Niko slimme stopcontacten

Plaats reactie
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

Ik kwam bij toeval de niko slimme stopcontacten tegen (https://www.niko.eu/nl-be/artikel/170-33505)

Ik ben (voorlopig) nog grotendeels leek in home automation, maar zou dit in onze opkomende nieuwbouw wel willen gaan gebruiken..

Zijn die Niko toestanden ook (makkelijk) bruikbaar zonder de niko-specifieke hub/controller, of zit je daar aan vast voor configuratie en/of bediening?
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Dit hoort bij de niko home control installatie met hub. Ze zijn bezig om dit ook met de controller te laten werken.
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

Er zijn ook merkonafhankelijke controllers. Waarop je dan toestellen kan concentreren van verschillende merken. Als je nu een bijhorende controller koopt van Niko, moet je alles van Niko kopen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ik gebruik deze in Home Assistant met een Zigbee stick, ik heb geen Home Control, werkt perfect met Zigbee2MQTT.

Dit krijg je dan van data binnen: (ik heb zelf de integratie "gedaan" in Zigbee2MQTT, alleja: als in als een noob vragen zitten stellen op hun github tot het bij mij werkte en gepusht)
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

Welke stick gebruik je hiervoor? Ik mee begrepen te hebben dat niet zomaar iedere zigbee stick/interface geschikt is...?
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Mooi, wel prijzig als je zo op meerdere plaatsen wilt kunnen schakelen...
tdemeyer schreef:Welke stick gebruik je hiervoor?
Conbee II zou moeten werken maar dan is nog de kwestie waarmee je gaat bedienen.
Gelukkig & gezond 2022!
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

Zal home assist worden, ben daarmee nu een beetje aan het experimenteren geslagen, en het hele ecosysteem bevalt me wel..

De stopcontacten voorzien van Niko slimme apparatuur gaan we vermoedelijk wel doorvoeren. Voor de verlichting zitten we nog een beetje in dubio: slim schakelen met de schakelaar, of schakelen in de lampen zelf ... De keuze zal finaal vooral bepaald worden of we al dan niet ook met (gekleurde) sfeerverlichting gaan werken of niet denk ik..

Maar we hebben gelukkig nog wat bedenktijd:) Ruwbouw moet nog starten :)
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

MClaeys schreef:Ik gebruik deze in Home Assistant...
Waar heb je deze gekocht? Zijn wel redelijk prijzig, maar wel interessant.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

tdemeyer schreef:Voor de verlichting zitten we nog een beetje in dubio: slim schakelen met de schakelaar, of schakelen in de lampen zelf ...
Ga voor de achakelaar. Niets zo irritant als verplicht een telefoon/assistant te gebruiken voor even een lamp aan te zetten.

Of een lamp die niet aan gaat omdat iemand de schakelaar heeft bediend.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Echoing above comment….
Niets zo vervelend als iemand die de schakelaar heeft omgezet en de slimme verlichting daardoor niet meer stuurbaar is.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

als we schakelen in de lampen, dan vervalt de schakelaar natuurlijk :) (misschien dat we wel het fysieke inbouwpotje behouden voor eventueel toekomstig gebruik)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

tdemeyer schreef:Welke stick gebruik je hiervoor? Ik mee begrepen te hebben dat niet zomaar iedere zigbee stick/interface geschikt is...?
Een Slaesh's CC2652RB stick, vroeger had ik een simpelere stick maar ze sturen veel data dus doe kon dat niet meer af.
devilkin schreef:
MClaeys schreef:Ik gebruik deze in Home Assistant...
Waar heb je deze gekocht? Zijn wel redelijk prijzig, maar wel interessant.
Z-elektro of Gigatek, naargelang waar t voordeligste is om dat moment. Momenteel 4 in gebruik.
tdemeyer schreef:als we schakelen in de lampen, dan vervalt de schakelaar natuurlijk :) (misschien dat we wel het fysieke inbouwpotje behouden voor eventueel toekomstig gebruik)
Qua lampen doen we het hier met Zwave Fibaro dimmer modules in din enclosures in de kast centraal. Dat kwam toen het goedkoopste uit, allemaal aanstuurbaar met de bestaande schakelaar en Home Assistant.
Voor onze kleuren ledstrips zijn het rgbw modules en 5g1.5 tot aan de strips.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

tdemeyer schreef:Voor de verlichting zitten we nog een beetje in dubio: slim schakelen met de schakelaar, of schakelen in de lampen zelf ... De keuze zal finaal vooral bepaald worden of we al dan niet ook met (gekleurde) sfeerverlichting gaan werken of niet denk ik..
Of je wel of niet met andere kleuren wenst te verlichten is idd wat men wel meermaals adivseert om daarom de schakelaar of de lamp te sturen.
Zelf heb ik wel eens met gekleurde verlichting hier gespeeld maar vond het maar niks - maar dan kan puur goesting zijn.

Om terug op die stopcontacten te komen: ik vraag me af of het voor een nieuwbouw mogelijk/voordeliger kan zijn om stopcontacten elk individueel te bekabelen en vanuit de kast te sturen.
Ik heb voor een vriend deze geïsntalleerd: 16 CHANNEL ETHERNET WIFI RELAY MODULE – KC868-H16B
Was iets van 80€ voor 16 poorten.
Gelukkig & gezond 2022!
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Het is niet voor elk stopcontact nuttig om te schakelen, en het zijn een pak buizen om naar je kast te trekken, maar ja, moest ik de renovatie opnieuw doen zou ik nog meer zaken individueel naar de kast trekken. Alles centraal is sowieso beter in mijn ogen, daarom dat elk lichtpunt hier afzonderlijk naar de kast gaat.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”