Hier sta ik van versteld vandaag - mijn grote verbazing van de dag

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

In navolging van "dit maakt mijn dag" en "mijn kleine frustratie" topics, een topic over zaken waar leden van verbaasd zijn.

Ik kan het noch in de "dit maakt mijn dag" noch in de "mijn kleine frustratie" kwijt, omdat het mij verbaast maar niet frustreert of ik er leedvermaak of geluk bij ervaar. Eerder het "verbaasd" gevoel.

En vandaag is dat dit:

Dat de E40 nabij Aalst in een wildwaterbaan is veranderd, dat heb ik nog niet vaak gezien:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07/04 ... er-onweer/

Als er iemand een link heeft naar het originele filmpje, alvast bedankt. Het lijkt wel een zeer ver weg van mijn bed show, maar het is het niet. Vandaag dan maar geen mountain bike, ik denk dat er extreem veel modder zal liggen overal.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

niet echt verbaast van die dingen. Dit komt eens in de zoveel jaar voor. Ik ben er pas verbaast van als dit maandelijks gebeurd.
Grote probleem dat volgens mij meespeelt is dat men vaak inzet op buffering en gecontroleerd afvloeien van het water uit dat opvangbekken om zoveel mogelijk zoet water te gebruiken bij drinkwaterproductie. De regen van de afgelopen periode heeft deze bekkens al tot de max gevuld, maar de leegloop is trager als de regenval momenteel.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

In Wetteren heb ik al eens gezien dat een rijstrook onder water stond, of aan de afrit, maar niet het soort wildwaterbaan gevoel zoals in Aalst

't is net aqualibi voor auto's ...
Doracu
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jul 2021, 12:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

mailracer schreef: Grote probleem dat volgens mij meespeelt is dat men vaak inzet op buffering en gecontroleerd afvloeien van het water uit dat opvangbekken om zoveel mogelijk zoet water te gebruiken bij drinkwaterproductie. De regen van de afgelopen periode heeft deze bekkens al tot de max gevuld, maar de leegloop is trager als de regenval momenteel.
De wachtbekkens hebben geen invloed op deze watersnood.

Het aantal liter per minuut per oppervlakte is zo groot dat het water niet afgevoerd kan worden naar de buffers
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Doracu schreef:
De wachtbekkens hebben geen invloed op deze watersnood.

Het aantal liter per minuut per oppervlakte is zo groot dat het water niet afgevoerd kan worden naar de buffers
Idd, zo lijkt dit ook uit de meetgegevens ervan

https://www.waterinfo.be/Themas#item=ov ... chtbekkens
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

mailracer schreef:Idd, zo lijkt dit ook uit de meetgegevens ervan

https://www.waterinfo.be/Themas#item=ov ... chtbekkens
Handig die link, sebiet eens fietsen langs het molenbeekpad, daar kruis ik deze:

Wetteren/Roosterreinigers/Molenbeek -> in vulling

Dan weer aan de Schelde heb je overstromingsgebied aan Kalkense meersen en paardenweide in Berlare, sebiet eens gaan zien - hopelijk zijn de galloways niet ondergelopen - die hebben daar een mooi stukje natuur en gelukkig een bosje om in te vluchten wat op hoogte ligt.

Zonneke is terug voor een uur of drie
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

M'n vriendin staat er niet van te kijken: er wordt in ons land gewoon te weinig voorzieningen getroffen om deze hoeveelheden water te kunnen afvoeren, en ook onze wegen worden niet op een manier aangelegd dat alles naar de kant afloopt waar er roosters zijn. Er blijft gewoon teveel op de weg staan, wat tout court al niet mag.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Doracu
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jul 2021, 12:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

devilkin schreef:M'n vriendin staat er niet van te kijken: er wordt in ons land gewoon te weinig voorzieningen getroffen om deze hoeveelheden water te kunnen afvoeren, en ook onze wegen worden niet op een manier aangelegd dat alles naar de kant afloopt waar er roosters zijn. Er blijft gewoon teveel op de weg staan, wat tout court al niet mag.
Op vlak van natuurlijke afvoeren geef ik je volledig gelijk.
Het aantal beken en bufferzones dat de afgelopen tientallen jaren verdween, dichtgemaakt door omwonende of volgebouwd door bouwpromotoren, is crimineel.
Als men de bouwpromotoren aanpakt snijden de politiekers in hun inkomsten
als men de dichtgegooide beken aanpakt snijden ze in hun kiesvee...

Op vlak van riolering:
De volumes en debieten die nu als neerslag voorkomen zijn ‘onmogelijk’ (lees: onbetaalbaar) te voorzien in de berekening en bouw van een rioleringsstelsel.
Dit zijn situaties die tot op heden maar zelden voorkomen...
daarom is het praktischer en economischer om wegen en huizen onder te laten lopen.
Uiteraard niet leuk voor de betrokkenen, maar wel de harde realiteit.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Als ik hier zie dat na zo een wolkbreuk de rioolputjes vol zitten ligt het zeker niet daaraan.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Net 43 km gaan fietsen, voornamelijk langs de Schelde en de meersen, af en toe eens wat gravel erbij genomen, echte MTB trails heb ik niet gedaan vandaag. Het lag OK, er was niks ondergelopen, enkel op de gravel lagen er enorme plassen dus het was slalommen ertussen.

Maar galloway weide lag niet ondergelopen, daarvoor moet het wellicht meer regenen of aanhoudend regenen.
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

Er is gewoon geen visie in dit land omdat dit geen democratie is. Beelden zien op TV waar er huizen staan op het laagste punt van het dorp, inclusief nieuwbouw van de voorbije 20-30 jaar.

Ik woon landelijk in een hoger gelegen deel van het dorp en ik zit hier met 1 Ha bouwland waar ge perfect huizen zou kunnen op bouwen. Het stuk grond is waardeloos voor de landbouw (de voorbije zomers groeide er geen gras en zelfs dit jaar met genoeg regen en zon amper 8 grote balen hooi begin juni). 500 meter van de kerktoren gelegen, geprangd tussen de straat waar ik woon en een verkaveling van de jaren '80 (beide ruim in de bebouwde kom ondertussen) en zelfs dan nog niet ingekleurd als woonuitbreidingsgebied. In totaal ligt daar 5 Ha grond die ideaal is om te bouwen.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

In leidingen wordt ook gebufferd en soms zijn er ook ondergrondse opvangreservoirs voorzien onder pleinen of in lager gelegen delen van het landschap. Toch als ik de studie van het grondgebied moet geloven waar ik woon (Leuven).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ben toevallig gisteren Aalst gepasseerd en er stond een monsterfile, gelukkig in de andere richting :lol:

Op de beelden kan je zien waarom er daar problemen opduiken. De rand is volledig met beton afgezet waardoor je een rivier maakt als het water, om welke reden dan ook, niet weg kan. Waarschijnlijk zijn de rioleringen compleet verstopt met confetti of fake bontjassen, dat zou me niet verbazen al verbaasd me niets meer in Aalst.

Het is een probleem dat we water niet op tijd weg krijgen omdat we zowat alles betonneren of verharden. We zijn allergisch voor groen en nog meer voor onderhoud en onze heilige koe moet ook kunnen staan. Toch is de kans groot dat het de schuld van de Walen is en zeker de Moslimwalen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Dizzy schreef:Het is een probleem dat we water niet op tijd weg krijgen omdat we zowat alles betonneren of verharden. We zijn allergisch voor groen en nog meer voor onderhoud.
Tja, en dan zie je in de buurt een gewestweg waar ze de middengeleiders (opnieuw aanleggen en) volstorten met beton ipv. (teel)aarde, puur omdat de groendienst anders teveel werk zou hebben of het niet in veilige omstandigheden zou kunnen doen.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Op youtube is er een kanaal 'post10' gaat bijna volledig over ondergelopen wegen en velden. Zelden is het technisch een falen, 90% ligt het aan simpelweg niet op tijd proper maken van roosters en controlerondgangen blijven uitstellen. Iedere gemeente/overheid heeft een sneeuwplan maar zelden een regenplan :-) En dan moet de brandweer komen om het putteke schoon te maken of even open te leggen :roll:


Autostrades zijn niet aangesloten op het rioolnet, die afvoerputjes geven rechtstreeks uit vlak naast de weg. Soms een beek, maar meestal recht de natuur in.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Gisteren is mijn buurman zijn splinternieuwe caravan gaan terughalen in La Roche, alles was daar aan het onderlopen en hij toonde mij beelden van caravans die gewoon in een rivier werden meegesleurd.

Aalst is hier niks bij

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07/15 ... donderdag/
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

We zullen helaas enkel nog meer van dat krijgen, steeds meer en steeds erger. Ik sta versteld dat mensen maar blijven steken in de ontkenningsfase en doen alsof dit soort problemen pas voor over zoveel jaar zijn. Alsof dat zoveel beter zou zijn, après nous le déluge.

Door te reizen is dat één constante vaststelling, werkelijk overal is men tegen ongeziene wijzigingen aan het vechten. Droogte, hitte, erosie, waterschade,... maar de boer ging verder.

Tijdens geschiedenislessen verbaasde ik me over soms zo evidente fouten uit het verleden en hoe het mogelijk was dat men dat niet sneller inzag. Hoe ouder ik word, hoe meer ik het opnieuw zie gebeuren. Het enige dat de geschiedenis ons leert is dat de mens uit de geschiedenis niets leert.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Dizzy schreef:We zullen helaas enkel nog meer van dat krijgen, steeds meer en steeds erger. Ik sta versteld dat mensen maar blijven steken in de ontkenningsfase en doen alsof dit soort problemen pas voor over zoveel jaar zijn. Alsof dat zoveel beter zou zijn, après nous le déluge.

Door te reizen is dat één constante vaststelling, werkelijk overal is men tegen ongeziene wijzigingen aan het vechten. Droogte, hitte, erosie, waterschade,... maar de boer ging verder.

Tijdens geschiedenislessen verbaasde ik me over soms zo evidente fouten uit het verleden en hoe het mogelijk was dat men dat niet sneller inzag. Hoe ouder ik word, hoe meer ik het opnieuw zie gebeuren. Het enige dat de geschiedenis ons leert is dat de mens uit de geschiedenis niets leert.
Als je kijkt naar hoe inefficient de hele coronacrisis is aangepakt en hoe weinig er van de "groene relance" terechtkomt geeft het mij NUL KOMMA NUL hoop voor de aanpak van de klimaat crisis. Het is inderdaad après nous le déluge want geld geld geld, nu nu nu. De politiek, en dan spreek ik niet van enkel de Belgische politiek, heeft geen enkele visie. Het zijn te oude mensen met teveel afhankelijkheid.
Ik vrees ook een beetje dat we onze kans gemist hebben, alles lijkt veel sneller te gaan dan de modellen ons deden geloven.

Het klinkt misschien belachelijk maar ik denk dat ik ga investeren in een grote zeilboot. Toch iets waar m'n kinderen op kunnen leven dan als de boel compleet onderloopt en in de fik staat. En ik wil er stiekem ook wel eentje :)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dizzy schreef:Door te reizen is dat één constante vaststelling, werkelijk overal is men tegen ongeziene wijzigingen aan het vechten. Droogte, hitte, erosie, waterschade,... maar de boer ging verder.
En de boer reist met de fiets of te voet? :angel:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dizzy schreef:We zullen helaas enkel nog meer van dat krijgen, steeds meer en steeds erger. Ik sta versteld dat mensen maar blijven steken in de ontkenningsfase en doen alsof dit soort problemen pas voor over zoveel jaar zijn. Alsof dat zoveel beter zou zijn, après nous le déluge.
powaq schreef:Als je kijkt naar hoe inefficient de hele coronacrisis is aangepakt en hoe weinig er van de "groene relance" terechtkomt geeft het mij NUL KOMMA NUL hoop voor de aanpak van de klimaat crisis. Het is inderdaad après nous le déluge want geld geld geld, nu nu nu. De politiek, en dan spreek ik niet van enkel de Belgische politiek, heeft geen enkele visie. Het zijn te oude mensen met teveel afhankelijkheid.
Ik vrees ook een beetje dat we onze kans gemist hebben, alles lijkt veel sneller te gaan dan de modellen ons deden geloven.

De dag dat in Europa de "Green Deal" werd voorgesteld, kregen we een zondvloed in Wallonië. Je weet wel, waar de gele hesjes amok maakten.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210714_94546808

Protesteren tegen maatregelen om dit soort zondvloeden (in the long run) tegen te gaan is natuurlijk makkelijker dan protesteren tegen verdwaalde lichten die nog in een andere eeuw denken te kunnen leven.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210715_97571936
Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) zegt al de hele tijd dat ze zich alleen wil verbinden tot haalbare en realistische doelstellingen. Het Vlaamse Energie- en Klimaatplan legde de lat dus op 35 procent, maar het voorgelegde plan komt maar aan 32,6 procent. En dat zou weleens een overschatting kunnen zijn.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Ik vraag me eigenlijk af hoe de situatie zou geweest zijn zonder dat "de mens" al dat water probeert te sturen...
Water wordt tegengehouden door stuwdammen. Eens die dreigen vol te lopen wordt alles opengezet. Gevolg is dat het debiet stroomafwarts veel groter wordt. Idem voor sluizen en stuwdammen stroomafwaarts.
In the end is't misschien net de "groene gedachte" die ervoor gezorgd heeft dat er zoveel miserie is...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Protesteren tegen maatregelen om dit soort zondvloeden (in the long run) tegen te gaan is natuurlijk makkelijker dan protesteren tegen verdwaalde lichten die nog in een andere eeuw denken te kunnen leven.
Het blijft moeilijk dit één op één aan het klimaat te koppelen vind ik... in 1953 had men de watersnoodramp in Nederland, in 1976 de grote overstroming van Ruisbroek, ... het is dus heus niet de eerste keer dat het grondig fout gaat.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Dit soort zondvloed is heel exceptioneel, daar komen altijd vodden van. Afvoer van dit regenwater zonder zo'n problemen ergens ten velde is onbegonnen werk.

Waar ik wel denk dat een groot probleem is, is de infiltratie van regenwater. Enkel bezig zijn over afvoeren van water is een compleet foute ingesteldheid. Wij zitten in onze nieuwbouw en hebben dus verplicht een infiltratieput moeten steken (3.250 liter capaciteit). Dat zou bij elke verbouwing moeten verplicht worden waar ook een regenput verplicht is (ik snap ook wel dat niet elk project deze putten kan hebben).

Echter bijkomend vraag ik me vooral af: waar gaat (met gescheiden riolering) dat regenwater naartoe? Dat zou toch naar een bekken moeten lopen om zo veel mogelijk te infiltreren, lijkt me. Maar ik heb zo'n vermoeden dat dit niet het geval is en het rechtstreeks naar 1 of andere bijgelegen beek ofzo loopt. Dus weer puur afvoer van water.

Geen idee of ik daar ergens info over kan vinden?

PS: ik zal een apart topic aanmaken over dit, lijkt me te interessant :wink:

EDIT: link naar het nieuwe topic: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=110&t=61009
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:Protesteren tegen maatregelen om dit soort zondvloeden (in the long run) tegen te gaan is natuurlijk makkelijker dan protesteren tegen verdwaalde lichten die nog in een andere eeuw denken te kunnen leven.
Het blijft moeilijk dit één op één aan het klimaat te koppelen vind ik... in 1953 had men de watersnoodramp in Nederland, in 1976 de grote overstroming van Ruisbroek, ... het is dus heus niet de eerste keer dat het grondig fout gaat.
Inderdaad, ik herinner mij als kind toch ook veel grote overstromingen en dat is ondertussen ook al zeker meer dan 30 jaar geleden.
Wat wel nieuw is is dat iedereen "journalist" is tegenwoordig en een camera in zen broekzak heeft zitten.

Als je de wolkenlijn ziet over 48uur, dan zie je dat dit gewoon dikke pech is, één langerekte regenzone geconcentreerd over hetzelfde gebied.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Daarmee gaan we even voorbij dat "global warming" leidt tot een hogere temperatuur en dus meer water dat in die lucht "hangt".
Als je dan een koudefront tegenkomt, dan knalt alles eruit.

De wateroverlast in het verleden was niet zelden door slechte infrastructuur en/of een filosofie van "zo snel mogelijk afvoeren", waardoor verder downstream de ellende verergerd wordt.
Ondertussen is dat probleem al wat minder, tezamen met overstromingsgebieden etc, om de piek in waterhoeveelheid (m³/s) tijdelijk af te vlakken.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Sportkledinggigant Nike krijgt op voorstel van Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V) een subsidie van 2 miljoen euro. Tegen het merk loopt een onderzoek naar de wettelijkheid van belastingconstructies nadat het in 2017 in opspraak kwam in de ‘Paradise Papers’. Nike kon na die onthullingen nog subsidies blijven vragen én krijgen. “Dit is belachelijk”, zegt econoom Paul De Grauwe.
Bron: "Het Nieuwsblad"


Niets nieuws onder de zon in die zin dat onze "verkozenen des volks" zich subliem kwijten van hun taak met natuurlijk de "tsjeven" die zullen moeten vechten voor hun verder bestaan, op kop weeral. In die zin, is bovenstaand artikel voor mij dus niet iets waar ik versteld van sta.

Wat ik me wel afvraag: zullen de mensen getroffen door de ramp in Limburg en Wallonië, even vlug vergoed worden door onze "eminenties"? Wout Bru waarschijnlijk wel wegens spin-off van Marc Coucke die beiden wel enkele eminenties onder hun vrienden mogen rekenen met alle benefits van dien.

Hoe denken jullie dat het voor "de gewone man in de straat" daar zal geregeld worden? Dit artikel om nog eens aan te tonen 1. dat onze bestuurders effectief de juiste priortiteiten leggen en 2. dat de "C" van CD&V meer dan duidelijk voor christelijk staat of wordt "kapitaal" ook met een "c" geschreven soms ... ?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Gray schreef: Inderdaad, ik herinner mij als kind toch ook veel grote overstromingen en dat is ondertussen ook al zeker meer dan 30 jaar geleden.
Wat wel nieuw is is dat iedereen "journalist" is tegenwoordig en een camera in zen broekzak heeft zitten.
Ik kan mijn in de recente (en minder recente) geschiedenis toch niet direct een overstroming herinneren in België het water meer dan 1 verdieping hoog was(+2 meter).
Overstromingen in België zijn altijd iets geweest van ondergelopen kelders of iets van maximum 1 meter.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Inderdaad.
Ik herinner me nog wel dat er vroeger echt wel heel veel meer overstromingen waren, maar dan stonden we versteld als het water op 1m stond.
De beelden die ik nu zag had ik in onze contreien enkel nog maar gezien op foto's van de grote overstromingen in 53.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

DarkV schreef:Het blijft moeilijk dit één op één aan het klimaat te koppelen vind ik... in 1953 had men de watersnoodramp in Nederland, in 1976 de grote overstroming van Ruisbroek, ... het is dus heus niet de eerste keer dat het grondig fout gaat.
Nederland was zeewater en Ruisbroek was tijdens de winter, beide niet vergelijkbaar met nu.

Onze eigen Frank heeft al gezegd dat overstromingen altijd wel eens voorkomen, maar wat dit specifiek geval zeer uitzonderlijk maakt, is dat het zo intens is en tijdens de zomer gebeurt wanneer er normaal veel minder kans is tot overstroming wegens meer verdamping van regen en minder dooiwater.

Niemand vraagt ook om dit te koppelen aan klimaatverandering, maar om zeker niet te ontkennen dat het misschien komt door klimaatverandering. Niemand die het echt wéét, maar dat is ook de reden om de mogelijkheid niét uit te sluiten.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

JamesEarlGray schreef: Onze eigen Frank heeft al gezegd dat overstromingen altijd wel eens voorkomen, maar wat dit specifiek geval zeer uitzonderlijk maakt, is dat het zo intens is en tijdens de zomer gebeurt wanneer er normaal veel minder kans is tot overstroming wegens meer verdamping van regen en minder dooiwater.
.
Of het nu dooiwater van hoger gelegen gebieden is, of sluizen van stuwmeren die worden opengezet, maakt imho niet zoveel uit...
Ik vraag me af hoeveel ze eigenlijk voorbereid waren.
In het weerbericht van Radio2 West-Vlaanderen werd maandagmorgen al voorspeld dat het ging mislopen in de ardennen. Dat iedereen die er niet moest zijn, weg moest. Dat evacuaties en zware overstromingen gingen volgen. Dat moest het signaal geweest zijn om toen al alle spaarbekkens en stuwmeren zo snel mogelijk, gecontroleerd te laten leeglopen waar mogelijk, dijken te versterken en mensen voor te bereiden.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

This is Belgium ! Zeker niets ondernemen vooraleer het kwaad geschied is, is hier het motto. Enfin, 't hangt er natuurlijk van af voor wie ...
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Voortschrijdend inzicht is altijd gemakkelijk hè. Niemand had gedacht dat het ZO erg zou zijn, tevens weet iedereen ook dat de Media wel eens durft te overdrijven.

Het lijkt me vooral belangrijk dat men hier de juiste lessen uit leert, maar tegen 100l water per minuut zijn niet veel systemen opgewassen hoor …
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Zoals ik eerder al zei: welke lessen vallen er hier te trekken?
Ik heb nog niets gelezen over een systeemfout ofzo?

Normaal is een wolkbreuk heel lokaal en vindt het gevallen water vrij snel z'n weg naar niet getroffen stukken.
Maar nu was er over een ganse strook een wolkbreuk, dagen lang. Daar kan je weinig op/tegen verzinnen hé.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

De beelden van NL en DE laten trouwens zien dat het niet "puur een belgisch probleem" is...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Er worden hier verschillende zaken vermengd. Ja, dit was een uitzonderlijke ramp die relatief plaatselijk was.

Dit betekent echter niet dat dit soort rampen niet gelinkt is met de klimaatverandering, integendeel. De kans dat dit vaker zal gebeuren neemt toe door de klimaatverandering. Dit is ook wat Deboosere vertelde. Dergelijke fenomenen kwamen voorheen niet voor in deze periode van het jaar, nu blijkbaar wel en herhaling wordt waarschijnlijker. Dat is een belangrijke verandering.

Uiteraard vallen er lessen uit te trekken en is het afdoen als een uitzonderlijke natuurgrill eerder een excuus om opnieuw... niets te doen.

Er wordt vaak gezegd dat de klimaatmaatregelen geld kosten maar als je ziet wat deze ene ramp al aan kosten/miserie veroorzaakt dan is het toch logisch dat dit niet langer een geldig argument is.

Het is niet omdat een dergelijke toevloed moeilijk te beheersen is dat we niets moeten doen. De versterking van sluizen, dammen en dijken zijn belangrijker dan ooit. Ook de planning van bouwwerken is belangrijk. Op bepaalde plaatsen kan men besluiten dat er beter niet gebouwd wordt of zelfs afgebroken. Het water moet ergens naartoe.

Hier wordt er nog geleuterd over een parkeerplaats voor een huis terwijl het duidelijk is dat alles verharden geen goed idee is. Mensen kijken echter naar eigen voordelen die soms tegen hun eigen belang ingaan. Pas als HUN huis onder water staat DAN moet de overheid ineens in gang schieten, tot dan zijn ze tegen veranderingen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dizzy schreef:Er wordt vaak gezegd dat de klimaatmaatregelen geld kosten maar als je ziet wat deze ene ramp al aan kosten/miserie veroorzaakt dan is het toch logisch dat dit niet langer een geldig argument is.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210715_97572537
Dan is het cynisch dat de reactie van minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) op het Europees Fit for 55-pakket er alleen maar een is van ‘is het wel betaalbaar en haalbaar’. Alsof de gevolgen van niets doen wel ­betaalbaar en haalbaar zijn.
Veel kans is niets doen nóg duurder.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Het is idd uitzonderlijk. Normaal is dit de droogteperiode van het jaar. Nu, juli kent altijd wel een natte paar weken (en als juli het niet doet, dan doet augustus het wel) maar nooit van deze aard. De drukverdelingen kwamen weer eens vast te zitten, met hogedrukgebieden rond ons kon die regen nergens naartoe en bleef ze maar hangen. Combineer dat met de regen die eerder deze maand al gevallen was; de bodems waren dus al goed verzadigd.

Eigenlijk is het al heel het jaar verstoord, we zien regelmatige soms erg lange aanvoer van vochtige en kille lucht uit het noorden ipv het zuidwesten. Nu het dankzij de sterke zon toch eens wat warmer kan worden dan 15 graden, kan dat veel regen genereren. Ondertussen halen ze in Scandinavië vlotjes meer dan 25 graden bij stralende zon (waardoor de Oostzee goed opwarmt en we weer een erg sombere herfst/winter tegemoet gaan als de huidige patronen aanhouden). In Spanje tekenden ze al hitterecords op. In Ierland en Schotland regent het niet, bij ons wel. We zitten echt wel op de slechtste plaats in de EU voor de zomer.

Het zal nu - tijdelijk - wat verbeteren, maar op lange termijn blijven de patronen verder verstoord en wijken af van wat een normale zomer zou zijn. Voor volgend weekend en de week erna wordt er alweer regen ingetekend. En wat die tijdelijke verbetering betreft, ik kijk buiten en ik zie nog steeds 100% grijze stratus, net als gisteren de hele dag. Volop aanvoer van vochtige lucht dus (+ saturatie door al die regen die gevallen is), wachten tot de zon er door brandt wat hopelijk zal gebeuren straks, anders begint het echt wel heel triest te worden.

Ooit zal die langdurige verstoring wel weer ophouden, maar dit kan gerust pas volgend jaar of zelfs later zijn...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

https://thenextweb.com/news/physicists- ... g-computer

en bijhorende paper "The Autodidactic Universe"
https://arxiv.org/pdf/2104.03902.pdf

Deze microsoft wappies gaan toch nog een eind verder dan Nick Bostrom's simulation argument ;)

Begrijpen wie dit kan waarom MS daar geld tegenaan gooit.
Nu ja de rijkste man op aarde is dan ook een mega wappie:

https://www.forbes.com/sites/janetwburn ... 54c4d35ce1
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”