Hulp bij kiezen motorfiets.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Hoi, ik heb sinds gisteren mijn Rijbewijs A gehaald.

Nu begint het moeilijkste, een motorfiets kiezen...

Graag zoek ik iets wat ideaal zou zijn voor woon werk verkeer, veel dorpjes en een stukje snelweg.
Het zou eigenlijk ook soms moeten dienen voor lange road trips.

Liefst watergekoeld & injectie.

Via de rijschool reden we op Honda CB650R's, geweldig voor in het stad, dorpjes.
Maar op de snelweg was dat ding een ramp, bizar veel wind op je lichaam.

Mijn budget is 10k, hoeft geen nieuwe motor te zijn, mag al enkele jaartjes hebben.

Enkele aanraders? :)
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Eéntje met een cardan ipv ketting.
Afin, zou ik toch kiezen: minder onderhoud.
Een Honda Pan European?
Garpenlov schreef:Maar op de snelweg was dat ding een ramp, bizar veel wind op je lichaam.
Goed voor de forsbollen hé. :-)

Maar effe serieus: een klein schermpje kan veel verschil maken.

Iets boven uw budget (maar wel een serieuze dealer): ST1300A PAN EUROPEAN - 2015 - bijna 37000km
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Zo'n toering machien zou ik niet aanraden aan een beginner, tenzij dat echt je ding is. Het kan zeker en voor woon-werk verkeer zal dat comfortabel zijn, maar ik zou eerder naar adventure of sport-touring modellen kijken ipv zo'n sofa op wielen :D Die zijn wat compacter en daar ga je als beginner volgens mij meer plezier aan hebben, en hebben ook goed comfort en windbescherming.

Een specifiek model aanraden is niet simpel als de enige vereisten woon-werk verkeer en road-trips zijn. Je gaat sowieso wat proefritten moeten maken. Zelf ben ik begonnen met een 35kW begrensde DL650 en voor woon-werk verkeer was dat ideaal, maar de fun-factor ontbrak voor mij een beetje en achteraf gezien toch spijt dat ik niet gekozen had voor een model met meer fun-factor. Zelf altijd een fan geweest van de KTM adventure modellen, maar redelijk prijzig.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Als je snelweg gaat doen, best een half gekuipte of gekuipte versie nemen, anders zit je met uwen totter constant in de wind.
Als je enkel binnenwegskes gaat nemen, kan je een naked nemen met een iets breder stuur voor meer fun :)

Yamaha Fazer/FZ6S reeks zijn goede allrounders, met kuip.
Iets meer hoogpotiger: Tenéré, transalp, Truimph tiger zijn ook oerdegelijke no-nonsense machines.


Persoonlijk zou ik geen zware tourbak nemen als je nog maar pas je rijbewijs hebt, daar kan je enkel goed mee rechtendoor als beginner.
Neem een 600-700cc en rijd daar een jaar mee rond, evt circuitdagske meepikken om de rijskills te verbeteren.
Daarna kan je nog kiezen welke richting je uit gaat.

Wel oppassen met een klein kuipke. Dit kan ervoor zorgen dat je geen rijwind meer hebt op je lichaam, maar alle turbulentie op je hoofd, wat in persoonlijk onaangenamer vond.
Laatst gewijzigd door StarWing op 31 okt 2021, 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Misschien start je beter met een occasie tot je het motorrijden goed onder de knie hebt.
Gaandeweg kan je nog testritten maken bij dealers op zoek naar wat je best ligt om een idee te hebben.

Misschien leer je wel fijne mede motorrijders kennen waar wel eens iemand een toertje van motor wil wisselen, ...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 26 keer

Ik heb nog een ER6N staan die eens de deur uit moet :D
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Als ik vandaag een motorfiets zou kopen wordt het een elektrische.
Tenzij het om het motorgeluid en vibe van een verbrandingsmotor gaat zie ik geen enkel voordeel meer.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Zo'n Pan European of oudere goldwing is wel vet! Maar dat zijn echt gigantische motoren haha.

De suggesties zijn best interessant, ik zou is wat motoren moeten huren om te kijken wat echt voor me licht.

Ik was al aan het kijken naar Yamaha FJR1300, Maar dat is ook zo'n sofa op wielen :D
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

NC750X eventueel met DCT... Waar genot om te rijden, wendbaar, laag verbruik en ook net krachtig genoeg om op de snelweg te kunnen rijden. Trekt als zot in lage toeren en met de DCT aan elk rood licht als eerste weg.

Wil je goedkoop gesteld zijn, 2e hands NC700 DCT kopen. Kan je nog jaren met veel plezier mee rijden.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Niemand kan hier echt op antwoorden..

Zorg dat er zoveel mogelijk rijhulpsystemen opzitten, en dan niet de standaard ABS, maar ook bochten ABS, etc.. als je er echt veel mee van plan te bent te rijden is dat een must.

Ik zou persoonlijk dan ook iets comfortabel kiezen, en dan kom je al snel bij een GS, XR, AT, Tiger etc.. uit.
Laat je niet al te zot maken door cardan of ketting, tegenwoordig heeft BMW een ketting die ook 50k mee kan zonder kuisen.

Denk ook eens na of je een 4cyl leuker vindt dan een 2cyl. En had ik al gezegd; GA ZELF RIJDEN. Jij weet het best wat jou ligt..
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 feb 2007, 16:26
Locatie: Lincent/Lijsem
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Dafke schreef:Niemand kan hier echt op antwoorden..

Zorg dat er zoveel mogelijk rijhulpsystemen opzitten, en dan niet de standaard ABS, maar ook bochten ABS, etc.. als je er echt veel mee van plan te bent te rijden is dat een must.
Kan ik niet van meespreken, heb nooit een motorfiets gehad met geavanceerde rijhulpsystemen.
ABS is in elk geval mooi meegenomen.
Ik zou persoonlijk dan ook iets comfortabel kiezen, en dan kom je al snel bij een GS, XR, AT, Tiger etc.. uit.
Laat je niet al te zot maken door cardan of ketting, tegenwoordig heeft BMW een ketting die ook 50k mee kan zonder kuisen.
In ieder geval geen tè sportieve bike, deze zijn meestal niet (erg) comfortabel, zeker bij lange ritten.
Mijn Suzuki SV1000S (2004, volledig gekuipt) is voor mij de limiet, en ik heb dan nog het originele zadel vervangen door een zacht gelzadel.
Windbescherming is dan weer belangrijk voor mij (windscherm/kuip) zeker als het koud(er) wordt, naked bikes vind ik dan echt te vermoeiend aan snelwegsnelheden.
Let op, ik heb het originele laag stuurtje (een foltering voor de polsen) van de SV1000S vervangen door een volledige kit ala SV1000N (breed stuur).
Ik zit nu veel meer rechtop, ik heb trouwens het originele Suzuki windscherm vervangen door een verhoogd Puig windscherm.
Denk ook eens na of je een 4cyl leuker vindt dan een 2cyl. En had ik al gezegd; GA ZELF RIJDEN. Jij weet het best wat jou ligt..
Inderdaad belangrijk op het niveau van koppel vs toerental.
Op een oude Honda CB650 four na heb ik enkel V-twins gehad (1992 Suzuki Intruder 1400, 2001 Harley Softail Heritage Classic 1450, en nu nog een Suzuki SV1000S).
Veel meer koppel bij lage toerentallen t.o.v. een vierpitter die je meer in de toeren moet jagen (het zware geluid van een V-twin (ala Ducati) is mooi meegenomen), een dikke V-twin heeft daarbij een ferme motorrem bij terugschakelen.
Mijn SV1000S (120PK) trekt als een tractor van 2500 RPM tot 8500 RPM (max = 11.500 RPM), aan 130km/u zit ik rond de 4500 RPM.
Met mijn Honda CB650 en de Suzuki Bandit 600 van mijn zoon moest je toch naar de 6000-6500 RPM gaan om wat acceleratie te bekomen.

Zoals Dafke zegt, niemand kan hier echt op antwoorden, alleen eigen bevindingen doorgeven.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Ik had een verhoogd ruitje genomen voor mijn Honda NC700, Wat heb ik me dat beklaagd! Ipv dat de luchtstroom net op mijn borstkas kwam, kreeg ik dit vol op mijn helm. Na een jaar potdover worden na elke rit het originele schermpje terug gezet, 160 euro weggegooid. Ik rij persoonlijk graag met een beetje wind... Ik durf zelfs geen ander scherm meer kopen. Ook op mijn CBF600 zat er eigenlijk amper een schermpje op.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”