Wireless bridge (point-to-point) - help

Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik moet zaterdag mijn schoonbroer assisteren bij het live streamen van een event.
De stream duurt 8 uur (vanaf 8.00 - 16.00 ongeveer).

Het gebeuren is op een manège in Mons.
De organisator stelt ons "internet" beschikbaar ("dans le bureau du vétérinaire"), maar moeilijk om details te krijgen.
Wij vermoeden een Proximus aansluiting (B-box), en ze garanderen ons dat er voldoende upload is (wij hebben 8 mbit/s nodig).

Probleem: de aansluiting is 150 meter van waar wij internet nodig hebben. :x
Mogelijkheden.
  • een wireless bridge om 150m te overbruggen (voorwaarde: line-of-sight)?
  • UTP kabel: 2 stukken van 75m met daartussen een switch (gezien UTP max. 100m is)?
  • last but not least: 4G
Probleem:
Ik heb hier 2 Nanostations M2, maar ik krijg de Wirelesss brige niet werkende. Iemand suggesties over de correcte instellingen?
Nano A (AP)
  • - Wireless Tab
    • - ingesteld als Access Point WDS
      - SSID gekozen (ubnt-bridge)
      - kanaal gekozen (13)
      - beveiliging op WPA2/AES met PSK, paswoord ingesteld
    - Netwerk Tab
    • - Ingesteld op Mode "Bridge"
      - vast IP gegeven (192.168.178.20)
    - Ubiquity Tab
    • - AirMax Enabeld
Nano B (Station)
  • - Wireless Tab
    • - ingesteld als Station WDS
      - zelfde SSID ingesteld (ubnt-bridge)
      - gezocht naar het AP (Nano A) en ingesteld op "lock to AP"
      - beveiliging op WPA2/AES met PSK, zelfde paswoord als Nana A
    - Netwerk Tab
    • - Ingesteld op Mode "Bridge"
      - vast IP gegeven (192.168.178.21)
Gevolg:
Ik krijg verbinding (associated) tussen de 2 Nano's (alles LEDS), maar na enkele seconden valt de verbinding weg, na een 5-tal seconden terug AAN.
Dus de ganse tijd AAN/UIT

Alles gestart vanuit factory default - en voor de rest niets aangepast ..
HELP, wat doe ik verkeerd?

PS.
Bij een vorige event hadden we volgende problemen:
1) toen we aankwamen was het het "bureau du vétérinaire" op slot, en hadden we dus geen fysieke toegang tot de plaatselijke internet aansluiting :-(.
2) we hadden onze 4G router mee (met een Mobile Vikings data kaart). Alles verliep vlot (continu 8 mbps upload) tot rond 14-15 u in de namiddag. Toen kregen we voortdurend onderbrekingen - waarschijnlijk ten gevolge van overbelasting van de plaatselijke mast (wat te verwachten is bij een "event" waar volk naar toe komt).
Probleem dan opgelost door te thetheren via een i-phone met een Proximus SIM.

Vandaar dat ik deze keer op "3 paarden" wil wedden: 4G, wireless bridge, 150m UTP kabel ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Kijk nog eens opnieuw na of je het wachtwoord correct hebt ingevuld en de beveiligingsinstellingen aan beide kanten hetzelfde zijn.
Als je bij Services -> System Log inschakelt kan je bij Main -> Log zien waarom de verbinding niet lukt.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Als ge het nog ff snel ergens op de kop kunt tikken ... Mikrotik Wireless Wire is ideaal voor zulke dingen !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Anders VDSL2 ofzo doen over die UTP via van die speciale omvormers?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Volgens mij gaat 150m net teveel zijn ook voor die nanostations ... zeker als er wat wind of andere atmosferische invloeden zijn. 'Of ge moet er al richtantennes op kunnen zetten ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Robrecht
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 jul 2013, 07:16
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 11 keer

Mikrotik GPeR

https://mikrotik.com/product/gper

Heb je wel een POE switch/injector nodig aan 1 van de 2 kanten.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Is een UTP kabel van 150 meter geen optie?
CAT6 haalt 50Mbps over 200 meter (én POE++).
Edit: ik zie net dat dit ook al tot de mogelijkheden behoort die je zal uitvoeren, niets gezegd dan. :-D
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Bedankt voor de tips.

Ik heb 2 CAT UTP kabels liggen van 75m.
Kan ik die gewoon aan elkaar koppelen met zo'n RJ45 FF koppelstukje?

Ik dacht dat UTP max 90m was, en je er dus een extra switch moest tussen steken?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Petervanakelyen schreef:Kijk nog eens opnieuw na of je het wachtwoord correct hebt ingevuld en de beveiligingsinstellingen aan beide kanten hetzelfde zijn.
Als je bij Services -> System Log inschakelt kan je bij Main -> Log zien waarom de verbinding niet lukt.
Hoe stom.
nieuw wachtwoord aan beide kanten .... bingo "associated" 130/130
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

philippe_d schreef:Bedankt voor de tips.

Ik heb 2 CAT UTP kabels liggen van 75m.
Kan ik die gewoon aan elkaar koppelen met zo'n RJ45 FF koppelstukje?

Ik dacht dat UTP max 90m was, en je er dus een extra switch moest tussen steken?
100 meter, soms met goede kwaliteit kabel en bv 100 of 10 Mbit kan je wat winnen.

GPeR modules doen hetzelfde als een switch maar ook nog iets extra's waardoor je tussen 2 Gper modules 210 meter kabel kan hebben dacht ik.
Wotere
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 okt 2021, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Wat is het extra dat een mikrotik gper doet?

Ik heb gper’s in gebruik, tevreden mee? maar leek me gewoon een goedkope 2 poort switch in mini formaat?

Als deze al iets extra kan, waarom kan men deze technologie dan ook niet in andere switchen gebruiken
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

philippe_d schreef:Bedankt voor de tips.

Ik heb 2 CAT UTP kabels liggen van 75m.
Kan ik die gewoon aan elkaar koppelen met zo'n RJ45 FF koppelstukje?

Ik dacht dat UTP max 90m was, en je er dus een extra switch moest tussen steken?
De beperking van afstand in UTP hangt af van de vereiste snelheid, de frequentie van data, en de kabel.
Men zegt heel vaak 100 meter (90m met POE), en dit wordt in normale omstandigheden ook best gebruikt als maximale afstand, maar dat is het dus niet.
Die 100m is ook wat de officiële standaarden vastleggen, en waarmee er moet getest worden om certified te zijn; dit wilt dus niet zeggen dat langer niet kan.

Als we even kijken naar 100Mbps, dat heeft genoeg aan een frequentie van 31.25MHz volgens de standaarden.
Als we de grafieken erbij nemen (voorbeeld van een oudere grafiek: https://1cp3v31bcrm1lv5jv1crjrq1-wpengi ... /graph.jpg), kan je zien dat je in het blokje tussen de 1500f en 2000f uitkomt met een CAT5 kabel.
1500f = 457 meter.
Natuurlijk: dit is puur theorie, in de praktijk heb je nog meer storingsmogelijkheden dan enkel afstand.

Wij hebben op het werk al meermaals 300 meter UTP moeten gebruiken, zonder issues, maar wel een goede kabel en lage bandbreedte.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

blaatpraat schreef:
philippe_d schreef:Bedankt voor de tips.

Ik heb 2 CAT UTP kabels liggen van 75m.
Kan ik die gewoon aan elkaar koppelen met zo'n RJ45 FF koppelstukje?

Ik dacht dat UTP max 90m was, en je er dus een extra switch moest tussen steken?
De beperking van afstand in UTP hangt af van de vereiste snelheid, de frequentie van data, en de kabel.
Men zegt heel vaak 100 meter (90m met POE), en dit wordt in normale omstandigheden ook best gebruikt als maximale afstand, maar dat is het dus niet.
Die 100m is ook wat de officiële standaarden vastleggen, en waarmee er moet getest worden om certified te zijn; dit wilt dus niet zeggen dat langer niet kan.

Als we even kijken naar 100Mbps, dat heeft genoeg aan een frequentie van 31.25MHz volgens de standaarden.
Als we de grafieken erbij nemen (voorbeeld van een oudere grafiek: https://1cp3v31bcrm1lv5jv1crjrq1-wpengi ... /graph.jpg), kan je zien dat je in het blokje tussen de 1500f en 2000f uitkomt met een CAT5 kabel.
1500f = 457 meter.
Natuurlijk: dit is puur theorie, in de praktijk heb je nog meer storingsmogelijkheden dan enkel afstand.

Wij hebben op het werk al meermaals 300 meter UTP moeten gebruiken, zonder issues, maar wel een goede kabel en lage bandbreedte.
De standaard zegt permanent link 90m en dan max 2 patchkabels van 5m en channel is 100m als je met patchkabels bij test . Met POE+ kun je zelfs tot + 200M gaan met Cat6A.

"Channel, Permanent Link, Patch Cords, MPTL, E2E… Oh My! | Fluke Networks" https://www.flukenetworks.com/blog/cabl ... -e2e-oh-my
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”