Android backup mogelijkheden

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Hallo,

Wat gebruiken jullie om je Android toestel te backuppen?
Zeg nu zelf, naar huidige geheugencapaciteit heb je ook niet zo heel veel meer aan 15 GB cloud backup.
Graag iets dat op de achtergrond loopt, en over wifi alle data richting en NAS (bijvoorbeeld SFTP) stuurt om de x-tijd zonder er zelf veel aandacht aan te moeten besteden.
En... gratis apps zijn uiteraard de voorkeur.

Benieuwd hoe jullie het oplossen ;-)

Bedankt!
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Wat wil je juist back-uppen?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Laten we zeggen, zo eenvoudig mogelijk een full recovery te kunnen uitvoeren.

Heb volgende wel al gevonden: https://www.tacit.dk/foldersync
Lijkt me leuke app voor alles op SD te synchroniseren.

Zoek ik eigenlijk nog iets goed voor de apps, liefst in één keer weg te schrijven en niet eerst nog in local storage te moeten bewaren.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Syncthing is wel leuk. Het grote probleem is dat android tegenwoordig met scoped storage werkt, dus apps kunnen niet zomaar meer in gelijk welke directory zitten neuzen. Maar daarmee kan je wel synchrone copieen hebben elders op je netwerk.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik heb voor mijn thuis PC een cloud backup van al een paar jaar iDrive. Dat staat je toe om onbeperkt toestellen te backuppen, dus ook mijn GSM, iPad en de kinderen hun gsm worden hiermee safe gezet.
Mocht je interesse hebben, dit is mijn ref link.
Hiermee betaal je het eerste jaar peanuts, maar erna gewoon de volle pot. Dat is leuk mee genomen, maar niet echt een dealbreaker.

Als het enkel voor je GSM is zou ik verder zoeken, als het is (zoals bij mij) voor meerdere toestellen, dan is het zeker de moeite om even te bekijken.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

honda4life schreef:En... gratis apps zijn uiteraard de voorkeur.
jmtpfs en rsync.
Werkt erg netjes.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Goh ik heb mijn abonnement bij Google Drive uitgebreid met 200GB dacht ik. Voor de rest stuur ik alles qua foto en film door naar mijn Synology NAS thuis.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Leuk, maar m'n NAS stelt niet zo veel voor hoor.
FritzBox is snel genoeg voor wat backups op de achtergrond te draaien van allerhande.
Nadien via rClone encrypted de cloud in :-)

By te way, ik vind net dat rclone mogelijk is via Magisk :angel:
Nu deze nog automatiseren en denk dat we een mooie oplossing hebben :-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Goh veel moet dat niet voorstellen hé. Op 2dehands.be kan je cheap een synology kopen. Een kleine disk er in (pakweg eentje van 500GB of 1TB, meer dan genoeg) en je kan al gaan.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

cadsite schreef:Als het enkel voor je GSM is zou ik verder zoeken, als het is (zoals bij mij) voor meerdere toestellen, dan is het zeker de moeite om even te bekijken.
iDrive heeft ook onbeperkte opslag voor 10$/jaar maar dat is enkel foto/video's (incl .dng), als hij niets tegen Russen heeft is er Yandex Disk, als je die op de play store koopt krijg je voor 9.99EUR/jaar onbeperkte foto's en video's (die geupload zijn vanaf telefoon, .dng valt er niet onder) en dan nog eens 110GB voor de rest.

Moet er wel bij zeggen dat iDrive een hele slechte app heeft voor die onbeperkte opslag, en hun normale app upload maar 1foto/video tegelijk dus als je er 35000 heen moet sturen (in mijn geval) ben je wel even bezig, en af en toe loopt de app wel eens vast.
Het is enkel goed voor een klein aantal maar niet veel teveel :lol:
Die normale app mag je normaal niet gebruiken maar ik heb de support overtuigd na veel klagen dat hun andere app niet werkte (zat in een upload loop, dus zat al aan ongeveer 500GB terwijl ik niet zoveel op mijn telefoon heb staan...)
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Voor lokale oplossingen is nextcloud mss nog een idee.

Al die zogezegde unlimited apps... Is unlimited tot ze het niet meer zijn.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Die unlimited apps hopen op mensen die niet veel verbruiken, die het kopen er een paar GB opzetten (want bvb idrive is niet getest met veel GB zoals ik merk).
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Ik zou niet weten waarom ik een volledig toestel zou backuppen, data staat in de cloud en de settings / apps worden ook gesynched. Recent 2 Pixel4a 's moeten installeren en da's zo gepiept via een soort wizard.

Maar als je een volledige image wil nemen, kan dat niet gedaan worden met de Android SDK tools op Windows? USB debugging aanzetten in toestel. Ik weet dat ik op een gegevens moment m'n Oneplus 1 zo kon backuppen. Omdat ik dan aan het experimenteren was met alternatieve ROMs was dat wel eens nodig om te kunnen recupereren.
kurtcockaert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 04 sep 2012, 20:37
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

Volledige GSM backup zie ik niet het nut van in. Neem abbo op Office365. 69 Euro per jaar voor meest courante Office apps + 1 Terrabyte cloud opslagruimte. Settings sla je gewoon op op je Google account.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

krisken schreef:Goh veel moet dat niet voorstellen hé. Op 2dehands.be kan je cheap een synology kopen. Een kleine disk er in (pakweg eentje van 500GB of 1TB, meer dan genoeg) en je kan al gaan.
Die heb ik al, staat hier ver vandaan bij familie, elke nacht keurig rclone geëncrypteerde backup ;-)
jutuiz schreef:Ik zou niet weten waarom ik een volledig toestel zou backuppen, data staat in de cloud en de settings / apps worden ook gesynched. Recent 2 Pixel4a 's moeten installeren en da's zo gepiept via een soort wizard.
Ja hoe veel apps werken er met de cloud... 50%
Begin maar hé met al die instellingen juist te zetten... vreselijk.
kurtcockaert schreef:Settings sla je gewoon op op je Google account.
Ik krijg deze eigenaardig genoeg niet aan gezet op dat toestel.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Heb je daar nog veel succes mee, om die backups te restoren? Sinds android 11 is dat een mixed bag bij mij, met 12 nog geen ervaring.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik backup ook niet mijn hele gsm, maar wel alle foto's en video's in oorspronkelijk formaat. Idem bij de dochters hun GSM.
Ik heb geen unlimitted, ik geloof daar ook niet in, zeker niet als het gratis is. Ik ben al jaren klant en betaal iets van een $70 denk ik voor 1TB backup & 1 TB synch ruimte.
Niet de goedkoopste, maar het doet wat het moet doen en heeft me al heel veel geholpen.
Vooral de versioning van mijn PC bestanden vind ik ondertussen onmisbaar.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik heb in een ver verleden Helium Backup nog gebruikt. Weet niet hoe relevant dit nu nog is.
Ik heb trouwens met recente telefoon wel beseft dat backup toch nog altijd belangrijk kan zijn. Overzetten van data moest echt wel van oude telefoon naar nieuwe adhv Samsung Smart Switch, en was niet via een of andere backup van Google/Android. Ook foto's in Google Photos zijn duidelijk gecomprimeerd en dus van mindere kwaliteit dan wat er op je telefoon staat.
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Hier backup ik ook niet heel mijn toestel is wel mogelijk om bvb iedere maand (manueel) via pc met kabel via samsung enkel settings en apps te backuppen, bij oude telefoon kwam dat op 10GB, maar dat doe ik niet, is meestal wanneer de oude kapot is dat ik het doe :angel:
Foto's/video's staan op mijn SD kaart.
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Ik heb gewoon 100GB aan extra opslag gekocht via Google One: https://one.google.com/about/plans?hl=nl

Werkt fantastisch en je kan de disk space zowat voor elke Google service gebruiken (en ook delen met familie mocht dat nodig zijn).
Tomby schreef:Ook foto's in Google Photos zijn duidelijk gecomprimeerd en dus van mindere kwaliteit dan wat er op je telefoon staat.
Ze zijn zeker gecomprimeerd, maar voor de meeste doeleinden écht ruim voldoende van kwaliteit: https://www.phonearena.com/news/Google- ... re_id93938
ooh. shiny.
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Zoals je link aangeeft kan je toch originele kwaliteit ook uploaden? Of zie ik iets over het hoofd?
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

datakiller schreef:Zoals je link aangeeft kan je toch originele kwaliteit ook uploaden? Of zie ik iets over het hoofd?
Dat kan zeker, maar tot voor kort (juni?) telden de gecomprimeerde foto's niet mee in je limiet.
Ik heb ook one (100GB) aangeschaft, mijn mailbox is ruim voorbij de 15 gratis GB.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Na jaren tegenstribbelen heb ik me intussen overgegeven aan het Google imperium.
Ik denk niet dat zij the Dark Side zijn. En de kern van hun ecosysteem blijft ook wel stabiel.

Hier intussen een Google One 2Tb abo en alles op Google Pixels. Ook wat Chromebooks die draaien bij de ouders.
Van die 2Tb gebruik ik misschien 300Gb, maar Google One laat toe kwistig te delen met de familie, dus kids en ouders profiteren mee. Dat maakt het schappelijk.

En voor mezelf heb ik m'n bewaarmodel aangepast.
Documenten staan in de Google Cloud. Met cloudsync gaan die naar de Synology. Fotoalbums staan in de Google cloud.
Foto's en Video in origineel formaat op de Synology. De Google albums hou ik in originele versie nog bij in een output map, want nadeel van Google Photos is wel dat je heel veel data (plaatsen, gezichten, commentaren) kan toevoegen binnen het ecosysteem van Google, maar dat je die data bij het terug uitpakken van Google naar lokale omgeving nooit meer meekrijgt. Voor je het weet ben je serieus locked in, en dat willen we niet.
De Synology draait een backup naar Jottacloud.

Ik moet zeggen dat Google One op de opslagruimte na nogal mager is qua voordelen.
Met het 2Tb krijg je ook een Google VPN bij die vrij naadloos werkt op de Pixels. Ik heb een Wireguard VPN draaien, die Google VPN voegt weinig toe voor mij. En dedicated support... veel tekst en uitleg,maar het is ook maar wat het is. Dat is echt voor de huis- tuin- en keukenvragen "hoe moet ik dit doen?". Als je een serieuze vraag stelt geven ze een link door: "Leest dit eens...". :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”