Bart Tommelein en Lydia Peeters persoonlijk gedagvaard in zaak rond terugdraaiende tellers

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... d=msedgntp

Eerder werd er al een gerechtelijke procedure gestart tegen de Vlaamse overheid. Maar nu gaat een van een groep van 15.000 gedupeerden nog een stap verder. In die procedure willen ze nu ook verhaal halen bij voormalig Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open VLD) en huidig minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD), vroeger bevoegd voor Energie.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Een symbolische stunt. Goed om terug in de kijker te plaatsen.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Een testcase: als we in het vervolg politici op hun woord kunnen nemen…
Dat wordt een volledig nieuwe politieke cultuur.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als dit zou lukken, zullen er nog meer gegadigden opstaan om freewheelende ministers (die gewoon uit hun nek lullen) persoonlijk aan te pakken.
Bij elke overstroming Zuhal Demir aanklagen: als de gevolgen van "haalbaar en betaalbaar" uit haar portemonee moeten komen, zullen er rap investeringen komen.
Elke ouder van een kind dat langer dan 1u op de bus zit, kan Ben Weyts aanklagen. Want hij ging dat systeem verbeteren.
etc...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Hopelijk wordt een politicus eindelijk eens op zijn/haar verantwoordelijkheid gedrukt.

Het loon, voorwaarden en pensioen worden verantwoord omdat ze toch zoveel verantwoordelijkheid moeten dragen.
Maar als er dan iets mis gaat zijn ze plots toch niet zo verantwoordelijk. :roll:
giolovin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 25 jun 2013, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

Ik vraag mij af wanneer het laatst eens een minister is afgetreden door zijn/haar grove tekortkomingen/nalatigheden. Het zal toch ook al een tijdje geleden zijn ...

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Dan vind ik wat ze in Oekraïne deden beter inzake symboliek. Gewoon vastnemen en letterlijk in de vuilnisbak kieperen en dan weg wandelen :)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

giolovin schreef:Ik vraag mij af wanneer het laatst eens een minister is afgetreden door zijn/haar grove tekortkomingen/nalatigheden. Het zal toch ook al een tijdje geleden zijn ...
De laatste keer was nav de ontsnapping van Dutroux denk ik.

Jambon had ontslag wel nog aangeboden nav terroristische aanslagen, maar dat is jammer genoeg niet aanvaard.

Turtelboom heeft ook ontslag genomen, maar m.i. niet door grove tekortkomingen maar omdat ze de politiek kotsbeu was.
giolovin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 25 jun 2013, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

CCatalyst schreef:
giolovin schreef:Ik vraag mij af wanneer het laatst eens een minister is afgetreden door zijn/haar grove tekortkomingen/nalatigheden. Het zal toch ook al een tijdje geleden zijn ...
De laatste keer was nav de ontsnapping van Dutroux denk ik.

Jambon had ontslag wel nog aangeboden nav terroristische aanslagen, maar dat is niet aanvaard.
Er zijn nadien nog veel schandalen geweest. Wat is er dus veranderd? Juist ja, hadden ze indertijd niet wat gesleuteld aan de onschendbaarheid?

Ik las dit document en daar werd beweerd dat met de herwerkte, gematigde versie de bevolking niet meer onder de indruk kon zijn dat "volksvertegenwoordigers" zich boven de wet kunnen stellen. Vreemd, gezien na talrijke schandalen sindsdien, geen enkele minister zich nog genoodzaakt voelde om nog uit functie te treden.

Politieke aansprakelijkheid is een stille dood gestorven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Is het niet eerder een gevolg van de particratie?
Partijen binnen een regering dekken elkaar in en dus kan iedereen verder met elkaar.

Dalle, Beke, Jambon, ... hebben allen zware fouten gemaakt en werden door de coalitiepartners het handje boven het hoofd gehouden.
Wie gaat hen dan nog overtuigen om de handdoek in de ring te gooien?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Geen ontslag nemen na een schandaal is één van de krachten van verandering die er wel gekomen zijn, helaas.

Jambon had al meermaals ontslag moeten nemen, de laatste keer was bij de zaak Chovanec. Ook Theo Twittertoeteraar had ontslag moeten nemen maar kon niet meer omdat ze, toevallig of niet, al zelf waren gaan lopen. Dan heb je nog gevallen als Beke en Weyts, totaal onbekwaam maar tot alles in staat... behalve verantwoordelijkheid opnemen en een ander het laten proberen.

Wie dat soort zaken op zijn werk vertoont wordt op staande voet ontslagen, hier krijgt men nog een mooie post als afscheidscadeau en wat gratis medewerkers. Maar geen probleem, de Belg betaalt graag.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef:Is het niet eerder een gevolg van de particratie?
Klopt. Simultaan met de opkomst van de particratie zijn de ontslagen - die eerder horen bij een democratie - verdwenen.
Dizzy schreef:Geen ontslag nemen na een schandaal is één van de krachten van verandering die er wel gekomen zijn, helaas.
Dat Jan - wat voorlezen hier en een kerstfeestje daar - Jambon al verschillende keren ontslag had moeten nemen klopt natuurlijk, maar hij is niet alleen, en het is zeker niet beperkt tot N-VA.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

CCatalyst schreef:Klopt. Simultaan met de opkomst van de particratie zijn de ontslagen - die eerder deel zijn van een democratie - verdwenen.

Dat Jambon al verschillende keren ontslag had moeten nemen klopt natuurlijk, maar hij is niet alleen, en het is zeker niet beperkt tot N-VA.
particratie bestaat al langer net als elkaar handen boven het hoofd houden maar vroeger hadden mensen zelf nog enig fatsoen, dat is nu niet meer vereist. Politici hebben niemand nodig om ontslag te nemen, enkel fatsoen volstaat en enig zelfrespect.

Uiteraard is het niet beperkt tot 1 partij daarom noemde ik ook anderen maar het valt wel op dat sommige partijen een acute vorm van bloedarmoede vertonen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DirkJan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 20 apr 2017, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Modbreak:
verwijderd (persoonlijke aanval)
heist_175 schreef:Als dit zou lukken, zullen er nog meer gegadigden opstaan om freewheelende ministers (die gewoon uit hun nek lullen) persoonlijk aan te pakken.
Bij elke overstroming Zuhal Demir aanklagen: als de gevolgen van "haalbaar en betaalbaar" uit haar portemonee moeten komen, zullen er rap investeringen komen.
Elke ouder van een kind dat langer dan 1u op de bus zit, kan Ben Weyts aanklagen. Want hij ging dat systeem verbeteren.
etc...
Ha kijk, Heistje heeft het weer kunnen verdraaien. Nogmaals. Zoek toch ergens hulp of zo? Nee?
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

giolovin schreef:Ik vraag mij af wanneer het laatst eens een minister is afgetreden door zijn/haar grove tekortkomingen/nalatigheden. Het zal toch ook al een tijdje geleden zijn ...

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Maar zelfs dat aftreden is toch grotendeels een symbolische daad.

Verantwoordelijk zijn tot het misgaat.
Da's niet verantwoordelijk zijn.
De gevolgen zijn dat er een keer over gebabbeld wordt.
In een onderzoekscommissie bijvoorbeeld.
En voor de rest...


Als je elk bedrijf op deze manier zou leiden... het zou snel gedaan zijn.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Maar een minister is juist dat, politiek verantwoordelijk voor de administraties. De administraties kunnen werken zonder minister, een minister moet er eigenlijk louter op toezien dat zij uitvoeren wat het parlement vastgelegd heeft als wetgevende macht.

Als dan een fout begaan wordt, dan zegt dit eigenlijk: de minister is niet in staat om deze administratie de juiste richting uit te sturen.

En is dus niet geslaagd in zijn opdracht. Niet slagen in opdracht, is dan een teken van niet geschikt zijn. Hij is politiek verantwoordelijk voor dit falen. En in politiek is verantwoordelijkheid gelijk aan een mandaat van de kiezer hebben of niet. Via het parlement in dit geval.


Dat is heel zwart wit verwoord en in België is de grens tussen uitvoerende en wetgevende macht maar heel dun. Vaak nemen ministers voortouw in het voorstellen van wetten.

Plus er zijn ook structurele problemen bij administraties die niet door 1 minister op 1 termijn te verhelpen zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”