Welke kaartlezer voor e-ID

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Wotere
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 okt 2021, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Welke kaartlezer is heden aangeraden om e-ID te lezen?

Moet robuust zijn en enkel te gebruiken voor e-ID
Gebruikersavatar
henkdee
Member
Member
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 jun 2019, 11:28
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 1 keer

is daar verschil in? de mijne heb ik ooit gratis gekregen als gadget via de CM toen niemand al wist wat eid was. het is soms moeilijk om in te loggen.
sinds kort doe ik alles met itsme, heel handig.
Wigo 25
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik ondervond vooral dat ik elk jaar bij de belastingaangifte, ja dat was zowat het enige moment dat dat ding bovenkwam, nieuwe drivers ed moest installeren
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik gebruik de lezer van Belfius als eid lezer werkt opmerkelijk goed.
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Als het voor sporadisch persoonlijk gebruik is voldoet elke "brol kaartlezer van den Aldi". Als het over intensief gebruik gaat, bvb. een balie waar constant eID's in en uit gaan, dan ben ik fan van de Vasco Digipass 905.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Wotere schreef:Moet robuust zijn en enkel te gebruiken voor e-ID
Bedoel je dat het enkel gebruikt zal worden voor eID, of dat het enkel voor eID gebruikt mag worden. Want dat laatste gaat volgens mij nooit het geval zijn, aangezien dit volgens mij standaard kaartlezers zijn die met eender welke chipcard werken. Het is vooral de middleware die het hem doet, en die bij eID ook voor de meeste problemen zorgt. Zoals hierboven al voorgesteld, ben ik blij met Itsme nu en ben ik eindelijk af van om de zoveel tijd weer eens opnieuw een of ander middleware pakket te moeten installeren.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Ik heb net een Sitecom MD-065 All-in-One ID Card Reader besteld bij Coolblue.
Ik had een nieuwe micro SD card reader nodig maar heb dan maar een multifunction model besteld.
De card reader werkt goed maar het meegeleverde USB kabeltje werkt niet. :-(
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Indien robuust het belangrijkste woordje is; ik gebruik de Cherry SmartTerminal ST-1144. Wordt ook gebruikt om digitale tachografen uit te lezen, dus die moeten wel tegen een stootje kunnen ;-).
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik gebruik ofwel Itsme, ofwel het kastje van Belfius :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
seppe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 21 okt 2005, 19:45
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

https://www.eidshop.be/a-55016177/eid-k ... acr38u-n1/

Ik gebruik deze... compact en werkt goed....
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Ik gebruik een dell toetsenbord waar dit ingebouwd zit. In principe werkt bijna elke smartcard reader
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Het doel bepaald de middelen:
- Veelvuldig ID-gebruik(van wisselende personen) => zie enkele tips hierboven.
- Puur voor jezelf: eender welke (geleende) kaartlezer => activeer voor jezelf de gewenste sleutels*

*zo kan je ook inloggen: zonder eid+kaartlezer (incl. op toestellen zonder usb poort)
=> Lees verder op: https://iamapps.belgium.be/sma/generali ... igitalKeys
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Ik had twee eID-kaartlezers;
Eentje van FEDICT, van toen ze met een bus rondreden om de nieuwe eID te promoten (merk 'Advanced Card Sytems' ACR38-CFC-RZET14 )), oranje, semi-transparant. Er staat letterlijk FEDICT op de kaartlezer zelf.

En eentje van de lancering van 'Draadloos inloggen met eID', wat ondertussen reeds afgeschaft is. Dat was een Vaco-kaartlezer (eID DIGIPASS 870) met scherm en toetsenbord. En verwijderbare USB-kabel.

Die tweede was nooit erg geweldig. Gediende de knoppen op een bepaalde wijze, hoek, in te drukken. En die is ondertussen stuk. Reageerde niet meer op aansluiting op computer. De eerste van ongeveer een 20-jaar geleden gebruik ik nog steeds. Op Windows 10 en Linux.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

Joe de Mannen schreef:Ik ondervond vooral dat ik elk jaar bij de belastingaangifte, ja dat was zowat het enige moment dat dat ding bovenkwam, nieuwe drivers ed moest installeren
J.
Herkenbaar, gelukkig kun je nu bijna altijd inloggen met Itsme. Alleen als mijn vrouw iets mee moet ondertekenen (gezamelijke rekening, belastingen) dan moet het alsnog en moet ik alle browsers proberen en die plugin opnieuw installeren totdat het werkt.

Maar op de Belfiuswebsite vragen ze nu het te doen met de Belfiusreader (ze hebben de ID van mijn vrouw nodig), dus dat is schijnbaar ook een e-ID reader.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

De modellen ACR* (van ACS) en SCR* (van SCM, vandaag Identiv) zijn idd degene die het vlotste werken en blijven meegaan.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

vverbeke schreef:Als het voor sporadisch persoonlijk gebruik is voldoet elke "brol kaartlezer van den Aldi".
We hebben hier met kenner te maken. :-D
https://dp-a.be/nl/faq/welke-kaartlezer ... t-uitlezen

https://www.e-contract.be/support/chromebook

Mijne +10 jaar oud lukte ook niet meer. Met Belfius wel. Dacht dat het aan software lag. Vind pagina nt meer terug.

Ik zou deze kopen. :-D
https://www.eidshop.be/a-54733666/eid-k ... itian-c25/
compatibel met de nieuwe eID-kaart (2020, leest supersnel de eID-kaart
Wotere
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 okt 2021, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Dank voor de reacties

Het model van Cherry is in bestelling, robuustheid is inderdaad van belang.

Het is voor veelvuldig gebruik aan de balie

Geen multifunctie gekozen want die verdwijnen te vaak naar andere afdelingen om geheugenkaarten uit te lezen
Gebruikersavatar
cyberbug
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 08 okt 2005, 14:37
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 77 keer
Contacteer:

Het Cherry model dat Meon aanraadde is inderdaad de beste optie voor aan een balie.

Pro tip: koop ook 1 of 2 van de Fetian-C25 readers. die satsurfer aanraadde.
- Zo heb je altijd een backup moest de Cherry toch eens stuk gaan.
- en verdwijnt de Cherry niet naar een andere dienst als iemand toevallig zijn belasting aangifte wil doen op het werk...

En een backup is zeker aangeraden want zelfs deze toestellen kunnen stuk gaan.
- Bruusk gebruik
- Een mors accidentje met vloeistof (vb koffie of frisdrank, al meegemaakt op een vorige job)
- of gewoon door extreem veel gebruik, in een ziekenhuis waar ik werkte gingen er dagelijks meer dan 100 EID door de readers aan de Balies, en braken de contactpinnen uiteindelijk door metaalmoeheid na een 2 tal jaar. (dit waren trouwens ook readers van cherry, die bleken uiteindelijk nog het meest robust & betrouwbaar)

Tegenwoordig werken ziekenhuizen trouwens met self terminals die je kaart inladen zoals een bank automaat (hier zitten industriële readers in)
Greetz cyberbug

Afbeelding
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

boonpwnz schreef:Ik gebruik de lezer van Belfius als eid lezer werkt opmerkelijk goed.
Alleen op letten dat je je pin op de lezer moet ingeven ipv dat hij het op de PC vraagt. Heeft toch 2 time-outs geduurd voor ik dat door had vorige week :oops: Verder hebben we zo een vasco lezertje (die nu precies een pak duurder zijn dan toen, toen 10 Euro voor betaald), gekocht toen E-ID pas opkwam. Doet na al die jaren nog goed dienst, kan weinig aan miskomen natuurlijk.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Hier ééntje standaard ingebouwd in de Dell Latitude van de vrouw en werkt zoals een etrene e-ID kaartlezer ook goed onder Linux.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”