Fluvius - capaciteit distributienet

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

FYI
https://www.hln.be/heusden-zolder/stefa ... ~a6b3b692/
S. uit Heusden-Zolder overwoog een tijd lang om vier Tesla’s in huis te halen. Zelf rijdt hij al een tijdje met zo’n elektrische wagen en ook voor zijn vrouw en twee zonen wilde hij een dergelijk exemplaar aankopen. Er is echter één probleem: het elektriciteitsnet kan dit niet dragen. “De overheid kan dan wel allemaal plannetjes uitwerken voor de komende jaren, maar dit toont aan dat het net hier niet klaar voor is”, vertelt de ondernemer.

4 elektrische wagens in de straat onmogelijk te realiseren voor Fluvius (intercommunalee X) ... dit belooft "vuurwerk" binnen een aantal jaren.... indien dit ook elders schering en inslag zou zijn ...
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

M_016 schreef:FYI
https://www.hln.be/heusden-zolder/stefa ... ~a6b3b692/
S. uit Heusden-Zolder overwoog een tijd lang om vier Tesla’s in huis te halen. Zelf rijdt hij al een tijdje met zo’n elektrische wagen en ook voor zijn vrouw en twee zonen wilde hij een dergelijk exemplaar aankopen. Er is echter één probleem: het elektriciteitsnet kan dit niet dragen. “De overheid kan dan wel allemaal plannetjes uitwerken voor de komende jaren, maar dit toont aan dat het net hier niet klaar voor is”, vertelt de ondernemer.

4 elektrische wagens in de straat onmogelijk te realiseren voor Fluvius (intercommunalee X) ... dit belooft "vuurwerk" binnen een aantal jaren.... indien dit ook elders schering en inslag zou zijn ...
Het meisje van alles wat we zelf doen(NVA), doen we beter.
Vergunningen weigeren.
En daarna gaan we de benzine en diesel afschaffen.
Och ja het oplossen zal voor de volgende zijn.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ze gaan dat allemaal aanpassen als het capaciteitstarief er is, dan stroomt het geld sneller binnen dan ze het kunnen uitgeven

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

@fendtje
ik vermoed dat we hier het probleem/de oorzaak in eerste instantie wel elders moeten gaan zoeken, t.t.z. de betrokken (toegegeven gepolitiseerde) intercommunales...
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Bedankt: 18 keer

Hier in de straat is het 3x400+N op 80 Amps/Fase voor heel de straat.
Voor een +- 30 huizen is dat gewoon bitter weinig. En zit de kabel nu soms blijkbaar al aan zijn limiet.
Als er wat bijkomt zal het prijs zijn :)
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Ik heb nog 60 liter benzine capaciteit in mijn auto.
Dat zal de komende jaren niet zo snel veranderen.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

misschien dit en onderstaande best samenvoegen door een moderator?

https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... ead#unread
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

jutuiz schreef:Ik heb nog 60 liter benzine capaciteit in mijn auto.
Dat zal de komende jaren niet zo snel veranderen.
:beerchug: telt mij er maar ook bij , gaan ze nooit volledig kunnen toepassen heel die eloctro droom .
tweety1959
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Bedankt: 2 keer

dupondje schreef:Hier in de straat is het 3x400+N op 80 Amps/Fase voor heel de straat.
Voor een +- 30 huizen is dat gewoon bitter weinig. En zit de kabel nu soms blijkbaar al aan zijn limiet.
Als er wat bijkomt zal het prijs zijn :)
hey dupondje,

waar haal jij die info ? 30 huizen op 80 Amps... die info kan je toch niet terug vinden?
mij hebben ze altijd wijs gemaakt dat die kasten afgezekerd zijn met 250Amps...
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

M_016 schreef:@fendtje
ik vermoed dat we hier het probleem/de oorzaak in eerste instantie wel elders moeten gaan zoeken, t.t.z. de betrokken (toegegeven gepolitiseerde) intercommunales...
Op den buiten gaat dit nog meer voorvallen in de toekomst.
Misschien kan betrokkene wat meer investeren in zonnepanelen is zijn probleem al voor een stuk opgelost
Echt weer een modaal voorbeeld van een standaard gebruiker.
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 166
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

tweety1959 schreef:waar haal jij die info ? 30 huizen op 80 Amps...
Die persoon zei 80A per fase voor 30 huizen. Dat komt dus dicht in de buurt van 250A.
Maar dan nog klinkt dat voor mij op het eerste zicht als best weinig, maar het gaat dus blijkbaar wel goed...
Dat elk huis samen een gemiddelde afname van 2kW op een bepaald moment heeft (boiler, één grote kookzone, frietketel, droogkast, ... al trekken die wel niet constant die stroom), lijkt mij niet onwaarschijnlijk maar is dus wel al meer dan dat er capaciteit zou zijn.

Internet is ook bizar stevig overboekt, en daar merken heel veel mensen ook niets van.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Indigiswe schreef:Internet is ook bizar stevig overboekt, en daar merken heel veel mensen ook niets van.
Niet echt te vergelijken.
Als 100 huizen 3kW trekken en de "zekering" van Fluvius is er niet op voorzien, knalt het net eruit.
Als 100 mensen Game of Thrones aan het downloaden zijn, wordt de snelheid gewoon verlaagd (en daar merkt niemand iets van).
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 166
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

Uiteraard is het niet helemaal hetzelfde, maar dat bedoelde ik niet.

Ik bedoelde het eerder in de zin van: ik heb eigenlijk nog nooit niet aan mijn abonnementssnelheid gedownload (door een capaciteitsprobleem bij de ISP (in België)), ondanks dat er in de verste verte niet genoeg bandbreedte is om iedereen tegelijkertijd aan hun geadverteerde snelheid te laten downloaden.
Dat zal, zeker nu met abo's als One Up, misschien iets anders zijn, maar goed.

Ondanks dat in beide gevallen de gegarandeerde capaciteit er voor mij heel laag uit ziet, blijkt dus dat het heel onwaarschijnlijk is dat 100 huizen 3kW trekken, of 100 mensen Game of Thrones tegelijk downloaden.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Het inzicht begint al te dagen in 't Noorden inzake realiteitzin :-D

https://www.hln.be/buitenland/nieuwe-ne ... ~a7d10e0e/

Nieuwe Nederlandse regering wil twee nieuwe kerncentrales bouwen
Terwijl ons land tegen 2025 alle kernreactoren dicht wil, wil de nieuwe Nederlandse regering twee nieuwe kerncentrales bouwen. Dat staat in het coalitieakkoord dat net gepresenteerd werd door premier Mark Rutte.

Redactie 15-12-21, 14:35


:!: https://a.msn.com/r/2/AARQJLc?m=nl-be&r ... InAppShare

Nucleaire toekomst

Wat wel al zeker is: Nederland wordt (nog meer) nucleair. De onderhandelingspartijen, namelijk de VVD, D66, CDA en ChristenUnie, raakten het eens over de bouw van maar liefst twee nieuwe kerncentrales. Ook blijft de enige bestaande kerncentrale van Nederland, die in het Zeeuwse dorp Borssele staat, open tot 2030. Die info werd de wereld ingestuurd door Eric Vrijsen, politiek journalist bij Elsevier.
Tijdens de onderhandelingen legde de liberale VVD en de christendemocraten van het CDA het plan voor de bouw van zelfs acht kerncentrales op tafel, in de hoop te landen op één of twee. Samen met de huidige kerncentrale, zal het land er dus drie kennen. Die strategie werd al in november opgepikt door De Volkskrant. Waar de nieuwe centrales worden gebouwd is nog niet bekend.

Ook uit de “trein-nota” van Gert-Jan Segers, de fractievoorzitter van de ChristenUnie, bleek de inzet op kernenergie al. Die nota lekte uit toen Segers ze vergat bij het afstappen van de trein. De onderhandelingsnota werden gevonden door een treinreiziger, die de tekst lekte aan De Volkskrant.
Laatst gewijzigd door Matt555 op 16 dec 2021, 06:44, 2 keer totaal gewijzigd.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Maar wat is het probleem ? Hij kan toch perfect 4 Tesla's kopen ? Alleen misschien niet alle 4 gelijktijdig opladen op z'n aansluiting...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Indigiswe schreef:
tweety1959 schreef:waar haal jij die info ? 30 huizen op 80 Amps...
Die persoon zei 80A per fase voor 30 huizen. Dat komt dus dicht in de buurt van 250A.
Maar dan nog klinkt dat voor mij op het eerste zicht als best weinig, maar het gaat dus blijkbaar wel goed...
Dat elk huis samen een gemiddelde afname van 2kW op een bepaald moment heeft (boiler, één grote kookzone, frietketel, droogkast, ... al trekken die wel niet constant die stroom), lijkt mij niet onwaarschijnlijk maar is dus wel al meer dan dat er capaciteit zou zijn.

Internet is ook bizar stevig overboekt, en daar merken heel veel mensen ook niets van.
Maar als gas verdwijnt bij nieuwbouw/renovatie/etc, krijg je elektrische warmtepomp, elektrisch fornuis, etc... Daarbij nog eens een elektrische auto.
Je kan in de avonduren toch wel gelijktijdige pieken van 20A of meer verwachten per woning dan. Kan natuurlijk zijn dat het afschakelplan van België eerder in actie schiet dan je wijkzekering :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Of dat uw portefeuille eerder leeg is, van het capaciteitstarief...
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

https://a.msn.com/r/2/AARQH1j?m=nl-be&r ... InAppShare

Dit verandert aan uw energiefactuur in 2022
Matthias Bertrand - Business AM - donderdag 16 december 2021 :!:

Paar Quotes :

Voor contracten met een variabel tarief zullen de leveranciers verplicht zijn de jaarlijkse vergoeding pro rata van het aantal gewerkte dagen aan te rekenen. Dit betekent dat als een klant zijn contract opzegt voor het einde van het contract, die niet langer de volledige vergoeding hoeft te betalen, maar slechts voor de periode die overeenkomt met hun abonnement bij de leverancier.

De consument zal vrij zijn in de keuze van zijn maandelijkse termijnen. Leveranciers zullen niet langer in staat zijn deze, al dan niet stilzwijgend, aan hun klanten op te leggen. Om te voorkomen dat de consument gedwongen wordt de jaarlijkse aanpassing tegen de volle prijs te betalen, is het raadzaam het bedrag van de afbetalingstermijnen aan te passen volgens het geschatte verbruik.

De stilzwijgende verlenging van slapende contracten wordt afgeschaft. Leveranciers zullen verplicht zijn hun klanten in te lichten over de datum waarop hun contract afloopt en, als het contract niet meer wordt verkocht, hen de goedkoopste optie aan te bieden.
De energierekening zal in het hele land worden vereenvoudigd. Het zal niet groter zijn dan een A4 recto verso, en de consument zal gemakkelijk alle informatie kunnen vinden over zijn verbruik en klantenprofiel op de eerste pagina.

meer...
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Matt555 schreef:
Paar Quotes :

Voor contracten met een variabel tarief zullen de leveranciers verplicht zijn de jaarlijkse vergoeding pro rata van het aantal gewerkte dagen aan te rekenen.
Thnks voor de info! Maar het eerste vind ik wat vreemd (ook de verwoording). Waarom zou de pro ratering van de vaste vergoeding enkel betrekking hebben op een variabel contract en niet op vast contract. Die mensen dat een vast contract kiezen kunnen wel een volledig jaar aan vaste vergoeding ophoesten?

En euh… gewerkte dagen? :lol: . Ik hoor het al op familiefeestjes. Ik ben juist geswitched van energieleverancier. Ik werk nu bij ecopower.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Nexus1980 schreef:
Matt555 schreef:
Paar Quotes :

Voor contracten met een variabel tarief zullen de leveranciers verplicht zijn de jaarlijkse vergoeding pro rata van het aantal gewerkte dagen aan te rekenen.
Thnks voor de info! Maar het eerste vind ik wat vreemd (ook de verwoording). Waarom zou de pro ratering van de vaste vergoeding enkel betrekking hebben op een variabel contract en niet op vast contract. Die mensen dat een vast contract kiezen kunnen wel een volledig jaar aan vaste vergoeding ophoesten?

En euh… gewerkte dagen? :lol: . Ik hoor het al op familiefeestjes. Ik ben juist geswitched van energieleverancier. Ik werk nu bij ecopower.
= copy paste quotes .... en ik heb de gewoonte nooit quotes te veranderen uit een artikel met link :wink:
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Ik heb die gewoonte wel om niet alles te liggen kopieren. Maakt de zaak wat overzichtelijk. En ik val u toch niet aan? Alleen de grappige bewoordingen en vreemde zinsconstructies of ben jij de auteur?
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Nexus1980 schreef:Ik heb die gewoonte wel om niet alles te liggen kopieren. Maakt de zaak wat overzichtelijk. En ik val u toch niet aan? Alleen de grappige bewoordingen en vreemde zinsconstructies of ben jij de auteur?
Ik heb toch maar alleen verduidelijkt inzake uw opmerking .....Van waar de " ik val u toch niet aan " zin ? Ik heb me trouwens ook ook zo niet aangevallen gevoeld .

Betreffende rare verwoordingen .....wel dat was een voorbeeld :wink:

PS: Ik ben absoluut niet de auteur , mijn naam is toevallig gedeeltelijk maar met die van de auteur ( Matthias ), de link volledig lezend had dit al opgeklaard .
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

en maar blijven gaan... je bent goed bezig
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Ter info
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 54171.html

De Vlaamse stroomnetbeheerder Fluvius krijgt een lening van de Europese Investeringsbank (EIB) voor extra investeringen in de energietransitie.

Na een lening van 200 miljoen euro eind vorig jaar voor de uitrol van de digitale meter, krijgt Fluvius nu een krediet van 150 miljoen euro voor investeringen in het elektriciteitsnet. Het gaat om de eerste schijf in een leningsfaciliteit van 350 miljoen euro.

DE EIB reserveert 350 miljoen euro aan leningen voor investeringen in de energietransitie in Vlaanderen tussen 2022 en 2026.
De nieuwe lening dient om de stroomnetten in Vlaanderen klaar te maken voor de verwachte toename in het elektriciteitsverbruik voor transport en verwarming. Fluvius sloot al een akkoord met De Lijn over de oplaadinfrastructuur voor elektrische lijnbussen. Een stelplaats heeft evenveel vermogen nodig als 1.000 gezinnen.

Fluvius plant in de periode 2022-2026 extra te investeren om publieke laadpalen voor elektrische wagens aan te sluiten. Ook om de groei van zonne- en windproductie op te vangen zijn investeringen nodig. De plannen van de Vlaamse regering voor de elektrische bedrijfswagen en de stimulering van warmtepompen zal de elektriciteitsvraag hoger duwen.

De EIB-leningen helpen de financiën van Fluvius te diversifiëren, maar vormen slechts een fractie van de ruim 9 miljard euro schulden die de groep op haar balans heeft staan. Het netbedrijf, dat in handen is van de gemeenten, is al jaren een grote investeerder. Vorig jaar werd 938 miljoen euro geïnvesteerd.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”