4411 incasso bureau voor €1,75+€8,85 na 2 maanden

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Dezemorgen een plezante e-mail in m'n mailbox, een incassobureau op m'n dak voor een paar onbetaalde parkeer-sessies via 4411. Uit het oog verloren zeker, maar nergens een verwittiging van gekregen.

Als ik dan naar het detail ga kijken dan heb ik een "factuur" van €1,75 in october en eentje van €8,85 van november niet betaald.
Totaal €10,60, waaraan dan een interest van €0,01 en een schadevergoeding aan toegevoegd wordt van maar liefst 350% aan toegevoegd wordt, wat het totaal brengt op €45,61.

Ik ben aan het zoeken naar informatie over wanneer een schuldeiser een incassobureau mag inschakelen, en vond zo bijvoorbeeld dit: https://economie.fgov.be/sites/default/ ... ncasso.pdf

Daarin lees ik "3.3.2. De ingebrekestelling moet schriftelijk gebeuren" wat hier niet gebeurd is. Geen brief in onze postbus en al zeker geen aangetekend schrijven, dus denk ik dat ik wel op m'n 2 oren kan slapen, niet?

Anyway, openstaand saldo ondertussen al overgeschreven naar 4411 en gemailed dat ze hun incasso mogen terugroepen :-)
Bijlagen
Screenshot 2021-12-08 at 07.56.56.png
(96.45 KiB) Nog niet gedownload
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Dit zal ook gebeuren.

In Nederland is er een geval geweest waarbij dagvaardingen automatiseert werden (wat zéér gevaarlijk is). Daar moest iemand voor de rechter komen voor 1 of 2 euro, de rechter heeft de beklaagde vrijgesproken en gezegd dat dit ongeoorloofd gebruik is van de rechtbank en de vriendelijke verzoek zoiets niet meer de dagvaarden (als ik het goed voor had). Was een schuld bij een zorgverzekering inzake tandartsbezoek.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Vroeger kon je idd eisen dat je gewoon het openstaand bedrag betaalde (plus eventuele gemaakte extra kosten, die ze moeten kunnen bewijzen).
Of je onder de meerkost die het incassobureau aanrekent nog gaat uitgeraken, durf ik tegenwoordig niet meer zeggen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

selder schreef:schadevergoeding aan toegevoegd wordt van maar liefst 350% aan toegevoegd wordt
Wat een vreemde manier om te verwoorden. Het is 35 EUR, geen 350% van het bedrag ook al komt dat nu toevallig zo uit.
selder schreef:Daarin lees ik "3.3.2. De ingebrekestelling moet schriftelijk gebeuren" wat hier niet gebeurd is. Geen brief in onze postbus en al zeker geen aangetekend schrijven, dus denk ik dat ik wel op m'n 2 oren kan slapen, niet?
Ja, dus de minnelijke invordering is technisch gezien nog niet begonnen, maar als je niet reageert (wat je wel gedaan hebt) komt die brief nog wel. Men probeert het eerst zo want aangetekend kost geld (wat men wel doorrekent, maar soit).
selder schreef:Anyway, openstaand saldo ondertussen al overgeschreven naar 4411 en gemailed dat ze hun incasso mogen terugroepen :-)
:thumbs: Dat is idd het beste wat men kan doen. Bewijsstukken bijhouden.
ITnetadmin schreef: Of je onder de meerkost die het incassobureau aanrekent nog gaat uitgeraken, durf ik tegenwoordig niet meer zeggen.
Neen, want de schuldenaar is niet (correct) op de hoogte gebracht van de overdracht van schuldvordering, en hij heeft zijn schuld voldaan. Hij heeft dus geen enkele verplichting tov een incassobureau voor de betreffende vordering.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Daarom: betaal met cash/kaart aan de automaat.

Dit soort zever is exact waarom ik weiger mij klant te maken bij 4411 (en de 3-4 andere gelijkaardige bedrijven).
Ik wil niet van 1 a 5 bedrijven een maandelijkse factuur van mijn parkeersessies.
En ik wil al helemaal geen blanco cheque tekenen dat ze maar van mijn kreditkaart halen wat ze willen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

lirec schreef: En ik wil al helemaal geen blanco cheque tekenen dat ze maar van mijn kreditkaart halen wat ze willen.
Dat vorder je nochtans gemakkelijk terug en de bewijslast ligt bij de handelaar. Als die zo'n verkeerde aanrekeningen begint op te stapelen kunnen de kredietkaartnetwerken er ook niet meer mee lachen en wordt men op "probatie" gesteld met alvast hogere tarieven op elke transactie.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

lirec schreef:Daarom: betaal met cash/kaart aan de automaat.
Dan moet je wel weten hoe lang je ergens gaat staan.

Als je ergens toekomt kan het zijn dat je binnen de 10min. weg gaat, maar als je iets tegenkomt worden dat 2 uur.

Als je dan op voorhand betaald hebt ben je in overtreding, of je moet elke keer ruim te veel betalen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Inderdaad, op voorhand je ticketje kopen is gewoon so last century. Ofwel betaal je teveel want vroeger weg, ofwel betaal je te weinig met risico op een boete. Om dan maar te zwijgen van de stress die je hebt als je doorhebt dat je een uur later aan je auto zult staan.

Ik vind 4411 dan ook uiterst handig en is bij mij ook gewoon aan mijn Credit Card gekoppeld. Gewoon sessie starten en stoppen met de app. Natuurlijk wel zien dat je niet vergeet je sessie te beëindigen.

Ik heb nu overigens 'reclame' gekregen om ANPR te activeren. Lijkt me wel super handig, maar daar ben ik wat meer huiverachtig voor. Je zal maar aan een niet-openende slagboom staan bij het buitenrijden zonder enig bewijs wanneer je toegekomen bent.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

CCatalyst schreef:
selder schreef:schadevergoeding aan toegevoegd wordt van maar liefst 350% aan toegevoegd wordt
Wat een vreemde manier om te verwoorden. Het is 35 EUR, geen 350% van het bedrag ook al komt dat nu toevallig zo uit.
Euh ...

Het totaalbedrag van wat het incassobedrag me aanrekent is €45
Daar het originele verschuldigde bedrag van afgetrokken (€10) is dus €35.
€35 is 350% van €10. Daar is niks toevallig aan hoor :-)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Het is 35 EUR volgens de voorwaarden, dat is nu toevallig 350% maar dat is niet de gebruikte formule he :P

Soit, deze topic toont wel aan dat incasso werkt. De dreiging van incasso volstond om de schuldenaar meteen te laten overgaan tot betalen.

En dat slechts voor de kleine som die het incassobureau aanrekent hiervoor want doorgaans koopt men schulden over voor een prikje en wordt de winst gemaakt op zij die plooien onder het gedreig en dan al die bijkomende kosten betalen.

OP beweert wel dat hij geen verwittiging gekregen had, wat klopt of niet, maar er zijn er genoeg die ook dan niet betalen maar wel zwichten bij incassobureau.
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

Tomby schreef:Gewoon sessie starten en stoppen met de app. Natuurlijk wel zien dat je niet vergeet je sessie te beëindigen.
Met 4411 in KBC Mobile kan je instellen dat je sessie stopt als je terug bij je auto bent dacht ik.
Tomby schreef:Ik heb nu overigens 'reclame' gekregen om ANPR te activeren. Lijkt me wel super handig, maar daar ben ik wat meer huiverachtig voor. Je zal maar aan een niet-openende slagboom staan bij het buitenrijden zonder enig bewijs wanneer je toegekomen bent.
Heb ik via de Pcard voor Interparking, vind ik super gemakkelijk. Nog nooit problemen mee gehad.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

CCatalyst schreef:Soit, deze topic toont wel aan dat incasso werkt. De dreiging van incasso volstond om de schuldenaar meteen te laten overgaan tot betalen.
LOL, wat een take-away van dit geheel...
voor zij die geen reminders hebben gekregen, maar dadelijk zoals hier incasso is dat niet meer of minder dan pesterij-gedrag van de firma.
voor zij die wel reminders hebben gekregen, werkt ook een incasso vaak niet (want, zij mogen niet meer dan een minnelijke schikking voorstellen)
maar de meeste incasso's zijn natuurlijk van die schimmige bedrijfjes die wat spelen met tekst en het laten klinken alsof ze veel mogen.
Ik vraag me zelfs af of de meeste zich houden aan het sturen van een 1ste aanmaning (of misschien mag dat wel via de firma, vooraleer het naar de incasso gaat)

Echter is het pas "gevaarlijk" als je aangeschreven zou worden een gerechtsdeurwaarder of een advocaat, dewelke wel degelijk verdere stappen kunnen nemen.
(een incassobureau kan natuurlijk beroep doen op een gerechtsdeurwaarder of advocaat, maar in eerste instantie zal dat niet zo zijn)

ik heb trouwens ook het idee dat er tegenwoordig meer en meer zaken "geprobeerd" worden ipv de volledige procedure te volgen,
want sja: eenmaal dat de consument een betaling heeft gedaan, kunnen ze toch niet terug.
(waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat je je facturen niet moet betalen he)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Splitter schreef:ik heb trouwens ook het idee dat er tegenwoordig meer en meer zaken "geprobeerd" worden ipv de volledige procedure te volgen,
want sja: eenmaal dat de consument een betaling heeft gedaan, kunnen ze toch niet terug.
Maar natuurlijk, x% betalingen wordt al voldaan ahv zo'n methodes die niet de wettelijke procedure zijn en niet veel geld kosten, dus waarom niet. Dat zie je ook hier, van incasso was er zelfs nog geen sprake.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

CCatalyst schreef:Het is 35 EUR volgens de voorwaarden, dat is nu toevallig 350% maar dat is niet de gebruikte formule he :P
[...]
Ik heb het in ieder geval nérgens over "een formule" gehad hoor.

Als je bedoelt dat ze aan élke incasso 350% toevoegen, nee dat is dan inderdaad "niet de formule", duh!

Ik beweer ook nergens dat 4411 of de incasso dudes deze "formule" hanteren, ik zeg alleen dat 35 350% van 10 is :-)

En dat verwoord ik _express_ zo om de totale buitensporigheid ervan aan te tonen én omdat het schadebeding niet meer dan 10% kan bedragen naar particulieren. Nu begrijp ik uw "vreemde manier van verwoorden" ook al beter - al slaan zo goed als élk media-bedrijf u tegenwoordig om de kop met "zoveel % duurder, zoveel % meer besmettingen, zoveel % dit, zoveel % dat", maar hier is het dan een rare manier van verwoorden :-)
Splitter schreef:
CCatalyst schreef:Soit, deze topic toont wel aan dat incasso werkt. De dreiging van incasso volstond om de schuldenaar meteen te laten overgaan tot betalen.
LOL, wat een take-away van dit geheel...
Haha ja hé :-) Dat de mail van dat incassobureau het eerste is dat ik er van zag dat maakt allemaal niet uit :-) Wanbetaler die schrik heeft van incasso's, DAT is de echte take-away hier hahahaha :-)
CCatalyst schreef:[...] Dat zie je ook hier, van incasso was er zelfs nog geen sprake.
Sorry, what? Bekijk deze bijlage eens, en dan verwacht ik van u een reply "ah oei, sorry, ja, precies toch wél een echt incassobureau. Hmm. Raar wel hé, voor €10 al een incassobureau inschakelen?" en dan zijn we ineens ook bij de reden waarom ik dit topic gemaakt heb :-)

Bon, tot straks hé, als ik weer uw onwaarheden mag weerleggen :-) :-)

Screenshot 2021-12-08 at 15.30.50.jpg
(580.24 KiB) Nog niet gedownload
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

selder schreef:En dat verwoord ik _express_ zo om de totale buitensporigheid ervan aan te tonen
Ja, dat begrijp ik wel.
selder schreef:Haha ja hé :-) Dat de mail van dat incassobureau het eerste is dat ik er van zag dat maakt allemaal niet uit :-) Wanbetaler die schrik heeft van incasso's, DAT is de echte take-away hier hahahaha :-)
Ik zeg niet dat je "schrik" hebt, schrik van een incassobureau is niet nodig, wel dat je obv een "dreiging met incasso" betaald hebt, weer een onbetaalde schuld minder in de inventaris van 4411 en weer een bevestiging voor hen dat het op deze manier werkt, waardoor ze het uiteraard nog meer en nog sneller gaan doen.
selder schreef:Sorry, what? Bekijk deze bijlage eens, en dan verwacht ik van u een reply "ah oei, sorry, ja, precies toch wél een echt incassobureau.
Zoals je zelf al uitgevonden hebt is er aan de vereisten voor overdracht schuldvordering niet voldaan, met name de schriftelijke ingebrekestelling. Juridisch heeft dit dus geen waarde van overdracht, wat je zelf òòk weet want je hebt rechtstreeks aan de schuldeiser betaald en niet het incassokantoor, wat correct is. En Intrum weet het ook, want als je in je mail schrijft dat je nog ff "aan je klant moet navragen of ze wel een gerechtelijke procedure willen," dan is de schuldeiser nog altijd de klant en is die niet overgedragen naar Intrum, anders konden ze zelf wel beslissen of de rechtbank eraan te pas komt.

Dus kom nu niet af dat het hier wel een incasso is met correcte wettelijke schuldoverdracht, het is gewoon de fase van mailtje sturen en zien of hij al toehapt alvorens men de kosten gaat beginnen maken om het op de wettelijke manier te doen, wat Splitter hierboven beschreef. Het is niet omdat het van een incassobureau komt dat het een incasso is, hun rol is in deze fase gewoon om wat druk te zetten met de naam van hun bureau.
selder schreef:Raar wel hé, voor €10 al een incassobureau inschakelen?"
Dat is niet raar. Intrum werkt in deze fase volledig geautomatiseerd en factureren 4411 slechts pennies (obv volume). Het Intrum verkooppraatje gaat daar ook op in: elk bedrag, hoe klein ook. De grotere winsten komen van mensen die effectief die (kleine) bedragen + (hoge) extra's betalen aan het incassobureau. Als 4411 effectief een schuld overdraagt is dat trouwens maar een fractie van de oorspronkelijke schuld.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”