Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Ja, inderdaad.
Dat is de correcte verwijzing.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Juist, maar maanden voordien opperde petrol242 dat gevaccineerden mogelijk in de verleiding kwamen om overmoedig gedrag te gaan vertonen! Zijn bezorgdheid toen is waarheid geworden, zoals blijkt nu...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

wied schreef:Zijn bezorgdheid toen is waarheid geworden, zoals blijkt nu...
Ik denk dat de meeste, zoniet alle, van zijn voorspellingen al uitgekomen zijn, met een veel betere track record dan zowel Van Ranst als Van Gucht. Mogelijks is hij Herman Goossens undercover.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Volgens duzend zijne zoveelste denigrerende uitleg is petrol iemand met "vakbondklap". :lol:
duizend schreef:Typische vakbondsklap, alles wat redelijk werkt afkraken zodat we zeker niet vooruit raken en dan als wonderoplossing “alles platleggen”
Maar petrol heeft dat toch maar goed gezien... :thumbs:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

En de NMBS zal naar jaarlijkse gewoonte weer haar steentje bijdragen aan de verspreiding van het virus met stuntacties om meer volk op de trein te zetten. En dat terwijl er minder treinen rijden door de grote uitval bij het personeel.

Doen ze er eigenlijk om, of is het gewoon weer die wereldvreemdheid waarvoor we ze al kennen?

Wie bedenkt er nu zoiets in deze omstandigheden.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Die leven nog in in 2018, ze zijn wat met vertraging. :roll: Van een overheidsbedrijf mag je toch meer verwachten. Grapje. Het is de overheid hé. :banana:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Dat wordt wat ik werk in die periode. Zal lekker druk worden om te pendelen...


Waarom altijd de werkenden pesten haha
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

wied schreef:Juist, maar maanden voordien opperde petrol242 dat gevaccineerden mogelijk in de verleiding kwamen om overmoedig gedrag te gaan vertonen! Zijn bezorgdheid toen is waarheid geworden, zoals blijkt nu...
uiteraard zullen die er zijn. Denk aan de lockdownfeestjes waar iedereen zich in maart 2020 aan bezondigde (toch zeker al de anderen)

het probleem is toch weer absoluut vs relatief
0,1% idioten is, over heel belgie gezien, nog altijd een hoop volk maar een marginaal en irrelevant klein percentage

dus gokken, in eender welke situatie, dat zo'n klein percentage zich nergens aan houdt of overdrijft of ... is geen tovenarij of hogere wiskunde
met een beeld van een vol sportpaleis toch ineens heel veel volk
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@CCatalyst

Als ik me niet vergis was Herman Goossens begin 2020 aanvankelijk niet ongerust over dat griepje!?

@1207

Het bedrog zit in de valse voorstelling dat vooral niet-gevaccineerden de dure IC bedden opeisen!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

petrol242 schreef:
Dizzy schreef:Punt is en blijft dat vaccins nog altijd zeer nuttig zijn in het HELE verhaal.
Een pak minder als het gaat over het bestrijden van de pandemie. Zieken en doden beperken is damage control. We hebben nog nooit zo'n hoge piek aan besmettingen gehad ondanks een hoge vaccinatiegraad. Gelukkig dat we nog in staat zijn om aan die damge control te doen. Het is elke keer de vingers kruisen en hopen dat de vaccins stand houden tegen covid-19 bij elke nieuwe variant. Hoe lang gaat dat duren denk je? En factor tijd is ook van geen tel meer?
Een pak minder is een pak meer dan niets. Opnieuw afwijken naar een deel van de story terwijl ik de hele story bekijk.

Zieken en doden beperken is dan niet belangrijk? :roll:

Besmettingen zijn inderdaad een probleem maar als mensen minder ernstig ziek worden is dat beter dan toen we nog geen vaccins hadden en mensen gewoon stierven omdat we weinig konden doen. Nu kunnen we wel iets doen en dan zijn er die het vertikken. Die ga jij verdedigen terwijl je kapt op anderen die de regels niet volgen. Inconsequent dus nog altijd.

Trouwens, de vaccins doen het nu al 4 varianten en over de laatste is nog geen uitsluitsel. Bovendien kan men de efficiëntie via boosters verhogen of een aangepast vaccin ontwerpen. Kortom, de vaccins zijn nog altijd een zeer goed wapen. Niet voldoende alleen, daar zijn we het over eens, maar bijzonder nuttig gisteren en vandaag en waarschijnlijk ook nog lang.

De factor tijd is wel degelijk van tel. Vraag het eens aan de mensen die op IC liggen of tijd een factor is of de mensen wiens zorg uitgesteld is en die creperen van de pijn. Veel plezier!

Ja, laat ons wat kappen over de farma, dat zal helpen :roll: Ik ben zeker niet de beste vriend van big-farma, integendeel, maar we hebben ze nu wel nodig. Trouwens naast de vele fouten hebben ze ook veel verdiensten. Wat is uw alternatief, homeopathie, kruiden gaan plukken? Die behandelingen zullen trouwens ook van de farma komen want als we de overheid gaan laten doen hebben we over 50 jaar nog geen medicament, laat staan voldoende.

We hebben naast contacten beperken wel degelijk nog mogelijkheden, de vaccins. Er is nog winst te boeken, niet zoveel meer als voor de grote vaccinatieperiode maar toch wil ik gaan voor elke % en niet fatalistisch maar opgeven en berusten dat er niets aan te doen is. Het is een techniek in discussies om uw mening als TINA (there is no alternative) voor te stellen maar het is vooral een doorzichtige techniek, prik prik.

Vaccins zijn toch ook producten van de wetenschap. Als het, zoals de wetenschappers zeggen, nog jaren gaat duren, is het eerder zaak AL onze wapens zoveel mogelijk te gebruiken ipv enkel te focussen op 1 wapen. Opnieuw het is EN EN niet OF OF. En over wetenschap valt vooral op dat de tegenstanders in een bepaalde hoek zitten :wink:

Je begint over wetenschap in algemeen belang en gaat dan mensen verdedigen die een wetenschappelijk hulpmiddel weigeren tegen het algemeen belang in, kan je een nog beter voorbeeld tonen van een inconsequente houding? :lol:

Onze wereld en systeem draait om geld, dat zal nog veel langer duren dan deze crisis. We kunnen allemaal dromen over paradijzen waar alles eerlijk en in het algemeen belang gebeurt maar je zal ooit wakker moeten worden. Mensen doen enkel iets omdat ze er een voordeel bij hebben en zelfs dan nog is het moeilijk om mensen tot enige verandering aan te zetten. Verandering gaat dus ongelooflijk traag en we hebben in een crisis geen tijd teveel maar tekort. Stop dus met dromen en daal neer in de realiteit. Ook hier zit weel een joekel van een inconsequentie in want enerzijds schrijf je vaccins al grotendeels af terwijl ze nog nuttig zijn en zet je je hoop op zaken... die (nog) niet eens bestaan :lol:

Het is niet zo moeilijk toch, als je voor EN EN bent dan ben je OOK voor vaccins toch minimaliseer je telkens opnieuw hun nut. Waarom ben je voor EN EN als je focust op 1 van de EN EN factoren? Dat lijkt toch verdomd hard op een verdoken OF OF. Natuurlijk ga je dit niet blijven uitleggen want het is niet uit te leggen zo'n spagaat.
petrol242 schreef:
Dizzy schreef:Je bent wel degelijk verantwoordelijk voor uw eigen woorden. Als uw woorden anderen beïnvloeden of hen van idee doen veranderen of net daardoor bij een (fout) idee blijven is dat wel degelijk deels uw verantwoordelijkheid.
Och kom. Is het zo ver gekomen? Mensen mogen de waarheid niet meer kennen omdat ze dan volgens jou de verkeerde keuze maken? Ik zou direct gaan solliciteren bij HLN. Wat een non argument zeg. Ik blijf bij een wetenschappelijk empirische benadering. Als dat niet strookt met de goesting van de mensen, tja aan wie ligt het dan? Maar laten we gerust verder doen zoals we nu bezig zijn. Binnen x aantal weken zal het weer een ander zijn schuld zijn.
Hallo? Waar staat dat dan? Dat mensen zelf mogen kiezen heb ik al -tig keer bevestigd maar ze moeten wel de gevolgen van hun gedrag aanvaarden. Als men iemand een vaccin afraadt en hij belandt op IC dan is dat mede de verantwoordelijkheid want anders had de persoon misschien wel anders gehandeld. Woorden zijn dus niet onschuldig en hebben een bepaalde verantwoordelijkheid. Trump die mensen zo gek maakte dat ze een staatsgreep dachten te moeten proberen is één voorbeel Jurgen Konings is een ander. Op de betoging heb je van die mensen die de redenering volgen, weg met de regels wij gaan gewoon gezellig samen zitten. Dat is omdat ze in een bubble zitten van fantasten, een levensgevaarlijke bubble. Dat zijn mensen die een GSM mast gaan affikken omdat ze geloven dat hun geest erdoor zal geïndoctrineerd worden en andere onzin.

Ik vind uw inconsequenties inderdaad grappig maar ze ondergraven wel de rest van uw boodschap. Ik ben het met heel vaal zaken eens met u maar die inconsequenties zijn er teveel aan.

Je bent onvolledig op een verdoken manier. Eén factor constant minimaliseren en tegelijk hameren op de andere factor dat is naast opvallend ook niet geheel eerlijk. Ik ben ook niet de enige die u daar op gewezen heeft.

Je raad mensen niet af om te vaccineren maar steunt hun gedrag wel, wat is het verschil? Ik denk niet dat je er mensen mee gaat behoeden zoals je zelf behoedt bent van erger door uw eigen vaccinatie. Anderzijds staan de hardste tegenstanders wel aan uw kant, toevallig :roll:

Ik negeer de gebreken niet, die zijn er klaar en duidelijk. De vaccins hun efficiëntie daalt met de tijd MAAR dalen is niet hetzelfde als onnuttig worden of nul. dat heb je zelf ondervonden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

wied schreef: @1207
Het bedrog zit in de valse voorstelling dat vooral niet-gevaccineerden de dure IC bedden opeisen!
als een groep van 15% vd bevolking 30 of 40% van de ic-bedden inpikt dan is dat absoluut gezien een minderheid, verhoudingsgewijs wel te veel. Geef die hun vaccin en de helft van die mensen zal zelfs nooit in de buurt van een kliniek komen, da's gewoon uitzieken zoals petrol

wie uiteraard de werking van vaccins ontkent zal vrolijk beweren dat ziekenhuizen vlakaf liegen als die vaststellen dat er teveel ongevaccineerden op hun afdelingen liggen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Dizzy schrijft ...Onze wereld en systeem draait om geld...

Het "neo-liberaal" gedeelte van onze wereld, zal je bedoelen...

@1207

Er zullen vast hospitalen zijn waar een meerderheid niet-gevaccineerden liggen, maar ik heb nog geen betrouwbare cijfers/bronnen gezien waaruit blijkt dat alle hospitalen hetzelfde beeld vertonen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

wied schreef:Dizzy schrijft ...Onze wereld en systeem draait om geld...

Het "neo-liberaal" gedeelte van onze wereld, zal je bedoelen...

@1207

Er zullen vast hospitalen zijn waar een meerderheid niet-gevaccineerden liggen, maar ik heb nog geen betrouwbare cijfers/bronnen gezien waaruit blijkt dat alle hospitalen hetzelfde beeld vertonen...
Ja en met dat neo-liberaal gedeelte, heb je het gehele politieke spectrum met uitzondering van PVDA ...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

wied schreef:Dizzy schrijft ...Onze wereld en systeem draait om geld...

Het "neo-liberaal" gedeelte van onze wereld, zal je bedoelen...

@1207

Er zullen vast hospitalen zijn waar een meerderheid niet-gevaccineerden liggen, maar ik heb nog geen betrouwbare cijfers/bronnen gezien waaruit blijkt dat alle hospitalen hetzelfde beeld vertonen...
Toevallig bevinden wij ons wel in dat deel. Ik ben in communistische landen geweest maar daar waren ze niet echt bezig over vaccins maar eerder tegen wanneer er weer stroom was of eten :lol:

Indien de vaccins niets deden zou de verdeling overal een groot overtal gevaccineerden moeten vertonen, dat is niet het geval al is er uiteraard verschil tussen ziekenhuizen mogelijk. Petrol heeft zelf al aangegeven dat vaccins inderdaad mensen uit het ziekenhuis houden, daar zijn we het nu eens wel over eens :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

https://www.hln.be/dossier-exclusief-vo ... ~a4c53187/

Goed nieuws, alsook in Nederland werd gisteren hallelujah geroepen..., het lijkt wel of daar eenzelfde script/scenario gevolgd wordt! Niet onwaarschijnlijk natuurlijk omdat zij daar ook deel uitmaken van dezelfde neo-liberale wereld :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Toch nog eens een goed gebekt iemand in de studio's van de VRT om een alternatieve mening te verdedigen:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12/06 ... kerplicht/
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

De regels van mondmaskers gelden niet alleen op school, ook elders. Gaat ze haar kinderen dan constant thuishouden? Geen tekenschool meer, geen jeugdbeweging, geen dansles?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

NuKeM schreef:Toch nog eens een goed gebekt iemand in de studio's van de VRT om een alternatieve mening te verdedigen:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12/06 ... kerplicht/
ze toont vooral dat het probleem vooral bij volwassenen ligt en exclusief emotioneel beladen is
kinderen pak je direct mee
bomma beschermen, een masker met de nieuwe julia,...

blijkbaar vergeet iedereen dat maar bij mensen werken maskers nu eenmaal wat verspreiding betreft en kinderen zijn ook mensen.
maskers dienen om scholen open te kunnen houden en dat wil iedereen toch?
blinde kinderen leren ook alles en je kunt probleemloos doorschijnende maskers nemen als daar je schrik/probleem zit.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Het zijn inderdaad vooral de volwassenen die bleiten over de kindjes die een mondmasker moeten dragen.
Diezelfde volwassenen leren hun kindjes om 'flink' te zijn...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dizzy schreef: Ik negeer de gebreken niet, die zijn er klaar en duidelijk. De vaccins hun efficiëntie daalt met de tijd MAAR dalen is niet hetzelfde als onnuttig worden of nul. dat heb je zelf ondervonden.
De vaccins hun efficiëntie daalt in de tijd voornamelijk in hun bescherming tegen covid-19. Het gaat hier dus over de selectieve afweer opgewekt door de vaccins. De varianten vormen voornamelijk een gevaar als ze een ontwijkmutatie zijn op de aangeboren afweer, maar ook in de selectiviteit van de afweer door wijzigingen in voornamelijk het S-eiwit en dan gaat het dus over besmetting voor alle duidelijkheid. Dat vertaalt zich in doorbraakinfecties. Tijd (en dat bedoelde ik in het begin van mijn vorige post) en mutaties zijn twee elementen waar we serieus rekening mee moeten houden.
Niet alleen naar de daling in efficiëntie van de vaccins kijken, maar ook de mutaties. Ook hier is het een en/en verhaal.

Er zijn drie elementen die we telkens bij een nieuwe variant in de gaten moeten houden :

1. de besmettelijkheid, dus het in staat zijn van het binnendringen in de mucosale cellen, zeg maar het slijmvlies en de geproduceerde virale lading. Wijzigingen in het S-eiwit zijn daar belangrijk in. Ook hier verliezen de vaccins serieus terrein. En dit hangt sterk samen met punt 3.
2. De morbiditeit (niet te verwarren met mortaliteit) de mogelijkheid om ziek te maken en daar komen de vaccins en de selectieve afweer wel goed weg maar tijd na vaccinatie is daar voornamelijk in ons nadeel.
3. de eventuele ontwijking van de niet selectieve aangeboren afweer en daar kunnen de vaccins niks tegen doen. Dat hebben ze trouwens nooit gedaan omdat ze daar geen invloed op hebben.
1207 schreef:da's gewoon uitzieken zoals petrol
Ik zal er hier eens een paar opnaaien 8) Ik zal nooit met zekerheid weten wat de bijdrage van mijn vaccinatie geweest is. Ik weet niet wat de rol van mijn eigen afweer momenteel speelt. Ik heb al blijkbaar een infectie doorgemaakt zonder het te weten dat het effectief over covid-19 ging. Een seropostivieve test op SARS-CoV-2 heeft dat in april aangetoond. Goed kans dat ik een paar dagen had liggen hoesten ergens, ik weet het dus niet. Ik heb altijd een vrij goeie afweer gekend. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit griep gehad. Maar je hebt gelijk. Er is een duidelijk verband tussen de vaccins en de verlaging van de morbiditeit. Dat is het nut van de vaccins momenteel.
Trouwens, ik ben nog niet genezen. Ik val nog regelmatig spontaan in slaap en ben buiten adem als ik de trap op loop.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ziekenhuizen van Doornik stellen verplichte vaccinatie zorgpersoneel uit
De ziekenhuizen in Doornik stellen de verplichte vaccinatie van het zorgpersoneel uit tot begin maart. De directeur van het Centre hospitalier de Wallonie picarde (ChWapi), Didier Delval, benadrukt dat hij immers niet over voldoende personeel beschikt.
Ik lag bijna van m'n stoel van't lachen... De Wapi's gaan in't verzet
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Wakker blijven petrol, want blz 400 komt in zicht :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

:beerchug:
Ik zal er een jubileumbijdrage op zetten.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Jongens dienen Ordon moet echt een brilletje kopen om te lezen

Eerst den duizend
duizend schreef:
Als je gevaccineerd bent en je staat naast een besmet persoon heb je veel minder kans om ook besmet te raken
En dan nu de wied
wied schreef:
Conclusie

Nieuw onderzoek lijkt aan te tonen dat gevaccineerde personen die alsnog besmet raken met de deltavariant, het coronavirus even goed kunnen doorgeven als niet-gevaccineerde personen. Maar dat wil niet zeggen dat de vaccins niet werken. De kans om besmet te raken is veel kleiner als je gevaccineerd bent, net als de kans om ernstig ziek te worden. Daarnaast kunnen ook mondmaskers in drukke, overdekte ruimtes het risico op besmetting helpen beperken.
Zie jij ook de gelijkenis … :lol: :lol: :lol:

Toch echt fantastisch als ze met links afkomen die gewoon bevestigen wat je zelf al eerder meermaals gezegd hebt.

Tja petrol, zelfs ook de wied snapt nu dat de vaccins wel degelijk helpen tegen besmetting
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

wied schreef:Wakker blijven petrol, want blz 400 komt in zicht :-D
En zeggen dat ik 2 jaar geleden gewoon een leuk topic wilde met "onnozelste nieuwsfeit van de dag" of zoiets :P
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

duizend schreef: Tja petrol, zelfs ook de wied snapt nu dat de vaccins wel degelijk helpen tegen besmetting
Tja, de wied heeft alleen 'een quote' gezet. Ferm bewijs :roll: Heb je die paper nu al eens gelezen?

We zullen binnen een paar weken nog eens klappen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

petrol242 schreef:
duizend schreef: Tja petrol, zelfs ook de wied snapt nu dat de vaccins wel degelijk helpen tegen besmetting
Tja, de wied heeft alleen 'een quote' gezet. Ferm bewijs :roll: Heb je die paper nu al eens gelezen?

We zullen binnen een paar weken nog eens klappen.
Binnen een paar weken zijn de lagere scholen dicht, dat samen met examens in het middelbaar en veel mensen met vakantie = amper nog testen en dus spectaculair minder besmettingen. Of bedoel je na 10 januari, wanneer alle skiërs en vakantiegangers uit andere bestemmingen hier weer binnen waaien met hun opgedane besmettingen in het buitenland (van Marokko tot alle uithoeken van Afrika, via Parijs of zo?)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Er komen ontrustwekkende berichten over de omicron variant. Vooral het Pfizer vaccin zou rake klappen krijgen. De studie komt binnen een paar dagen op MedRxiv. Er zijn ook rekenmodellen die een verminderde werking van polyclonale antilichamen berekenen op basis van het RBD (Receptor Binding Domain) de 'spikes' zeg maar en die voorspellen ook niet veel goeds. Die rekenmodellen zijn ook op delta ingezet en waren vrij accuraat.
Ik wou eigenlijk eerst wachten tot de resultaten van het eerste onderzoek gepubliceerd zijn, maar ze zijn deze avond van de servers op MedRxiv verdwenen, dus ik verwacht een update de eerstkomende dagen.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

duizend schreef:Jongens dienen Ordon moet echt een brilletje kopen om te lezen
Mijn antwoord staat hier. 8)
duizend schreef:Toch echt fantastisch als ze met links afkomen die gewoon bevestigen wat je zelf al eerder meermaals gezegd hebt.
Hmm, ge voelt u precies nen hele grote mijnheer. :lol:
Alleen: ge blijft telkens herhalen wat anderen reeds lang voor jou gezegd hebben. :roll:
Niks nieuws onder de zon.
As boring as expected.
duizend schreef:Als je gevaccineerd bent en je staat naast een besmet persoon heb je veel minder kans om ook besmet te raken.
Lekker simpel.
One liner.
Jep.
Duzend ten voeten uit...
Vertel er dan ook bij wat er gebeurt indien je "op een avond" naast tien besmette personen bent gaan staan.
Dat is wat we gezien hebben toen "de stolp" van de maatschappij ging.
Jouw "oplossing" is dan "nog meer spuiten"...
Ja, wat ga je spuiten? Mist? :lol:

Afin, ja, simpele wiskunde hé duzend.
Had je ook geen kaas van gegeten hé. :wink:

Die simpele wiskunde, of beter: het gebrek aan het begrijpen daarvan, zorgt intussen voor overvolle ziekenhuizen.

Dizzy zegt ook steevast: "Iets bescherming is altijd beter dan niks".
't Ja, ... Toch ook wel wat simpel gesteld, mijn gedacht.
Bij gelijkblijvend aantal contacten klopt dat op het eerste zicht natuurlijk wel.
Het resultaat op termijn (met tijdsfactor dus) kan dan alsnog op hetzelfde uitdraaien (overvolle ziekenhuizen).
"De kraan" staat dan slechts deels open...
Indien men dan tien kranen deels open zet...

Dat niet-gevaccineerden voor extra druk zorgen is natuurlijk een open deur intrappen (haha, de truck van het proportionele).
Doch op dit ogenblik is het de groep van de gevaccineerden die voor de het overgrote deel (aantal mensen dus) van de druk zorgt in de ziekenhuizen.
Deze gegevens staan netjes in het wekelijks rapport van Sciensano.
Covid-19_gevallen.png
Covid-19_gevallen.png (20.89 KiB) 452 keer bekeken
Covid-19_hospitalisaties.png
Covid-19_hospitalisaties.png (29.82 KiB) 456 keer bekeken
Covid-19_IC.png
Covid-19_IC.png (29.2 KiB) 456 keer bekeken
Covid-19_legende.png
Covid-19_legende.png (7.35 KiB) 456 keer bekeken
Bron: Sciensano

De "dwangvaxxers" willen heden vooral de lichtgroene balkjes "platslaan"... :lol:
DE oplossing, op dit moment, volgens hen...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
En sanitaire maatregelen én vaccinatie én terdege informeren zoals al zo vaak gezegd werd...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Ordon schreef:
Afin, ja, simpele wiskunde hé

Die simpele wiskunde, of beter: het gebrek aan het begrijpen daarvan, zorgt intussen voor overvolle ziekenhuizen.
8% volwassen vaccineren halveert de ziekenhuisopnames, zo simpel WAS de wiskunde.
Maar nee we moeten de vaccins afkraken want we zijn zelfverklaard “kritisch” … lache … :lol:

Fijn dat je ook begrepen hebt dat de vaccins WEL beschermen tegen besmetting.
Je post het zelf ook al :lol: :lol: :lol:

En misschien werkt het vaccin ook niet als je onbeschermd op de COVID afdeling gaat werken en alle patiënten een goedemorgen kusje geeft.

Wie veel hoogrisico contacten heeft, zoekt het zelf daar helpt niks tegen. :bang:
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

petrol242 schreef:Er komen ontrustwekkende berichten over de omicron variant. Vooral het Pfizer vaccin zou rake klappen krijgen. De studie komt binnen een paar dagen op MedRxiv. Er zijn ook rekenmodellen die een verminderde werking van polyclonale antilichamen berekenen op basis van het RBD (Receptor Binding Domain) de 'spikes' zeg maar en die voorspellen ook niet veel goeds. Die rekenmodellen zijn ook op delta ingezet en waren vrij accuraat.
Ik wou eigenlijk eerst wachten tot de resultaten van het eerste onderzoek gepubliceerd zijn, maar ze zijn deze avond van de servers op MedRxiv verdwenen, dus ik verwacht een update de eerstkomende dagen.
Was inderdaad te verwachten. Dan zullen ze eindelijk eens een update van hun vaccin moeten doen en kunnen ze de (niet werkende) overschot uit hun goed hart doneren aan ontwikkelingslanden :lol: De regering zal hier alvast de kinderen (die ondertussen zowat allemaal al covid gehad hebben) nog eens inenten met het oud vaccin en waarschijnlijk de volledige bevolking ook nog proberen. Zo wordt het CST nog maar eens meer waardeloos.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

duizend schreef:Fijn dat je ook begrepen hebt dat de vaccins WEL beschermen tegen besmetting.
Je post het zelf ook al :lol: :lol: :lol:
Ik heb nooit anders beweerd.
Dat deze bescherming heden onvoldoende en beduidend ondermaats is, is voor velen duidelijk.
Voor jou nog steeds niet...
Dus wederom niks nieuws onder de zon.
Again as boring as expected.
duizend schreef:8% volwassen vaccineren halveert de ziekenhuisopnames, zo simpel WAS de wiskunde.
Maar nee we moeten de vaccins afkraken want we zijn zelfverklaard “kritisch” … lache … :lol:
Covid-19_hospitalisaties.png
Covid-19_hospitalisaties.png (29.82 KiB) 396 keer bekeken
  • gemiddeld aantal ziekenhuisopnames gevaccineerden per dag: 174,64
  • gemiddeld aantal ziekenhuisopnames niet-gevaccineerden per dag: 62,15
  • Totaal per dag: 174,64 + 62,15 = 236,79
En gij gaat dat getal "236,79" halveren terwijl je maximaal 62,15 gevallen zou kunnen voorkomen? :lol:
Ja, duzend.
Jouw "kwaliteiten" liggen zéker niet in de wiskunde. :wink:

Mensen afkraken.
Ja, dat kan je.
Dat doe je.
En dat kan je blijkbaar ook niet laten.
Tot zover jouw bijdragen aan dit topic.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
En sanitaire maatregelen én vaccinatie én terdege informeren zoals al zo vaak gezegd werd...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Leren lezen Ordon.

WAS verleden tijd, speciaal nog in hoofdletters voor jou,
Nu is het kalf uiteraard verdronken.

En als binnenkort bijna 100% verplicht gevaccineerd is, ga dan nog dezelfde idiote conclusie blijven trekken uit de balkjesgrafiek :lol:

Maar content dat je inziet dat vaccins helpen bij het tegenhouden van besmetting!
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Ge blijft rond de pot draaien én mij woorden in de mond leggen.
Uiteraard is het héél duidelijk dat de bescherming tegen besmetting heden onvoldoende en beduidend ondermaats is.
Dat mensen extra voorzichtig moeten zijn, ook al zijn ze gevaccineerd.
Ja, daar dienen mensen voor gewaarschuwd te worden.
Ze dienen dat te weten.
Van jou zullen ze dat alvast nooit vernemen...

Ook erg duidelijk dat je niet terdege kan tellen.
Doch gij komt nu eens vertellen "hoe het zit": "Ze werken".
Ahum.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
En sanitaire maatregelen én vaccinatie én terdege informeren zoals al zo vaak gezegd werd...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Ordon schreef:[
Ik heb nooit anders beweerd.
Dat deze bescherming heden onvoldoende en beduidend ondermaats is, is voor velen duidelijk..
alle maatregelen zijn belangrijk aangezien geen enkele maatregel 100% werkt, ook vaccins en mondmaskers voor kinderen, naast ontsmetten, afstand houden, ....
jij en petrol beweren nooit anders maar toch verzet je je tegen vaccins en kraak je ze af?

maar goed
ik heb blijkbaar een natte droom bij verplichte vaccins, Pfizer moet het onderspit delven tegen de delta (wie wint de match?) en jij bewijst de nutteloosheid vd vaccinatie met staafdiagrammetjes. daarnaast gooi jij met woordjes van antivaxsites, of heb je de term dwangvaccinatie zelf uitgevonden?
Perol zoek af en toe vakjargon op uit de wereld vd virologie om indruk te maken

staafdiagrammen bewijzen jouw gelijk want 3x zoveel gevaccineerde 65+'ers als niet-gevaccineerden leeftijdsgenoten worden opgenomen. Da's toch duidelijk hé?

bij 18-65 is 15% niet-gevacccineerd maar komt 50% vd ziekenhuisopnames uit de niet-gevaccineerde groep en dan hoor je dat omikron nog besmettelijker is

conclusie volgens jou en Petrol? verplichten mag zeker niet want het werkt onvoldoende. dat vaccineren even goed of zelfs beter werkt als maskers, ontsmetten, ventileren, ... ?
Laatst gewijzigd door 1207 08 dec 2021, 09:55, in totaal 2 gewijzigd.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

petrol242 schreef:Ik zal er hier eens een paar opnaaien 8) Ik zal nooit met zekerheid weten wat de bijdrage van mijn vaccinatie geweest is. Ik weet niet wat de rol van mijn eigen afweer momenteel speelt. Ik heb al blijkbaar een infectie doorgemaakt zonder het te weten dat het effectief over covid-19 ging. Een seropostivieve test op SARS-CoV-2 heeft dat in april aangetoond. Goed kans dat ik een paar dagen had liggen hoesten ergens, ik weet het dus niet. Ik heb altijd een vrij goeie afweer gekend. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit griep gehad. Maar je hebt gelijk. Er is een duidelijk verband tussen de vaccins en de verlaging van de morbiditeit. Dat is het nut van de vaccins momenteel.
Trouwens, ik ben nog niet genezen. Ik val nog regelmatig spontaan in slaap en ben buiten adem als ik de trap op loop.
1. Om mij op te naaien, is veel meer nodig. Zelfs door persoonijke verwijten zoals dit weekend, geraak ik nog niet opgenaaid. Het zegt veel meer over de poster ervan dan over mezelf.

2. Dat is vootschrijden inzicht: nu toch toegeven dat de vaccins ergens goed voor zijn, al is het maar dat ze levens sparen

3. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat je verder vlot herstelt. Ik wil u geen angst aanjagen maar ik zie inderdaad patiënten die maanden, zo niet een jaar na infectie, nog dergelijke symptomen hebben. Bij sommigen vindt een spontaan herstel plaats, bij anderen duurt het zeer lang.
Dit alleen maar om uw geestesgenoot er op te wijzen dat het hier niet gaat om een "gewoon griepke", helaas weliswaar.

4. Inderdaad over de oorzaak van het eerder mild verloop kunt ge discussiëren over hetgeen de doorslag heeft gegeven: vaccinatie, een goed afweersysteem zoals ge zegt en verder onderzoek is nodig om uit te maken hoe het komt dat iedereen zijn immuunsysteem verschillend reageert. Immunologie is dan ook voor een heel groot stuk nog onontgonnnen terrein voor de wetenschap.

Dus:
1. je sluit inderdaad niet uit dat vaccinatie bijgedragen heeft tot het milder verloop in de acute fase ...
2. je geeft toe dat ze de morbiditeit verlagen

Wel is daarmee de discussie niet ten einde? M.a.w., indien ik in een situatie zit waar vaccinatie zou kunnen bijdragen tot een milder verloop en verminderde overdracht en - in the worst case scenario - verminderde kans op overlijden, is het voor mij zeer duidelijk - zeker bij ontstentenis van andere preventie - dat vaccinatie ten zeerste geïndiceerd is ...

Dan heb ik het nog niet gehad over de zin / noodzaak bij patiënten met onderliggende (chronische) aandoeningen ...

Finaal zitten we dus op dezelfde golflengte: vaccinatie is op zijn minst zinvol, zo niet noodzakelijk want het verhoogt de kans op het redden van mensenlevens en ... ook met de omikron variant zal opnieuw het heil moeten komen van ... ja, goed geraden, vaccinatie en de overige maatregelen.

Dit gegeven zijnde, is "mijn vrijheid", een totaal verwaarloosbaar argument om niet tot vaccinatie over te gaan ook al zijn de huidige vaccins minder werkbaar tegen de nieuwste varianten.

Trouwens, ook bij griep werkt "de spuit" niet even efficiënt voor iedereen en zijn er die 1. heftig reageren en 2. alsnog het virus te pakken krijgen. Gaan we daarom dan ook tegen griepvaccintatie zijn vanaf nu?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

1207 schreef:jij en petrol beweren nooit anders maar toch verzet je je tegen vaccins en kraak je ze af?
Ik ben gevaccineerd én maximaliseer de sanitaire maatregelen.
Dus waar haal jij dat ik me verzet tegen vaccins???

Die gegevens van Sciensano liegen niet hé.
En zijn wel degelijk een héél goede reden om mensen te waarschuwen dat de bescherming tegen besmetting heden onvoldoende en beduidend ondermaats is.
Mensen dienen extra voorzichtig te zijn, ook al zijn ze gevaccineerd!

Jij hebt recht op jouw visie.
Indien jij dat afkraken wil noemen: dan doe je dat hé.
Mij komt het over dat jij je medemens niet wil waarschuwen!!!
Dat ze dat niet moeten weten.
En al zeker ga jij hen dat niet vertellen.
Zo begrijp ik jouw reactie(s).
En dat alles opdat ze zich zouden laten vaccineren?
Informed consent??

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
En sanitaire maatregelen én vaccinatie én terdege informeren zoals al zo vaak gezegd werd...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

petrol242 schreef:De studie komt binnen een paar dagen op MedRxiv.
Ik heb de eerste versie te pakken gekregen voor wie het interesseert :
MEDRXIV-2021-267417v1-Sigal-1.pdf
(775.34 KiB) 12 keer gedownload
Let wel : heel vroegtijdig script. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Voorlopige conclusie is dat : (afkomstig van onderzoeker Alex Sigal, de "ontdekker" van omicron)
* omicron de ACE2 receptoren van onze slijmvliescellen gebruikt om onze cellen binnen te dringen, net zoals zijn voorgangers.
* er een zeer grote daling is in het vermogen om omicron te neutraliseren door BNT162b2-immuniteit, Pfizer dus.
* omicron-ontsnapping uit BNT162b2-neutralisatie onvolledig is. Eerdere infectie + vaccinatie neutraliseert wel nog steeds.
koenraaddeconinck schreef:Om mij op te naaien, is veel meer nodig. Zelfs door persoonijke verwijten zoals dit weekend, geraak ik nog niet opgenaaid. Het zegt veel meer over de poster ervan dan over mezelf.
Je moet je niet aangesproken hoor. Je bent niet de enige op dit forum. Mag ik trouwens vragen welk persoonlijk verwijt ik gemaakt zou hebben? Of gaat het over het feit dat ik bepaalde standpunten van jou verwerpelijk vind? Dat is volgens mij niet hetzelfde.
koenraaddeconinck schreef:Dat is vootschrijden inzicht: nu toch toegeven dat de vaccins ergens goed voor zijn, al is het maar dat ze levens sparen
Nu toch? Ik doe dat al van dag 1. Ik denk dat je mijn bijdragen niet goed gelezen hebt. Nooit heb ik het nut in de bescherming tegen covid-19 van de vaccins ontkend. Dat begint nu toch wel heel irriterend te worden hoor. En dan is men verwonderd dat ik in herhaling blijf vallen...
1207 schreef:Perol zoek af en toe vakjargon op uit de wereld vd virologie om indruk te maken
Misschien weet Petrol waarover het gaat en probeert op een technisch forum de mensen wat moleculaire biologie bij te brengen. Ik kan er ook niet aan doen dat ik heel veel interesse heb in een vakgebied waar ik in gestudeerd heb. Sorry als dat bij jou overkomt als 'indruk maken' maar ik kan er ook niet aan doen dat het voor jou allemaal jota is. Ik was net begonnen met het onderzoek naar omicron en Pfizer. Timing kon niet beter om jouw gekwaak weer te mogen aanschouwen.
1207 schreef:conclusie volgens jou en Petrol? verplichten mag zeker niet want het werkt onvoldoende.
Wat voor een onozele conclusie trek je nu weer. Ik voel een enorme frustratie en dan komt het gebral uit het mondje. Je doet maar. Ik hecht al lang geen waarde meer aan jouw bijdragen.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

petrol242 schreef:Ik heb de eerste versie te pakken gekregen voor wie het interesseert : MEDRXIV-2021-267417v1-Sigal-1.pdf Let wel : heel vroegtijdig script. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Voorlopige conclusie is dat : (afkomstig van onderzoeker Alex Sigal, de "ontdekker" van omicron)
* omicron de ACE2 receptoren van onze slijmvliescellen gebruikt om onze cellen binnen te dringen, net zoals zijn voorgangers.
* er een zeer grote daling is in het vermogen om omicron te neutraliseren door BNT162b2-immuniteit, Pfizer dus.
* omicron-ontsnapping uit BNT162b2-neutralisatie onvolledig is. Eerdere infectie + vaccinatie neutraliseert wel nog steeds.
FWIW, dit houdt geen enkele rekening met de booster shots. Op twitter leek die Alex Sigal het zelfs "goed nieuws" te vinden. Hij zegt veel erger verwacht te hebben.
Anyway het lijkt er op dat boosters essentieel gaan worden (was nu ook wel te verwachten, en ze komen er sowieso aan dusja). Dus het is wachten denk ik op een studie die boosters in acht neemt alvorens ze een Omicron-specifieke booster gaan ontwikkelen.

- "Just be be clear on something as I'm still awake, this was better than I expected of Omicron. The fact that it still needs the ACE2 receptor and that escape is incomplete means its a tractable problem with the tools we got"

- "These results are better than I expected. The more antibodies you got, the more chance you'll be protected from Omicron" zegt hij. Maw, booster essentieel.

Het zegt ook niets over T en B cellen. Enkel antilichamen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Het gaat inderdaad over titers van antilichamen. Van B- en T-cellen is al geweten dat ze sowieso al een pak minder op de proppen komen na vacinatie omdat er maar één target wordt ingezet. Vooral de T-cellen zouden wat meer mogen zijn... Dat is ook waarschijnlijk de rede waarom de efficiëntie zo relatief snel daalt in tijd. Hopelijk krikt de booster dat inderdaad op, maar ik heb daar mijn twijfels over.
Wat ik interessant vind is dat blijkbaar combinatie voorgaande besmetting + Pfizer wel een goede neutralisatie geeft. Ook hier zullen de targets wat mee te maken hebben veronderstel ik.
Allemaal pril zoals ik ook mijn post aangaf. Voor de geheugen immuniteit zal tijd dus een belangrijke factor worden. Maar een aantal van de bevindingen woorden nu ook in Londen bevestigd.
Het is in ieder geval heel fascinerend. Ik hoop ook dat er snel onderzoek komt naar de impact van omicron, eventuele ontwijking, van onze aangeboren afweer. Dat is cruciaal in heel het besmettingsgegeven.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”