Ik heb nieuw speelgoed!

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Helemaal exact dat! 100% akkoord, en helemaal wat ik wil zeggen. Nu, ik begrijp ook wel dat dat vreemd moet overkomen als je dat niet meemaakt, vandaar dat ze - net zoals die nozems - denken van “oeh, die zal wel willen racen”, tsjah. En da’s ook zeker niet elke dag, of elke keer. Er zijn ook bepaalde kruispunten of ronde punten waar het altijd prijs is.

En oh ja, bij het pas behalen van m’n rijbewijs ook altijd veel te snel gereden, tig keren rijbewijs kwijtgeweest. Maar zo gevaarlijk als ge nu soms ziet deed ik toch niet hoor…

Die 1% waar ik wél snel optrek of rij kan ik op 1 hand tellen, maar dat is altijd zonder iemand in de buurt. Zelfs in Duitsland nog niet alles gegeven, wegens te druk…

En ah ja, ‘t is hier de speelgoed thread, niet de “levensnoodzakelijke dingens des levens” thread hè ;-)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

selder schreef:Maar zo gevaarlijk als ge nu soms ziet deed ik toch niet hoor…
Maar dat vinden die kerels (laat ons wel wezen, 99% van dit gedrag vind zijn oorsprong in gierend testosteron in het bloed) toch ook van zichzelf, dat hun gedrag/acties wel verantwoord is/door de beugel kan. Denk je niet?

Ik zal de vraag anders stellen, vonden WIJ dat van ONSZELF ook niet? Dat we wel snel reden, maar zeker niet gevaarlijk?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Kunnen we dit evt afsplitsen naar een nieuw topic en deze thread proper houden?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

lirec schreef:Renault - grand Scenic - Black edition = full option 160pk benzine 7 traps-automaat
Geen "schrik" voor de restwaarde?
Tegen dat je die wil vervangen, zitten we al lang in EV-land, niet? Wie wil er dan nog een auto met een ICE?
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

heist_175 schreef:
lirec schreef:Renault - grand Scenic - Black edition = full option 160pk benzine 7 traps-automaat
Geen "schrik" voor de restwaarde?
Tegen dat je die wil vervangen, zitten we al lang in EV-land, niet? Wie wil er dan nog een auto met een ICE?
Sta op het punt om binnenkort dezelfde aan te schaffen.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Restwaarde is enkel belangrijk als je auto als statussymbool ziet en regelmatig wilt wisselen.

Als je dat als een gebruiksvoorwerp ziet, zoals zovelen, dan kijk je naar wat het u nu kost, hoe praktisch het is en wat je kwijt bent aan onderhoud/verzekering.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

selder schreef:
Stroper schreef:Nieuwe MacBook Pro.[...]
Welke specificaties? Pro of Max?

Ik schakel voor m'n werkpaard (1068NG7, 13", 16GB, 1TB) pas over als alle apps/suites native ARM beschikbaar zijn.
Teams onder Rosetta2 op de M1 Air is bijvoorbeeld een ramp voor uw batterij.
De basis pro enkel gepimpt naar 1TB HardDrive.
De meeste zaken die ik nodig hebt zijn toch al geport naar M1: Docker, JetBrains, Slack(gelukkig geen MS op het werk :wink: ).

Bij mij is alleen WhatsApp Desktop nog x64. Onbegrijpelijk dat zo'n miljardenbedrijf nog geen versie heeft :bang:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ramaht schreef:Restwaarde is enkel belangrijk als je auto als statussymbool ziet en regelmatig wilt wisselen.
Wat?

Ook een niet bepaald door status omgeven Dacia Sandero heeft een restwaarde na eender welke periode.
Een full-option Renault Scenic heeft best nog wel een restwaarde na 8 jaar.

De vraag is niet of een Renault Scenic een hogere/lager restwaarde heeft dan een andere auto.
De vraag is eerder of de restwaarde van eender welke ICE-auto niet hard gaat lijden onder de EV-transitie.
Wotere
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 okt 2021, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Als je wagen geen statussymbool is kan je er mee blijven rijden tot de restwaarde onbestaande is.

Voor onze privé wagen is de restwaarde telkens lager geweest dan een inruilpromotie bij aankoop van een nieuwe wagen.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

heist_175 schreef:
Ramaht schreef:Restwaarde is enkel belangrijk als je auto als statussymbool ziet en regelmatig wilt wisselen.
Wat?

Ook een niet bepaald door status omgeven Dacia Sandero heeft een restwaarde na eender welke periode.
Een full-option Renault Scenic heeft best nog wel een restwaarde na 8 jaar.

De vraag is niet of een Renault Scenic een hogere/lager restwaarde heeft dan een andere auto.
De vraag is eerder of de restwaarde van eender welke ICE-auto niet hard gaat lijden onder de EV-transitie.
Als de prijzen van EV’s zo hoog blijven, denk ik, hoop ik van niet.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Wotere schreef:Als je wagen geen statussymbool is kan je er mee blijven rijden tot de restwaarde onbestaande is.

Voor onze privé wagen is de restwaarde telkens lager geweest dan een inruilpromotie bij aankoop van een nieuwe wagen.
Dat is voor mij ook zo, alleen verandert het lez-principe dat wel.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

sky schreef:
heist_175 schreef:
Ramaht schreef:Restwaarde is enkel belangrijk als je auto als statussymbool ziet en regelmatig wilt wisselen.
De vraag is eerder of de restwaarde van eender welke ICE-auto niet hard gaat lijden onder de EV-transitie.
Als de prijzen van EV’s zo hoog blijven
Je hebt al een nieuwe EV voor €17K en een vergelijkbaar ICE model kost €9,4K.

EV
aankoop €17K https://www.autogids.be/model-type-jaar ... 5d-ha.html
verbruik €4/100km aan elektriciteit (aangenomen dat je geen PV hebt en thuis kan laden)
BIV + VB = €0 https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie

ICE
aankoop €9,4K https://www.autogids.be/model-type-jaar ... 5d-ha.html
verbruik €8,5/100km brandstof
BIV: €86
Verkeersbelasting: €114 https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie

Niet echt een gigaverschil, zelfs als je maar 10.000km per jaar rijdt.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Holy crap. De specs van die elektrische Dacia eens bekeken.

0-100: 19sec.
max. snelheid: 125km/h
Actieradius 230km (batterij 27,4kWh, dus de autonomie op autosnelweg zal vermoedelijk nog (meer dan) halveren)

Goed voor iemand in een stadscentrum die toch graag een auto wil ipv een bakfiets. Maar kan je verder bezwaarlijk een auto noemen vergeleken met een ICE van hetzelfde budget ...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als je enkel naar aankoop kijkt en de ogen sluit voor TCO, dan zal EV lang een no-go blijven.
Tegelijk is TCO eigenlijk de echte parameter, en niet de aankoopkost.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik heb naar TCO gekeken. Ook belachelijk duur.

Begin gewoon met mijn reële scenario.
Aankoop ICE: €12.000
Aankoop E: €25.000 (dan vergeet ik nog even de laadinfrastructuur en de veel hogere verzekering)
Beiden exact hetzelfde model.

Eer er €13.000 terug verdiend is moet je al héél veel rijden (oeps: range) of de wagen gaat 50 jaar moeten mee gaan. :roll:

Feit blijft gewoon dat EV nog veel duurder is. Jammer maar helaas, want ik had heel graag de EV variant gekocht, maar dat gaat gewoon niet.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Bij een private aankoop, dus zonder aftrekbaarheid van de aankoop. Is het voordeel in termen van TCO voor een EV toch nog altijd bijzonder beperkt hoor..
Het mindere onderhoud is relatief beperkt (als je nieuw aankoopt) in vergelijking met een ICE. Daar haal je, imho, geen winst. Je betaalt dat mindere onderhoud driedubbel en dik in de aankoopprijs. Laat staan de horror verhalen die je hoort van buiten garantie reparaties bij Tesla bijvoorbeeld. Zaken zoals banden, remvloeistof etc blijven natuurlijk gewoon.

Besparing op benzine is ook best relatief. Publiek laden en snelladen kost bijna evenveel of meer als naft, ook amper een besparing dus. Thuis opladen is voor een minderheid mogelijk, laat staan gratis op zonnepanelen. Ik zie dat je ook vaak uitgaat van verbruiken van 15kWh/100km. Dat is echt bijzonder optimistisch. Aan snelweg sneleden haal je dat gewoon niet met een EV van een normaal formaat.
Zie van Bjorn Nyland. Dat zijn toch best objectieve testen.
Zal je in toto minder betalen aan "naft", sure. Maar je moet al echt veel rijden om dat een impact te laten hebben vs de aankoopprijs.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut voorstander van EVs, en we moeten er zo snel mogelijk allen naartoe. Ik heb er zelfs een paar weken geleden zelf eentje aangekocht (als 2de auto, om te testen wat dat geeft) maar geen haar op m'n hoofd dat er aan denkt om dat privé te kopen. Een grote bijkomstige reden, imho, is dat je er vanaf moet geraken. Als je op de firma koopt op een renting, dan geef je hem gewoon terug op het einde terwijl je de restwaarde niet betaald hebt. Koop je dat privé dan zit je met oude technologie die je al dan niet verkocht krijgt. De evolutie gaat nog te snel om privé aan te kopen plus het feit dat de 2de hands markt nog veel te beperkt is. In realiteit zijn het overgrote deel van de auto's die privé aangekocht worden 2de hands hé.
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Chromecast with Google TV, gekocht via Fnac.fr, kost momenteel maar een 55 € met verzending: https://www.fnac.com/Passerelle-multime ... 115582/w-4

In vergelijking met de Apple TV werkt het allemaal toch een stukje trager. Ook de hele interface met suggesties uitgezet, enkel de apps is meer dan genoeg voor mij. Ik wou gewoon iets met afstandsbediening om het "vrouw en kinders"-proof te maken.

Afbeelding
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Heb jij reclame in je home screen nu?
Ik heb de mijne sinds februari in gebruik en ook meteen overgeschakeld naar de app-only interface. Sinds een dikke maand of zo krijg ik nu boven mijn rij met applicaties ook een slider met reclame voor reeksen op Disney+, Netflix, ... Is die er bij jou ook (al)?
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Ja, die slider staat er ook met de app-only interface.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

vverbeke schreef:Ik wou gewoon iets met afstandsbediening om het "vrouw en kinders"-proof te maken.

Afbeelding
Vrouw is buiten, maar "kinders-proof" was ook mijn doel, en daar slaagt het perfect in.
Ex heeft een mi-box S van mij over genomen, maar dat is toch niet vrouw-proof genoeg. :roll:

Ik heb niet echt speelgoed gekocht, maar het voelt wel een beetje zo.
Bergschoenen voor mij en mijn dochters zodat we deftig wandelingen kunnen doen op onverharde paden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Welke schoenen heb je gekocht? en natuurlijk is dat speelgoed :)
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 6 keer

cadsite schreef:
Ex heeft een mi-box S van mij over genomen, maar dat is toch niet vrouw-proof genoeg. :roll:
Hier ook een mi-box S en die werkt vrij goed op 1 groot pijnpunt: als je die na gebruik 'a avonds in standby laat staan loopt die na een tijd vast, dan mag ik die de dag erna van de stoom halen en daarna opnieuw inpluggen om hem opnieuw te laten herstarten. Dan werkt hij opnieuw goed.
Had je dat euvel ook?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

yezzer schreef:Hier ook een mi-box S en die werkt vrij goed op 1 groot pijnpunt: als je die na gebruik 'a avonds in standby laat staan loopt die na een tijd vast, dan mag ik die de dag erna van de stoom halen en daarna opnieuw inpluggen om hem opnieuw te laten herstarten. Dan werkt hij opnieuw goed.
Had je dat euvel ook?
Geen idee.
Ik had eerst die mibox gekocht, maar die kwam niet overeen met mijn Sony:
Afbeelding
Ik dacht dat het aan de mibox lag en was van plan die terug te brengen. Ondertussen had ik me de chromecast gekocht en die deed net hetzelfde...
De mibox bleef dan maar liggen en nu heb ik die aan mijn ex verpatst.
Ze heeft gewoon internet start van telenet, dus een limiet van 150GB. Zoals ik al vermoedde durft ze dat ding niet eens te gebruiken uit angst om over de limiet te gaan. Of het dus goed werkt, geen idee. :roll:
Dizzy schreef:Welke schoenen heb je gekocht? en natuurlijk is dat speelgoed :)
Voor mij zijn het Lafuma's, ik ben er heel content van. De schoenen van mijn dochters weet ik niet meer, maar ze zijn wel content. :bdaysmile:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik gebruik nu steeds Hanwag, een Duits merk dat me beter bevalt dan Meindl. Veel stapplezier samen!

PS als je graag wandelt is een wandel-GPS een leuk speelgoedje :)
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik stap wel graag, maar dat zijn meestal vrij kleine toeren. Zo tussen de 5 à 10 km. Ik ben al blij dat ik mijn dochters hiervoor uit huis krijg. Meer zal niet lukken vrees ik.

Ik druk nu de routes af in 2-voud en dan kunnen ze volgen op de kaart. Dat vinden ze ook leuk.
(een cafébezoek na de wandeling helpt ook behoorlijk goed. :angel: )
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

cadsite schreef:Ik stap wel graag, maar dat zijn meestal vrij kleine toeren. Zo tussen de 5 à 10 km. Ik ben al blij dat ik mijn dochters hiervoor uit huis krijg. Meer zal niet lukken vrees ik.

Ik druk nu de routes af in 2-voud en dan kunnen ze volgen op de kaart. Dat vinden ze ook leuk.
(een cafébezoek na de wandeling helpt ook behoorlijk goed. :angel: )
Met een GPS kan je ook geocachen, dat vinden kinderen meestal leuker dan het wandelen zelf.

Voor korte trips kan je inderdaad ook uw GSM gebruiken.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

geocachen hebben we een beetje gedaan in de buurt, maar de 2 gratis punten die er zijn hebben we niet gevonden. :oops:
Persoonlijk vind ik het ook behoorlijk duur.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het is toch ook mogelijk om gratis te geochachen? Maar uiteraard zijn de caches afhankelijk van de activiteit in de regio.

Het punt is inderdaad dat je veel naar nieuwe plaatsen gaat en het wil het ontdekken van mooie plaatsen bevorderen. Ik ben er al veel op reis tegengekomen zonder er eigenlijk naar te zoeken. Als je een bergtop beklimt ligt er boven meestal wel een cache.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Als ze zo verder doen zal er een tijd geen nieuw speelgoed geleverd worden, nu ook inval bij DPD.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Een Samsung 970 Evo 1TB ter vervanging van men 500GB versie in men ESXi Nuc. Nu nog zien hoe ik ze zonder teveel geprul kan vervangen want dat is ook de OS disk.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

yezzer schreef:
cadsite schreef:
Ex heeft een mi-box S van mij over genomen, maar dat is toch niet vrouw-proof genoeg. :roll:
Hier ook een mi-box S en die werkt vrij goed op 1 groot pijnpunt: als je die na gebruik 'a avonds in standby laat staan loopt die na een tijd vast, dan mag ik die de dag erna van de stoom halen en daarna opnieuw inpluggen om hem opnieuw te laten herstarten. Dan werkt hij opnieuw goed.
Had je dat euvel ook?
Ik heb zelf 2 mi-boxen en beiden hebben dit inderdaad regelmatig voor! Na TV te zien sluit ik de mibox af via de remote en dan gebeurd dit wel eens. Al moet ik toegeven dat het nu wel even geleden is!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Een beter voorlicht voor mijn fiets. Lupine SL Nano met dag-, dim- en grootlicht.
Robrecht
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 jul 2013, 07:16
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 11 keer

Server klein beetje geupgrade, was ondertussen al 7j oude Xeon E3-1230 v3. Had liever naar EPYC gegaan, maar door de CPU shortage was dit te duur.

AMD Ryzen 7 5700G
ASRock Rack X570D4U-2L2T
2 x Kingston KSM32ES8/16ME = 32GB (wordt nog verdubbeld)
2 x Intel P3605 u.2 1.6Tb NVMe SSD ( VM store) had ik nog liggen
Tesla K80 voor 2 Game VM's.

SSD's en HDD's van de oude server worden nog overgezet via een m1015 hba
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Hier zijn ook de eerste Black Friday impulsaankopen toegekomen... :angel:

- 4 x Nest Hub 2nd gen
- Samsung 980 M.2 NVME 1TB SSD
- Chromecast met GoogleTV
ooh. shiny.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

En werkt de VRT Nu app vlot op die Google TV? Gebruiken hier nog een 1st gen Chromecast maar zou toch ook iets met afstandsbediening willen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

De app werkt, maar gebruiksvriendelijk is ze niet.
Bij het 'live' keuzescherm zie je een klein beeldje van elke zender zonder titel.
Er is geen zoekfunctie.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

M'n vorige is een Hero 4 (iemand trouwens interesse ?)... tijd voor eens een upgrade.

Afbeelding
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

heist_175 schreef:
sky schreef:
heist_175 schreef:
Ramaht schreef:Restwaarde is enkel belangrijk als je auto als statussymbool ziet en regelmatig wilt wisselen.
De vraag is eerder of de restwaarde van eender welke ICE-auto niet hard gaat lijden onder de EV-transitie.
Als de prijzen van EV’s zo hoog blijven
Je hebt al een nieuwe EV voor €17K en een vergelijkbaar ICE model kost €9,4K.

EV
aankoop €17K https://www.autogids.be/model-type-jaar ... 5d-ha.html
verbruik €4/100km aan elektriciteit (aangenomen dat je geen PV hebt en thuis kan laden)
BIV + VB = €0 https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie

ICE
aankoop €9,4K https://www.autogids.be/model-type-jaar ... 5d-ha.html
verbruik €8,5/100km brandstof
BIV: €86
Verkeersbelasting: €114 https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie

Niet echt een gigaverschil, zelfs als je maar 10.000km per jaar rijdt.
Lol inderdaad heb je een ev voor 17k..wil je echter een familiewagen ev waarmee je tegen 120 over en weer kan rijden naar de kust zonder een paar uur ad lader te gaan hangen mag je vlot 40k uitgeven.. En dan ben ik nog heel voorzichtig met die inschatting want ik vermoed dat je zelfs 50k en meer gaat moeten neertellen.. Als je dan nog is naar Parijs wilt kunnen rijden zonder onderweg aan de laadpalen te gaan hangen ga je met 50k niet toekomen.. Tenzij je naar ginder tuft tegen 90km/h-100kmh..een ev gebruikt tegen 120 gemiddeld 25kwh maw dan heb je meer dan 75kw batterij nodig of je kan het vergeten. Deze week nog gezien dat men diepzee ontginning bezig is om aan materiaal te geraken voor die batterijen en dan noemt men die milieuvriendelijke auto's..
Wat Dacia als merk betreft.. Ga je dat echt een auto noemen en vergelijken met een doorsnee familiewagen..

In weze zijn ev rijders nog grotere profiteurs dan zp houders en die laatste zijn al stevig verguisd geweest de laatste jaren. Ev rijders gebruiken de wegen maar betalen geen wegentaks, ze rijden rond op een energie waar verhoudingsgewijs veel minder belasting op geheven wordt dan op gewone benzine, diesel.. Allemaal onder het motto van groen.. Versta me niet verkeerd, dat is niet slecht maar als je morgen die wagens evenveel belasting doet betalen als de huidige wagens rijd niemand daar nog mee. De enige die ze kopen zijn zelfstandigen omdat ze stevig voordeel hebben in hun boekhouding.. Een gewone burger kan echt geen 50k neerleggen voor ze' echte gezinswagen waar je verder dan mee rond de kerk kan rijden..


Tom
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je hebt gelijk in uw rant tegen EV dat ze subsidies krijgen en dus dat de kosten niet correct doorgerekend worden.
Anderzijds betalen ICE wagens evenmin voor de vervuiling (NOx, CO2, ...) van hun uitstoot. Dat is ook een impliciete subsidie.

Laat die "carbon-tax" maar komen, dan hebben EV's, warmtepompen en PV's geen subsidies meer nodig in het momenteel ongelijke speelveld.
De meerkost van de "carbon-tax" valt dan geheel en al voor de rekening van de CO2-spuwers.

De reden dat het niet gebeurt is heel simpel: vested interests en dus gelobby.
De Totals, Engies, ... willen niet dat mensen versneld overschakelen, want dan stuikt hun businessmodel als een kaartenhuisje in elkaar.

Aan een ETS prijs van €60:
- kost 1m³ aardgas dan €12 meer
- kost 1L diesel 0,16 meer (of €8 per tank van 50L)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”