verbouwingen huis(elektriciteit)

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
tweety1959
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Mijn zoon is zijn elektriciteit in zijn woning aan het vernieuwen.
hij heeft volgende vragen:

Je kan aardlekautomaten kopen( dus een 2 in 1 module... dus bv 20A en 300 Ma....
dus eigenlijk als je al je automaten vervangt door een aardlekautomaat heb je geen aparte aardlekschakelaar van 40 ampere nodig

Mag je deze in belgie gebruiken? blijkbaar in nederland gebruiken ze daar de aardlekautomaten...

Bijkomende vraag:

Mocht een aardlekautomaat niet mogen en je moet een aardlekschakelaar gebruiken en daarachter de automaten plaatsen,
mag je dan een aardlekschakelaar van bv 63A voorzien, ook al komt er maar 40A binnen van de netbeheerder?

bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Dat laatste mag uiteraard, maar is wel een duurdere oplossing.
Hier is dit 230V/40A voeding die binnenkomt en daar zit een differentieel achter van 40A/300mA.
Differentieel automaten wordt meer in de industrie gebruikt en energieverdeling voor burelen.
Ik denk dat dit wel mag gebruikt worden.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Als je al je automaten gaat vervangen door diff's zal het een kostelijke zaak worden. En ik twijfel of dit wel bestaat diff en automaat in 1 én of het toegelaten is.

//edit, wat wel bestaat is een diff, die je aan de automaat vastklikt (bij schneider is dit bv in de vigi reeks)
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

StarWing schreef:Als je al je automaten gaat vervangen door diff's zal het een kostelijke zaak worden. En ik twijfel of dit wel bestaat diff en automaat in 1 én of het toegelaten is.

//edit, wat wel bestaat is een diff, die je aan de automaat vastklikt (bij schneider is dit bv in de vigi reeks)
Diff automaat bestaat hoor. Maar als je dat gaat doen wordt het wel een kostelijk hoor.
Bijlagen
20211212_185415.jpg
(53.31 KiB) Nog niet gedownload
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Puur financieel idd een héél slecht idee.

Differentieelautomaat
20A/30mA €133 https://www.dmlights.be/abb__vynckier__ ... _20a~19QP8
En dat per kring!

Differentieel
40A/30mA €48,50 https://www.dmlights.be/abb__vynckier__ ... 30ma~19QO9
40A/300mA €49,70 https://www.dmlights.be/abb__vynckier__ ... 00ma~19QOB

Automaat
16/20A €6 https://www.dmlights.be/abb__vynckier__ ... v_ac~19QV3
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Heb die hier ook tegengekomen maar kwam zoals voorgaande antwoorden inderdaad veel duurder uit, wel mocht ik van de keurder niet hoger gaan als 40A achter een bijkomende differentieel van 40A/30mA (was niet zo uitgevoerd, was een tip van hem), je zou iedere 2 kringen (samen niet hoger als wat je differentieel mag) een differentieel kunnen steken eventueel als je dat echt wil?

Over de algemene kostprijs, kijk eens of een groothandel in de buurt aan je verkoopt, de prijzen waar ik ga zijn incl btw wel wat lager dan op de webshops , toen ik spullen kocht was het daar bvb 4.63EUR/automaat en online 4.99EUR (wel ander merk, Teco vs Schneider) en geen verzendkosten, ziet er niet veel uit maar als je echt alles gaat vervangen van je installatie telt dat snel op. Al zie ik nu wel dat volgens Google "zelfbouw-pieters.be" de Teco automaten (16/20A) aan 4.48EUR/stuk heeft)
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
Tibo
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 nov 2020, 10:24
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

In België is een hoofdverliesstroomschakelaar volgens het AREI sowieso verplicht.

Voor de afzonderlijke stroomkringen mogen automaten met een gecombineerde verliesstroomschakelaar gebruikt worden, maar enkel deze van twee modules breed. Die van 1 module breed schakelen enkelpolig, en dat mag niet.

Deze gecombineerde toestellen zijn in België overigens extreem duur.
Bij bijvoorbeeld reichelt vind je die voor een fractie van de prijs, van onder andere Kopp en Siemens.

Je kan ook telkens een aantal stroomkringen op een bijkomende verliesstroomschakelaar aansluiten in plaats van elke stroomkring zijn eigen verliesstroomschakelaar. Voor de badkamer moet dat toch al. Maar dan mag de som van de kringen niet hoger zijn dan de toegelaten stroomsterkte van deze schakelaar.

Als je echte selectiviteit wilt tussen de hoofd- en de bijkomende verliesstroomschakelaars, dan moet de hoofdverliesstroomschakelaar van het type 'S' zijn en de bijkomende moeten twee trappen lager zijn in gevoeligheid.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Tibo schreef:Je kan ook telkens een aantal stroomkringen op een bijkomende verliesstroomschakelaar aansluiten in plaats van elke stroomkring zijn eigen verliesstroomschakelaar. Voor de badkamer moet dat toch al. Maar dan mag de som van de kringen niet hoger zijn dan de toegelaten stroomsterkte van deze schakelaar.
Dat laatste kan ik niet geloven.
Ik heb een 30mA verliesstroomschakelaar met toegelaten stroomsterkte 40A.
Hierop hangen 4 kringen: badkamer (16A), vaatwas (20A), droogkast (20A), wasmachine (20A) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

En toch is het zo (of toch volgens de keurder die hier geweest was).
Had er ook nog nooit eerder van gehoord, gelukkig heb ik een 2de differentieel gekocht toen (nu allemaal duurder en leveringsproblemen).
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

De differentieel moet gedimensioneerd zijn op de aansluiting.
Aansluiting van 40A dan is diff van 40A ok.

Op deze differentieel mag je dan meer dan 2 kringen van 20A aansluiten.
Je installatie valt immers uit bij 40A
Tibo
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 nov 2020, 10:24
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

Dat klopt. Mijn opmerking was te veralgemenend.
Mijn hoofdzekering is 50 A. Dat was destijds de standaard waarde voor een enkelfasige huishoudelijke aansluiting. Daar mocht het niet.
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Hmm, vreemd, mijn aansluiting is (3fase)25A (net 3x230) maar ik mocht niet meer als 40A achter mijn differentieel steken...?
(had hij verkeerd gelezen als 30 of 32A dacht ik, volgens fluvius is het 25A, maar dan nog is het onder die 40A)
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
edwin.d
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 sep 2012, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 8 keer

Wasmachine is al 29A.
Droogkast ook 20A.
Minstens één ring in de badkamer 20A.
Dan heb je nog het afwasmachine.....

Dan ga je wel een aantal diffs mogen gebruiken voor je natte kringen.

Als het vertrek maar 32 A is kan er nooit veel meer doorgaan dan 32A en is een diff van 40A voldoende.
Soms komen er nog zonnepanelen bij.
Als er dan geen zekering wordt bijgeplaatst om de stroom in de kast te beperken tot 40A,
kan het zijn dat je diff 63A moet zijn.
Maar meestal plaats men een zekering die de stroom beperkt.

Mvg
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Achja zal het maar uitvoeren zoals de keurder gezegd heeft just in case dan is het in de toekomst ook wat makkelijker als 1 toestel defect is heb ik maar de keuze uit 2 kringen waar die kan zitten :wink: dan kom ik nog 1 differentieel tekort. (Er moet toch nog veel vervangen worden, een extra differentieel is maar een kleine zaak (~35EUR), bvb de kabels van de teller naar de kast zijn 2.5mm², die moeten 4 of 6 worden (hangt af van wat de installatie nu echt is 25/32A, of wat die gaat worden dus daar wachten we nog even mee))
Maar geen idee als we off topic aan het gaan zijn of als tweety hier iets aan heeft.
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Als uw hoofdzekering pakweg 40A is, dan mag je daar volgens mij zonder probleem aardlekschakelaars achter zetten met bv. een 63A rating (op voorwaarde dat je bij de verbinding ertussen voldoende dikke kabel hebt gebruikt, bv. 10mm^2).
Ik zie ook niet in (mits goede/voldoende interconnectie, bv. op een rail) waarom er achter een 63A diff met 40A hoofdautomaat bv. pakweg geen 10*20A automaten zouden mogen zitten. Als er teveel gevraagd wordt zal de hoofdautomaat wel uit vallen… die diff moet gewoon de stroomsterkte van het max dat door uw pad kan stromen aankunnen.
Als het een diff met ingebouwde automaat is, dan maakt het in theorie ook niet uit, maar zou ik (om hem te kunnen benutten) natuurlijk wel lager of gelijk aan de stroomsterkte van de hoofdautomaat blijven.
edwin.d
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 sep 2012, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 8 keer

bvb de kabels van de teller naar de kast zijn 2.5mm², die moeten 4 of 6 worden (hangt af van wat de installatie nu echt is 25/32A, of wat die gaat worden dus daar wachten we nog even mee))
Ik zou toch maar 10 mm leggen.
Zes gaat te weinig zijn.

Mvg
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

philippe_d schreef:
Tibo schreef:Je kan ook telkens een aantal stroomkringen op een bijkomende verliesstroomschakelaar aansluiten in plaats van elke stroomkring zijn eigen verliesstroomschakelaar. Voor de badkamer moet dat toch al. Maar dan mag de som van de kringen niet hoger zijn dan de toegelaten stroomsterkte van deze schakelaar.
Dat laatste kan ik niet geloven.
Ik heb een 30mA verliesstroomschakelaar met toegelaten stroomsterkte 40A.
Hierop hangen 4 kringen: badkamer (16A), vaatwas (20A), droogkast (20A), wasmachine (20A) ...
De verwarring ontstaat met zonnepanelen.

Heb je een aansluiting van 40A, en een ZP-installatie met een maximum stroom van 20 A, dan moet je een 30 mA differentieel van minstens 60A hebben (63A dus), omdat je daar in principe wel meer dan 40A ter beschikking hebt.
De uitzondering is uiteraard dat je er toch komt met x automaten waarvan de som niet groter is dan 40A onderliggend.


edwin.d schreef:
bvb de kabels van de teller naar de kast zijn 2.5mm², die moeten 4 of 6 worden (hangt af van wat de installatie nu echt is 25/32A, of wat die gaat worden dus daar wachten we nog even mee))
Ik zou toch maar 10 mm leggen.
Zes gaat te weinig zijn.

Mvg
Volgens AREI monofasig 40A = 6 mm², maar veelal zijn die verbindingsrails 10 of 16mm².
Mogelijks ooit zonnepanelen, dus leg inderdaad minstens 10mm².
Is nu ook de meerkost niet, monteert erg handig, proper, plaatsbesparend, snel en is veiliger dan telkens brugjes te hoeven maken.
Tibo schreef:Deze gecombineerde toestellen zijn in België overigens extreem duur.
Bij bijvoorbeeld reichelt vind je die voor een fractie van de prijs, van onder andere Kopp en Siemens.
Opletten met de vereisten die gesteld worden aan een differentieel, die kunnen verschillen van land tot land, onder andere door netstructuur.
Tibo schreef:Voor de afzonderlijke stroomkringen mogen automaten met een gecombineerde verliesstroomschakelaar gebruikt worden, maar enkel deze van twee modules breed. Die van 1 module breed schakelen enkelpolig, en dat mag niet.
Modulebreedte zegt toch niks over aantal polen?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

honda4life schreef:
Tibo schreef:Voor de afzonderlijke stroomkringen mogen automaten met een gecombineerde verliesstroomschakelaar gebruikt worden, maar enkel deze van twee modules breed. Die van 1 module breed schakelen enkelpolig, en dat mag niet.
Modulebreedte zegt toch niks over aantal polen?
https://www.zekeringkast24.be/emat-diff ... -30ma-1p-n

Zoals deze bvb, 1 module, en toch L+N
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

honda4life schreef:De verwarring ontstaat met zonnepanelen.

Heb je een aansluiting van 40A, en een ZP-installatie met een maximum stroom van 20 A, dan moet je een 30 mA differentieel van minstens 60A hebben (63A dus), omdat je daar in principe wel meer dan 40A ter beschikking hebt.
De uitzondering is uiteraard dat je er toch komt met x automaten waarvan de som niet groter is dan 40A onderliggend.
Huh?
Zowel de keurder als de PV-plaatser vroegen een "rem" tussen PV en de rest van de installatie.
Hier op UB heeft eens iemand een goeie tekening daarvan gepost.

zonder PV:
kWh teller -> 300mA -> rest van de installatie

met PV:
kWh teller -> 300mA -> rem 40A
PV (bv 25A) -> rem 40A
achter de "rem" van 40A komt dan de rest van de installatie.
Zo voorkom je dat er toch meer dan 40A verbruikt wordt in uw bord (40A van Fluvius, 25A van de PV).
Gebruikersavatar
Eendraadschema
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 nov 2021, 11:31
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Bedankt: 29 keer
Contacteer:

U bedoeld deze tekening zeker:
Laatst gewijzigd door philippe_d op 14 dec 2021, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: fullqute verwijderd
Voor hulp en meer info zie: https://sites.google.com/view/eendraadschema
https://www.facebook.com/groups/290672806262333/
Met vriendelijke groeten,
Björn
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

edwin.d schreef:Ik zou toch maar 10 mm leggen.
De kast is bekabeld met 10mm² dus kan dat er 10mm² gaat komen naar de kast toe.
honda4life schreef:De verwarring ontstaat met zonnepanelen.
Dat zou toch niet het geval mogen zijn bij een keurder? (Hebben nog geen zonnepanelen hier, die komen er vast ooit wel)
NuKeM schreef:Ik zie ook niet in (mits goede/voldoende interconnectie, bv. op een rail) waarom er achter een 63A diff met 40A hoofdautomaat bv. pakweg geen 10*20A automaten zouden mogen zitten.
Hoofd differentieel is 63A daar werd niets over gezegd, maar achter die 40A bijkomende differentieel mocht niet meer dan 40A zitten.
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

datakiller schreef:Hoofd differentieel is 63A daar werd niets over gezegd, maar achter die 40A bijkomende differentieel mocht niet meer dan 40A zitten.
Als dat volledige bord gekeurd is voor 32A zie ik niet in waarom dat een probleem zou zijn, maar keurders weten het soms zelf niet zo goed...

Nu, het prijsverschil tussen een 40A en een 63A monofasige differentieel is 15 eur. Ik zou gewoon altijd de grootste nemen.
datakiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Minder, 8euro verschil zie ik. (Ik gebruik 2Polige geen 4)
Op de hoofdautomaat (Teco) zie ik staan 40 - 30 - 20 met een schroef die tussen 20 en 30 staat (gewone schroef staat geen pijltje op) dus ik vermoed dat fluvius correct is en het 25A is?
Telenet Business: https://www.speedtest.net/result/c/5633 ... 7afc9c.png
Orange Go Extreme:
Tibo
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 nov 2020, 10:24
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

ygeffens schreef:
honda4life schreef:
Tibo schreef:Voor de afzonderlijke stroomkringen mogen automaten met een gecombineerde verliesstroomschakelaar gebruikt worden, maar enkel deze van twee modules breed. Die van 1 module breed schakelen enkelpolig, en dat mag niet.
Modulebreedte zegt toch niks over aantal polen?
https://www.zekeringkast24.be/emat-diff ... -30ma-1p-n

Zoals deze bvb, 1 module, en toch L+N
Een verliesstroomschakelaar moet natuurlijk altijd met twee polen worden aangesloten. Anders kan die het verlies niet meten.
Dat wil echter niet zeggen dat de twee polen ook geschakeld worden.
Voor enkel een zekering zou dat nog kunnen, maar voor een verliesstroomschakelaar + zekering in slechts de breedte van 1 module is dat te klein.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

heist_175 schreef:
honda4life schreef:De verwarring ontstaat met zonnepanelen.

Heb je een aansluiting van 40A, en een ZP-installatie met een maximum stroom van 20 A, dan moet je een 30 mA differentieel van minstens 60A hebben (63A dus), omdat je daar in principe wel meer dan 40A ter beschikking hebt.
De uitzondering is uiteraard dat je er toch komt met x automaten waarvan de som niet groter is dan 40A onderliggend.
Huh?
Zowel de keurder als de PV-plaatser vroegen een "rem" tussen PV en de rest van de installatie.
Hier op UB heeft eens iemand een goeie tekening daarvan gepost.

zonder PV:
kWh teller -> 300mA -> rest van de installatie

met PV:
kWh teller -> 300mA -> rem 40A
PV (bv 25A) -> rem 40A
achter de "rem" van 40A komt dan de rest van de installatie.
Zo voorkom je dat er toch meer dan 40A verbruikt wordt in uw bord (40A van Fluvius, 25A van de PV).
Je moet de plaats hebben natuurlijk want dat is nog een extra automaat.
Denk dat het prijsverschil van montage en uren uiteindelijk te verwaarlozen is.
ygeffens schreef:
honda4life schreef:
Tibo schreef:Voor de afzonderlijke stroomkringen mogen automaten met een gecombineerde verliesstroomschakelaar gebruikt worden, maar enkel deze van twee modules breed. Die van 1 module breed schakelen enkelpolig, en dat mag niet.
Modulebreedte zegt toch niks over aantal polen?
https://www.zekeringkast24.be/emat-diff ... -30ma-1p-n

Zoals deze bvb, 1 module, en toch L+N
Die website lijkt me verdacht Nederlands, zou er m'n hand niet voor in het vuur steken dat deze hier mag gebruikt worden.
(Maar punt bewezen, het bestaat)
Bestaat er ook zo'n doorverbinder of moet dat ook weer met kabel?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Die website lijkt me verdacht Nederlands, zou er m'n hand niet voor in het vuur steken dat deze hier mag gebruikt worden.
(Maar punt bewezen, het bestaat)
Bestaat er ook zo'n doorverbinder of moet dat ook weer met kabel?[/quote]

als je naar de contactgegevens op de site ziet je dat de site nederlands is. En zou van Emat wegblijven. Zoek maar eens op google hoeveel nederlandse installateurs van dit merk klagen.
Bijlagen
2021-12-14 17_08_31-EMAT Differentieelautomaat C 20A 30ma 1P+N _ Zekeringkast24.png
2021-12-14 17_08_31-EMAT Differentieelautomaat C 20A 30ma 1P+N _ Zekeringkast24.png (8.52 KiB) 593 keer bekeken
Laatst gewijzigd door philippe_d op 14 dec 2021, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: fullqute verwijderd
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

honda4life schreef:
heist_175 schreef: Zowel de keurder als de PV-plaatser vroegen een "rem" tussen PV en de rest van de installatie.
Hier op UB heeft eens iemand een goeie tekening daarvan gepost.
Je moet de plaats hebben natuurlijk want dat is nog een extra automaat.
Denk dat het prijsverschil van montage en uren uiteindelijk te verwaarlozen is.
Als je weinig plaats hebt, plaats je unibis automaten: https://www.dmlights.be/filter?search=unibis

Het is geen kwestie van prijsverschil, het is een vereiste.

Als je 40A binnenkrijgt en een PV hebt op 25A, dan moet je 16mm² plaatsen, want met 10mm² mag je maar tot 63A gaan.
Als je een "rem" plaatst, kom je nooit in de problemen.
Tibo
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 nov 2020, 10:24
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

honda4life schreef:
heist_175 schreef:
honda4life schreef: kWh teller -> 300mA -> rest van de installatie

Zoals deze bvb, 1 module, en toch L+N
Die website lijkt me verdacht Nederlands, zou er m'n hand niet voor in het vuur steken dat deze hier mag gebruikt worden./
(Maar punt bewezen, het bestaat)
Zoals reeds eerder geschreven hierboven:
Een verliesstroomschakelaar moet natuurlijk altijd met twee polen worden aangesloten. Anders kan die het verlies niet meten.
Dat wil echter niet zeggen dat de twee polen ook geschakeld worden.
Voor enkel een zekering zou dat nog kunnen, maar voor een verliesstroomschakelaar + zekering in slechts de breedte van 1 module is dat te klein.
(Overigens staat dat zo in de beschrijving op de website, dat die enkelpolig is)
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Tibo schreef:
honda4life schreef:
heist_175 schreef:
honda4life schreef: kWh teller -> 300mA -> rest van de installatie

Zoals deze bvb, 1 module, en toch L+N
Die website lijkt me verdacht Nederlands, zou er m'n hand niet voor in het vuur steken dat deze hier mag gebruikt worden./
(Maar punt bewezen, het bestaat)
Zoals reeds eerder geschreven hierboven:
Een verliesstroomschakelaar moet natuurlijk altijd met twee polen worden aangesloten. Anders kan die het verlies niet meten.
Dat wil echter niet zeggen dat de twee polen ook geschakeld worden.
Voor enkel een zekering zou dat nog kunnen, maar voor een verliesstroomschakelaar + zekering in slechts de breedte van 1 module is dat te klein.
(Overigens staat dat zo in de beschrijving op de website, dat die enkelpolig is)
Juist, en dat mag wel in een TN net, wat de Nederlanders gebruiken als ik me goed herinner.
Hier moet je dubbel onderbreken, al is er maar 1 pool beveiligd tegen overstroom en kortsluiting bij die dingen. Dus dat scheelt ook wat plaats intern.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”