Kom niet klagen als er binnen twee jaar een camera voor je deur staat

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

ub4b schreef:Toen ik IT studeerde had ik nooit vermoed dat ze het tegen ons gingen gebruiken. Kijk nu wat er in China & Hong Kong gebeurt..
China is een communistische dictatuur

ik wil het hier wel eens zien gebeuren dat de overheid privébanken probeert te verplichten om geen lening meer te geven aan iemand dieonline ergens kritiek heeft op reynders
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

ub4b schreef:
Overal tracking, AI, .... het wordt nog onze ondergang. Wat ooit fictie lijkt (skynet) komt steeds dichterbij. Wie een mening heeft tegen het systeem (zoals ik) wordt dan vroeg of laat de target van dit systeem. Onderdruk de waarheidszoekers.
Dat is nu toch al zo. Eerst hadden mensen kans om in Guantanamo te belanden. Al zeker een decennia worden mensen volledig geautomatiseerd doorzeeft in Pakistan door drones(ook in Jemen en Somalië) op basis van de algoritmes van de nsa. Een echte speeltuin.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

1207 schreef:China is een communistische dictatuur
Hong Kong is dat nochtans niet... wat niet is kan altijd worden (en dan krijg je die camera's niet meer weg).

Altijd verbazend hoe lichtzinnig mensen omgaan met hun privacy.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

een decennium, twee decennia

https://nl.wikipedia.org/wiki/Decennium

Het gaat inderdaad de verkeerde kant uit, maar om nu te komen zeggen 'ik ga er weer het slachtoffer van zijn', vind ik nogal een egoistische stelling. We zijn er allemaal slachtoffer van en, draai en keer het zoals je wil, als je slachtoffer bent geweest van een inbraak, heb je toch zelf wel graag dat er iets aan gedaan wordt. Al is het in veel gevallen een raket om een mug uit te schakelen, "dan is het zeker raak".

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ik ben slachtoffer geweest van een inbraak, ze hebben ze nooit gevonden.

Ik ben ook slachtoffer geweest van een kerel die in mijn naam half België spamde met zijn radarverklikker zever, alle non-deliverable berichten kwamen dan in mijn mailbox, dat was drie dagen vechten met procmail. Alle bewijzen op cd gebrand, IP dader bekend, dat was een computerzaak die een smoesje vertelde dat zijn wifi gehacked was, en daar liep het spoor dan vast.

Ze zijn gewoon incompetent en ze doen geen moeite om echt te zoeken.

Enkel de makkelijke zaken die ontegensprekelijk bewijs opleveren zoals een pakezel kassaopstelling, zoals die peperdure trajectcontrole met ANPR palen, daar steken ze wel geld in. In Wetteren hebben ze ondertussen al 2x aan hetzelfde geld gegeven, want de oude pakezel opstelling met componenten van JAI hebben ze afgebroken, om nu hetzelfde pakezel systeem te gebruiken als op andere plaatsen, gekoppeld aan een nationale database.

Puur geldverspilling dus.

Lees eens het boek "rijke pa, arme pa", waarom de overheid zo slecht met ons geld omspringt.

Om de gewone burger te kunnen pakken hebben ze tegenwoordig het systeem van dwangbevelen, zij mogen je direct aanvallen zonder rechter, ze kunnen een deurwaarder je vermogen schade laten doen lijden, en als je wil aanvechten moet je zelf naar het gerecht stappen, wat vaak veel duurder is dan de GAS boete zelf. Belziek is een door en door rot en corrupt systeem.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 op 26 aug 2019, 15:08, 2 keer totaal gewijzigd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Joe de Mannen schreef:als je slachtoffer bent geweest van een inbraak, heb je toch zelf wel graag dat er iets aan gedaan wordt. Al is het in veel gevallen een raket om een mug uit te schakelen, "dan is het zeker raak".
En dan zijn alle middelen toegelaten :bang: Straks allemaal een GPS tracker als enkelband... we moesten maar eens een potentiele inbreker zijn !?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

1207 schreef:
ub4b schreef:Toen ik IT studeerde had ik nooit vermoed dat ze het tegen ons gingen gebruiken. Kijk nu wat er in China & Hong Kong gebeurt..
ik wil het hier wel eens zien gebeuren dat de overheid privébanken probeert te verplichten om geen lening meer te geven aan iemand dieonline ergens kritiek heeft op reynders
Dit komt toch aardig in de buurt:
https://www.apache.be/2017/05/24/hoe-en ... et-apache/
https://www.standaard.be/cnt/dmf20170524_02896938
https://www.knack.be/nieuws/belgie/boor ... 1566825620
Alle andere media hebben het ook opgepikt: HLN, GVA, DeMorgen, ...

Dat is dan van de partij die naar verkiezingen trok met "De Verlichting" en de dagen nadien ging koffiekletensen met anti-verlichting-adepten en racisten. Ik hoor Assita Kanko niet meer?
https://www.standaard.be/cnt/dmf20181213_04033471 - het interview - Assita Kanko - Schrijfster en activiste ASSITA KANKO (ex-MR) sluit zich aan bij de N-VA
https://www.standaard.be/cnt/dmf20181219_04047533 - Niet omkijken als de honden blaffen
Niet omkijken als de honden blaffen
De partij van Kanko heeft maanden met racisten en xenofoben aan tafel gezeten, onbegrijpelijk.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

DarkV schreef:
Joe de Mannen schreef:als je slachtoffer bent geweest van een inbraak, heb je toch zelf wel graag dat er iets aan gedaan wordt. Al is het in veel gevallen een raket om een mug uit te schakelen, "dan is het zeker raak".
En dan zijn alle middelen toegelaten :bang: Straks allemaal een GPS tracker als enkelband... we moesten maar eens een potentiele inbreker zijn !?
Natuurlijk niet.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Het kon natuurlijk niet uitblijven...
Steden willen toegang tot ANPR-data
De steden Mechelen, Antwerpen, Kortrijk en Turnhout willen toegang tot de data van ANPR-camera's. Ze vinden dat de gegevens "nog beter gevaloriseerd" kunnen worden in "nieuwe informatie, inzichten en toepassingen". Daarom bestellen ze een studie om het gebruik van ANPR-camera's in heel Vlaanderen in kaart te brengen, het juridische kader te schetsen en de technische vereisten na te gaan.
Bron: https://datanews.knack.be/ict/nieuws/st ... 36811.html
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

https://datanews.knack.be/ict/nieuws/pr ... 35297.html

Et voila, mijn mail is verstuurd.

Erg dat dit via een opt-out moet en dat ze niet het opt-in moeten hanteren!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dit is iets dat ook via de app of de website zou moeten kunnen. Eigenlijk zou dit zelfs opt in moeten zijn.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Nummer doorgeven, mijn enige proximus kaartje heeft geen nummer :(
In één van de originele artikelen stond ook dat ze nummers van niet klanten doorgeven (ongetwijfeld met wat minder extra info) maar twijfel of je als niet klant nummers kan opgeven.

"Raar" dat de +- semi oplossing niet zo publiek gemaakt wordt.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Het verbaast me dat ze niet verplicht zijn om hier een opt in van te maken.
Ze beweren zelfs dat die opt out wettelijk niet verplicht zou zijn.
Als dat waar is, schiet de gdpr toch zwaar tekort hoor.

Niks minder dan verplichte opt-in in duidelijke bewoording (dus niet inbegrepen in het contract / kleine lettertjes) zou legaal mogen zijn.
En geen verplichting, zoals ook sommige sites met cookies doen: opt ik niet in, dan mag je mij als klant toch niet weigeren.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Weldra gaan we eens checken of zij de wet respecteren.

ANPR camera's verzamelen immers persoonsgegevens, meer bepaald de locatiegegevens van voertuigen. Immers heel de setup heeft als doel personen te kunnen koppelen aan locaties om zo overtreders en criminelen te kunnen klissen, de staatskas te spijzen via ANPR's op politie- en douanevoertuigen en vaste palen, en de verdere uitbouw van de politiestaat.

Definitie persoonsgegevens:
https://ec.europa.eu/info/law/law-topic ... al-data_nl

Voorbeelden van persoonsgegevens:
locatiegegevens (bijvoorbeeld de locatiegegevens op een mobiele telefoon)*;

Je hebt dus het recht om deze gegevens op te vragen. We gaan weldra dit eens testen, gezien er op de cameraborden een email adres staat.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

tien schreef:In één van de originele artikelen stond ook dat ze nummers van niet klanten doorgeven (ongetwijfeld met wat minder extra info) maar twijfel of je als niet klant nummers kan opgeven.
Buitenlandse klanten die via het Proximus netwerk roamen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Alle vooruit, onder het mom van de vele inbraken gaat er bij ons in de gemeente op een invalsweg ook een ANPR camera gezet worden. Ik zeg onder het mom van, want ik heb hier ooit een inbraak aangegeven en ze gingen zeker nog iets van zich laten horen (het hoeft niet te verbazen dat ik nooit iets gehoord heb).

In de begroting hebben ze hiervoor 55.000 € ingeschreven. Ben ik nu de enige die dit zot veel geld vindt? Hoe kan dat ding nu zoveel geld kosten???
Is dit hoe een kleine gemeente met ons belastingsgeld hoort om te gaan? Dit is het gewoon door ramen en deuren buitensmijten!
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

In Gent ondertussen de ANPR's van de LEZ eens goed bestudeerd, omdat ik er regelmatig passeer voor een supermarkt die een paar honderd meter voorbij de LEZ camera ligt.

De ANPR's zijn dus illegaal geplaatst. Als je vanuit Drongen komt staat er nergens een bordje van camerabewaking. Enkel onder het LEZ bord staat zo'n bordje zonder pictogram en in landschap formaat "CAMERA". Hiermee zijn ze dus niet in regel met de wet.

Weldra gaan we een standaard mail maken om al onze gegevens op te vragen, en dit berustend op:


1) locatiegegevens zijn persoonsgegevens, en wat doet zo'n ANPR? Uw locatie registreren (immers het binnenrijden in een LEZ zone levert hen locatiegegevens op, waarmee ze u kunnen beboeten als uw auto niet conform de CO2 en euro norm is)

http://www.privacy-regulation.eu/nl/art ... EU-AVG.htm
"persoonsgegevens": alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon ("de betrokkene"); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, ....
2) jouw persoonsgegevens kan je ten alle tijde opvragen:

https://www.gegevensbeschermingsautorit ... art-15-avg
U hebt het recht om op ieder ogenblik aan de verwerkingsverantwoordelijke te vragen welke gegevens hij over u bezit.
Doen ze lastig of weigeren ze op te leveren, dan kan je nog steeds klacht indienen tegen zij die je gegevens verwerken.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Nob schreef:Et voila, mijn mail is verstuurd.

Erg dat dit via een opt-out moet en dat ze niet het opt-in moeten hanteren!
Hier ook, als ik deze post niet af en toe volgde wist ik het niet eens... Ik heb een mail gestuurd voor mijn nummer, die van men vrouw en van men ouders. Antwoorden ze ook?
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ja, mij hebben ze na een lange tijd geantwoord. Zelfs op mijn vraag waarom er slecht een opt-out is en geen opt-in. Het antwoord was dat ze dat wettelijk mochten. Of het dan ethisch is, daar trekt Proximus zich natuurlijk niets van aan.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

De aap komt uit de mouw, waarom filmen ANPR's de voorkant, en kijken ze door de voorruit? Alvast niet alleen voor uw nummerplaat.

Wel daarom:

https://www.hln.be/binnenland/slimme-ca ... ~a34583f3/
Daarom grijpt de regering nu onder meer naar het netwerk van ANPR-camera's dat vandaag al langs de wegen staat. "De techno­logie is beschikbaar, getest en goedgekeurd", zegt Mobiliteitsminister Georges Gilkinet (Ecolo). De ­camera's zullen een ­foto nemen door de voorruit en van de ­nummerplaat van de auto of vrachtwagen. Als het systeem op basis van AI vermoedt dat de bestuurder een ­telefoon in de hand heeft, stuurt het de beelden door naar de politie. Een mens oordeelt of het om een overtreding gaat.
Op plaatsen waar ik die pakezels weet staan gaat de zonneklap genadeloos omlaag.

Opslaan van foto's met herkenbare personen is trouwens een privacy schending:

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5 ... pr-privacy
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

die stonden er toch om inbrekers te pakken...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Ik ben ook geen voorstander van camera's, maar hoe ga je dan controleren?
In de VS gaat men verplichtingen in de auto's doen tegen dronken rijden.

Kom met voorstellen, als mensen hun gezond verstand gebruiken moet er geen regels en controles zijn.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Imamvat
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 sep 2021, 12:40

Zonneklep omlaag ... om te vermijden dat een camera filmt hoe je met de gsm in de hand aan het rijden bent; zeer goed bezig zou ik zeggen ...
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”