Energiefactuur

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Mijn voorschotten voor elektriciteit zijn net voor de 2e keer in 7 maanden verhoogd. begin dit jaar: 60 €. Nu: 100 € per maand.

Ik heb een variabel contract maar WTF?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Ik heb vast genomen begin augustus.
Kijk wat ik nu zou betalen als ik een simulatie doe.

https://ibb.co/XDCw7N4
Da's meer dan het dubbel.

Nu normaal duurt dat geen heel jaar deze zotte prijzen ... hoop ik ... .
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Gasfactuur zelfs tot 300% duurder.

Hopelijk is dit ook maar tijdelijk want dat gaat toch aankomen bij veel gezinnen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

https://www.hln.be/geld/test-aankoop-wa ... ~a35911ef/


Met een variabel contract kan je natuurlijk wel aan wat verwachten dit jaar. Ik hoop vooral dat veel mensen ook eens de eindafrekening zo gretig posten met het verschil met het vorige jaar als ze doen met die voorschotten. Want op zich zeggen die voorschotten maar heeeeel weinig.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Feit is dat de facturen door het dak gaan ongeacht voorschotten of eindafrekeningen. Wat er wel wringt aan het verhaal is dat de stijging vooral te maken heeft door de hogere gasprijzen.
Dat vertaalt zich ook in hogere elektriciteitsprijzen, maar niet elke producent heeft daar last van en profiteert daar mee van. Vooral het nucleaire pikt een deftig extra graantje mee en in mindere mate de 'groene' producenten gezien hun kosten niet gestegen zijn maar ze wel profiteren van de hogere elektriciteitsprijs en die vlijtig door rekenen aan de consument.

https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 45533.html
Gebruikersavatar
Razornord
Pro Member
Pro Member
Berichten: 284
Lid geworden op: 14 jun 2007, 11:20
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 17 keer

Als dit een apart onderwerp hoort te zijn, mag het afgesplitst worden maar het onderwerp dekt de lading wel.

Ik heb begin oktober een nieuw contract aangegaan (variabel naar vast) maar de overstap zal pas begin december afgerond zijn (opgelegd door de nieuwe leverancier). Worden dan de gas- en elektriciteitsprijzen van begin oktober of die van begin december gebruikt in het nieuwe contract?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dat zou toch duidelijk in het contract moeten staan welke tarieven geldend zijn? Meest logische zou zijn de tarieven bij ondertekening maar dat hoeft niet zo te zijn. Als het die van december zijn ben je wel dik gechareld.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

ZE kunnen uw voorschot gelijk houden maar dan ga je een serieuze eindfactuur krijgen.

Elektriciteit
Afbeelding
Aardgas
Afbeelding


11% netkosten voor aardgas lijken mij aanvaardbaar maar waarom maken ze daar geen vaste kosten van met indexatie?
Hun netkosten verdubbelen niet omdat de prijs van het product verdubbelt :cop:

EN zeker voor elektriciteit...netkosten zijn ook een vast gegeven maar dat stijgt lekker mee met de prijs zelf. Maar gaan de politiekers snijden in hun bestuurs vergoedingen bij al die bedrijven? :lol:
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

q-tec schreef:ZE kunnen uw voorschot gelijk houden maar dan ga je een serieuze eindfactuur krijgen.
Geen enkel probleem. Ondertussen pas ik mijn gedrag ook wat aan en leg ik persoonlijk wel wat extra liquide reserve aan. Maar ga geen faillissement voorschieten. In omgekeerde richting reageren ze ook met dat is de economie. Ik probeer een goeie huisvader te zijn over mijn eigen boekhouding.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”