Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Grappig zo een Suske en Wiske verhaal: onze de helden vinden op het internet een zip fileke over virussen en beleven dolle avonturen.

Het is wel de Duitse editie …

Die vaccinaufkrakende vorum virologen :angel:

… tja Jean Marie Duits selbstverständlich 8)
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

duizend schreef: … tja Jean Marie Duits selbstverständlich 8)
Mutti Merkel zit er ook in hé
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Kijk, van dit krijg ik dus de kriebels hé Afkoelweek maakt reizen goedkoop

Laten we met zijn allen nog maar eens goed op skivakantie gaan en lekker goed alles internationaal verspreiden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

boran_blok schreef:Laten we met zijn allen nog maar eens goed op skivakantie gaan en lekker goed alles internationaal verspreiden.
Gohja, als men weg is kan men tenminste niemand hier besmetten. En als men terug komt is het nog twee weken kerstvakantie dus eenmaal de kinderen terug op school komen is de reisbesmetting (if any) ook al voorbij. De import van de zomervakantie heeft tijdens de zomervakantie zelf ook niet voor problemen in de zorg gezorgd, de problemen begonnen pas op te bouwen toen de motor is beginnen draaien in september. Het zal omicron wel nog meer binnen brengen, maar dat gebeurt sowieso wel.

Wat me eigenlijk meer stoort is bv die actie van de NMBS om tijdens de kerstvakantie zoveel mogelijk volk op de treinen te zetten, goed wetende dat er minder rijden door uitval bij het personeel.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 09 dec 2021, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je gelooft toch niet echt dat de reizigers zich gaan afzonderen?
Noch op reis, noch bij terugkomst.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

boran_blok schreef:Kijk, van dit krijg ik dus de kriebels hé Afkoelweek maakt reizen goedkoop
Ik krijg dan weer de kriebels bij het lezen van nieuwsberichten over Weyts en zijn aanpak. Het is van de pot gerukt dat die vent alles gewoon al de hele tijd tegenwerkt ten koste van de algemene gezondheid van de samenleving. Er zijn onnodig mensen gestorven door zijn lakse aanpak. Ik kots van heel dat NVA-theather. Bende kleine kinders dat het zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef:Je gelooft toch niet echt dat de reizigers zich gaan afzonderen?
Noch op reis, noch bij terugkomst.
Natuurlijk niet, er is ook geen controle en bovendien volstaat vaccinatie al om vrijgesteld te worden van afzondering na intra-EU reizen, maar men zal na terugkomst in de afkoelingsweek ook nog twee weken niet op overvolle bussen gaan zitten (mogelijks wel treinen, dankzij de stunt van de NMBS) of in klassen zonder ventilatie. De eerste weken na de kerstvakantie was vorig jaar ook een periode met lagere cijfers.

Zij die op reis gaan in de eerste week van januari vormen een groter risico bij de terugkeer.
Pengu schreef: Het is van de pot gerukt dat die vent alles gewoon al de hele tijd tegenwerkt ten koste van de algemene gezondheid van de samenleving.
Daar is idd wel wat van aan. Ik ga niet zover gaan om te zeggen dat hij de vierde golf had kunnen voorkomen, maar als hij niet zo koppig geweest had ging deze golf wel een pak minder erg geweest zijn met idd minder doden. Dat hij maar zo koppig blijft ingaan tegen wat de wetenschap en zelfs zijn onderwijspartners willen, ik snap dat niet. Een misplaatste gok om stemmen binnen te halen, waarvan we nog wel zullen zien hoe het uitdraait.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 09 dec 2021, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

heist_175 schreef:Je gelooft toch niet echt dat de reizigers zich gaan afzonderen?
Noch op reis, noch bij terugkomst.
Had ik dat al eens vermeld hier? "Human behavior" :roll:

Mocht iedereen wat logisch nadenken waren we wss al van deze pandemie verlost (of was het toch maar een voetnoot meer).


Ik herinner mij een tweet van Marc van Ranst van in het voorjaar "We gaan deze zomer massaal op reis en in oktober zullen we zeggen: hadden we dat maar niet gedaan".
Ondertussen, rewind, repeat.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

We zitten met een pandemie, een wereldwijde epidemie. Import ga je nooit kunnen tegen houden en virussen kennen geen grenzen. Maar hey, we liggen blijkbaar meer wakker over Kerst en Nief jaar dan van het feit dat we nog altijd met die pandemie zitten.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Waarom was het alweer dat die extra week vakantie werd ingevoerd in het lager ?

Euh. Ahja - nu weet ik het weer. Omdat reizen dan spotgoedkoop is :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

phil48 schreef:Waarom was het alweer dat die extra week vakantie werd ingevoerd in het lager ?
De extra week vakantie werd ingevoerd omdat de PR% bij de leeftijdsgroep 0-9 schrikwekkend hoog is en nog altijd blijft stijgen, ook al zien we bij andere leeftijdsgroepen ondertussen een daling nav eerdere maatregelen die genomen zijn. In het rapport van gisteren hebben we de kaap van 25% bereikt, maar liefst 1 op 4 test dus positief. Eind vorige week was het nog 24.8%. Er is geen enkele andere leeftijdsgroep die ooit zo'n slechte cijfers heeft voorgelegd.

En daarop aansluitend, iets wat iedereen al weet maar om de een of andere reden toch nog vermeld moet worden: ze worden zelden ziek, maar geven het wel door aan mensen die vatbaar zijn voor ernstige ziekte door COVID-19.

Afbeelding
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

CCatalyst schreef:
phil48 schreef:Waarom was het alweer dat die extra week vakantie werd ingevoerd in het lager ?
De extra week vakantie werd ingevoerd omdat de PR% bij de leeftijdsgroep 0-9 schrikwekkend hoog is en nog altijd blijft stijgen, ook al zien we bij andere leeftijdsgroepen ondertussen een daling nav eerdere maatregelen die genomen zijn. In het rapport van gisteren hebben we de kaap van 25% bereikt, maar liefst 1 op 4 test dus positief.

En daarop aansluitend, iets wat iedereen al weet maar om de een of andere reden toch nog vermeld moet worden: ze worden zelden ziek, maar geven het wel door aan mensen die vatbaar zijn voor ernstige ziekte door COVID-19
Vandaar mijn vraag: is dit hét moment om met al die potentiële virusdragers op reis te gaan? De hele dag te gaan winkelen? Hen met vriendjes thuis te laten spelen? De grootouders (die ongetwijfeld zullen inspringen) te besmetten? Een dagje naar zee te gaan op een propvolle trein? Eerder lijkt me ze thuis gezellig te verwennen, met speelgoed, leuke kerstfilms en véél aandacht.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Wel, ik kan al zeggen dat er in die afkoelweek veel tijd voor TV doorgebracht gaat worden. Ik heb geen verlof en ik kan ze maar matig entertainen.

Als het goed weer is kegel ik ze de tuin in, maar dat zal ook wel niet alle dagen zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

phil48 schreef:Vandaar mijn vraag: is dit hét moment om met al die potentiële virusdragers op reis te gaan? De hele dag te gaan winkelen? Hen met vriendjes thuis te laten spelen? De grootouders (die ongetwijfeld zullen inspringen) te besmetten? Een dagje naar zee te gaan op een propvolle trein?
Thuis is inderdaad beter, zeker in de eerste 2 weken, maar we weten dat sommigen het niet kunnen laten. Desondanks zijn er doorgaans nog altijd veel minder ontmoetingen met unieke personen dan tijdens een schoolweek.
boran_blok schreef:Als het goed weer is kegel ik ze de tuin in, maar dat zal ook wel niet alle dagen zijn.
Momenteel ziet het ernaar uit dat het tuin zal worden. Morgen nog eens de hele dag een waterbom over Vlaanderen, ook zondag nog regen, maar daarna lijkt het natseizoen - zoals wel vaker in de tweede helft van december - een halftime pauze te gaan nemen. Zelfs de zon zou naar het einde van volgende week toe nog eens langer dan een 5 minuten/dag zichtbaar gaan worden, en momenteel lijkt dat zich ook door te zetten naar de eerste vakantieweek.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

We blijven van onze stoel vallen van't lachen..

https://www.knack.be/nieuws/belgie/mond ... flCvGdc7Lw
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

iceke schreef:We blijven van onze stoel vallen van't lachen..
Het klopt dat het Weyts is die de wettelijke beslissing moet nemen inzake de mondmaskerplicht op het onderwijs. Hij - of toch zeker Jambon namens de Vlaamse regering - is daarmee ook akkoord gegaan op het overlegcomité.

Hij heeft dat nog niet gedaan, maar dat betekent op zich nog niets. Hij kan immers op elk moment een besluit uitvaardigen met terugwerkende kracht. Hij heeft nog niets gepubliceerd in het Staatsblad sinds het laatste overlegcomité, dus het is mogelijk dat het in een "pakket" met andere besluiten zit dat binnenkort vertrekt of momenteel verwerkt wordt. Besluiten verschijnen ook doorgaans pas dagen nadat ze genomen zijn.

Het is ook mogelijk dat hij weigert een besluit te uitvaardigen, maar hij heeft daar nog niets publiekelijk over gezegd.

Ik zou u wel verzoeken om het niet op de spits te drijven in de school. U zet daarmee vooral de school tussen hamer en aambeeld, en niet de mensen die u probeert te bereiken. Het onderwijspersoneel heeft er niet voor gekozen om raad van statetje te spelen en de KB's en MB's en besluiten te moeten gaan interpreteren tussen hun andere taken door. Zij volgen, zoals van hen verwacht wordt, de richtlijnen van het ministerie van onderwijs, en die laten geen twijfel. Neem hen dat niet kwalijk.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

@1207

Je gaat hier je goesting wel vinden over aerosolen en mondmaskers : https://www.medrxiv.org/search/masks%25 ... 52Bprotect

Edit : Ook een studie van het Max Planck Instituut over de mondmaskers : https://www.ds.mpg.de/3821948/news_publ ... ed?c=25529
Liefhebbers van de Duitse taal kunnen er ook terecht :wink:
Laatst gewijzigd door petrol242 op 09 dec 2021, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

CCatalyst schreef: Ik zou u wel verzoeken om het niet op de spits te drijven in de school. U zet daarmee vooral de school tussen hamer en aambeeld, en niet de mensen die u probeert te bereiken.
Dat ging ik ook niet doen, dat had je toch al een paar dagen terug kunnen lezen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Echt? Ik ben toch nog op dees planeet en in dezelfde realiteit als een week geleden?
https://nl.metrotime.be/algemeen/jambon ... 69949LyJ3A
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

petrol242 schreef:Echt? Ik ben toch nog op dees planeet en in dezelfde realiteit als een week geleden?
https://nl.metrotime.be/algemeen/jambon ... 69949LyJ3A
Dat heeft hij enkele dagen voor het vorige overlegcomite ook gezegd.

Ik hoop dat hij dat gewoon allemaal moet zeggen op bevel van De Wever. Indien niet, vrees ik dat Jambon het een beetje aan het verliezen is daar vanboven, en dat is wel zorgwekkend want die man is in principe wel nog voor 3 jaar Vlaams minister-president. Met Weyts is er ook iets niet in orde maar dat is eerder obsessie en gebrek aan verstand ipv ze niet alle vijf meer op een rij te hebben.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 09 dec 2021, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik weet niet wat dit zal zijn @petrol maar ik vermoed dat we een hele winter jojo beleid gaan zien :bang:
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Een goeie was ook wat die vertegenwoordiger van "de scholen" zei op het nieuws ivm de hoogste cijfers nu.

Dat ze stilaan beginnen te dalen, dan is het vakantie en eens dat die voorbij is vrees ik dat ze weer sterk gaan stijgen, want er zijn tijdens de vakantie natuurlijk heel veel bubbels waar de kinderen besmettingen kunnen opdoen. Terwijl ze net vakantie verlengen om de cijfers te laten dalen. Huh ???
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

phil48 schreef:Dat ze stilaan beginnen te dalen, dan is het vakantie en eens dat die voorbij is vrees ik dat ze weer sterk gaan stijgen, want er zijn tijdens de vakantie natuurlijk heel veel bubbels waar de kinderen besmettingen kunnen opdoen. Terwijl ze net vakantie verlengen om de cijfers te laten dalen. Huh ???
Ik denk niet dat dat klopt want vorig jaar zagen we geen stijging kort na de kerstvakantie ook al vreesden we toen hetzelfde (dat waren toen de laagste cijfers in een tijd). Ook na de zomervakantie 2020 en 2021 zagen we in de eerste weken nog niet meteen een stijging, de opbouw heeft blijkbaar wat tijd nodig in de scholen. Hoe dan ook ontmoeten kinderen gemiddeld veel meer andere unieke bubbels op schooldagen (en alles wat errond hangt) dan op vakantiedagen.

Vorig jaar gingen de scholen trouwens al open op 4 januari, erg kort na kerst en nieuw dus. Nu krijgen we dankzij de veel gunstigere kalender dit jaar nog een volle week respijt na de nieuwjaarsfeestjes.

Ze zullen wel weer gaan stijgen, zeker als men weer vanalles gaat versoepelen, maar het zal pas later in het voorjaar zijn.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Voor alle duidelijkheid, ik heb enorm te doen met de mensen uit de cultuur en de evenementen. Ik ken een aantal freelance zangers bij de Opera en een pak mensen die in de sector werken. Mijn vader was beroepsmuzikant dus ik kan mij wel inbeelden hoe het in die sector er aan toe gaat.

Het sportpaleis is in het territorium van BDW en daar is ook vuil spel gespeeld. Maar kunt ge die hesp nog serieus nemen? Waarschijnlijk denkt hij nu dat het tuinhuis in brand staat. Ongelooflijk stuk onbekwaam dat dat is zeg.

Politiek en virussen... Ik denk dat ik nog maar wat onderzoeken ga opsnorren van nuchtere mensen die empirisch omgaan met data. In die entourage voel ik me toch meer op mijn gemak. En neen CCatalyst, ik ben niet de Goosens zijn avatar maar ik heb wel respect voor die kerel. :wink:
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

petrol242 schreef:En neen CCatalyst, ik ben niet de Goosens zijn avatar maar ik heb wel respect voor die kerel. :wink:
Over een paar onderwerpen heeft hij toch wel degelijk een andere opinie dan jij hé Petrol.

Dat zie je ook in de ziekenhuizen, zegt Goossens. “Mensen onder de 65 jaar in het ziekenhuis zijn doorgaans niet gevaccineerd. Bij ouderen zien we wel vaker gevaccineerden, bij hen werken de vaccins schijnbaar sneller minder goed. Maar we mogen niet vergeten: toen de pandemie begon hadden we nooit gedacht vaccins te hebben die 90 procent bescherming zouden bieden tegen erge ziekte. Met 60 procent zouden we al blij geweest zijn. Ik heb het al eerder gezegd: dit is een overwinning voor de wetenschap. We mogen echt niet vergeten hoe straf dat is.”
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Je moet niet volledig akkoord gaan met iemand om die te respecteren he :wink:

Ik respecteer quovadis, NuKeM, heist_175, Dizzy, phil48 enz ook al ga ik niet akkoord met sommige (of alle) van hun standpunten. Het respect ontstaat omdat ze een bepaald stundpunt met verve en met degelijke argumenten kunnen verdedigen zonder al te snel te vervallen in ad hominems, en dat ze luisteren naar argumenten van anderen.

Dat neemt niet weg dat ze mij in de gordijnen jagen als ze vergankelijke zaken als belastingen of deadlines beginnen in te roepen als argument om de pandemie z'n gang te laten gaan, maar dat is ondertussen alweer uitgeklaard.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

CCatalyst schreef:Je moet niet volledig akkoord gaan met iemand om die te respecteren he :wink:
Buiten je standpunt over de scholen (dat ik ook wel respecteer hoor, je hebt recht op jouw mening) ben ik het doorgaans in andere onderwerpen behoorlijk vaak met je eens :-D
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

phil48 schreef:
Over een paar onderwerpen heeft hij toch wel degelijk een andere opinie dan jij hé Petrol.

Dat zie je ook in de ziekenhuizen, zegt Goossens. “Mensen onder de 65 jaar in het ziekenhuis zijn doorgaans niet gevaccineerd. Bij ouderen zien we wel vaker gevaccineerden, bij hen werken de vaccins schijnbaar sneller minder goed. Maar we mogen niet vergeten: toen de pandemie begon hadden we nooit gedacht vaccins te hebben die 90 procent bescherming zouden bieden tegen erge ziekte. Met 60 procent zouden we al blij geweest zijn. Ik heb het al eerder gezegd: dit is een overwinning voor de wetenschap. We mogen echt niet vergeten hoe straf dat is.”
En waar zou ik niet mee akkoord zijn in die uitspraak van onze vriend Goossens? En het zouden dan nog meerdere onderwerpen zijn? Welke aub?
Laatst gewijzigd door petrol242 op 10 dec 2021, 00:56, 2 keer totaal gewijzigd.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Dat hij vindt dat de vaccins serieus wat bescherming bieden, hij noemt het "een succes van de wetenschap".

De quote komt uit GVA, eind vorige maand - dus zeer recent.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ja en dan? Heb je het wel goed gelezen? Bescherming tegen ziekte? Covid-19 dus? Dat is toch nooit door mij ontkend? Moet ik nu echt weer het verschil voor de miljardste keer gaan uitleggen tussen bescherming tegen ziekte en bescherming tegen transmissie? Komaan he phil.

Weet je waar ik mij aan erger? Aan experts die rond de pot draaien zoals bijvoorbeeld Professor vaccinologie Isabel Leroux-Roels. Heb je haar uitleg gehoord en gezien op DS? Op de vraag of een derde prik nog zin heeft na 'een besmetting'? Ze maakt al geen onderscheid tussen besmetting en infectie. Dan donder je bij mij al een trap naar beneden. Dan legt ze uit dat er een verschil is in immuunreactie tussen mensen met veel en weinig symptomen, en dat klopt. Maar uiteindelijk is dat de vraag niet. De vraag is wat het verschil in immuunreactie is na een infectie en na een derde prik en daar komt geen antwoord op hoewel het wel gevraagd is.
Wat ik wel weet is dat ik met een jonge gezonde dochter thuis zit die al een derde prik heeft gehad en toch gisteren positief testte en met serieuze symptomen zit zoals kortademigheid en dat we dat heel goed in het oog zullen moeten houden.
Laatst gewijzigd door petrol242 op 10 dec 2021, 01:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Wie bakt het deze vierde golf het bruinst?? Seniel Schel Hesp of Koppige Korneel van Oosterweel? Andere kandidaten?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Beiden horen al in den bak thuis want ze hebben doden op hun geweten. En we mogen gerust wat terug gaan in de tijd. Den Block mag er mee bij gaan zitten.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Ik dacht ook aan Bartje. Als het echt waar is wat hij vorige week heeft gedaan of juist niet heeft gedaan en Hesp het veld ingestuurd om dat overlegcomité te forceren.... en tegelijk ook maar voor één zaak: massa-evementen federaal cancelen, is echt een brug te ver. Dit is een vertrouwensbreuk voor veel partijen binnen de (franstalige) meerderheid. En nu wil hesp terug een OC, om terug te gaan versoepelen. :roll:

Echt waar, Denken die nu echt dat wij idioten zijn ofzo? Ik hoop zo hard dat deze regering 2024 niet gaat halen. Sommigen verdienen echt om nu keihard om hun bek te gaan. En ja, desnoods den bak in. Hun manier van handelen is ethisch gewoon niet correct. Dit is geen menselijk beleid, dit is egoïstische bullshit
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Wat stof tot nandenken:

Bron: "Het Nieuwsblad"

Terwijl de bedden vollopen met coronapatiënten, is het voor de ziekenhuizen krabben om rond te komen. Zonder een voorschot van de overheid was in 2020 élk ziekenhuis in België in de rode cijfers geëindigd. Een gevolg van de uitgestelde zorg, waardoor veel patiënten nog altijd op een ingreep wachten. Het zal nog meer dan vier jaar duren voor die achterstand is ingehaald, zegt het Riziv."


En op het RIZIV kunnen ze het weten.

De gepaste moment om te vragen om meer ziekenhuizen en meer bedden nog te voorzien :angel:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

JA !
Van de 35 miljard die onze federale regering ondertussen uitgegeven heeft aan dat griepke is er amper 3 naar de zorg gegaan... :bang: :bang: :bang:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

koenraaddeconinck schreef: De gepaste moment om te vragen om meer ziekenhuizen en meer bedden nog te voorzien :angel:
dat schreeuwt om privatisering

slimme algoritmes zullen wel uitrekenen dat de doorsnee verpleegster tijdens haar ronde nog gemakkelijk een patient of 3 extra kan doen
dat lichaam wassen kan dan uiteraard 2,5 minuut sneller (reken maar eens uw winst uit op 200 patienten)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

koenraaddeconinck schreef:De gepaste moment om te vragen om meer ziekenhuizen en meer bedden nog te voorzien :angel:
Meer investeren in preventie. 8)
Een gezonder, gelukkiger en langer leven.
Wie wil er nu meer in het ziekenhuis liggen?

Afbeelding

Active and Healthy Living in the Digital World
The European Innovation Partnership on Active and Healthy Ageing (EIP on AHA)

Misschien kunnen de ziekenhuizen al eens beginnen met de voeding die men aan patiënten geeft onder de loep te nemen.
Op deze website van de Europese Commissie noemen ze dat "malnutrition"...
Idem in vele WZC.

Indien de voeding niet alle bouwstoffen bevat in de minimale hoeveelheden, moet men er ook niet van staan te kijken dat deze groep mensen "een verminderde werking" van hun immuunsysteem vertonen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ik hoop dat dat ironisch is bedoeld 1207? :wink:

@koenraaddeconinck : Ik zou eerder gaan voor meer middelen voor onder andere personeel. Zowel nieuw personeel als het huidige personeel. Want dat is toch ook één van de knelpunten.
Op zich is er niets mis mee dat de federale overheid geld stuikt in de ziekenhuizen. De zorg mag geld kosten en zou één van de prioriteiten in dit land moeten zijn.
Ook de eerstelijnsverzorging zou beter wat meer middelen krijgen. Het kan toch niet zijn dat in 2021 er nog steeds een drempel is voor mensen om bij de huisarts binnen te stappen. Maar in plaats daar van heeft men quota ingevoerd op het aantal huisartsen dat mag afstuderen... De preventieve geneeskunde houdt mensen uit het ziekenhuis.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef:Ik hoop dat dat ironisch is bedoeld 1207? :wink:
:)

eten is hetzelfde verhaal hé
neoliberaal dus moet de prijs naar beneden en uiteindelijk eindigen we ergens bij kattenbrokken (of zitten we daar al onder)

eigenlijk heel de onzin dat ziekenhuizen of rusthuizen winst moeten maken alsof het bedrijven zijn
waarom niet ineens politie en brandweer privatiseren als we dan toch bezig zijn?
uw kot staat in brand? bel maar en probeer ne keer binnen te raken (gelijk bij proximus :))

vandaag systemen opzetten waarbij 5 à 10% vd ingezette middelen louter en alleen naar aandeelhouders allerhande gaan, vaak ergens aan de andere kant vd wereld en da heet rendement, is te zot om los te lopen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Neem nu de naam 'zorgbedrijf Antwerpen'... En mijn echtgenote (thuiszorg) heeft geen zorgbehoevende of patiënten meer. Dat zijn klanten geworden.
In de rustoorden draait het om vastgoed en tegelijk het afpakken van de spaarcenten op de oude dag, als je al het geluk hebt dat je dat hebt, door die vastgoed aan hoge prijzen door te verhuren aan commerciële zorgketens die ook nog eens hun winst moeten halen.
Wanneer je beursgenoteerde investeringsmaatschappijen zoals Aedifica en Cofinimmo binnen laat in de zorg weet je dat je gechareld bent en dat is volop aan het gebeuren.
En dan krijg je van die toestanden dat een bewoner niet meer dan 3 euro(!) per dag mag kosten aan eten of een hele dag met dezelfde pamper aan in bed ligt omdat die nog niet genoeg verzadigd is om te vervangen. Die mensen worden soms om 16:00 uur al in hun bed gestoken omdat er dan minder personeel nodig is. Zelfs op gevangenissen denkt men winst te halen.
Het is inderdaad te zot om los te lopen met minder zorgkwaliteit die een pak meer geld kost. Er worden een paar vetzakken steenrijk van. Maar ik denk dat we off-topic geraken, hoewel basiszorg toch ook belangrijk is in een pandemie.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”