Verplichte snelheidsbegrenzer

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Vanaf volgen jaar verplicht Europa dat elke nieuwe auto uitgerust moet zijn met een intelligente snelheidbegrenzer. Ze hopen zo dat er minder ongevallen in het verkeer gaan vallen. Dan is het gedaan met zo van die wegpiraten die langs u door vliegen op de autosnelweg tegen 140 a 160 km/h.

"Vanaf 2022 zullen nieuwe auto’s uitgerust zijn met een snelheidsbegrenzer - VROOM.be" https://www.vroom.be/nl/nieuws/vanaf-20 ... zer-23112/
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 50 keer

Wat een foute titel, begrenzen is onmogelijk. Wat ze bedoelen en in artikel wel uitleggen is dat elke nieuwe auto vanaf dan feedback zal geven bij het te snel rijden die volkomen te negeren is.

Nog een geluk, stel dat de auto de verkeerde snelheid heeft staan (zowel kaarten als via camera van auto is dat een ding). Wij kunnen niet vertrouwen op de snelheidslimiet die de auto weergeeft. Heb je dus amper iets aan.

Of dat je om een accident te vermijden even kort kunt versnellen om het te ontwijken.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

De Dacia Spring bestaat in twee uitrustingsniveaus. Ongeacht de versie heeft die steeds; Automatisch noodremsysteem AEBS, Automatische noodoproep E-call en - hier relevant - Snelheidsbegrenzer. Wat een beetje ironisch is aangezien die auto een topsnelheid heeft van 125 km per uur.

Maar enkel de 'comfort +' versie heeft een ingebouwde GPS-navigatie. De goedkoopste versie 'comfort' heeft enkel een radio en Bluetooth.

Dat wil dus zeggen dat de snelheidsbegrenzer zijn eigen GPS heeft en databank voor de maximaal toegelaten snelheid voor die locatie. Eentje die niet beschikbaar voor de gebruiker.

Ben eigenlijk wel voorstander van die snelheidsbegrenzer. Soms is het mij niet duidelijk of het ergens 50 of 70 is. En ik ben al vaak te weten gekomen dat het zone 30 was door het 'einde zone 30' plakkaat.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

WalterB1 schreef:Dat wil dus zeggen dat de snelheidsbegrenzer zijn eigen GPS heeft en databank voor de maximaal toegelaten snelheid voor die locatie. Eentje die niet beschikbaar voor de gebruiker.
De klassieke snelheidsbegrenzer, die zover ik online kan vinden op de Dacia spring zit werkt gewoon met een snelheid ingesteld door de gebruiker. Er zit zover ik kan vinden dus geen GPS en database in.
Kan zijn dat ik helemaal verkeerd ben en het wel met GPS werkt, maar ik zou het gek vinden aangezien het voor de Spring niet verplicht is tot juli 2024, en Dacia kennende gaan ze geen onnodige kosten doen.

Verder ... auditieve feedback ... als die even makkelijk uit te programmeren valt als die van de gordel ...
Op een minuutje is dat gedaan:
Fr3dd13
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 nov 2021, 23:38

Als die systemen zo goed als feilloos werken heeft dat zeker en vast een meerwaarde. De snelheidslimietherkenning systemen waar ik tot hiertoe mee heb gereden lieten alvast regelmatig een steek vallen. Op foutieve waarschuwingen zit ik nu niet bepaald te wachten. Daar zorgen de automatische noodremsystemen af en toe al voor.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

WalterB1 schreef:Ben eigenlijk wel voorstander van die snelheidsbegrenzer. Soms is het mij niet duidelijk of het ergens 50 of 70 is. En ik ben al vaak te weten gekomen dat het zone 30 was door het 'einde zone 30' plakkaat.
Dat komt omdat ze die fancy lichtborden gebruiken voor zone 30 aan de start, maar een gewoon bord aan het einde. Zeer irritant en verwarrend.

Zolang ze maar niet automatisch gaan begrenzen, men Passat heeft zo een systeem dat de snelheid leest en kent van de locaties. Dat zit er toch nog geregeld eens naast ook. Dan zou hij al meer dan eens plots in de remmen gaan op de autostrade als ik langs een afrit rij. Daarom ook de auditieve warning af gezet.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

MClaeys schreef:
WalterB1 schreef:Ben eigenlijk wel voorstander van die snelheidsbegrenzer. Soms is het mij niet duidelijk of het ergens 50 of 70 is. En ik ben al vaak te weten gekomen dat het zone 30 was door het 'einde zone 30' plakkaat.
Dat komt omdat ze die fancy lichtborden gebruiken voor zone 30 aan de start, maar een gewoon bord aan het einde. Zeer irritant en verwarrend.
Ook omdat het stukje "rond bord met rode rand" veel en veel kleiner is in zo'n zone bord dan wanneer het een volwaardig bord betreft.
Gecombineerd met het feit dat zoneborden niet herhaald worden (bij snelheidsborden zag je al vaak een extra bord met "herhaling" onder), en veel te vaak gewoon te kort achter het kruispunt (vaak passeer je dat bord terwijl je nog naar fietsers en voetgangers aan het omzien bent), en je hebt dat voornamelijk grijs en onopvallend bord direct gemist, zonder herkansing.
Huff
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 okt 2015, 09:23
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Ik geloof nooit dat de snelheid uit een databank gehaald gaat worden. Wie gaat die up-to-date houden bij elke wijziging die er in elke gemeente ter wereld gebeurd?

Dit systeem gaat volgens mij werken op een camera die de borden leest zoals dat nu al in vele auto's zit. Uit ervaring weet ik dat dit niet foutloos is maar meestal komt dit door slechte of slecht geplaatste borden.

Het enige wat er fixed in zou moeten zitten is 'bij geen borden is max snelheid gelijk aan x'. Bij alle andere situaties passeer je 1 of meerdere borden.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... dex_nl.htm
Hoe werkt eCall? Wanneer eCall wordt geactiveerd, maakt het zowel telefonisch als via een datalink verbinding met de dichtstbijzijnde noodcentrale. Zo kunnen u en uw passagiers met de operator in de noodcentrale spreken. Tegelijk wordt ook een minimale set gegevens automatisch doorgegeven (uw exacte locatie, het tijdstip van het ongeval, het identificatienummer van het voertuig en de rijrichting). De nooddienst kan op die manier uw situatie evalueren en hulp sturen.
Dus voor die functie te kunnen aanbieden moet er reeds een GSP aanwezig zijn. Aangezien die de locatie, tijdstip en rijrichting moet kunnen doorgeven. Er is ook een ingebouwde datalink.

Dat ook gebruiken voor de snelheidsbegrenzer lijkt mij logischer dan een gescheiden systeem dat verkeersborden gaat lezen. Locatie en maximaal toegelaten snelheid data is reeds ruim beschikbaar. Met fouten, dat is waar. Maar of dat minder betrouwbaar is dan elke autonome auto die de verkeersborden zelf moet lezen?

Als ik dat systeem zou ontwerpen zou ik het zo doen;
Basis; GPS/Galileo met lokale databank. Periodieke 'check for update' functie via datalink.

Plus: voertuigen van de familie / alliantie, in het geval van Dacia is dat Renault, Nissan en Mitsubishi , die meer geavanceerd zijn, valideren de databank met beelden van hun camera's. Als er eentje een afwijking opmerkt rapporteren die dat. En na validatie gaat dat naar een update van de basis-databank voor al de voertuigen van de familie.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat systeem zit ook in mijn wagen en het zal steeds meer opduiken. Ik vraag me echter af of dit allemaal niet overbodig wordt eens de wagens meer elektrisch zijn en zelfs zelfrijdend. De zelfrijdende wagen zal geen snelheidslimiet meer nodig hebben, die rijden volgens het boekje. Ik denk dat de info veel meer gecentraliseerd zal worden via kaarten en GPS waarbij overheden de werkzaamheden en beperkingen kunnen aangeven. Daardoor heb je de borden eigenlijk veel minder nodig.

De wagens zullen via 5G ook meer communiceren dus zelfs zonder borden kunnen ze elkaars positie, snelheid en richting weten en er op inspelen. Een file zal bijvoorbeeld al lang gedetecteerd zijn voor je er bent en aankomende wagens weten al dat ze over x km moeten afremmen. Ook posities van wagens achter bijvoorbeeld een scherpe bocht zijn zaken die nu levensgevaarlijk zijn maar dan een klein obstakel.

Het is altijd al vreemd geweest dat wagens 250km/u konden rijden terwijl je dat nergens mag. Daarvoor zijn er circuits die niet tot de openbare weg behoren. Nu heb je de systemen waarbij de wagen visueel aangeeft dat je te snel rijdt, dat kan perfect gecombineerd worden met een auditief signaal dat steeds vervelender wordt. Afzetten is vervallen van verzekering. Kortom er is technisch veel mogelijk maar dan verkoop je uiteraard veel minder snelle en krachtige wagens en DAAR zit de angel.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

In Duitsland mocht je toch 250 km/u hoor …
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”