Qbus en Niko home control ervaringen

Plaats reactie
beont
Plus Member
Plus Member
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jan 2011, 10:06
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 4 keer

Huidige situatie

Momenteel wonen we in een huis met standaard elektriciteit. Hier heb ik in de loop der jaren wat automatisatie proberen in te brengen door middel van Domoticz in combinatie met Z-wave(relais), RFXcom(sensoren) (433.92MHz en 433.42MHz). Daarmee stuur ik onze 'domme' chauffage-ketel, Somfy RTS zonneweringen, tuinverlichting, lamp, rolluiken en harmony aan, verder lees ik de temperatuur uit op verschillende locaties, regensensor, gas en elektriciteitsteller, en de zonnepanelen.
Verder wilde ik ook niet gaan, omdat het nog altijd nuttig moet blijven.
Voor alle duidelijkheid, ik ben heel gelukkig met deze setup, al blijft het soms wat puzzelen.

Nieuwe situatie

Wegens omstandigheden zijn we een nieuw huis aan het bouwen via een sleutel-op-de-deur firma, en zijn we op zoek naar een alternatief voor het zwave verhaal. De elektricien kan zowel Niko home control leveren als Qbus. Ik vroeg mij af of jullie recente ervaringen hiermee hebben?

Zaken die ik zou willen automatiseren:
- Verlichting op een aantal specifieke plaatsen (tuinverlichting, bewegings sensoren)
- automatisatie van een 7-tal Renson Somfy IO screens.
- regeling chauffage als optionele uitbreiding (Het zou een buderus zijn, maar op wat moeten we letten voor een mogelijke koppeling?)
- regeling ventilatie als optionele uitbreiding (Zehnder)
- Mogelijkheid tot sturen van Sonos apparatuur (ik wil niet telkens mijn gsm uit mijn broek halen om de radio te starten)
- Temperatuur opvragen
- Eventueel koppeling met Philips Hue
- eventueel koppeling met een deurbel (iemand ervaringen?)

In principe kan ik mijn zwave modules gewoon meenemen maar ik zou toch liever centrale sturing hebben in de elektriciteitskast.
Ik trek mijn plan over het algemeen wel met elektriciteit en automatisatie, dus een nieuw systeem zou toch zeker flexibel moeten zijn naar uitbreiding toe. (En ook met https://buildwithmatter.com/ in het achterhoofd)
En hetgeen ik zeker wil vermijden dat ik voor elk systeem een aparte app op mijn telefoon moet hebben.

Als ik mij niet vergis is er nu OpenHAB ondersteuning voor Qbus, maar de implementatie is nog niet compleet zo te zien. Wat is jullie ervaring? Ik ken OpenHAB niet.

Iemand overigens een idee wat de basis prijzen zijn voor de Qbus/NHC modules voor in de kast? (controller en wat IO modules)


Alle info is welkom.
Bedankt
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Denk dat u beter deze vraag eens stelt op een bouw forum zoals dat van www.bouwinfo.be en daar is ook veel te lezen over deze domotica systemen.
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1182
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Ik zou Niko toch mijden. Op zich werkt het systeem prima, maar het is een gesloten systeem. Wij hebben thuis de eerste versie "Nikobus" laten installeren waarna kort de nieuwe versie uit kwam: Home Control. Nieuwe componenten waren dan meteen niet compatibel met het oudere systeem. Ik had graag uitbreidingen gezien, maar gezien het een gesloten systeem is, bestaan er geen andere componenten die hiermee werken. En je bent volledig afhankelijk van Niko of ze al dan niet iets integreren.

Daarom ben ik nu thuis bezig om alles om te schakelen naar KNX, dat is pas echt een open systeem. Super veel fabrikanten die hiervoor producten maken, en je bent niet afhankelijk van 1 leverancier om een uitbreiding of toepassing mogelijk te maken.

Kijk ook eens naar Home Assistant, hiermee denk ik later een leuke visualisatie te maken voor op een centrale plaats. Hiermee kan je dan je Domotica integreren samen met andere dingen: bv. Afval ophaalkalender, verjaardagen, buienradar, Sonos regelingen etc ...

Met QBUS heb ik geen ervaring ...
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 23 keer

Niko is erg leveranciers afhankelijk, dan heb je echt wel een lock-in. Maar qbus is volgens ook 1 specifieke leverancier die de electronica levert, al claimen ze dat het een open standaard is; hebben wel wat samenwerkings verbanden.

Ik heb zelf uiteindelijk voor KNX gekozen; dat is volgens mij de meest toekomstvaste standaard, met vele merken die dingen leveren.
vanpeers
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 jul 2016, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Heb zelf ook gekozen voor KNX voor de bovengenoemde redenen.
De enige kanttekening/ bedenking die ik momenteel heb is dat het niet eenvoudig is als leek om dingen aan te passen of toe te voegen.
Ook voor visualisatie (wat de meesten toch willen die domotica willen) betaal je relatief veel.

Ik denk als ik opnieuw zou kiezen dan zou ik ook terug naar Loxone kijken, veel mogelijkheden (incl alarm bv) en eenvoudig zelf aan te passen.
Je kan deze ook koppelen aan andere standaarden zoals bv KNX ( ja de laatste tijd zijn ze meer gesloten maar ondersteunen nog steeds KNX etc)

Ga zelf nu ook eens experimenteren met Home assistant of eventueel eens kijken voor een loxone gen1 als visualisatie en de mogelijkheid om kleine dingen eenvoudig aan te passen.
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1182
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Ja de ETS software (& licentie) vergt inderdaad wat studie, maar voor eenvoudige dingen valt het best allemaal mee. Er bestaat nu ook een home versie voor 350€ waarmee je 64 componenten kan integreren, ideaal voor thuisgebruikers. Als je het door een professional laat doen, zou ik toch hameren om de projectfile te mogen hebben voor kleine aanpassingen te kunnen doen.

Visualisatie is inderdaad duur, ik heb gekeken naar Gira G1 en dat is best wel mooi, maar ik wil zelf toch wat meer 'controle' dus heb me eens bezig gehouden met Home Assistant en de link met KNX was vrij simpel op te zetten.
JeroenV
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 okt 2021, 16:24
Bedankt: 1 keer

Niko Home Control is tegenwoordig redelijk open. Ze hebben een "Hobby API" waar je zelf integraties mee kunt maken. OpenHAB maakt hier gebruik van. Ze hebben ook integratie met enkele andere producten, waaronder Sonos.

Wij hebben ook NHC (1), ook laten installeren in onze sleutel-op-de-deur-woning (weinig andere keuze). We hebben hier wel enkel de verlichting op staan, en ik heb later nog een ventilatie-module gekocht voor onze Zehnder-ventilatieunit. In de loop der jaren zijn daar nog een paar andere ecosystemen bijgekomen (Vaillant, Squeezebox, een paar Z-wave dingen, zonnepanelen, ...), en ik integreer alles via OpenHAB. Ik gebruik b.v. niet de Niko-app maar die van OpenHAB. Ik vind dat nog niet zo'n slechte manier: je bent niet echt afhankelijk van 1 leverancier voor alles en alles blijft ook "afzonderlijk" werken. Ligt de OpenHAB er uit mis ik een paar functionaliteiten, maar ik kan nog wel het licht aan doen. Wordt NHC in de toekomst uitgefaseerd door Niko ben ik redelijk zeker dat de ondersteuning in OpenHAB niet zomaar zal verdwijnen. En OpenHAB kent veel meer integraties dan NHC, dus heb je veel meer kans dat je toekomstige spullen mee kan integreren.

Ik ben dus wel tevreden van NHC: dat ding doet wat het moet doen, en het is open genoeg om er iets anders mee te doen moest ik dat willen.
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1182
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Die hobby API is alvast een stap in de goede richting. Kan ik alleen maar toejuichen.
Maar zij bepalen nog steeds wat er mogelijk is via die API. En Niko kan er ook altijd de stekker uittrekken ...
evilbart
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 mar 2014, 20:52
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Zaken die ik zou willen automatiseren:
- Verlichting op een aantal specifieke plaatsen (tuinverlichting, bewegings sensoren)
- automatisatie van een 7-tal Renson Somfy IO screens.
- regeling chauffage als optionele uitbreiding (Het zou een buderus zijn, maar op wat moeten we letten voor een mogelijke koppeling?)
- regeling ventilatie als optionele uitbreiding (Zehnder)
- Mogelijkheid tot sturen van Sonos apparatuur (ik wil niet telkens mijn gsm uit mijn broek halen om de radio te starten)
- Temperatuur opvragen
- Eventueel koppeling met Philips Hue
- eventueel koppeling met een deurbel (iemand ervaringen?)
Hier 2 jaar geleden bij verbouwing een Qbus setup zelf gedaan en denk ik de meeste van jouw vragen erin verwerkt.
Qbus icm hun ubiecloud maakt dat ik sonos/hue stuff kan bedienen vanop mijn vaste schakelaars.
deurbel heb ik via input modules geregeld (bel a h hek en aan de voordeur) en laat ik output modules 1 of meerdere bellen (boven/beneden/buiten) rinkelen naargelang slapende kindjes in de namiddag etc..., stuurt ook fototjes/filmpjes door van mensen die de bel doen gaan als die ingedrukt wordt etc...

ik ben geen electricien en ook geen programmeur maar heb dit met wat externe hulp in orde gekregen. het openhab verhaal lijkt mij leuk maar heb daar geen tijd voor(lees geduld)

Ben er wel content van... :-D
- not that evil -
luukske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 17 keer

Hier Qbus sinds 2008. Koppeling met screens, en veel relaismodules. Ventilatielink heb ik (0-10V), maar gebruik ik eigenlijk nooit. Idem voor verwarming, die zet ik aan in oktober en uit in april, dus dat hoeft niet via domotica. Deurbel zit hier ook op een inputmodule en er is koppeling met het alarmsysteem om ongewenste bezoekers “wat extra licht en geluid” te geven als ze binnen komen. Openhab link werkt prima, ik gebruik dit vooral om enkele lampen en de tv in en uit te schakelen via spraakcommando’s.
In de 2e woning ben ik nu bezig met Loxone. Pas begonnen met enkele modules, dus nog veel werk aan, maar ook heel eenvoudig te configureren (net zoals Qbus).
remus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 305
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:05
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 15 keer

Wij hebben Niko home control (nieuwbouw 2016)

niets fancy; wij maken gebruik van bewegingssensoren, schemersensor voor buitenverlichting, sturing systeem-d en integratie van screens.
Je kan ook alles op afstand bedienen via hun app.

Wat is er ondertussen al allemaal stuk is gegaan/vervangen:
1 * bewegingssensor
1 * voeding videofoon
1 * touchscreen (vervangen onder garantie)
1 * gateway (commerciële geste) als deze stuk is kan je effectief niets meer bedienen, lichten kan je enkel nog bedienen door op de schakelaars in de kast te gaan drukken :-)
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

Hier ook knx, al jaar of 10. Met knx is the sky the limit qua mogelijkheden.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”