Digitale meters en toch manuele meterstandopname

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

Hier zijn al enkele maanden digitale meters voor alle nutsvoorzieningen geplaatst (water, aardgas en electriciteit).

Vorige week een brief van Fluvius in de brievenbus dat er iemand aan de deur was voor manuele meterstand opname.
Dacht dat het een vergissing betrof, maar nee hoor, daarstraks had mijn partner een gemiste telefonische oproep van Fluvius dat ze weer (tervergeefs) aan de deur stonden voor opname. Ze kon helaas niet opnemen daar ze in vergadering zat.

Nog iemand zoiets tegengekomen?

Wie weet vertrouwen ze hun eigen digitale meters wel niet of willen ze graag de belastingbetaler nog laten opdraaien voor het spijzen van de lonen van de manuele opnemers? :lol:

Zal morgen even terug bellen en doorgeven wat de kostprijs voor hun zal zijn voor de capaciteitsvermindering op mijn of haar werk (mijn/haar verlof) om aanwezig te zijn om hun digitale meters te laten aflezen.
En hun ineens de vraag stellen hoe een distributiebeheerder aan haar telefoonnummer komt (die zij nooit verkregen hebben). De enige mogelijkheid is via de energieleverancier… en dat lijkt me niet GDPR-compliant…
Laatst gewijzigd door LoewieKatorz op 07 dec 2021, 22:56, 3 keer totaal gewijzigd.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Dit zou me toch wel zeer sterk verbazen. Eerder interne fout. Al contact opgenomen?
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Jaja, onze energiesector heeft het toch helemaal onder controle, hé :nono:
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Als je telefonisch contact opneemt met het callcenter van Fluvius wordt je telefoonnummer automatisch gekoppeld aan je EAN nummer elektriciteit.
Ooit 1 keer bellen is al genoeg
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

bruma schreef:Als je telefonisch contact opneemt met het callcenter van Fluvius wordt je telefoonnummer automatisch gekoppeld aan je EAN nummer elektriciteit.
Ooit 1 keer bellen is al genoeg
Kan niet bij haar, want ze heeft nooit contact gehad met de distributiebeheerder, enkel energiemaatschappij. Ik wel met de distributiebeheerder (en energiemaatschappij), maar belde enkel naar haar.
Ik weet dit zeker omdat ze nooit belt om iets op te lossen/regelen, dat moet ik steeds (voor haar) doen. :roll:
Het energieafnamecontract staat wel op haar naam.
giolovin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 25 jun 2013, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

LoewieKatorz schreef:
bruma schreef:Als je telefonisch contact opneemt met het callcenter van Fluvius wordt je telefoonnummer automatisch gekoppeld aan je EAN nummer elektriciteit.
Ooit 1 keer bellen is al genoeg
Kan niet bij haar, want ze heeft nooit contact gehad met de distributiebeheerder, enkel energiemaatschappij. Ik wel met de distributiebeheerder (en energiemaatschappij), maar belde enkel naar haar.
Ik weet dit zeker omdat ze nooit belt om iets op te lossen/regelen, dat moet ik steeds (voor haar) doen. :roll:
Het energieafnamecontract staat wel op haar naam.
Als het op haar naam staat en ze hebben die gegevens niet, dan staat ze zonder het te weten simpelweg in de witte gids. Mét adres en huidig gsm-nummer.

Ze zal bij het aangaan van haar mobiel contract het vinkje niet hebben weggenomen die toestemming geeft om raadpleegbaar te zijn in de witte gids. Of dit een opt-in of opt-out is kan ik je niet zeggen.

Is het wettelijk om deze gegeven te raadplegen? Ja, want je hebt bewust of onbewust de goedkeuring gegeven dat deze gegevens openbaar gemaakt mogen worden.

Bij welke operator zit je vriendin?

Controleer het anders zelf maar eens. Ik veronderstel dat je contact moet opnemen met je operator om die toestemming in te trekken of mogelijks contact opnemen met de witte gids.

Volgens mij een gangbare praktijk bij Fluvius en nog een aantal diensten. Als ze je moeten hebben weten ze je wel te vinden. [emoji28]

https://www.wittegids.be

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
giolovin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 25 jun 2013, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

LoewieKatorz schreef:
bruma schreef:Als je telefonisch contact opneemt met het callcenter van Fluvius wordt je telefoonnummer automatisch gekoppeld aan je EAN nummer elektriciteit.
Ooit 1 keer bellen is al genoeg
Kan niet bij haar, want ze heeft nooit contact gehad met de distributiebeheerder, enkel energiemaatschappij. Ik wel met de distributiebeheerder (en energiemaatschappij), maar belde enkel naar haar.
Ik weet dit zeker omdat ze nooit belt om iets op te lossen/regelen, dat moet ik steeds (voor haar) doen. :roll:
Het energieafnamecontract staat wel op haar naam.
En nog een geluk dat je het vraagt want ik sta er zelf in, zonder het te beseffen... [emoji3061]

Je moet dus expliciet vragen bij het aangaan van een abonnement om je nummer privé te houden. [emoji55]

Gidsuitgevers:
- de Witte Gids
- De Klapper (West & Oost-Vlaanderen) op papier, de rest van Vlaanderen digitaal.
- Infobel

Ik weet het, volledig off-topic, maar ik wou je vraag toch beantwoorden.

Lees dit artikel:

"Privénummer aub

Als je bij je operator nooit expliciet hebt gevraagd voor een privénummer, dan komen je gegevens in een centrale database terecht. En het is net op die centrale database dat alle gidsuitgevers, zowel op papier als digitaal, een beroep doen. Bedrijven als de Witte Gids, De Klapper, 1207 of Infobel kunnen hun gegevens dus halen in die database. 

Als je wil dat jouw telefoonnummer privé blijft, kan je het laten verwijderen bij die verschillende bedrijven, maar veel efficiënter is het om aan je operator te vragen jouw telefoonnummer privé te houden. Ze zullen het dan laten verdwijnen uit die centrale database waardoor het niet meer in de handen komt van die verschillende bedrijven. Je kan jouw operator die vraag uiteraard stellen via de klantendienst, maar je kan het ook online laten aanpassen. Voor Proximus-klanten kan dat via deze link, Telenet-klanten klikken hier."


https://radio2.be/de-inspecteur/hoe-zor ... ive-blijft


Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

Mijn partner en ik hebben beide een niet gepubliceerde GSM-nummer. Was nog speciaal aangevraagd aan de provider. Heb zelf eens klacht ingediend omdat de verkoper zelf een kruisje had gezet bij een publicatie toen we een nieuw abonnement aangingen.
Heb het voor alle veiligheid gecheckt, want wist ook niet dat GSM-nummer gepubliceerd zijn.
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

Helaas staat de opnemer om langs te komen, want volgens hem zijn enkel de aardgasmeters digitaal en niet de electriciteitsmeters :bang:
Vandaag komt hij langs en heb ik een halve dag verlof dienen te nemen :x
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

LoewieKatorz schreef:Helaas staat de opnemer om langs te komen, want volgens hem zijn enkel de aardgasmeters digitaal en niet de electriciteitsmeters :bang:
Vandaag komt hij langs en heb ik een halve dag verlof dienen te nemen :x
Zeker dat het geen oplichter is? Zou de politie bellen en hem laten oppakken gewoon.
CyberThijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

Wat een ongelofelijk knullig excuus. Een digitale gasmeter geeft zijn standen immers door aan de digitale elektriciteitsteller (draadloos via M-Bus). Het is je digitale teller die vervolgens de gasstanden doorstuurt naar Fluvius.

Of nog: een digitale gasmeter alleen "bestaat" in principe niet. En als dat wel zou voorkomen, dan kan die gasmeter niet vanop afstand worden uitgelezen.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Volgens de installateur van de digitale meter die hier een paar maand geleden langsgeweest is gaat Fluvius inderdaad nog om de 4 jaar ofzo langskomen om de "situatie" te controleren. Onder andere om te kijken of de verzegeling niet verbroken geweest is etc. (blijkbaar komt dit wel regelmatig voor).
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
jempie
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 18 apr 2011, 12:56
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

We hebben al meer dan een jaar een digitale watermeter. Moeten nog altijd de stand zelf opgeven. Werkt langs geen kanten....
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Dit kan toch niets te maken hebben met vertrouwen in hun eigen systeem. Ik ga er van uit dat ze zo slim zijn om controlebits mee te sturen als ze van de slimme meter naar hun netwerk meterstanden doorsturen. Daarnaast moest de meter fout tellen dan gaat die op de display echt niks anders doorgeven dan wat hij doorgestuurd heeft.. Nu ja fluvius kennende is de vraag maar dat ze zo vooruitziend zijn daar om kontrolebits te introduceren..
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Je kan toch op "mijn Fluvius" zien wat er bij hen doorkomt? Als er data doorkomt komt er geen controlleur in, die heeft in mijn huis dan niks verloren.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Als iemand de zegels heeft verbroken en aftapt voor de meter dan maakt het geen bal uit of het een slimme meter is of niet, die gaat dat verbruik zowieso niet registreren hé, da's nogal evident.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

VOiD schreef:Als iemand de zegels heeft verbroken en aftapt voor de meter dan maakt het geen bal uit of het een slimme meter is of niet, die gaat dat verbruik zowieso niet registreren hé, da's nogal evident.
Een wat slim algoritme zou toch potentiele valsspelers makkelijk kunnen identificeren. Wat is het nut dan van een digitale meter als je nog elke 4 jaar een controleur op pad moet sturen om gewoon een zegel te controleren :bang:
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Dat algorithme kan toch enkel werken met de geregistreerde gegevens ? Als ik vandaag gewoon mijn huishoudelijk verbruik aangesloten laat zoals de voorbije jaren hoe kan eender welk "slim" algorithme dit detecteren ? Ondertussen tap ik electriciteit af voor de meter om mijn plantage in de zolder en kelder te voorzien van warmte en licht...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

VOiD schreef:Dat algorithme kan toch enkel werken met de geregistreerde gegevens ? Als ik vandaag gewoon mijn huishoudelijk verbruik aangesloten laat zoals de voorbije jaren hoe kan eender welk "slim" algorithme dit detecteren ? Ondertussen tap ik electriciteit af voor de meter om mijn plantage in de zolder en kelder te voorzien van warmte en licht...
De personen die zo ver gaan om elektriciteit af te tappen voor een wiet of bitcoin farm zal je heus niet gaan betrappen bij een telleropname vrees ik.
Het systeem van verzegeling van meterkast of waterteller lijkt mij sowieso niet eens waterdicht.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De leidingen van gas, elektriciteit én water leggen een aantal meter in huis af (in de kelder) voor ze aan de meter komen.
Als ik dus illegaal zou willen aftappen, kan dat héél makkelijk vóór de meter. De meteropnemer van Fluvius gaat niets merken.
tweety1959
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:De leidingen van gas, elektriciteit én water leggen een aantal meter in huis af (in de kelder) voor ze aan de meter komen.
Als ik dus illegaal zou willen aftappen, kan dat héél makkelijk vóór de meter. De meteropnemer van Fluvius gaat niets merken.
Ik denk dat je absoluut niet moet gaan stroom ratten....ze zullen je rap te stekken hebben...
ik heb geen flauw idee hoeveel huizen er gemiddeld op een stroomcabine(wijkcabine staan) maar als er iemand steelt, dan merken ze met de jaarlijkse meteropname wel een verschil tussen alle meters dat opgenomen zijn , en hoeveel kwh er in de wijkcabine vertrokken is...

ik denk dat diefstal van energie best heel beperkt zal zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

In theorie heb je gelijk, ik denk dat de realiteit weerbarstiger is.
Fluvius heeft niet het minste idee wie op welke lijn zit, ik betwijfel dat er meetpunten zijn per wijkkast?

Niet investeren in het net heeft ook dat als gevolg, ja :).
tweety1959
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:In theorie heb je gelijk, ik denk dat de realiteit weerbarstiger is.
Fluvius heeft niet het minste idee wie op welke lijn zit, ik betwijfel dat er meetpunten zijn per wijkkast?

Niet investeren in het net heeft ook dat als gevolg, ja :).
hey heist,

ik denk wel dat ze meten per wijkkast hoor...
en ze weten normaal toch perfect wie op welke kast zit?
of is dat daar zo een Chaos?
ik weet ook niet hoe een net juist opgebouwd is, ik vermoed 1 dikke kabel per straatzijde , en daar zitten bv 50 aftakkingen(huizen op)
tenzij ze natuurlijk op die wijkkasten ook straatverlichting zetten enz... verkeerslichten enz...proximus kasten... maar ik vermoed dat ze dat allemaal wel apart meten...
Ik ken niemand dat bij fluvius werkt, anders kon ik het eens vragen, misschien zit er op userbase wel iemand die bij fluvius werkt...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

tweety1959 schreef:en ze weten normaal toch perfect wie op welke kast zit?
Ja en nee.
Ze weten wel wie er op welke kast aangesloten is, maar niet wie op welke lijn zit.
Veel plezier om dan een verschil te gaan dectecteren...
of is dat daar zo een Chaos?
Dat heb jij gezegd :).
tweety1959
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Bedankt: 2 keer

heist,

loopt onze hoofdkabel die bv 50 huizen bediend niet naar zo een gemetst kot waar je vaak ziet staan 10.000 volt...
300 meter van m'n deur staat er zo eentje...
of zijn er nog kleinere straatkasten? nee toch?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

LoewieKatorz schreef:Vandaag komt hij langs en heb ik een halve dag verlof dienen te nemen :x
Huh???
Neem jij hiervoor verlof op?
Goed zot.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

tweety1959 schreef:heist,

loopt onze hoofdkabel die bv 50 huizen bediend niet naar zo een gemetst kot waar je vaak ziet staan 10.000 volt...
300 meter van m'n deur staat er zo eentje...
of zijn er nog kleinere straatkasten? nee toch?
De hoofdkabel vertrekt uit een middenspanningscabine en onderweg zijn er nog straatkasten.
tweety1959
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Bedankt: 2 keer

Data technicus schreef:
tweety1959 schreef:heist,

loopt onze hoofdkabel die bv 50 huizen bediend niet naar zo een gemetst kot waar je vaak ziet staan 10.000 volt...
300 meter van m'n deur staat er zo eentje...
of zijn er nog kleinere straatkasten? nee toch?
De hoofdkabel vertrekt uit een middenspanningscabine en onderweg zijn er nog straatkasten.
heb nog nooit zo kasten gezien, of ik weet niet hoe ze eruit zien, wel al gebouwen ...
en ook kasten van proximus en telenet ...
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

heist_175 schreef:In theorie heb je gelijk, ik denk dat de realiteit weerbarstiger is.
Fluvius heeft niet het minste idee wie op welke lijn zit, ik betwijfel dat er meetpunten zijn per wijkkast?

Niet investeren in het net heeft ook dat als gevolg, ja :).
Gegarandeerd wordt het vergelijk gemaakt tussen wat gemeten in de cabine en gefactureerd.
Is het verschil te groot, dan wordt de wijk een point of interest op zoek naar groene plantjes via luchtfoto's etc.
Heb je een te laag verbruik, komen ze ook wat sneller langs.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Even google inschakelen met verbruik per straat en voilà

https://www.fluvius.be/nl/thema/open-da ... 9237132954
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

bruma schreef:Even google inschakelen met verbruik per straat en voilà

https://www.fluvius.be/nl/thema/open-da ... 9237132954
Klopt voor geen meter. Straat met enkel 4 nieuwbouwwoningen (met zonnepanelen) en meer dan 300.000 kwh per jaar :lol:
Tenzij een van mijn buren een serieuze wiet of bitcoin zolder heeft :P
TeLugo
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 sep 2021, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Dit soort metingen zijn in België nutteloos en onbestaande.

Plantages of drugslaboratoria worden nooit op basis van verbruik gevonden
tweety1959
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Bedankt: 2 keer

TeLugo schreef:Dit soort metingen zijn in België nutteloos en onbestaande.

Plantages of drugslaboratoria worden nooit op basis van verbruik gevonden
Goh nutteloos en onbestaande...
als ik vergelijk 2018 en 2019 en 2020 bij elektriciteit ligt dat verbruik voor mijn straat toch in lijn hoor...
paar 1000 kwh per jaar verschil....
dus ze zullen wel goed genoeg weten wie of wat als er iemand fraudeert.
als er ineens 20.000 kwh te weinig of meer is, zal er wel een belletje rinkelen
ik denk dat ze maar al te goed weten wie en wat:-) we moeten ze niet onderschatten:-)
giolovin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 25 jun 2013, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

VOiD schreef:Als iemand de zegels heeft verbroken en aftapt voor de meter dan maakt het geen bal uit of het een slimme meter is of niet, die gaat dat verbruik zowieso niet registreren hé, da's nogal evident.
Er zitten meer beveiligingen op de digitale meter dan enkel de zegel hoor. [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Niet dat ik ooit de ambitie heb, maar ik vraag me af hoe ze dat doen, aftappen voor de meter.

Je kan toch moeilijk die kabel doorknippen terwijl er spanning op staat ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ygeffens schreef:Niet dat ik ooit de ambitie heb, maar ik vraag me af hoe ze dat doen, aftappen voor de meter.

Je kan toch moeilijk die kabel doorknippen terwijl er spanning op staat ?
Dat is toch niet zo moeilijk?
Je snijdt de EXVB héél voorzichtig overlangs en neemt dan kabel per kabel. Als je met die gestripte kabel niets raakt, kan er niets gebeuren. En je gebruikt handschoenen die op 1000V gekeurd zijn.

Fluvius doet het niet anders hoor :):
- 1000V handschoenen
- heel voorzichtig zijn
Laatst gewijzigd door heist_175 op 15 dec 2021, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

giolovin schreef:
VOiD schreef:Als iemand de zegels heeft verbroken en aftapt voor de meter dan maakt het geen bal uit of het een slimme meter is of niet, die gaat dat verbruik zowieso niet registreren hé, da's nogal evident.
Er zitten meer beveiligingen op de digitale meter dan enkel de zegel hoor. [emoji6]
Naar het schijnt is de energiestream geëncrypteerd en wordt het verbruik geverifieerd met blockchain :twisted:
giolovin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 25 jun 2013, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

Avenger 2.0 schreef:
giolovin schreef:
VOiD schreef:Als iemand de zegels heeft verbroken en aftapt voor de meter dan maakt het geen bal uit of het een slimme meter is of niet, die gaat dat verbruik zowieso niet registreren hé, da's nogal evident.
Er zitten meer beveiligingen op de digitale meter dan enkel de zegel hoor. [emoji6]
Naar het schijnt is de energiestream geëncrypteerd en wordt het verbruik geverifieerd met blockchain :twisted:
Ik weet nu niet of je aan het zeveren bent of niet want zoiets lijkt me wel mogelijk. Fluvius hun goudklompjes moeten koste wat koste verdedigd worden.[emoji28]

Nee serieus nu, de DM kan niet geopend worden zonder een alarm te triggeren. Ook magnetisme wordt gemeten, las ik in een van hun technische handleidingen.

De DM's op zich zijn goed technisch beveiligd, maar of hun datastroom en eigen systemen zo goed beveiligd zijn? Er is wel ergens in alle stilte een studie geweest, nadat ik op Twitter de vergelijking maakte met de performante beveiliging van de DM in Nederland. Maar ik kan me niet meer goed herinneren wat ze daarin precies allemaal precies hebben aangekaart.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”