Verjaring telenet waarborg (20 jaar?)

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Jordan23be
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2021, 09:32

Beste,

Hebben telenet aangevraagd in de jaren 2000 (weet niet meer exact. ) maar ik weet wel nog dat we een waarborg van 2000 BEF moesten betalen.

Ik kreeg net te horen van de facturatie dienst van Telenet, na het opzeggen en inleveren van de modem, dat de waarborg is verjaard na +20jaar.

Kan dit zomaar?
ldw
Plus Member
Plus Member
Berichten: 220
Lid geworden op: 11 okt 2010, 09:47
Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
Bedankt: 25 keer
Contacteer:

Lijkt me vreemd. Kijk je contract is na...
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Gewoon zelf aftrekken van je laatste factuur en hun hierop wijzen.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Ter info
https://www.netweters.be/t5/Instellinge ... d-p/102694
Twintig jaar geleden werd er twee duizend frank aangerekend als waarborg voor de modem. Later werd dat afgeschaft

Vergelijkbaar met De Watergroep? U krijgt de door u (of uw ouders/grootouders/...) betaalde waarborg (in BEF) terug als u het betrokken document kunt voorleggen?
https://www.dewatergroep.be/nl-be/over- ... watermeter

&
eventueel de ombudsdienst telecom inschakelen
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 8 keer

En wat met de wettelijke interest op die waarborg? Bij mij hebben ze die waarborg ook al sinds 1998 of 1999. Met een wettelijke interestvoet van 1.75% komt er op 21 jaar bij dat oorspronkelijke bedrag al 44% bij. Als 8% van toepassing zou zijn mag je het oorspronkelijke bedrag met 5 vermenigvuldigen.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Die medewerker denkt wellicht dat vorderingen na 10 jaar verjaren, vandaar dat ze dit inroepen.
Wat een fout is, die 10 jaar begint pas te lopen vanaf je het materiaal indient.

Op je strepen blijven staan, en inderdaad: aftrekken van de volgende factuur indien geen gehoor.
Je hebt recht op een kleine 100 euro als ik het zo zie dus (waarborg + 21 jaar intrest).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Je hebt recht op je borg, maar volgens mij gaat hier geen intrest bij.
Waarom veronderstel je dat dit wel zo is?
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Een waarborg is geen lening. Je krijgt dus exact hetzelfde bedrag terug wat je ter beschikking van de borg gesteld hebt.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Fallschirmjaeger schreef:Een waarborg is geen lening. Je krijgt dus exact hetzelfde bedrag terug wat je ter beschikking van de borg gesteld hebt.
Dat is niet meteen correct. Bij een huurwaarborg (woning) is de verzamelde rente ten gunste van de huurder. (Tenzij een makelaar een dubieuze verplichting had, om bij hem een waarborg te nemen die geen rente opleverde)

Maar is dit uniek voor huurwaarborg, wettelijk gezien, of kan dit doorgetrokken worden naar andere lange termijn waarborgen? Zeker als dit niet specifiek vermeld staat in het originele contract.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

blaatpraat schreef:Die medewerker denkt wellicht dat vorderingen na 10 jaar verjaren, vandaar dat ze dit inroepen.
Wat een fout is, die 10 jaar begint pas te lopen vanaf je het materiaal indient.
Ik snap ook niet waar die 20 jaar van komt. Maar de contractuele vereiste voor het in borg stellen van een som geld viel al weg bij een herziening (wanneer??) van de aan het contract verbonden voorwaarden die de klant vroeg of laat ook aanvaard zal hebben. Vanaf het ogenblik van aanvaarding ontstond de vordering tot teruggaaf van de waarborg. Na 10 jaar vervalt die inderdaad. Daarvan het belang om vast te kunnen te stellen wanneer die contractuele vereiste voor een borg precies wegviel.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”