vraag capaciteitstarief

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
tweety1959
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Bedankt: 2 keer

Hallo,

waarschijnlijk is deze vraag hier al gesteld, maar vind het niet direct...
blijkbaar vanaf juni 2022 gaat het capaciteitstarief in voege...
ik had gelezen dat 2.5 kwh een standaard is, hoger gaan ze extra factureren...

maar ik las ook dat die meting op kwartierbasis is? klopt deze redenering:

Stel ik heb een oven aanstaan, en deze verbruikt 2.5 kwh en dat zelfde moment gebruik ik een waterkoker 2 kwh dus 4.5 kwh samen...
maar die waterkoker is maar max 3-5 minuten... telt die dan mee voor die 4.5 kwh piek?

of is dit pas als 2 toestellen of meer een piek trekken 15 minuten lang...
kan bv ook zijn dat ik 10 minuten 7 kwh verbruik... telt deze dan mee?

Bedankt voor deze info!
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Er zal rekening worden gehouden met het gemiddelde van het kwartier. Dus die waterkoker van 2000 watt gedurende 5 minuten telt eigenlijk maar 1/3de voor uw piekwaarde mee

Of ander voorbeeld: 5 minuten 30kW en 10 minuten niks zal een piekwaarde van 10kWh geven ...
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

pfuhu schreef:Er zal rekening worden gehouden met het gemiddelde van het kwartier. Dus die waterkoker van 2000 watt gedurende 5 minuten telt eigenlijk maar 1/3de voor uw piekwaarde mee

Of ander voorbeeld: 5 minuten 30kW en 10 minuten niks zal een piekwaarde van 10kWh geven ...
Neem allemaal eens de juiste eenheid. Het is kW en niet kWh.
giolovin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 25 jun 2013, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

tweety1959 schreef:Hallo,

waarschijnlijk is deze vraag hier al gesteld, maar vind het niet direct...
blijkbaar vanaf juni 2022 gaat het capaciteitstarief in voege...
ik had gelezen dat 2.5 kwh een standaard is, hoger gaan ze extra factureren...

maar ik las ook dat die meting op kwartierbasis is? klopt deze redenering:

Stel ik heb een oven aanstaan, en deze verbruikt 2.5 kwh en dat zelfde moment gebruik ik een waterkoker 2 kwh dus 4.5 kwh samen...
maar die waterkoker is maar max 3-5 minuten... telt die dan mee voor die 4.5 kwh piek?

of is dit pas als 2 toestellen of meer een piek trekken 15 minuten lang...
kan bv ook zijn dat ik 10 minuten 7 kwh verbruik... telt deze dan mee?

Bedankt voor deze info!
Het cumulatief voortschrijdend gemiddelde is het sleutelwoord. Ofwel het bewegend/lopend gemiddelde [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
snarie
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 mar 2003, 19:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

giolovin schreef:Het cumulatief voortschrijdend gemiddelde is het sleutelwoord. Ofwel het bewegend/lopend gemiddelde [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
'k denk niet dat dit klopt. Er zal wel degelijk gekeken worden per kwartier. Zie de huidige logging van het capaciteits gebruik voor wie al een digitale meter heeft.

Stel 10kW van minuut 0 tot 15 na het uur, en nul van 15 tot 30 na het uur => piek capaciteit: 10kW = max(10kW,0kW)
Stel 10kW van minuut 7.5 to 22.5 na het uur, 0W ervoor en erachter => piek capaciteit: 5kW = max (5kW,5kW)

Nochtans dezelfde piek, maar toch een groot verschil!

Zie ook filmpje: https://www.vreg.be/nl/capaciteitstarie ... -maandpiek
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Elk kwartier gaat de teller op 0, letterlijk, dus een hoge gebruiker kan nuttig zijn om te spreiden over twee kwartieren door bvb 7 minuten na de start van een kwartier te starten.
giolovin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 25 jun 2013, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

snarie schreef:
giolovin schreef:Het cumulatief voortschrijdend gemiddelde is het sleutelwoord. Ofwel het bewegend/lopend gemiddelde [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
'k denk niet dat dit klopt. Er zal wel degelijk gekeken worden per kwartier. Zie de huidige logging van het capaciteits gebruik voor wie al een digitale meter heeft.

Stel 10kW van minuut 0 tot 15 na het uur, en nul van 15 tot 30 na het uur => piek capaciteit: 10kW = max(10kW,0kW)
Stel 10kW van minuut 7.5 to 22.5 na het uur, 0W ervoor en erachter => piek capaciteit: 5kW = max (5kW,5kW)

Nochtans dezelfde piek, maar toch een groot verschil!

Zie ook filmpje: https://www.vreg.be/nl/capaciteitstarie ... -maandpiek
Lopend gemiddelde per begonnen vast kwartier. [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

MClaeys schreef:een hoge gebruiker kan nuttig zijn om te spreiden over twee kwartieren door bvb 7 minuten na de start van een kwartier te starten.
Je hebt gelijk.
Maar wat een achterlijke afwegingen/planning moet je maken, om het toch betaalbaar te houden?
Het lijkt hier Libanon wel, daar moet je ook rekenen wanneer je elektriciteit kan verbruiken :roll:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

en als je geen digitale meter hebt
wat rekenen ze dan als capaciteit?
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

duizend schreef:en als je geen digitale meter hebt
wat rekenen ze dan als capaciteit?
Dan wordt je het minimum aangerekend 2,5 kW.
MClaeys schreef:Elk kwartier gaat de teller op 0, letterlijk, dus een hoge gebruiker kan nuttig zijn om te spreiden over twee kwartieren door bvb 7 minuten na de start van een kwartier te starten.
Zo had ik het ook begrepen.
tweety1959 schreef: klopt deze redenering:

Stel ik heb een oven aanstaan, en deze verbruikt 2.5 kwh en dat zelfde moment gebruik ik een waterkoker 2 kwh dus 4.5 kwh samen...
maar die waterkoker is maar max 3-5 minuten... telt die dan mee voor die 4.5 kwh piek?
Een oven dat je een uur gebruikt met piekvermogen van 2,5 kW spreekt dat vermogen niet de hele tijd aan. En ja het is het gemiddelde. De paar voorbeelden hierboven zijn juist.

Misschien nog enkele interessante punten : De gemiddelde maandpiek op je toekomstige factuur is het gemiddelde van die twaalf maandelijkse pieken. Dus zoals ik het interpreteer, als je 1 keer zwaar over bent gegaan kan je de schade nog beperken.

Dag/nacht tarief wordt op introductie op 1/7/22 ook afgeschaft.

Vermoedelijk zal de komende maanden het tarief bekend geraken. Ik heb 1x ergens gelezen dat er sprake was van 50 euro per kW boven de minimum. Maar neem dat met een grote korrel zout.

Energiemonitoring zal ongetwijfeld booming business worden (helaas). Ik gebruik momenteel een cemm maar ben er niet meer zo positief over.
tweety1959
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Bedankt: 2 keer

Hey Nexus1980,

dag/nacht tarief gaat toch niet weg?
Ik dacht enkel exl nacht dat ging verdwijnen, dit voor boilers en accumulatieverwarming...

Groeten,
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Dag/nacht word enkel afgeschaft voor capaciteitstarief en nettarieven die nog overblijven, maar niet voor stroomprijs van de leverancier.
tweety1959
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Bedankt: 2 keer

ok,

als er dan geen verschil is in dag/nacht bij de netbeheerder...
en blijkbaar heeft mijn lumnus contract ook geen verschil tussen dag/nacht..
dus ga ik er vanuit dat alles weer duurder gaat worden...
pfff typisch Belgisch zeker... en vroeger zaagden ze dat er snachts meer gebruik moest gemaakt worden van het net...
nu ineens nimeer...
Hakki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 12 dec 2011, 15:33
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 22 keer

Nexus1980 schreef: Energiemonitoring zal ongetwijfeld booming business worden (helaas). Ik gebruik momenteel een cemm maar ben er niet meer zo positief over.
Ze hebben in maart op een voka event aangekondigd dat ze aan nieuwe software werken voor de Belgische wijzigingen.. heb ze eens gemaild, maar blijkbaar volledig aanpassing van hun platform voor nodig omdat het te beperkt was.. zien wat er van komt, maar duurt wel lang.
Heb ook cemm in gebruik, niet goedkoop geweest.. Dus ik hoop dat ze verbetering komt voor de nieuwe werkwijze die eraan komt.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

tweety1959 schreef:pfff typisch Belgisch zeker... en vroeger zaagden ze dat er snachts meer gebruik moest gemaakt worden van het net...
nu ineens nimeer...
Inderdaad, want dat was omdat toen een groot deel van onze elektriciteitsproductie van kerncentrales kwam die 24/7 produceren. Nu die binnenkort afgezet worden heeft men liefst dat je alleen elektriciteit gebruikt als de zon schijnt.

Los daarvan dwingt het capaciteitstarief je nog steeds om je verbruik zoveel mogelijk te spreiden, om de piek zo laag mogelijk te houden. Maar of je nu je best doet en die piek om 2u 's middags gebruikt, of om 19u 's avonds, daar wordt geen rekening mee gehouden.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

heist_175 schreef:
MClaeys schreef:een hoge gebruiker kan nuttig zijn om te spreiden over twee kwartieren door bvb 7 minuten na de start van een kwartier te starten.
Je hebt gelijk.
Maar wat een achterlijke afwegingen/planning moet je maken, om het toch betaalbaar te houden?
Het lijkt hier Libanon wel, daar moet je ook rekenen wanneer je elektriciteit kan verbruiken :roll:
Jep, absurde toestanden.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Nexus1980 schreef:
duizend schreef:en als je geen digitale meter hebt
wat rekenen ze dan als capaciteit?
Dan wordt je het minimum aangerekend 2,5 kW.
Geloof dat maar niet.
De digitale meter moet gepromoot worden dus goedkoper af zal je nooit zijn met een analoge meter.
(Of toch zeker de zonnepaneel eigenaars met analoge meter zullen het eerst gaan voelen)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

honda4life schreef:
Nexus1980 schreef:
duizend schreef:en als je geen digitale meter hebt
wat rekenen ze dan als capaciteit?
Dan wordt je het minimum aangerekend 2,5 kW.
Geloof dat maar niet.
De digitale meter moet gepromoot worden dus goedkoper af zal je nooit zijn met een analoge meter.
(Of toch zeker de zonnepaneel eigenaars met analoge meter zullen het eerst gaan voelen)
Is het logisch? Nee. Maar hoe het (momenteel) gecommuniceerd wordt is het wel zo. https://www.mijnenergie.be/blog/capacit ... -beschikt/

Eigenaars van een analoge meter betalen een jaarlijkse bijdrage voor de netkosten. Dat bedrag :? :? stemt overeen met de minimale bijdrage die bij gezinnen en kmo’s met een digitale meter vervat zit in het capaciteitstarief.
Hakki schreef: Ze hebben in maart op een voka event aangekondigd dat ze aan nieuwe software werken voor de Belgische wijzigingen.. heb ze eens gemaild, maar blijkbaar volledig aanpassing van hun platform voor nodig omdat het te beperkt was.. zien wat er van komt, maar duurt wel lang.
Heb ook cemm in gebruik, niet goedkoop geweest.. Dus ik hoop dat ze verbetering komt voor de nieuwe werkwijze die eraan komt.
Grappig. Je volgt het ook precies goed op. Je zegt het inderdaad, ze nemen hun tijd. :? Hopelijk, is tegen dat het capaciteitstarief er is de update.
elmariachi2920
Plus Member
Plus Member
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 aug 2011, 17:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

ze zijn bezig met de uitrol van die nieuwe software
zouden tot eind december ermee bezig zijn

website van engie (klantenportaal) is al van voor het weekend niet meer beschikbaar
Tussen 1 november en eind december neemt de Belgische elektriciteits-en gassector een nieuw centraal dataplatform in gebruik. Dit kan voor sommige klanten een beperkte hinder veroorzaken. Die hinder vertaalt zich in vertragingen bij alle processen waarvoor gegevens tussen leverancier en distributienetbeheerder worden uitgewisseld, zoals leverancierswissels, verhuizingen en de opmaak van slot- en verbruiksfacturen. Meer info hierover vind je hier terug.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

honda4life schreef:
Nexus1980 schreef:
duizend schreef:en als je geen digitale meter hebt
wat rekenen ze dan als capaciteit?
Dan wordt je het minimum aangerekend 2,5 kW.
Geloof dat maar niet.
De digitale meter moet gepromoot worden dus goedkoper af zal je nooit zijn met een analoge meter.
(Of toch zeker de zonnepaneel eigenaars met analoge meter zullen het eerst gaan voelen)
Laatst had hier iemand een link gezet naar een voorlopig document.
Capaciteitstarieven.jpg
(266.3 KiB) Nog niet gedownload
Hier is het exact 2,5x tussen klassiek en digitaal.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Het is en blijft allemaal veel te vroeg.
Je zou moeten kunnen sturen en dat kan ik hier thuis met geen enkel toestel.
Dus voor velen zal het zijn zich erbij neer te leggen en te betalen.
Wij zitten nu met gemiddelde piek rond 6 over de voorbij 10 maanden dat ze op Fluvius zichbaar zijn.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Nexus1980 schreef: ...

Misschien nog enkele interessante punten : De gemiddelde maandpiek op je toekomstige factuur is het gemiddelde van die twaalf maandelijkse pieken. Dus zoals ik het interpreteer, als je 1 keer zwaar over bent gegaan kan je de schade nog beperken.

...
En de harde realiteit is (hoe ik het interpreteer): toevallig 1 keer op een maand er zwaar overgaan en je bent meteen voor de hele maand genaaid ...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Yes, das zo.

Ze hadden beter een gemiddelde van 365 dagen genomen, i.p.v. per maand.
Dat zou toch als iets eerlijker zijn.
Er zijn veel mensen die met 2 full-time werken en dus alles het 's avonds en in het weekend moeten doen.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Dat is dus de definitie van een piektarief :-)

Waar ik het moeilijker mee heb is: ik heb omdat ik zonnepanelen heb vroeger een digitale meter gekregen, en nu ga ik meer betalen dat iemand die dat (nog) niet heeft.

Mijn leven is even druk als van het fictieve voorbeeld wat je hier aanhaalt en toch ga ik meer betalen, ook al let ik er op.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

En rekening houdende met de elektrische wagens die eraan komen wordt het dus gewoon een platte belasting.

1x per maand je wagen opladen op hoog vermogen (7kW of 11kW) en je hoeft voor de rest nergens meer naar te kijken want je betaalt de volle pot. Hét bewijs dat het niet de bedoeling is om het stroomnet te sturen, maar énkel om te cashen ...
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Om (hopelijk) uiteindelijk een potje te vullen om de verzwaring van het net mee te kunnen betalen, geld wat de voorbije 10-tallen jaren had kunnen gespaard worden, maar wat niet is gebeurd.

1ste leerjaar: maak een zin met de volgende woorden
Brusselmans, naaien, poes
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

svermassen schreef:Ze hadden beter een gemiddelde van 365 dagen genomen, i.p.v. per maand.
Of het gemiddelde van de pieken boven 2,5kW als ze de 2,5 zo graag als minimum houden. Dan kan je een eenmalige hoge piek tenminste nog wat afvlakken. Nu is het 1 fout (in ons geval gewoon de vaatwasser 1 keer laten draaien als de zon niet schijnt) en kassa kassa.

Wij proberen er al van begin dit jaar op te letten:
Screenshot_20211129_123546_com.brave.browser~2.jpg
(65.52 KiB) Nog niet gedownload
Sinds 4 februari krijgen we al een telegram bericht bij een piek. Toen kregen we wel al een piek als de kookplaat aan stond, inmiddels inductie gekocht wat zo geen hoge pieken geeft.
Nu nog vinden hoe ik de hoogste piek van de maand kan bijhouden in Home Assistant, zodat ik dat ook kan meesturen of zelfs maar een tweede bericht kan sturen als we daar nog over gaan.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

"Schrijf op wat aanstaat" :banana:

Ja, dat is zoiets.
Nu moet je manueel, na je bericht rap gaan kijken wat er aan staat en eventueel op pauze zetten.
Het probleem is nu gewoon dat je niet alles ineens door slimme apparaten gaat vervangen.
Als iets kapot is, ga je natuurlijk nadenken.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

Bestaat er niet zoiets als een begrenzer ? Hetzelfde als men doet met data begrenzen als je over je limiet gaat , en dan op low speed verder moet.
Kunt ook al bvb een 2 pits inductie kookplaat inbouwen indien je er nu een zou moeten aanschaffen , dat zet je er al toe aan om gespreider in tijd kookvuur te gebruiken .Afwasmachien heb ik altijd een overbodige luxe gevonden , tenzij voor een groot huishouden .......je koopt beter wat extra nagellak en aanverwante handcremes voor de Eva in huis :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ygeffens schreef:Om (hopelijk) uiteindelijk een potje te vullen om de verzwaring van het net mee te kunnen betalen, geld wat de voorbije 10-tallen jaren had kunnen gespaard worden, maar wat niet is gebeurd.
Waarom zouden de DNB's nu plots wél beginnen investeren in het net, als ze dat de voorbije 10-20 jaar niet gedaan hebben?
Het capaciteitstarief komt er omdat de gemeentes - via de DNB's - de inkomstenstroom niet willen zien opdrogen. Méér geld afromen bij de burger om minder te investeren, dat is toch gewoon een slim plan?
En Vlaanderen - via de VREG - keurt blindelings goed wat de burgemeesters nodig hebben voor hun begroting.

Zo verwordt de elektriciteitsrekening - via VREG/DNB's - nog wat meer tot ook een gemeentelijke belastingsbrief.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

svermassen schreef:"Schrijf op wat aanstaat" :banana:

Ja, dat is zoiets.
Nu moet je manueel, na je bericht rap gaan kijken wat er aan staat en eventueel op pauze zetten.
Het probleem is nu gewoon dat je niet alles ineens door slimme apparaten gaat vervangen.
Als iets kapot is, ga je natuurlijk nadenken.
I know, super lame, maar het gaf wel wat inzicht in welke combo's er niet mogen en dus te vermijden zijn (moet nog lukken ook natuurlijk). Rondkrossen is er gelukkig niet bij, gewoonlijk weet je wel wat er zoal aan staat. En dan is het een kwestie van de gulden middenweg te vinden om het minst in te boeten op "luxe" (want koken en wassen is uiteraard een luxe :roll: ).
Matt555 schreef:Bestaat er niet zoiets als een begrenzer ? Hetzelfde als men doet met data begrenzen als je over je limiet gaat , en dan op low speed verder moet.
Dat bestaat voor op het net te zetten, dus waarschijnlijk ook om er af te halen.
Matt555 schreef:Kunt ook al bvb een 2 pits inductie kookplaat inbouwen indien je er nu een zou moeten aanschaffen , dat zet je er al toe aan om gespreider in tijd kookvuur te gebruiken
Je kan ook gewoon terug zoals de scouts een kampeervuurtje gebruiken, nog minder piek. Of terug een stoof zoals vroeger en daar de pot op.... Of massaal aan de wok! Alternatieven genoeg.

En vaatwassers zijn zuiniger met water dan met de hand afwassen (en zuiniger in tijd), dus het is maar hoe je het bekijkt. In verbruik tegenwoordig ook, de onze is gewoon stokoud maar weggooien en maar vervangen zit er niet in. Deze staat op een schakelklok (in de zomer, want in de winter gaat dat vrijwel niet). Hij springt pas aan als de zonnepanelen 5 minuten genoeg opwekken.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

De maandpiek was volgens mij een gemiddelde van uw 12 laatste maandpieken.

Ene keer zot doen op kerstavond en oudjaar met 2 frietpotten en een oven hoeft dus slechts voor 1/12 afgestraft worden.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Klopt. Het hoogste kwartier telt elke maand, maar aan het eind nemen ze het gemiddelde van de twaalf pieken inderdaad.
Dan moet je er natuurlijk wel in slagen die andere maanden geen piek te hebben of een lagere. Als je elke maand 1 kwartier zot doet kan dat duur worden.

Ons gemiddelde tot nu dit jaar (november nog niet meegerekend) is 3,954
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Ik vrees dat ik het antwoord al kan raden maar, kan het totale gebrek aan communicatie en afwezigheid van prijzen en duidelijkheid over de modaliteiten zo kort voor de zogenaamde invoering de distributienetbeheerders en de VREG niet juridisch in de problemen brengen?
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Het is compleet absurd wat ze in Vlaanderen proberen te werkstellen om toch maar krachtmeting te doen met de Noordelijke welstaat.

Ik leef sober en kom nooit aan die 2,5 dus ik vrees dat mensen die ook amper piekverbruik hebben meer zullen mogen betalen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

powaq schreef:distributienetbeheerders en de VREG niet juridisch in de problemen brengen?
Die doen wat ze willen, niemand gaat dat aanklagen de kans op winnen is toch nihil of onbestaande.

bollegijs schreef:Ik leef sober en kom nooit aan die 2,5 dus ik vrees dat mensen die ook amper piekverbruik hebben meer zullen mogen betalen.
Wat definieert sober leven? Als er niks aan staat in huis maar je maakt iets van eten klaar op een elektrisch vuur dan kan je het al zitten hebben. Je hebt zelfs geen oven nodig. Je kan dan koken op gas, maar die prijzen gaan ook omhoog en daar wil men ook vanaf.
Wie sowieso meer gaat betalen zijn mensen met een tweede verblijf, want die betalen sowieso 2,5kW terwijl ze daar misschien niet aan geraken.
En armere mensen met oudere apparatuur zoals een oud kookvuur en een oude frigo. Dat is de gouden piek combinatie hebben we hier gemerkt (daarom hebben we kookvuur vervangen).
Een piek hebben wil niet perse zeggen dat je een grootverbruiker bent.
Mini-me
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mei 2018, 16:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Is het volgende correct?

- Analoge meter
capaciteitstarief berekend op 2,5kW
- Digital meter
Berekening via de 'kwartieren', maar ook met een minimum van 2,5kW.

Dus diegenen met een digitale meter kunnen enkel maar 'bestraft' worden, zelfs als je erin slaagt om als jaargemiddelde onder de 2,5kW uit te komen, dan nog betaal je evenveel als iemand met een analoge meter.
Slaag je daar niet in, dan betaal je meer... Hoeveel meer? Da's natuurlijk nog niet bekend.
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Is het ook niet zo dat het elke maand minimum 2,5 kw piek is en niet de eind gemiddelde dat gecorrigeerd wordt naar 2,5 kw indien je onder de minimum piek zit.

Met andere woorden het gemiddelde bedraagt om te starten dan al 2,5 en niet 0.

Of heb ik dit verkeerd voor?

Dat zorgt er sowieso al voor dat piek gemiddeld hoger ligt.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Klopt, maar gewoon van de 12 maanden minimum 2,5.

Voor de "geschatte" tarieven, kan je het document van @MClaeys volgen.
Maar dat is zeker nog niet definitief.
Meer nog, ergens in zo een communicatie is zelfs sprake geweest van 50 EUR i.p.v. bijvoorbeeld de 38 nu.
Effe Limburg genomen.
Wat ook kan is dat ze nu de "lagere" tarieven zouden hanteren.
Want de simulatie van de VREG basseert zich daar ook op.
En dan maar vanuit gaan dat je in de komende jaren je toestellen maar "slim" maakt.
Gevolg is dat ze die wel elk jaar goed gaan indexeren.

Het blijft, wij betalen voor de putten van het verleden.
En dat het geld niet naar het net gegaan is in het verleden zoals het zou moeten.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

MClaeys schreef: Wat definieert sober leven?
Ik verbruik amper. Ik ben blij met een zetel, laptop en tv. 50% van mijn eten komt bijvoorbeeld uit deeleconomie/voedselverspillingen. Kleren wassen doe ik in wassalon. Oven is op gas, verwarming is op gas. Ik heb alleen een TV en frigo die veel aanstaat, en adapter GSM en Laptop. Maar dat is het dan echt ook helemaal.

Overigens heb ik nu een enkeltje geboekt voor 5 euro naar Marokko, het sober (naar mijn mening gezonder) leven is meer haalbaar in Marokko in de winter dan in België.

Die vliegreis zou ook wel eens 75% van mijn ecologische voetafdruk kunnen uitmaken nadat Gent mijn auto heeft afgepakt omdat ik het milieu kapot maak. Er werd nooit gekeken naar het verbruik van ik...

Men moet precies veel verbruiken in deze wereld om erbij te horen, ook al wil men doen minder verbruiken. Dit is een algemeen gevoel die ik nu uit.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”