Fluvius - nieuwe digitale meters

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
cmvloon
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 okt 2016, 11:10
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 3 keer

Bij mij heeft Pidpa een andere watermeter geïnstalleerd. Deze is van het merk DH Metering Europe.

Afbeelding

Voor deze meter is een optische lezer te koop(!) bij Pidpa.
toxictooms
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 aug 2017, 12:52
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

honda4life schreef:
Ramaht schreef:Na een paar keer weet je het wel hoor.
En daarbij, activeer de webaccess op fluvius en je kijkt vanuit je luie zetel...
Uiteraard, en de kwartierwaarden zijn ook handig om een inzicht te krijgen in hoe je jouw piekverbruiken zou kunnen optimaliseren tegen de nieuwe nettarieven er zijn.
Toch mist m'n meter soms dagwaarden (afname), op de factuur zullen ze plots wel verschijnen zeker :angel:
Ook stijgt m'n verschil tussen injectie en afname nog steeds, veel meer dan dat ik zou verwachten van m'n ZP... 't staat nog niet geheel op punt vrees ik.

Maar oh nee... een digitale meter dat willen we niet in huis. Het is geen kwestie van willen of niet, maar hoe lang het nog gaat duren alvorens een analoge meter duurder wordt dan een digitale :angel:

De waardes die je ziet op de grafieken van fluvius, moet je X4 doen om het kwartierverbruik te weten.
Ik wist dit in het begin ook niet.
Dit is ergens al eens ter sprake gekomen in een ander topic.
kikimouse
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 nov 2020, 10:11

honda4life schreef:
Ramaht schreef:Kan die wel, rtfm zou ik zeggen...

Afname dag
Afname nacht
Afname totaal
Injectie dag
Injectie nacht
Injectie totaal
Echt handig zijn die dingen ook niet om af te lezen.
Code 1.7.0 is ... Moet je kijken naar de legende er op, oh juist ja tegen je terug op het display kijkt is het al versprongen naar de volgende teller.

Misschien vinden we de nieuwe manier een beetje "vreemd" van werken, maar er zit vast wel de ene of de andere normalisatie achter die zinvol is voor netbeheerders, die de klassieke analoge meters nog niet hadden.
Laten we eerlijk zijn dat het gros van de mensen 1x op hun teller kijkt, en dat is de moment van een afrekening.
Dit https://www.fluvius.be/sites/fluvius/fi ... citeit.pdf gekregen bij de installatie van de nieuwe meter en er naast gehangen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

De waardes die je ziet op de grafieken van fluvius, moet je X4 doen om het kwartierverbruik te weten
Je en nee hangt ervan af wat je met het cijfer wil bereiken

Indien je wil weten met welk soort verbruik uw kwartuur verbruik overeen komt dan moet je *4 doen en krijg je een waarde dat op het type plaatje aan een verbruiker hangt.

Indien je naar de afrekening kijkt dan is net dit cijfer van net 1 kwartier echt wel belangrijk, alles boven de 0,625 of 625 is méér dan het minimum.
En dit cijfer komt niet van 1 verbruiker maar van alle die binnen dat kwartuur aan het verbruiken waren.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Vandaag brief van Fluvius in de bus dat ze over een maand willen langskomen.

Iemand een idee hoe het zit met zonnepaneelopbrengst? Ik heb begin november mijn meterstanden moeten doorgeven en ondertussen meer verbruikt als de zonnepanelen hebben opgebracht. Ben ik dit nu sowieso als verbruik aan m'n been of nemen zij (virtueel) de meterstand van de vorige meter over naar de volgende en geldt de afrekening eind volgend jaar als één jaar met één teller? Ik ga met m'n nieuwe teller dan sowieso negatief gaan aangezien ik het eerdere verbruik van voorbije maand in de zomer wil compenseren ...

/edit:

Zal mezelf maar antwoorden voor als andere mensen het zich afvragen: is blijkbaar zo voorzien.

Website Fluvius:
Wat gebeurt er met mijn opgebouwde productieoverschot als mijn klassieke elektriciteitsmeter wordt vervangen door een digitale meter?

Je hebt recht, als je beschikt over een installatie van zonnepanelen, op een compensatie van de geïnjecteerde/verbruikte energie bij het vervangen van je huidige meter door een digitale meter op initiatief van Fluvius (tenzij dit plaatsvindt in de maand van je jaarlijkse meteropname).
Dit staat zo in de richtlijnen van het technische reglement van de VREG.
Dit betekent dat we je opgebouwde productieoverschot verrekenen met je nieuw verbruik op de digitale meter. Zo maak je optimaal gebruik van de in het net geïnjecteerde energie.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

op de achterkant van de brief van Fluvius staat

"We bewaren het eindsaldo van de klassieke meter en verrekenen dit met het saldo van de nieuwe meter. Je verliest je productieoverschot dus niet"
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Hier zijn ze vandaag de digitale meters komen installeren.
Nog geen uurtje en het was gefixed.
Moesten ook wel wijziging naar 3 fasen doen.

Wie heeft wat om die uit te lezen?

En zijn de fasen ook qua verbruik apart uit te lezen?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Moesten ook wel wijziging naar 3 fasen doen
.
Wat had je voordien, enkelfase of 3 fazen met neuter ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

P1monitor (ztatz.nl) gaat op een rPi, mooie weergave, zelf gebruikt, tot :

DSMR-reader, wat ik nu gebruik. Het kan stand alone, maar ik gebruik het in combinatie met Home Assistant. Zo kan ik verbruikers afschakelen als het nodig is (nog te zien wat wik daar precies mee ga doen, maar het kan...)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Enkelfase, maar door een verzwaring verplicht naar 3 fasen.
Dus ook nieuwe meters.
In de meterkast kwam trouwens al 3+1N binnen.
Maar enkel 1 fase + N werd gebruikt.
10 jaren geleden zonder een echte reden kreeg je geen drijfkracht. Nu ben je dus verplicht op 3 fasen en te spreiden over de fasen.
Laatst gewijzigd door svermassen op 23 dec 2020, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
JanY
Plus Member
Plus Member
Berichten: 100
Lid geworden op: 12 dec 2007, 16:39
Bedankt: 6 keer

https://www.homewizard.nl/shop/energy/h ... i-p1-meter

Eenmalig €30, werkt met app voor zowel elektriciteit als gas.
Lokale API met gedetailleerde waarden of raw dump van de meter uitlezing. Inclusief load per fase.

Geen aparte usb voeding nodig, gebruikt stroom via P1 poort.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Oh, homewizard gebruik ik al voor de rookmelders en zo.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Die van homewizard is binnen en aangesloten.
Ik mis wel de gegevens van de 3 fases, hoe werkt dat met die API, @JanY?

Edit: intussen gevonden
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Vraagje over die nieuwe digitale meters
Ik heb er een sinds juni voor elektriciteit en gas
Vandeweekend op mijn fluvius mijn verbruik opgevraagd.
Electriciteit had ik ongeveer onmiddelijk
gas nog steeds niet

Vandaag bel ik naar fluvius en daar zeiden ze medat dit nog moet geactiveerd worden voor mij.
Na meer dan 6 maanden?
Ben ik de enige die dit meegemaakt heeft...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

svermassen schreef:Die van homewizard is binnen en aangesloten.
Ik mis wel de gegevens van de 3 fases, hoe werkt dat met die API, @JanY?

Edit: intussen gevonden
Kan je eens posten hoe je dat moest doen? Ik overweeg ook zo'n homewizard en zit met 3 fasen hier...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Ik las vandaag iets waar ik toch van opkeek. https://www.hln.be/mijn-gids/capaciteit ... ~a6ce8aef/

Woordvoerder van de vreg vertelt dat voor eigenaars van digitale meters die het capaciteitstarief volgend jaar hebben “het kilowattuurtarief voor de overige kosten lager zal liggen dan bij een klassieke, analoge meter.

Dat is eerlijk gezegd het eerst dat ik hoor daarover? Ik denk niet (of hopelijk niet) dat ze doelt op de dynamische contracten. Want dat zou maar een zuur zijn. :lol:
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 23 keer

Bij de invoering van het capaciteits tarief verhuist een deel van de nettarieven van een prijs per kwh naar een tarief gebaseerd op de capaciteit. Zie hier voor meer details: https://intellisol.be/capaciteitstarief-2022/

Dus nee, dit gaat niet over dynamische contracten, de tariefstructuur verandert. Het kan dus zijn als je je verbruikspatroon kan aanpassen dat je minder aan nettarieven betaalr dan in het oude systeem.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Bla bla bla van de VREG, maar de exacte berekeningen met de cijfers mogen we nog altijd niet zien. Ongelofelijk hoe die daar mee weg blijven komen. Altijd maar artikels laten verschijnen met hun PR praat en iedereen maar publiceren terwijl nog geen kat de exacte cijfers gekregen hebben om te kunnen nakijken of het wel klopt wat ze beweren. Je moet het maar doen...

Wat wel zo is: een 20% van de factuur wordt eerder forfaitair systeem op basis van de capaciteit. Er zou ook een plafond zijn (dus bij x aantal Kw piek verbruik zou er een maximum tarief zijn). Zo zal er ook een minimum tarief zijn en kleine verbruiken zullen het meer voelen dan de grote verbruiken. Alhoewel ik dat laatste amper geloof want meer verbruik = meer kans op hogere pieken. Maar dat zal mijn simpele boerenverstand zijn...

In ieder geval: wie gelooft dat dit systeem goedkoper zal uitvallen voor de meesten, gelooft nog in Sinterklaas.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Aha de VREG-veeg Piet
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

guido4096 schreef:Het kan dus zijn als je je verbruikspatroon kan aanpassen dat je minder aan nettarieven betaalr dan in het oude systeem.
Als je zoals in Afrika elektriciteit op rantsoen zet wel.
Elektriciteit is een nutsvoorziening, geen dagelijkse bezigheid. Een nutsvoorziening moet er gewoon zijnen moet kunnen gebruikt worden.
Net zoals toen er recepten gedeeld werden die met weinig stroom gemaakt kon worden, rekening houdend met afschakelplannen waren uit vrees voor brown-out's, gaan we nu ook VREG-proof recepten krijgen die je kan maken zonder een VREG-toeslag te moeten betalen?
Kook maar eens voor een gezin. En met koken bedoel ik niet ravioli opwarmen, maar écht koken. Onder de 3,15kW van de VREG blijven (ja, gedurende 15minuten) is niet zo simpel.
Gelukkig is energie een Vlaamse bevoegdheid. Wat een gedrocht maken ze er toch telkens weer van.

Oh, voor ik het vergeet: de VREG voert dit in omdat de distributienetbeheerders liever winsten uitkeren en in een hangmat hangen, dan hun netwerk te voorzien op de toekomst. De DNB's vragen, de VREG voert uit, met goedkeuring van de politiek.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Vaganzza schreef:Zo zal er ook een minimum tarief zijn en kleine verbruiken zullen het meer voelen dan de grote verbruiken. Alhoewel ik dat laatste amper geloof want meer verbruik = meer kans op hogere pieken. Maar dat zal mijn simpele boerenverstand zijn...
neenee, dat klopt he: ze bedoelen natuurlijk niet de iets grotere thuisverbruikers, die gaan gewoon meer betalen. net zoals de kleintjes.
maar die mega-grootverbruikers van bedrijven en multinationals krijgen opnieuw een korting, je zou toch niet willen dat ze eerlijk moeten gaan betalen zeg!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ook voor gewone huishoudens zou er een maximum piek tarief komen. Maar ja zo lang we niet de exacte cijfers mogen weten van de VREG blijft het koffiedik kijken. Maar ik heb zo'n vermoeden dat er velen nog grote ogen zullen trekken binnen dit en max een jaar (ze zullen toch eens met die berekeningen moeten komen).
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Sinds we panelen hebben liggen is het nu makkelijk om het verbruikt te monitoren. Hier werden toch al pieken van 8 kW gemeten.
Als ik het goed heb begrepen wordt een hele maand bepaald door de hoogste piek? De pieken van kW zijn er maar zeer uitzonderlijk, toevallig 1 keer per maand ofzo. Tijdens die pieken werd er 5 kW van het net gehaald en 3 kW van de batterij. In de winter zal er hoogstwaarschijnlijk 8kW van het net worden afgehaald. Voor die maanden wanneer er weinig PV-opbrengst is zou het denk ik wel interessant zijn om bv 's nachts de batterij met elektriciteit van het net te kunnen bijladen zodat die overdag pieken kan opvangen.


14/06 hebben we ons panelen bij Fluvius aangegeven en kregen op hun site de melding dat de verwerking van de aangifte tot 160 werkdagen in beslag kon nemen. De nieuwe meter zal nog niet voor direct zijn. :lol:
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

@decat
Als ik het goed heb begrepen wordt een hele maand bepaald door de hoogste piek?
= inderdaad hoogste kwartiervermogen in een maand, maar gemiddelde van deze hoogste kwartiervermogend gedetecteerd in een periode van 12 maanden
https://www.vreg.be/nl/
wat-verandert-er
De netkosten worden vanaf 2022 grotendeels op basis van capaciteit aangerekend. Dit is ook het geval voor een deel van de transmissiekosten. De andere kosten opgenomen in de distributienettarieven blijven aangerekend worden op basis van de afgenomen kWh.

Het capaciteitstarief wordt aangerekend op basis van de ‘gemiddelde maandpiek’ (kW). Deze gemiddelde maandpiek wordt maandelijks berekend als het gemiddelde van uw 12 laatste ‘maandpieken’. De maandpiek is het hoogste kwartiervermogen (ofwel ‘piekvermogen’) dat u in een maand hebt gebruikt. Het wordt geregistreerd door de
digitale meter
. Het maakt hierbij niet uit hoe vaak – tijdens 1 of meerdere kwartieren – u dit piekvermogen heeft gebruikt. Als er nog geen meetgegevens van 12 maanden beschikbaar zijn, bv. na de vervanging van een klassieke meter door een digitale meter, wordt de gemiddelde maandpiek berekend op basis van alle beschikbare maandpieken. Wanneer een maandpiek kleiner is dan 2,5 kW, wordt voor die maand een minimumwaarde van 2,5 kW verondersteld. Hierdoor zal iedereen een minimale jaarlijkse bijdrage betalen in de netkosten. Deze bijdrage is gelijk aan 2,5 kW vermenigvuldigd met het tarief voor de gemiddelde maandpiek.

Het aansluitingsvermogen en het type aansluiting (een- of driefasig) heeft geen enkele impact op het te betalen capaciteitstarief. Enkel het gemeten vermogensgebruik is van tel.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

De digitale meter staat hier nu al even, daarnet in Mijn Fluvius eens naar het verbruik gaan kijken.
Het daar af te lezen verbruik van 8/11 tot 15/11 is vergeleken met de energie sensor van de zonnepanelen en batterij 2 x zo hoog.
Nog iemand waarbij dat het geval is?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

er zijn artikels te vinden die duidelijk maken dat de digitale meter weleens fouten kan maken,
in BEIDE richtingen.... maar correctheid is blijkbaar niet belangrijk als ze iets door je strot willen duwen.

denk niet dat diezelfde werkwijze zou pakken als je je teller van de auto aanpast om 80 te tonen als je 150 gaat rijden,
en dan zegt "sja maar mijne teller zegt da ik maar 80 rij".
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Bedankt: 18 keer

decat schreef:De digitale meter staat hier nu al even, daarnet in Mijn Fluvius eens naar het verbruik gaan kijken.
Het daar af te lezen verbruik van 8/11 tot 15/11 is vergeleken met de energie sensor van de zonnepanelen en batterij 2 x zo hoog.
Nog iemand waarbij dat het geval is?
Welke waardes vergelijk je en waar worden ze gemeten?
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

De info van de digitale meter wordt logischerwijs aan het ingangspunt gemeten. Toch?

De energiesensor van de zonnepanelen en batterij steekt in de zekeringkast.

Volgens de sensor in de zekeringkast hebben we op 1 week 160 kWh van het net gehaald.
Volgens de digitale meter zitten we voor diezelfde week aan 377 kWh.
De info van de sensor komt overeen met ons reëel verbruik pre zonnepanelen en batterij.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Bedankt voor de links.
Zonet al wat gelezen, zag daar iets van led lampen en dimmers staan. Toevallig twee weken terug er een aantal geplaatst.
Mijn Fluvius nog eens bezocht, het verschil in verbruik is nu veel minder groot. We spreken hier over een verschil van 22kWh.

Dan even bij het gas gaan kijken, hmmm die week evenveel verbruikt als elek. :lol:
Was daarstraks pas wakker en zat op de verkeerde pagina te kijken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als je het boeltje niet vertrouwt, plaats dan een MID-gekeurd kWh meter net achter de digitale meter?
Heb ik hier ook staan, op een lichtjes andere plaats en voor een andere reden.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”