Tips voor e-bike of speedelec.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

duizend schreef:
JamesEarlGray schreef:
h1ttent1t schreef:De Stromer heeft bredere banden en als je die niet harder dan 2,3 bar zet, is het comfort voldoende.
Wat is de weerslag op de verhoogde rolweerstand? Ik heb ooit gelezen dat bandendruk minder uitmaakt bij dikkere banden, dus ik verwacht dat het meevalt, maar wil het wel horen van u.
Ik rij met 4 bar in de banden.
Met 2,5 bar lijkt de stromer zich wat “in te houden”
Ook duidelijk verschil in resterende batterijcapaciteit na een ritje van 50km
Hier 2.9 bar op stromer st3 met voor vering. Advies van de fietsenmaker want zelf deed ik 2.3 zoals in het batterijvak staat.

Als je onder 4 bar voelt dat ie inhoudt moet je de sensor laten controleren of een fietsenmaker zoeken die verstand heeft van stromer. Dat zijn er echt heel weinig. Ik ken er 2 in Vlaanderen en 1 in Nederland.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Ik rij op mijn flyer (max 25km/u) ook altijd graag met 5 bar. De mindere rolweerstand is zeker op hogere snelheden merkbaar. Dat zijn iéts bredere banden dan een gewone stadfiets, maar binnen de trend naar bredere banden zijn die op mijn fiets zeer normaal.

@liegebeest: misschien bedoelt duizend dat de stromer zich inhoudt tijdens het uitbollen ipv het bijgeven, maar dat moet hij inderdaad zelf eerst uitklaren.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

De rolweerstand wordt ook voor een groot stuk door de band zelf bepaald. De stuggere goedkope anti lek banden gaan niet zo goed presteren onder lage druk. Maar het blijft een pedelec he, ik zou dan gaan voor meer comfort en de batterij eens extra opladen :lol:
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

ff me het topic hijacken. Kan je op een e-bike een 'follow-me' hangen (vereist wielnaaf vervanging) en/of een kinderstoel achterop ? Want meestal zien die modellen er helemaal niet meer 'klassiek' uit waardoor de standaard thule dingen nooit meer gaan passen.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ik heb een Riese & Müller speedelec (supercharger 2) en ik hang daar een Croozer fietskar aan (natuurlijk rijd ik geen 45 per uur met mijn dochter als zij erachteraan hangt ;-) )

Kinderzitje lijkt mij ook geen probleem.

edit: Cruzer -> Croozer
Laatst gewijzigd door Nob op 22 aug 2021, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 21 keer
Contacteer:

crapiecorn schreef:Ik ben het zelf nog niet tegengekomen, dat vering nodig is op de normale weg.
Moet ik toch serieus tegenspreken... Sinds september rij ik nu 2x / week 32km enkel (vanaf april wordt dat 4x / week en een auto minder trouwens) met de speedpedelec en ik moet zeggen dat het met onze fantastische Belgische wegen echt geen luxe is om met een geveerde voorvork te rijden, zelfs al gaat het om simpel luchtgeveerd.
De slagen die je vangt aan 45km/u zijn best wel niet te onderschatten en ik ben blij met mijn mountainbike-ervaring zodat ik zonder nadenken de juiste been/arm-techniek toepas om toch een beetje soepel door de centimeters-diepe-putten te laveren...
Nee, serieus, ik ben een jarenlange sport-fietser maar ik ben een enorme oranje-fan geworden sinds ik nu ook met de fiets ga forenzen... ronduit schandalig wat men hier bij ons een fietspad of zelfs een fiets-snelweg durft noemen!
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Bwa, als je gewoon bent om serieus te mountainbiken, vallen een paar putjes in de weg wel mee. Als moet ik zeggen, dat mijn super stijve race frames minder en minder gebruikt worden momenteel omwille van die reden.

Maar om dan €1000 (?) extra uit te geven aan een unbranded vork, zou ik toch nog eens over nadenken. Als het dan lucht vork is, heb je ook nog eens een shockpump nodig, kennis om deze af te stellen. En volgens de meeste leveranciers een onderhoud na 50u. Al ondervindt deze op de weg wel minder misbruik.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Bedankt voor de bijdragen over de verende voorvork. Voor mij is de keuze nu wel gemaakt denk ik en zal het geen verende voorvork zijn wegens volgende overwegingen :

* kostprijs versus bijkomend comfort
* Momenteel rijd ik al met een heel star frame zonder verende voorvork en 4 bar in de bandjes en eigenlijk ben ik dat wel gewoon om wat 'harder' te rijden
* De dealer raadde het zelf ook niet aan. Ik vermoed dat hij er niet al te veel aan verdient?
* Inderdaad een lagere bandenspanning op een brede band kan al wonderen doen. Ook dat heeft de dealer me meegegeven.
* Een verende voorvork verandert de symmetrie van de fiets en het oogt ook minder strak en simpel. Net waarvoor ik ook voor Stromer zou kiezen
* Door de rechtere houding dan ik nu heb op mijn cross hybride komt er minder druk op de polsen en armen. Een goed verend zadel is dan wel zeker geen overbodige luxe.

Ik ga sowieso toch nog eens een langere testrit doen, een dag of zo, desnoods huur ik hem.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Idd, huur dat ding voor een dag of een week.
Maar uiteindelijk ga je op het vlak van vering toch FF zelf moeten kijken welk persoon je zelf bent.
Een fiets zonder fietst veel leuker, een fiets met spaart je polsen en onderrug...iets waar je nu misschien nog geen last van hebt, maar jaar in jaar uit 300km per week uw lichaam, >1h per dag belasten wanneer het niet echt nodig is...is ook niet echt nodig natuurlijk.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

liegebeestig schreef: Als je onder 4 bar voelt dat ie inhoudt moet je de sensor laten controleren of een fietsenmaker zoeken die verstand heeft van stromer. Dat zijn er echt heel weinig. Ik ken er 2 in Vlaanderen en 1 in Nederland.
Sensor werkt prima.

Met de originele banden (big bens) was 3 bar optimaal.
Nu heb ik continental citycontact en voelt 4 bar optimaal aan.

Lagere bandenspanning maakt het moeilijker om continu boven de 48km/u op de display te fietsen.
Ook de resterende batterijcapaciteit is aanzienlijk minder bij lagere bandenspanning, dit maakt voor mij het verschil tussen 1x opladen of 2x opladen per dag.

Beste is dus wat experimenteren wat de ideale bandenspanning is voor jezelf.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

duizend schreef:Met de originele banden (big bens) was 3 bar optimaal.
Nu heb ik continental citycontact en voelt 4 bar optimaal aan.
Zijn die continentals een andere maat of ligt dat verschil puur aan het de andere materialen ondanks dezelfde maat?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Iets breder, andere materialen, ander profiel.
Veel meer grip.
Met de big bens in de regen rijden was geen pretje :angel:
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Schwalbe Super Moto X vooraan, en dan de nieuwere Super Moto achteraan voorlopig, rij er al 3 jaar mee en met nat weer is het niet echt een pretje :)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Keuze is uiteindelijk wel gemaakt.

Klever X Alpha 45... Standaard verende voorvork hebben die beesten sowieso en heb er een shultz veerzadel bij gepakt.
Ik heb alle stroemers gereden, behalve de ST3 die binnen kort uitkomt.

En ik moet zeggen, hij ziet er niet uit, maar qua techniek en rijcomfort... Stroemer laat hij ver achter liggen.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Mag ook wel voor die prijs... van een deftige 2e handswagen. Ellio had ook geen slechte keuze geweest, ziet er ook niet uit maar was wat goedkoper.

Eigenlijk zijn speed pedelecs enorm duur, ik weet ook wel waarom, maar voor veel minder koop je een elektrische scooter. Nu goed, de actieradius is daar dan nog redelijk ondermaats maar toch.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Euh... Naam van het topic al eens gezien?
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Welke maten hebben die banden?

Want hoge bars is niet altijd efficiënter - je spreekt over gevoel, maar een harde band voelt sneller doordat die meer stuitert, maar meer stuiteren is energieverlies.

Ik zit op MTB tubeless maar op 1,6bar & koersfiets 32mm banden tubeless op +/- 3,5 bars. Koersfiets van mijn echtegenote, 32mm met binnenland, die zit op een 4bar.


Daar zijn menig uitvoerige discussies over, maar testen genoeg die bevestigen dat hogere druk in de echte wereld niet sneller is.
Piste rijden is iets anders, dan spreken we over 10bar+ maar is ook perfecte ondergrond.

https://axs.sram.com/guides/tire/pressure
Kan je goed op uitrekenen.
Wotere
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 okt 2021, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

SPR schreef: Eigenlijk zijn speed pedelecs enorm duur, ik weet ook wel waarom, maar voor veel minder koop je een elektrische scooter. Nu goed, de actieradius is daar dan nog redelijk ondermaats maar toch.
Wen er maar aan, want met de shift naar elektrisch rijden gaat de elektrische fiets de enige optie worden voor vele…

Waarom denk je dat ze toestaan dat een gewone werkmens dit als ‘leasing’ mag doen via de werkgever?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dat is inderdaad een punt, velen kochten een wagen (tweedehands) voor die prijs en nu heb je er nog een fiets voor :lol:

Ik denk dat een uitgebreide testrit zeer belangrijk is. De fiets moet op maat zijn en gemaakt zijn voor wat jij ermee wil doen. Er is veel verschil in fietsen, de ene wil bewegen, de andere wil zo snel mogelijk naar een bepaalde plaats, nog een andere wil comfort,...

Vering kan helpen, zeker bij hogere snelheid maar er is me altijd verteld dat je er ook efficiëntie door verliest. Uiteraard speelt dat bij een "pseudobrommer" minder mee maar toch als je ook nog wil fietsen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

petrol242 schreef: Klever X Alpha 45... Standaard verende voorvork hebben die beesten sowieso
Wel een goedkope vork voor de totaalprijs. Zeker als je naar de OEM prijs kijkt. Komen standaard bij moutainbikes in het 800 - 1000 euro segment.

Maar dit lijkt me nog altijd totaal zinloos voor zo een fietsen. Als je deze zonder lock out gaat gebruiken, zou ik zeker wat hogere luchtdruk dan aangeraden gebruiken. Zal toch minimaal een bar of 7 zijn.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

petrol242 schreef:Euh... Naam van het topic al eens gezien?
Euh ja, ik gaf als tip Ellio, dat is wel degelijk een speed pedelec en ik vind de prijs van een dergelijke speed pedelecs waanzinnig. Als geld geen probleem is, of via leasing, doe je natuurlijk je zin, maar om zo'n dure fiets af te betalen met enkel een kilometer vergoeding (of zelfs geen km vergoeding). Goh ja, dan koop je beter een e-scooter. Die kost amper, en dan zeg ik ook echt, amper, 3600 euro. Ik heb ook getwijfeld tussen een e-scooter of e-motor of een speed pedelec. Het is het laatste geworden maar eigenlijk had ik beter een gewone fiets gekocht en een e-scooter.

Waarom? Gans freaking Leuven is en wordt omgetoverd tot een gigantische zone 30 en we hebben op het werk nog steeds 0,0 euro kilometervergoeding. Tsja... Ik vrees dat het op termijn overal een grote zone 30 zal worden en dan prijs je deze dure fietsen compleet uit de markt.
Het voordeel is wel dat een speed pedelec geen verzekering hoeft. Iets wat dan met zo'n scooter wel moet.

Ik weet ook niet of een fiets van 8300 euro ook zoveel beter zou rijden dan eentje van 5300 euro bvb. Ik zie dat hier met de mannen die koersen ook, constant zitten die naar nieuwe modellen te kijken, waar ne goeie koersfiets enkele jaren geleden nog aftikte aan 4000 euro zitten ze nu al fietsen te bekijken van 6000 tot 8000 euro. Compleet zot, want om in den hoop mee te koersen in het weekend heb je dat niet nodig maar bon, dat is een andere discussie. :)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Als er maar goei grote fietstassen op passen. :wink:
En er redelijk wat gewicht op de bagagedrager mag.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

SPR schreef: Euh ja, ik gaf als tip Ellio,
Mijn excuses, ik was wat te rap...

Ik heb wel wat fietsen uitgeprobeerd. En ik heb gekozen wat voor mij het best rijdt.
Prijsverschil zit ook niet altijd in de fiets maar ook in bijvoorbeeld de capaciteit van de batterij.

Op de klever was de verende voorvork toch wel een pluspunt. Bandendruk zal proefondervindelijk moeten vast gelegd worden ifv prestatie en comfort.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Natuurlijk is een fiets van 8000 EUR niet relatief zoveel beter dan eentje van "maar" 5000 EUR. Dat heet marketing.

Het is nu eenmaal een feit dat velen zich door de marketing laten vangen en overtuigd zijn dat het niet aan hen ligt maar aan het materiaal endus kopen ze steevast het nieuwste en duurste in de waan dat ze dan ook het beste hebben. Ik zie dat ook in de fotografie, mensen met een camera van +3000 EUR, lenzen van nog eens de helft enz enz... Als je dan ziet welke foto's ze nemen dan zijn ze soms niet beter dan deze met een GSM omdat ze zelf te weinig steken in opleiding en oefening.

Soit, ieder zijn pleziertje als ik het maar niet moet betalen :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

petrol242 schreef:
SPR schreef: Op de klever was de verende voorvork toch wel een pluspunt. Bandendruk zal proefondervindelijk moeten vast gelegd worden ifv prestatie en comfort.
Hierboven spreek ik wel over de druk in de vork, 7 bar zou ik nie in de banden proberen :-D Die Klever maakt gebruik van een instap luchtvork. De druk hierin gaat een groot stuk van je "sag" bepalen. Voor mtb gebruik is dit meestal tussen de 20 en 30%. Maar voor weggebruik zou ik eerder naar sub 20 kijken.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ja 7 bar zou wat veel zijn in de bandjes of het moesten tubekes zijn maar die liggen er natuurlijk niet op :lol:
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

Een beetje off topic maar als het louter om verplaatsing/vervoer gaat waarom dan een in mijn ogen gevaarlijke e-bike of speedelec en geen, wederom in mijn ogen minder gevaarlijke en tevens goedkopere elektrische scooter(max 45km spreek ik over)?
kick
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 10 jan 2006, 19:53
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 2 keer

even gevaarlijk+geen fietsvergoeding
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 21 keer
Contacteer:

Beweging.
2x 50min per werkdag in hartslagzone 3 is een goede basistraining die je met de scooter niet zult hebben! OK, los van de fietsvergoeding inderdaad... die stimuleert ook wel op de regenachtige dagen :wink: .
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

De beweging op een speedpedelec(of ebike) is verwaarloosbaar.
Gezondheidsvoordelen zijn minimaal tot verwaarloosbaar.
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 21 keer
Contacteer:

Ow, ok... dan gaat mijn hartslag omhoog zonder inspanning te doen... moet ik dringend naar een cardioloog!

factcheck:
https://www.knack.be/nieuws/factcheck/f ... 85061.html
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Stroper schreef:De beweging op een speedpedelec(of ebike) is verwaarloosbaar.
Gezondheidsvoordelen zijn minimaal tot verwaarloosbaar.
Dat is ook al weerlegd.

Voor mensen die niet sportief zijn heeft het wel degelijk een behoorlijke impact.
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 21 keer
Contacteer:

En voor mensen die wel sportief zijn is het afhankelijk van de instelling van hun ondersteuning. Hartslagzone 3 gedurende 50 minuten is hartslagzone 3 gedurende 50 minuten, als dat nu is door aan 25km/u op een koersfiets te fietsen of aan 45km/u op een speedpedelec. Er zal uiteraard wel een verschil zijn in afgelegde afstand in diezelfde tijd dus de inspanning per kilometer is een pak minder, maar de inspanning per minuut (bij dezelfde hartslag!) is dezelfde.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

kick schreef:even gevaarlijk+geen fietsvergoeding
Met de opmerking even gevaarlijk kan ik absoluut niet akkoord gaan, zeker voor een speedelec is het gevaar veel hoger om volgende reden:
- elektrische fiets heeft tov. scooter smallere banden = minder grip = minder (bruikbaar) remvermogen en tevens minder stabiliteit tijdens het rijden
- elektrische fiets heeft een hoger zwaartepunt = minder stabiel en zo goed als geen windbescherming welke bij een scooter(minstens ter hoogte van de benen en ook het hoofd indien er een scherm aanwezig is) wel duidelijk aanwezig is
- niet alleen heeft de scooter deze bescherming tegen de wind, bovendien biedt dit ook een bescherming ter hoogte van het onderbeen tegen bvb. opspringende stenen en bij een eventuele val(maw. uw onderbeen zit beter afgeschermd)

Wat betreft het financiële aspect:
om een gelijkwaardige prestatie en comfort te hebben met je elektrische fiets ga je vele duizenden meer betalen dan voor een scooter, als ik de prijzen eens bekijk die ik hier al heb zien passeren!! Een basis instap model elektrische scooter heb je al voor minder dan 2000euro en een reeds zeer degelijk model met zelfs alle mogelijke opties(handbescherming, extra opbergkoffer enz.) heb je al vanaf 3000Euro als je naar de 5000Euro gaat zit je al bij de super luxe modellen.
Als ik dan zie dat je voor sommige speedelec's naar de 8000Euro en meer gaat stel ik mij de vraag waarmee je bezig bent!! Door de veel lagere aankoopprijs heb je het "verlies" van je fietsvergoeding al direct gecompenseerd en rij je niet alleen comfortabeler maar ook veel veiliger!

Heb al meerdere mensen in mijn omgeving weten overschakelen naar een elektrische fiets en zo goed als allemaal hebben al de gevolgen ervan meegemaakt en dan spreek ik enkel maar over de gevallen waarbij de fout bij hun zelf lag niet deze die door aandoen van derden een ongeval hadden!
Zo is mijn schoonbroer momenteel ook aan het herstellen van en zeer gecompliceerde polsbreuk(met blijvende gevolgen) na een val met zijn speedelec en heb ik een kennis wiens vrouw haar val niet overleefd heeft ze kon niet tijdig stoppen waar ze moest stoppen en verloor de controle waardoor ze onder vrachtwagen terechtkwam dit met een 25km/u elektrische fiets in de zomer op een perfect droge baan.
Ik kan zo nog meerdere voorbeelden aanhalen maar ik denk dat ik mijn standpunt wel genoeg heb verduidelijkt hierbij!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Veel mensen kunnen gewoon niet goed overweg met hun fiets, dat merk ik helaas bijna dagelijks. Ja, gewoon vooruit dat lukt nog maar zodra er het minste obstakel is of er enige manoeuvre nodig is dan zie je de paniek al bijna in hun ogen. Sommigen sluiten zelfs gewoon de ogen :lol:

De elektrische fietsen maken dit probleem nog erger. Enerzijds gaan deze fietsen sneller terwijl de fietser niet beter kan fietsen. De remafstand wordt groter en dus zijn er ook betere reflexen nodig. Veel van die fietsen worden ook verkocht aan ouderen wiens reflexen en behendigheid niet meer optimaal is. Ook andere weggebruikers zijn niet altijd gewoon dat een fiets ook snel kan gaan, ook als er een bomma op zit en dan krijg je accidenten.

Elektrische fietsen KUNNEN goed zijn voor de gezondheid maar vaak niet door de beweging maar eerder door buiten te komen en frisse lucht enz... De meeste trappen amper of laten om de 30 seconden hun fiets bollen, zo heb je er fysiek weinig aan. Uiteraard kan je zo'n fiets ook sportief gebruiken door bvb ipv 25km/u nu 40 te fietsen met lage ondersteuning. Door het gewicht moet je ook trappen in dat geval en zal je dus sportief enige winst boeken. Ik zie echter minder mensen die de fiets zo gebruiken dan andersom.

Zelf rij ik nog met een gewone fiets al lijk ik meer en meer een uitstervend ras :lol: Toch haal ik vaak nog elektrische fietsen in want veel gaan vaak maar tot 25 en dan helpt duwen op het knopje niet meer.

Wat ook vervelend is, is dat sommige gebruikers hun eigen snelheid fout inschatten en anderen doen schrikken door met groot snelheidsverschil heel dichtbij iemand voorbij te fietsen. Ik heb daar al valpartijen bij zien gebeuren. Soms ligt het ook aan de erbarmelijke fietspaden al wordt hier steeds meer in geïnvesteerd, alé in Gent toch en er is nog veel werk.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik moet zeggen ik rij met een gewone fiets en vrij onveilig. In die zin dat ik meestal moeite heb met wegomleggingen wegens werken of dergelijke dan zijn de fietspaden vaak er niet en dan heb ik het lastig. Als ik dan echter ergens op een lang stukje weg rijd buiten de bebouwde kom kan ik juist heel veilig rijden en hou ik ook rekening met voorrang van rechts.

Het is bij mij vooral de drukte in het drukke midden van een dorp of stad die zorgt dat ik even mijn houvast kwijt ben.
kick
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 10 jan 2006, 19:53
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 2 keer

Met even gevaarlijk doel ik uiteraard op de speedbiker die beseft dat hij met een fiets rijdt. Idioten verplaatsen zich helaas met alle verkeersmodi...
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Dizzy schreef:
Elektrische fietsen KUNNEN goed zijn voor de gezondheid maar vaak niet door de beweging maar eerder door buiten te komen en frisse lucht enz... De meeste trappen amper of laten om de 30 seconden hun fiets bollen, zo heb je er fysiek weinig aan. Uiteraard kan je zo'n fiets ook sportief gebruiken door bvb ipv 25km/u nu 40 te fietsen met lage ondersteuning. Door het gewicht moet je ook trappen in dat geval en zal je dus sportief enige winst boeken. Ik zie echter minder mensen die de fiets zo gebruiken dan andersom.
Dat moet ik beamen. De meeste lijken te trappen zoals een derny op de piste. Het zou me verwonderen als ze er zelf meer dan 75watt insteken. Maar het iets van beweging natuurlijk. Al zou ik de term sportief en e-bike niet in één zin gebruiken.
h1ttent1t
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 mei 2020, 10:01
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Ik zou hier graag op een paar zaken reageren :-)

- Is een speed pedelec an sich een gevaarlijk voertuig? Natuurlijk niet, zoals hierboven gezegd: een idioot is op elk vervoersmiddel gevaarlijk.

- Jezelf als speed pedelec-rijder beschermen gaat vooral over defensief rijden: herkennen waar gevaar schuilt, ervan uit gaan dat andere weggebruikers jou niet gezien hebben ondanks alle verlichting en fluo, je snelheid aanpassen aan de omgeving en niet altijd en overal 45/u willen rijden, ...

- jammer genoeg zie ik ook veel cowboys rijden die bovenstaande niet in acht nemen en ook totaal niet hoffelijk zijn naar andere weggebruikers. Om een vb te geven: als ik tragere fietsers inhaal, zal ik altijd snelheid minderen en eerst een vriendelijk belletje geven ipv de verplichte claxon te gebruiken. De claxon van een speed pedelec wordt door andere fietsers niet altijd herkend als op hun bedoelt, een goede en luide bel wel.

- Ondanks defensief en hoffelijk rijden, kan je altijd pech hebben. Je blijft een zwakke weggebruiker natuurlijk. Ik heb hier in de Antwerpse Kempen minder last van slechte fietspaden, en er wordt veel in fietsinfrastructuur geïnvesteerd. Maar als ik dan eens naar een kameraad in Leuven rij, dan is het voorbij Scherpenheuvel bvb armoe troef met al die kapotte betonbanen. Ik heb voorlopig het geluk gehad enkel 2 lichte valpartijen op mijn eigen conto te hebben, zonder veel erg.

- Wat het financiële betreft: een leasing-constructie in de privé is super interessant, daar zijn genoeg voorbeelden van. Ikzelf heb daar nooit van kunnen profiteren aangezien ik in de openbare sector werk. Maar: een fietsvergoeding van 0,20€/km en een fietslening van 0,80% (minder dan de inflatie), maakt ook veel goed. Mijn 1e speed pedelec heb ik aangekocht in juni 2018: ondanks corona op 2,5 jaar tijd 25.000 woon/werk-km's gereden. Aankoopprijs met accessoires: 4000. Fiets nog doorverkocht aan 1000€. Kosten voor onderhoud op die 2,5 jaar waren ongeveer 500€. Dus 1500€ profijt en dan wil ik nog niet eens beginnen over wat het profijt is ten opzichte van de auto, waar ik geen vergoeding voor zou hebben gekregen! Nu heb ik een duurdere fiets gekocht en moet ik minder ver rijden (7500/jaar), maar mijn fietsvergoeding compenseert een groot deel van de lening en ik heb geen autokosten.

- Wat inspanning betreft: je bent dus wel degelijk aan het fietsen en calorieën aan het verbranden he. Ik heb hier al het woord 'pseudobrommer' zien vallen, ja sorry, dat is zever... Of je er ook echt 'conditie' van kweekt, dat is iets anders.

Ik kan het niet meer missen en als ik geen kinderen zou hebben, zou onze 2e auto ook al lang weg zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Gevaarlijk?
Er zijn zotten met camions, moto's, auto's, fietsen, ...
Zijn fietsers op een koersfiets zo veel veiliger? Rijden hard, niet zelden egoïstsch, trekken zich vaak niets aan van wegcode, ...
Ik heb meer last van koersfiets-rijders (rijden op de baan, zwermen uit) dan van speedbikes.

En duur?
Een Dacia kost €10K en toch zijn er mensen die €70K voor een BMW/Mercedes geven.
Dat is met ebikes of speedbikes niet anders. Er zijn Aldi-ebikes van €900, een Koga kost €3-4K en ongetwijfeld zijn er nog veel duurdere ebikes.
Hetzelfde geldt voor speedbikes natuurlijk (al weet ik niet of er Aldi modellen zijn:)).
Zoals altijd: bedenk u waar je het voor wil gebruiken en stem uw aankoop daarop af.

Kwa kosten wil ik een ebike nog wel eens naast een (nieuwe/2dehandse) auto willen plaatsen.
Vanaf de ebike aankoop begint die fiets op te brengen, de auto begint vooral geld te kosten :).
Of vergelijk het onderhoud/herstelling van een ebike eens met een auto. Dat wordt lachen!

Wij hebben overigens 1 lease-auto en de rest zijn ebikes.
Ook met kinderen, van voor ze geboren zijn (mijn vrouw was zwanger bij de aankoop van de eerste ebike) tot nu.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”