Overlijden Luc Beaucourt

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Ik schrok er van deze morgen.
Deze man verdient een standbeeld. Niet alleen omwille van de aanzet tot het oprichten van MUG en BFast. Maar ook omwille van de talloze levens die hij wellicht gered heeft door het inzetten op correct gordelgebruik. Als 17-jarige kwam het wel binnen. Al die foto's van dode mensen met een achteruitkijkspiegel in hun voorhoofd, of uit wagen geslingerd, of ....
Het gordelgebruik heb ik (en wellicht velen met mij) daarna nooit meer in vraag gesteld!
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ik herinner mij ook nog zijn 'voordracht' bij ons op school.
't Waren harde beelden, maar beelden die je inderdaad bijbleven.

Super dat die er gewoon voor ging en deed wat hij dacht dat nodig was om al dat leed te verminderen.
Zo'n mensen zijn er gewoon te weinig op deze wereldbol.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Er is/was toch ook een website met die foto's?
Iemand een idee of die nog bestaat?
Die zette je inderdaad effe met beide voeten terug op de grond.
En werd het gaspedaal minder ingedrukt...
Niet voor gevoelige zieltjes, maar toch.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik heb ook van zo'n voordracht mogen 'genieten'.
Na afloop gingen we allen naar huis.
Eentje is niet thuis gekomen, die heeft zich aan veel te hoge snelheid tegen een boom gereden.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Petje af omdat hij de jonge generatie wilde sensibiliseren in verband met verkeersveiligheid. Niks dan lof voor zijn initiatieven. Jammer alleen dat hij soms zelf het gaspedaal te diep indrukte. Bron : https://www.standaard.be/cnt/glb28399n? ... RLAA%3D%3D

Maar.. dat bewijst dat hij maar een mens is die af en toe fouten maakt en ze erkent.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

cadsite schreef:Ik heb ook van zo'n voordracht mogen 'genieten'.
Na afloop gingen we allen naar huis.
Eentje is niet thuis gekomen, die heeft zich aan veel te hoge snelheid tegen een boom gereden.
Dat was dan een nog betere les dan die van Beaucourt :-(
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Ordon schreef:Er is/was toch ook een website met die foto's?
Iemand een idee of die nog bestaat?
Die zette je inderdaad effe met beide voeten terug op de grond.
En werd het gaspedaal minder ingedrukt...
Niet voor gevoelige zieltjes, maar toch.
Bedoel je rotten.com?
Dat waren alleszins dergelijke foto's maar niet persé van ongevallen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Het was een website met tekst en uitleg van hemzelf.
Ik dacht zelfs grotendeels zijn presentatie.
Indertijd is daar heel wat commotie rond geweest dat zulks toch niet publiek kon gemaakt worden (in die tijdsgeest hé).
Uiteraard shockerende foto's: maar dat was zijn bedoeling ook.
Gene poespas maar keiharde foto's van zwaar verhakkelde lichamen.

Nu, Luc Beaucourt is geboren in 1948.
Toen hij twintiger was (jaren zeventig), stierven er in België rond de drieduizend mensen in het verkeer hé.
Dat zal hem erg getroffen hebben, als arts én als mens.
Geen kreukelzones, geen ABS, "wegligging" (ahum soms), etc.
Ja, dat waren héél andere accidenten dan nu hé.
Reed met uw Volkswagen kever maar eens tegen een Volvo 240...
Of zo'n Fiat 500...
Dat was ook een sardienenblikje hé.
Alfa Romeo 156: nog zo'n doodskist.
Citroën 2CV...

Edit:
Website bijgevoegd met "slechte" crashtests (bekijk video "10" eens).
10 worst crash tests of all time
Crashtests waren toen nog niet verplicht hé...
Later zijn de autoconstructeurs daar pas aandacht aan gaan besteden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Er zijn verbeteringen aangebracht maar met 120 km/u ergens tegenaan botsen komt zo hard aan dat niemand die het niet ervaren heeft en het nog kan navertellen het beseft. Je hebt weinig kans om dat te overleven en zeker zonder ernstige gevolgen.

Ik vind het soms ongelooflijk wat voor risico's mensen achter een stuur nemen terwijl de tijdswinst amper een minuut of 2 is in het allerbeste geval. Een bijkomend punt is dat je ook niet enkel jezelf in gevaar brengt maar ook anderen zeer zwaar kan verwonden of zelfs doden.

Men zou beter roekeloze chauffeurs eens een avond laten meedraaien met de mensen die dit mogen gaan opkuisen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ordon schreef: Website bijgevoegd met "slechte" crashtests (bekijk video "10" eens).
10 worst crash tests of all time
Bij nummer 9 schiet er toch ook niets over van de inzittenden :-o .
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Ze zitten misschien langs achter :lol:
Ik had de citroen Saxo :eek:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Die mens heeft zeker goei dingen gedaan en over de doden... Maar is die in 2009 zelf niet gepakt tegen 186 km/u (terug gebracht naar 174 km/u) op de E34?

Edit : Nexus was me voor...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

petrol242 schreef:Die mens heeft zeker goei dingen gedaan en over de doden... Maar is die in 2009 zelf niet gepakt tegen 186 km/u (terug gebracht naar 174 km/u) op de E34?

Edit : Nexus was me voor...
Tja, het blijft een mens... En doet niets af van wat hij goed gedaan heeft. Om één of andere reden worden mensen altijd beoordeeld op hun misstappen
Hij was spoedarts en geëngageerd, heeft waarschijnlijk 100en levens rechtstreeks en 1000en levens onrechtstreeks 'gered'. Maar hola, in 2009 heeft hij eens 186 km/u gereden op de E34...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Het was natuurlijk vooral pijnlijk omdat hij overal ging pleiten dat hoge snelheden heel gevaarlijk zijn, en hij het dan zelf ook deed (en niet 123 km/u...)
Uiteraard heeft hij zijn lezingen met de beste bedoelingen gedaan, maar toen ik daarnet naar huis reed zag ik een bekende flitswagen op een lege baan (welliswaar in de bebouwde kom) staan; dezelfde wagen die me al eens op dezelfde plaats op hetzelfde tijdstip tegen 57 km/u (51 na correctie) geflitst heeft. En door Luc zijn vele pleidooien zijn veel mensen nog overtuigd dat ze hiermee een verschil qua verkeersdoden gaan maken ook...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

SpecialK schreef:Het was natuurlijk vooral pijnlijk omdat hij overal ging pleiten dat hoge snelheden heel gevaarlijk zijn, en hij het dan zelf ook deed (en niet 123 km/u...)
Uiteraard heeft hij zijn lezingen met de beste bedoelingen gedaan, maar toen ik daarnet naar huis reed zag ik een bekende flitswagen op een lege baan (welliswaar in de bebouwde kom) staan; dezelfde wagen die me al eens op dezelfde plaats op hetzelfde tijdstip tegen 57 km/u (51 na correctie) geflitst heeft. En door Luc zijn vele pleidooien zijn veel mensen nog overtuigd dat ze hiermee een verschil qua verkeersdoden gaan maken ook...
Ik herinner me niets van snelheden. Het ging hem vooral over het belang van de gordel...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

En alcohol vandaar vermoedelijk de wodka campagnes rond (initieel) het Antwerpse
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Zijn inzet was ruim. Ondertussen dragen de meeste van ons gelukkig wel de gordel. Hij hamerde ook op de twee grootste oorzaken van dodelijke slachtoffers in het verkeer, namelijk onaangepaste snelheid en alcohol. De weekendongevallen heeft hij meerdere keren aangekaart.

Als je dan zelf heel zwaar zondigt is het wel een hele zure. Hij heeft het er begrijpelijk achteraf heel zwaar mee gehad en kwam met een aantal oorzaken wat heel menselijk is waardoor hij emotioneel achter het stuur zat.

Ik herinner mij die rijkswachter in "Kijk uit" die mee de BOB-campagne was gestart en die ook een paar keer tegen de lamp was gelopen omdat hij te diep in het glas had gekeken.

Kruip niet achter het stuur als je niet 100% gecontroleerd je voertuig kan besturen anders rij je met een moordwapen rond. Iets dat we allemaal erkennen en toch gebeurt het elke dag...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Bwa, "zwaar zondigen" op een lege autostrade 's nachts.
Hmm.

Flor Koninckx de "Kijk Uit" rijkswachter met zijn alcoholintoxicatie: ja, geen excuses mogelijk hé.
Dus ging hij maar in de politiek: daar pakken ze alles aan. :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”