Hoe werkt Office 2013 activatie ?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Bij het doorschuiven van laptops hier, merkte ik iets vreemd qua activatie van Office 2013. En ben gewoon benieuwd wat er juist gebeurt.

Ik heb 2 product keys voor Office 2013. Voorheen stond een Office met Key 1 op Laptop A geïnstalleerd onder mijn eigen Microsoft Account. Op Laptop B van mijn vrouw een Office met Key 2, geïnstalleerd op haar Microsoft account (ik had toen geen account op die laptop).

Laptop A is een tijdje geleden herinstalleerd, en er staat geen Office meer op. Laptop C, waar nooit Office op stond, schuift door naar mijn vrouw. Ik heb daarop op mijn account een Office geïnstalleerd en die kwam een key vragen, dus ik gaf Key 2 in. Laptop B wordt ook herinstalleerd en schuift naar mij door, en na herinstallatie zet ik daar Office op. Tot mijn verbazing is die direct geactiveerd en moet ik geen key ingeven (ik was van plan Key 2 te gebruiken).

Vraag is nu hoe dat kan/komt ? De key kan alleszins niet aan het toestel gekoppeld zijn, want dan zou Key 2 nu dubbel in gebruik zijn (Laptop B van vroeger, en Laptop C van nieuwe install). Is de key dan aan je Microsoft Account gekoppeld ? Dan zou de install op Laptop C ervoor gezorgd hebben dat Key 2 getransfereerd is van mijn vrouw naar mij, wat zou verklaren waarom ik de key moest ingeven. Maar waarom gebruikte hij dan Key 1 niet ? Zeker gezien hij op Laptop B (fresh install) geen key meer kwam vragen en dus toch ergens moet denken dat ik al een key heb...


EDIT: online gevonden hoe je (de laatste digits) van je geïnstalleerde Office de product key kunt retrieven. Blijkbaar is het dus toch op Laptop B ook Key 2 die in gebruik is. Het tooltje (OSPP.VBS /dstatus) geeft me overigens nog een andere key terug die ik niet herken, en waarvan hij zegt dat de grace period expired is, maar wellicht is dat gewoon een tijdelijke key die je krijgt in afwachting van activering. Moet dus in elk geval toch zo zijn dat de key gekoppeld wordt aan het toestel, al is de vraag dan waarom ik dezelfde key op 2 toestellen kan gebruiken. Straks eens die OSPP.VBS op de laptop van mijn vrouw proberen en zien wat het daar zegt.


EDIT2: nu is het wel zeker dat keys gekoppeld worden aan device. Op Laptop C krijg ik dezelfde 2 license keys terug. Maar die 2de, onbekende, zit wél nog in zijn Grace Period, wat kan verklaard worden door het feit dat daarop nog nooit Office geïnstalleerd geweest is. Bovendien geeft hij zelfs nog een 3de key van Office16 ipv Office15 wat dan wellicht is van een voorgeïnstalleerde Office 2016 trial die preinstalled was van Acer.
De vraag blijft dan nog enkel waarom dezelfde key op 2 toestellen werkt. Ofwel gaat een gegeven moment toch op een van beide toestellen de activatie verdwijnen, ofwel is het een key die op meerdere toestellen geinstalleerd mag worden (is jaren geleden gekocht via Signpost = Academic Software).
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

De licentie wordt normaal aan het toestel gekoppeld maar had office ook geen licenties voor meerdere pc's ? (2 of 3)
gti69
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:18
Locatie: Harelbeke
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 10 keer

Ik heb een key dat ik gekocht heb via het Microsoft Home Use program. Die mag je officieel op 3 toestellen installeren...
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”