ZFS "cloud" storage als backup

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Hoi,

Momenteel heb ik een setup waarbij ik filebased backups neem adhv Duplicati op Backblaze B2. Werkt wel, zij het niet ideaal - zeker voor restore van files vanop een bepaald moment neemt dit toch wel enige tijd in beslag, en je zit met de uitgaande data kost. Momenteel zit er een kleine 1.3TB op B2 (deduplicated / compressed / encrypted)

Gezien mijn home-server ZFS based is lijkt het me logischer om te gaan werken met zfs snapshots welke ik dan kan versturen naar een andere locatie. Leuk zou zijn natuurlijk bij een familielid maar de praktijk heeft reeds uitgewezen dat dit een no-go is.

Al bekeken:
* https://www.rsync.net/ - duur (25$/m wegens minimale afname van 1TB voor ZFS)
* https://zfs.rent/ - ook niet goedkoop wegens aanschaf van 2 schijven + dan nog 10$/schijf/m hosting

Misschien is het 'handiger' om een storage vps ergens af te nemen, maar daar zit je dan weer met een virtualisatie laag voor storage, wat niet ideaal is.
Nog een idee zou rclone mount over s3/b2/... kunnen zijn, maar ik sta daar wat huiverachtig tegenover.

Iemand nog een leuk idee?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

As far as I know ondersteunen de hetzner storage boxes ook ZFS snapshots ... misschien een goed idee (denk dat die zelfs truenas based zijn ...)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Jammergenoeg kan je zelf geen gebruik maken van zfs send/receive om je snapshot naar daar te repliceren - nagevraagd bij support. Toch merci!
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Dan zal ne VPS met Storage de beste oplossing zijn denk ik ... echter is de storage dan redelijk 'peperduur' :)
Hoeveel heb je er voor over ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Heh. Niet "te" veel ;) voor 28e heb ik een fysieke bak met 2x3TB disks bij Hetzner, dus ja.. Alles daaronder is te bespreken.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

devilkin schreef:Heh. Niet "te" veel ;) voor 28e heb ik een fysieke bak met 2x3TB disks bij Hetzner, dus ja.. Alles daaronder is te bespreken.
Dat wou ik ook net aanraden, de goedkoopste 'private' server bij hetzner met voldoende storage en daar ne TrueNas bak van maken. Aangezien het 'backup' data is ging ik geen VPS/Storage op mijn omgeving aanbieden gezien ik daar geen garantie op kan/mag bieden dan.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”