Windows 11 download

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Op AMD is Win11 11 to 15% trager, ik ga nog even wachten met updaten :lol:

https://tweakers.net/nieuws/187824/amd- ... tober.html
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

Oei is userbase een Microsoft believers platform
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Hoe kan dat nu: ik kan windows 11 niet installeren zegt die omwille van 1 dingetje maar en dat is de processor lol.
Is een HQ7700, nochtans geen slechte toch?

Mijne macbook is van 2013 en kan nog steeds updaten.
Koopt u nieuwe laptop zeggen die, zzzzz.
Mijne laptop is 3 jaar oud.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Is een Macbook Pro dan, want 2013 Macbook heeft geen update naar Big Sur.
https://support.apple.com/en-us/HT211238

@fendtje hoezo ?
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Ik heb W11 op één van m'n machines sinds gisteren, vooral om te zien of alle soft die we draaien behoorlijk werkt.
Het ding draait vlot, maar ik ben totaal niet onder de indruk.

Het schilletje is wat gewijzigd. Veel schmuck.

En dan nog zie je onderliggend windows oppoppen die al 26 jaar dezelfde zijn (vb. als ze dan toch bezig zijn met onnodige schmuck, dan zou je toch denken dat ze eens wat toffe screensavers erop gooien, maar neen. Iemand zin in "mysiek", "linten" of "3D tekst"? :bang: ). De mogelijkheden qua gaming interesseren me niet. Android apps erop zetten, wil ik wel eens checken, maar dat werkt niet. En widgets werken bij mij nog niet.
Met andere woorden... ik zie het niet. Zolang de support op W10 er is, zie ik absoluut de meerwaarde niet om naar W11 over te stappen.

Conclusie: much to do about a cheap thrill.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Windows 11 is dan ook meer dan alleen de dingen die je hier schrijft. Het gaat om behoorlijke security updates/upgrades, management features (bedrijven), WSL improvements, ...
https://tweakers.net/nieuws/186260/microsoft-brengt-windows-11-op-5-oktober-uit-zonder-ondersteuning-android-apps.html schreef: ...en een volledig vernieuwd on-screen toestenbord met een hoop localizatie en toegankelijkheids verbeteringen, en een verbeterde OOBE, en een nieuw startmenu, en een nieuw notificatiecentrum en actie centrum, en een sterk verbeterde en uitgebreidere snap functionaliteit, en verbeterde virtual desktops, en Microsoft Teams integratie, en vebeterde Windows Shake, en verbeterde ondersteuning voor het navigeren met touch, en verbeterde WSL, en een massive verbetering aan de gehele Settings structuur, en betere controle over GPU gebruik per app, en Content Adaptive Brightness Control, en Dynamic refresh Rates ondersteuning, en Auto HDR ondersteuning, en verbeterd audio-devices beheer, en verbeterde scaling, en verbeterde Storage Sense, en een splitsing tussen shell en het OS zodat die eerste volledig afzonderlijk kan worden bijgewerkt, en verbeterd camera beheer, en verbeterde notificaties bij het gebruik van camera/microphone/locatie/etc., en widgets, en verbeterde tijd-beheer, en een plethora aan toegankelijkheids functies, en volledig vernieuwde high contrast thema's, en een verbeterde magnifier, en Windows Terminal, en opties om de standaard terminal app aan te passen, en Power Automate, en verbeterd driver-beheer in Windows Update, en nieuwe touch gestures, en een vernieuwde volume mixer, en een opgeruimder startmenu door alle Windows-gerelateerde tools samen te zetten, en een verbeterde Device Manager, en de verwijdering van Internet Explorer, en x64 emulatie om ARM, en een verbeterde Task Manager, en verschillende verbeteringen aan Sandbox, en een variable font als systeemfont, en een verbeterde dictation ondersteuning, en ondersteuning voor verschillende nieuwe toetsenbord-configuraties voor het on-screen toetsenbord, en een verbeterd clipboard, en verschillende verbeteringen aan de IME, en natieve ondersteuning voor Wi-Fi 6E, en native ondersteuning voor DNS-over-HTTPS, en native ondersteuning voor TLS 1.3, en ondersteuning voor nested virtualization op AMD processors, en native ondersteuning voor de AAC codec, en Hyper-V voor ARM toestellen, en beter "startup app"-beheer, etc.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Als "verbeterd" wil zeggen dat we nu afgeronde hoeken krijgen rondom elk van die windows of dat het item in een ander menu te vinden is, dan zijn we nog ver van huis.
Ik ben zeker dat er onderhuids veel zal gewijzigd zijn - en op zich zal het dan een fenomenale prestatie zijn dat het aanvoelt als "het werkt en er is niet veel veranderd" - maar MS kennende... The proof of the pudding is in eating the pudding.
Laatst gewijzigd door jutuiz op 08 okt 2021, 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Dizzy schreef:Op AMD is Win11 11 to 15% trager, ik ga nog even wachten met updaten :lol:

https://tweakers.net/nieuws/187824/amd- ... tober.html
Ja want dat voel je enorm!

[emoji849]

Draai em hier op mijn 5900x en voelt mss een fractie snappier aan dan de W10. Maar ook dat kan perceptie zijn.
Het gaat gewoon even vlot..

En in gaming: cod CW nog altijd aan een vlotte 170/200fps.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Don't shoot the messenger :)

Als AMD met een dergelijke boodschap komt en MS ook niet protesteert zal er wel degelijk iets aan de hand zijn op SOMMIGE systemen. Dat iemand er weinig van merkt op zijn systeem is een andere zaak.

De reacties hier zijn niet van die aard om geweldige verbeteringen te verwachten, kortom upgraden is niet superdringend en nieuwe producten hebben altijd wel wat "verbeterpunten".
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Unicorn1 schreef:Hoe kan dat nu: ik kan windows 11 niet installeren zegt die omwille van 1 dingetje maar en dat is de processor lol.
Is een HQ7700, nochtans geen slechte toch?
Ik krijg alleen bij het uitvoeren van de app om de compatibiliteit met windows 11 te checken een rood vinkje omdat mijn processor niet ondersteund wordt.

Verder groen bij alles (RAM, TPM, beveiligd opstarten ...), zelfs ook bij volgende minimale cpu- vereisten:
- de processor heeft twee of meer kernen (in mijn geval 4)
- de kloksnelheid is 1 Ghz of sneller (2.6 in mijn geval).

Nogmaals, WIN11 loopt hier vlotter dan WIN10 en zeker de opstarttijd blijft spectaculair. Wat mij betreft, bijna zo snel als een TV.
Updates worden binnen gehaald en geïnstalleerd ook aan een hoger tempo dan WIN10.

Dus ik zie niet in wat u zou tegen houden om een kans te wagen. Binnen de 10 dagen kan je blijkbaar nog terugdraaien naar WIN10.

Ook qua algemene vormgeving, vind ik WIN11 een vooruitgang maar als je bepaalde klassieke apps oproept, heb je inderdaad nog de oude look and feel die men wat probeert te doen vergeten door afgeronde hoeken en nieuwe iconen.

Ik heb nu al 4 dagen een clean install in gebruik en no problem at all, integendeel zelfs snelheidswinst in tegenstelling tot andere ervaringen hier onder dit topic gepost.

En ook nogmaals: na installatie ontbrak ik meerdere stuurprogramma's maar gewoon een minuutje geduld en onder "optionele updates", worden ze allemaal netjes aangeboden.
En ja, er waren enkele foutmeldingen bij een eerste download en installatie van drivers maar WIN11 zet dit allemaal mooi recht met dien verstande dat ik in mijn overzicht ook geen "mislukte updates" heb met van die vervelende foutcodes.

Een vriend van mij heeft nu op een desktop van 6 jaar oud met ongewijzigde hardware WIN11 geïnstalleerd uit nieuwsgierigheid en ... loopt ook als een trein.

Ik verdenk MS toch ook van commerciële ambities. M.a.w., mensen met oudere pc's die nog werken, aanzetten tot aankoop van. Alhoewel MS nu niet direct een noodlijdend bedrijf is.

Wie weet worden uw en mijn processor binnen enkele maanden gewoon vermeld als "ondersteund".

Ik heb ook al artikels op het internet gelezen die zeggen dat sommige bronnen bij MS bevestigen dat elke processor met min. 2 kernen en een cpu van minimaal 1 Ghz, gewoon WIN 11 kan draaien ...

Tot hiertoe nog niet de minste issue tegen gekomen op mijn ASUS N752VX met niet ondersteunde processor. Dus moest ik van u zijn, ik zou mijn kans wagen.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Een cleane / verse installatie draait meestal toch vlotjes?

Zonet hier op een oude bak geprobeerd, Intel 2500k en Asus H61 moederbord.
Via een artikel gevonden hoe een usb te maken met omzeiling van TPM gedoe.
Pro versie gekozen, met lokaal account geen problemen gehad.
Werkt op het eerste zicht wel vlotjes. Op de recentere Windows bak is het mogelijk om een TPM-module in te pluggen.
De volgende dagen gaan we wat verder verkennen en indien het de moeite loont naar zo'n module beginnen te zoeken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Er is blijkbaar een patch op komst voor AMD systemen zodat Win11 beter zou lopen voor die PC's:
https://tweakers.net/nieuws/188082/amd- ... -week.html
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

ik (en zo te zien velen met mij) mis mijn tegen de linkerkant van het scherm geplakte startbalk....
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Het is niet standaard maar je kan de icoontjes wel gewoon terug langs links plaatsen in de instellingen.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

neen, de ganse taakbalk links...
TeLugo
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 sep 2021, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1061
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Heb je der voor betaald voor dieje windows 11?

Mijn laptop ga geen 4j meer mee gaan, kga der geen 50€ of meer voor gaan aanhangen.
680x0
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 dec 2015, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 9 keer

Waarom doet iedereen hier zo moeilijk?

Laatste Rufus versie, bootable stick maken met de optie “Extended Windows 11 Installation (no TPM/no Secure 800t/8G8- RAM)” aan.

En opgelost..
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

680x0 schreef:Waarom doet iedereen hier zo moeilijk?
Ge zit hier op Userbase hé. :angel: :angel:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Blijkbaar kan je met "Reset PC" niet meer terugkeren naar Windows 10 (niet dat ik dat wil overigens). Had hier een oude laptop van de kinderen, die ik paar weken terug eens helemaal terug naar factory state gezet had, via de Reset PC feature. Dit gebeurt via een verborgen recovery partitie (Windows feature). Dus PC was dan terug maagdelijk, inclusief de vendor's bloatware. Wat later heb ik die geüpgraded naar Windows 11.
Groot was mijn verbazing gisteren dat een Reset PC van die laptop nu blijkbaar een fresh install oplevert van Windows 11, niet Windows 10, en terug inclusief alle bloatware. Ik dacht eigenlijk altijd dat die recovery partitie een soort image had van je verse install, maar als dat het geval is, moet de Windows 11 upgrade dus blijkbaar ook die recovery partitie geüpgraded hebben ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Er is een nieuwe Windows 11 update en die fixt blijkbaar het performance probleem met AMD processors. Zelf eens gecheckt hier en ik zie het ook aan de Passmark scores die terug zoals op W10 zijn nu.
680x0
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 dec 2015, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 9 keer

Tomby schreef:Er is een nieuwe Windows 11 update en die fixt blijkbaar het performance probleem met AMD processors. Zelf eens gecheckt hier en ik zie het ook aan de Passmark scores die terug zoals op W10 zijn nu.
Vergeet ook niet de amd_chipset_software_3.10.08.506 drivers te installeren..
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

680x0 schreef:Vergeet ook niet de amd_chipset_software_3.10.08.506 drivers te installeren..
Yep, zie: https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-400 . Mijn benchmark was nog voordat ik die Chipset update geïnstalleerd had, maar daarvan verwacht ik dat de verbetering eerder gering zal zijn.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Iemand al proberen te activeren met een legale w7 key ?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Een huidige w7? Of eentje die al door het upgrade pad naar 10 is gegaan?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

devilkin schreef:Of eentje die al door het upgrade pad naar 10 is gegaan?
In dat geval zal het sowieso wel werken, want W11 is een gratis upgrade voor W10.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

iceke schreef:Iemand al proberen te activeren met een legale w7 key ?
Ja, wel via vroeger upgrades van 7 ==> 10 ==> 11
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik bedoel dus....nieuwe installatie en activatie via een windows 7 key(of 8 key of 10 key)
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Tomby schreef:Blijkbaar kan je met "Reset PC" niet meer terugkeren naar Windows 10 (niet dat ik dat wil overigens). Had hier een oude laptop van de kinderen, die ik paar weken terug eens helemaal terug naar factory state gezet had, via de Reset PC feature. Dit gebeurt via een verborgen recovery partitie (Windows feature). Dus PC was dan terug maagdelijk, inclusief de vendor's bloatware. Wat later heb ik die geüpgraded naar Windows 11.
Groot was mijn verbazing gisteren dat een Reset PC van die laptop nu blijkbaar een fresh install oplevert van Windows 11, niet Windows 10, en terug inclusief alle bloatware. Ik dacht eigenlijk altijd dat die recovery partitie een soort image had van je verse install, maar als dat het geval is, moet de Windows 11 upgrade dus blijkbaar ook die recovery partitie geüpgraded hebben ?
Was die laptop goedgekeurd voor de systeem eisen voor W11 (zoals TPM en processor ) ???
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Patje schreef:Was die laptop goedgekeurd voor de systeem eisen voor W11 (zoals TPM en processor ) ???
Ja, uiteraard, anders had ik ook geen upgrade van W10 naar W11 kunnen doen. Upgrade naar W11 is simpelweg via Windows Update gedaan. Maar eens je dat gedaan hebt, kun je dus niet meer je systeem restoren naar W10 via de Recovery partitie. Natuurlijk kan je nog altijd een fresh install doen, maar ik was gewoon wat verbaasd dat dat met Recovery niet ging en ik een maagdelijk (nou ja, met bloatware) Windows 11 systeem verkreeg, ipv een maagdelijke W10.
Saturno
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 mei 2011, 19:46
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

680x0 schreef: Laatste Rufus versie, bootable stick maken met de optie “Extended Windows 11 Installation (no TPM/no Secure 800t/8G8- RAM)” aan.
Ik heb nu W10 Pro, geupgrade van W7 Ultimate. Dit draait eigenlijk zeer goed. Testsysteem is ongeveer 10 jaar oud, weet enkel dat het een Intel I7 cpu is met 2.8ghz op een Gigabyte mobo, 8gb ram, 120gb SSD en een Radeon 5770. Als ik nu met Rufus een bootable stick maak met no TPM enz. kan ik dan upgraden naar een geactiveerde W11 Pro? En moet je dan effectief booten van de stick of gewoon de setup starten in W10?
Telenet Business Fibernet internet 300/30
Telenet FreePhone Europe met optie Anytime
Telenet Digital TV met HD Digicorder DC-AD2100 en HD Digibox DB-AD210
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”