenergie is een commercieel bedrijf van dpg.

Die werken uiteraard enkel samen met leveranciers als ze er zelf aan kunnen verdienen…
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 480
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Je moet trouwens ook opletten met energietarieven te vergelijken, zeker met de variabele tarieven. Hierbij wordt nl de energieprijs berekend op basis van een index welke maandelijks/per kwartaal wijzigt. doorgaans x * index + y. Er zijn dan nog verschillende indexen in omloop en x en y kunnen dan ook nog variëren per contract, waardoor het al wat moeilijker wordt om 1 op 1 te vergelijken.

op de site van de leverancier en vreg houden ze echter rekening met de laatst gekende index (en dus bijhorende energieprijs) waardoor je dus nu simulaties maakt met het prijsniveau van november (voor de maandelijkse) en of prijsniveau van 3de kwartaal (voor diegene die per kwartaal aanpassen)
Je kan dus momenteel nog niet zien wat je voor de maand december effectief zal moeten betalen, dat kan pas ten vroegste begin januari berekend worden.
De contracten die met een kwartaal-index werken, die hebben dus momenteel een index die een stuk lager is, want in jul-aug-sep was de energieprijs een stuk lager dan in november, waardoor die contracten doorgaans momenteel voordelig lijken tov diegenen die maandelijks aanpassen. Maar dat lijkt dus alleen maar zo... Als je andere waarden van de index ingeeft (zoals ze nu momenteel zijn) dan zien de resultaten er plots helemaal anders uit.
Echter gezien er verschillende indexen kunnen gebruikt worden, is het bijna onbegonnen werk om dit in een excel te gieten en snel resultaat te hebben...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

jorisx schreef:De contracten die met een kwartaal-index werken, die hebben dus momenteel een index die een stuk lager is, want in jul-aug-sep was de energieprijs een stuk lager dan in november, waardoor die contracten doorgaans momenteel voordelig lijken tov diegenen die maandelijks aanpassen.
Dat is inderdaad een grote valkuil.
Na het faillissement van de VEL ben ik overgestapt naar de goedkoopste leverancier volgens de V-test: een variabel contract bij energie.be :-( .
Met het idee de prijzen zijn "momenteel" zeer hoog, ze gaan dus wellicht nog dalen.

Maar zoals je hierboven zegt: de prijzen die je krijgt zijn gebaseerd op de Q3 index (augustus). Intussen is de werkelijke prijs nu al veel hoger, dan wat op de site van de leverancier en vreg staan. Gevolg:
  • - mijn voorschot bij de VEL was 145 EUR.
    - maandelijkse kost bij energie.be (berekend op de V-test) was 245 EUR (2.941/12).
    - mijn eerste voorschotfactuur bij energie.be is 382 EUR (161 EUR voor stroom, 221 EUR voor gas) :oops:
Als je dus terugrekent naar de kWh prijs (ervan uitgaande dat de distributiekosten niet veranderen), dan kom je op:
  • - stroom = 27.20 €c/kWh (in plaats van de geafficheerde 12.52 €c/kWh of +217%) :eek:
    - gas = 12.65 €c/kWh (in plaats van de geafficheerde 6.78 €c/kWh of +86%) :eek:
Online kan je wel de voorschotfactuur met 35% verminderen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 480
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Wanneer heb je je contract bij energie.be getekend? Doorgaans is het verkoop op afstand en kan je dus tot 14 dagen nadien het contract kosteloos ontbinden en bij een andere leverancier een nieuw contract afsluiten...
Echter de voorschotfacturen zeggen op zich niet zo heel veel van wat de energieprijs zal zijn. Ik denk dat de leveranciers zich nu ook meer zullen indekken en daardoor zullen er wel tussen zitten die een hoger voorschot vragen dan nodig is.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik heb nooit echt begrepen waarom iemand zou overwegen om een variabel tarief te nemen?
Je weet niet hoeveel het gaat kosten en er is - voor een redelijk mens - geen manier om na te cijferen dat wat u aangerekend wordt ook correct is.

Vaste tarieven liggen meetal iets hoger, maar voor die zekerheid betaal ik met plezier.

Afbeelding

€100 meer voor "vast" tov de goedkoopste.
Geen gezever met indexen uit het verleden en van die hocuspocus.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

heist_175 schreef:Ik heb nooit echt begrepen waarom iemand zou overwegen om een variabel tarief te nemen?
Je weet niet hoeveel het gaat kosten en er is - voor een redelijk mens - geen manier om na te cijferen dat wat u aangerekend wordt ook correct is.

Vaste tarieven liggen meetal iets hoger, maar voor die zekerheid betaal ik met plezier.

Afbeelding

€100 meer voor "vast" tov de goedkoopste.
Geen gezever met indexen uit het verleden en van die hocuspocus.
Erger nog
Straks is er het capaciteitstarief
Je zal dan misschien wel op sommige ogenblikken wat goedkopere stroomkosten hebben maar eenmaal je boven de 2500W gelijktijdig verbruikt zak uw DNB hogere kosten aanrekenen waardoor de totale kostprijs duurder zal worden
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Vaste prijs gaat over de energie component. Capaciteitstarief zal je gewoon betalen zoals je verbruikt. De belastingen en dan nog eens de distrubie en net tarieven met hun afroming voor de gemeenten komen daar gewoon bovenop. :P
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

bruma schreef:Straks is er het capaciteitstarief
Je zal dan misschien wel op sommige ogenblikken wat goedkopere stroomkosten hebben maar eenmaal je boven de 2500W gelijktijdig verbruikt zak uw DNB hogere kosten aanrekenen waardoor de totale kostprijs duurder zal worden
Hoe ga je dan uw energiefactuur kunnen narekenen?
Dagje verlof pakken om erdoor te ploeteren :lol: ?

Vandaar: ik neem een vaste prijs (energie), wat de DNB-maffia aanrekent is toch altijd hetzelfde (teveel en ze investeren er niet eens mee).
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

heist_175 schreef:
bruma schreef:Straks is er het capaciteitstarief
Je zal dan misschien wel op sommige ogenblikken wat goedkopere stroomkosten hebben maar eenmaal je boven de 2500W gelijktijdig verbruikt zak uw DNB hogere kosten aanrekenen waardoor de totale kostprijs duurder zal worden
Hoe ga je dan uw energiefactuur kunnen narekenen?
Dagje verlof pakken om erdoor te ploeteren :lol: ?

Vandaar: ik neem een vaste prijs (energie), wat de DNB-maffia aanrekent is toch altijd hetzelfde (teveel en ze investeren er niet eens mee).
Met een slimme meter zal dat vanaf volgend jaar niet meer lukken, het vaste tarief op de energiecomponent kan wel blijven laar gegarandeerd ga je een aparte afrekening krijgen voor het capaciteitstarief. De bedragen dat circuleren zijn ongeveer een 50€+Btw per kwh dat je boven de 2.5kwh piekvermogen op kwartierbasis meer verbruikt. Ga je dus naar 4..5kwh /4 op een kwartier die maand en je hebt 110e die maand aan je broek.. Diegene die volgend jaar de kerstmenu moeten maken zullen stevig in de zak mogen tasten.. Kookplaat, oven, microgolf en dan de friteuse.. Dat gaat geld kosten..

Om nog maar te zwijgen van zodra we die verplichte ev moeten gaan inpluggen.. Allemaal een generator id tuin zetten..
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Misschien een kleine nuance bij bovenstaande redenering.
Voor de kwartierpiek word het gemiddelde genomen over 12 maanden.
Dus als jij in de maand december kookt met uw friteuse, kookplaat, oven, microgolfoven, ... gaat u dat, om verder te rekenen met uw getal van 110 euro, 110/12 = 9,17 euro kosten voor die maand.

Idem met uw "verplichte ev", u hoeft deze ook niet iedere keer met 11kW te laden. U kan hem ook elke nacht laden met 2,3kW bijvoorbeeld.

Wat het duidelijke energietarief betreft. Het zou idd nuttig zijn mocht je in de V-test onmiddellijk kunnen zien op welke index het variabele tarief gebaseerd is en ook de stand kunnen zien van die index. Nu heb je er idd een dagtaak aan om al die tariefkaarten en de bijbehorende indexen op te zoeken.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Nu ik er verder over nadenk: die vergelijkingstools zullen zich moeten aanpassen omdat je geen algemene berekening kan geven voor iedereen. Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen, maar inderdaad de kosten excl de net- en distributiekosten moeten beter weergegeven worden in die tools? Net zoals voor de variabele tarieven de exacte manier waarop ze berekend worden.

De markt is open, maar verre van transparant in de variabele tarieven.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Deel van :
https://www.hln.be/binnenland/dit-veran ... ~a6491235/

Geen stilzwijgende verlenging meer van slapende energiecontracten

Energieleveranciers mogen zogenaamde ‘slapende energiecontracten’ niet meer automatisch verlengen. Ze moeten klanten een alternatief voorstellen. Een slapend contract is een contract dat eigenlijk niet meer beschikbaar is op de markt, maar stilzwijgend verlengd wordt. Vaak zijn dat niet de goedkoopste en zou de consument beter af zijn met een ander contract. Voor contracten met onbepaalde duur heeft de leverancier tot 1 maart 2022 de tijd om zijn commerciële praktijken af te stemmen op de nieuwe wetgeving.

Energiefactuur wordt eenvoudiger
De elektriciteits- en gasfacturen van gezinnen moeten eenvoudiger en duidelijker te begrijpen worden. De informatie van de energieleveranciers wordt voortaan gebundeld in vijf rubrieken en op twee bladzijden. Dit moet een einde maken aan de kleine lettertjes op de facturen. De duidelijkheid moet de consument ook toelaten om gemakkelijker prijzen te vergelijken en eventueel te veranderen van tariefplan of leverancier.

Lagere premie voor thuisbatterijen
De premie voor de plaatsing van een thuisbatterij daalt van maximaal 2.550 euro naar maximaal 1.725 euro. De komende jaren wordt het premiebedrag nog verder afgebouwd en vanaf 2025 wordt ze afgeschaft. Producenten, invoerders en installateurs die thuisbatterijen invoeren die gekoppeld zijn aan een decentrale energieproductie-installatie voor elektriciteit en aangesloten zijn bij Bebat, betalen vanaf 1 januari een milieubijdrage wanneer ze deze batterijen verkopen of verhuren op de Belgische markt. De bijdrage geldt alleen voor thuisbatterijen die na 1 januari op de markt zijn gebracht en bedraagt 2,39 euro/kg voor thuisbatterijen op basis van lithium-ion en 1,27 euro/kg voor thuisbatterijen op basis van zoutwater. Met de bijdrage is de gratis terugname en recyclage van thuisbatterijen op het einde van hun levensduur voor klanten verzekerd.

Sociale tarieven gas en elektriciteit weer omhoog
De sociale tarieven voor gas en elektriciteit gaan opnieuw omhoog. Door de hoge energieprijzen is het sociaal tarief voor elektriciteit in een jaar tijd al met 36 procent gestegen en voor gas met 45 procent. Voor de sociale tarieven is er wel een plafonnering. Anders zouden ze nog veel sneller stijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”