Wie heeft al contactloos betaald?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Bij AH kan je alvast gewoon met Apple pay (via Maestro) betalen zonder ingewikkeld gedoe. Delhaize mag dan wel kredietkaarten aanvaarden, als ik met Apple pay wil betalen moet ik ze altijd zeggen dat ik zal betalen met Maestro want anders werkt het niet. In sommige gevallen tikken ze dan nog Bancontact en werkt het weer niet voor die ambetante klant die weer speciaal wil doen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Bij AH werkt ook google pay goed. Dat even terzijde

Als ik geen maaltijdcheques had kon ik gewoon mijn portefeuille thuis laten en alleen men mobiel meenemen en alles kunnen doen.
Honoré Gepluimd
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mar 2021, 01:49
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Om een lang verhaal kort te maken, Apple Pay aanvaard inderdaad Maestro, via het kredietkaart-MasterCard-circuit maar aanvaard niet de Visa Debetkaart die BNP zijn klanten heeft opgesolferd:

https://www.febelfin.be/nl/dossiers/onl ... b-je-nodig:
Apple Pay

Je klanten kunnen met Apple Pay betalen met hun kredietkaart (niet met hun debetkaart). Dat kan in apps en op websites in Safari met een Apple Pay-betaalknop.
Eigenlijk komt het er op neer dat zowel de Visa Debetkaart als de MasterCard Debet te beschouwen zijn als een soort 'Maestro-lite'. Waarvoor BNP zijn klanten wel de volle pot laat betalen, en hiervoor graag een warm applaus.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Honoré Gepluimd schreef:Om een lang verhaal kort te maken, Apple Pay aanvaard inderdaad Maestro, via het kredietkaart-MasterCard-circuit maar aanvaard niet de Visa Debetkaart die BNP zijn klanten heeft opgesolferd
Mijn uitgavenstaat beweert nochtans anders.

Afbeelding

Volgens mij kan je trouwens net wel met Apple Pay + Visa Debit online betalen waar dat met Maestro niet kan, want Visa Debit kan gerouteerd worden via het klassieke Visa netwerk. Zoals BNPPF zelf zegt: "uw debetkaart wordt online op nog meer plaatsen aanvaard dankzij de CVV-code (de 3-cijferige code op de achterkant van de kaart). Zelfs in webshops waar het Visa-logo vermeld staat bij de rubriek ‘kredietkaarten’." Febelfin moet hun uitleg (laatste update in 2019) eens aanpassen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 01 sep 2021, 01:37, 2 keer totaal gewijzigd.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Ik heb nochtans zonder problemen mijn Visa Debit kaart kunnen toevoegen aan Wallet en is dus gereed voor Apple Pay maar ik heb nog niet mee betaald, dat zal ik eens eerstdaags doen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Mastercard trekt de stekker uit Maestro, het verouderde debetnetwerk dat ze nog uitbaat naast Mastercard Debit. Maestro verdwijnt binnen 2 jaar.

Alhoewel banken ook vrij zijn om van Mastercard af te stappen en een ander betaalschema te kiezen, is Mastercard Debit de natuurlijke opvolger. Je kan daar nu al op bijna evenveel plaatsen in dit land mee betalen, want net als bij Visa Debit is het zo dat overal waar Mastercard aanvaard wordt je ook met Mastercard Debit kan betalen. De winkels die Mastercard nu nog steeds niet aanvaarden hebben 2 jaar tijd om zich aan te passen.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Gaan banken dan automatisch iedereen omvormen van Maestro naar Mastercard Debit?
Gaan andere landen ook volgen? België is 1 van de weinige landen waar Maestro een concurrent had in de vorm van Bancontact, maar bij onze noorderburen is allemaal Maestro wat de klok slaat (en zit Mastercard op zich nog minder geïntegreerd dan hier).

Zal Mastercard nu ook een prijsverlaging doorvoeren?
Als ik als handelaar een betaling via Maestro moet aanvaarden, of via Mastercard, het is een enorm prijsverschil.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

blaatpraat schreef:Gaan banken dan automatisch iedereen omvormen van Maestro naar Mastercard Debit?
Gaan andere landen ook volgen? België is 1 van de weinige landen waar Maestro een concurrent had in de vorm van Bancontact, maar bij onze noorderburen is allemaal Maestro wat de klok slaat (en zit Mastercard op zich nog minder geïntegreerd dan hier).
Als Mastercard dat aankondigt zal dat niet alleen voor België zijn maar wereldwijd en volgens Wikipedia zou Mastercard met Maestro stoppen per 1 juli 2023 en vervangen worden door Mastercard Debit.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Maestro_(betaalkaart)

Het staat natuurlijk de banken vrij om in het Mastercard Debit te stappen zoals Belfius of om te kiezen voor Visa Debit zoals BNPPF en Fintro.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

blaatpraat schreef:Zal Mastercard nu ook een prijsverlaging doorvoeren?
Als ik als handelaar een betaling via Maestro moet aanvaarden, of via Mastercard, het is een enorm prijsverschil.
Ik veronderstel dat dit analoog zal zijn als Visa Vpay? Zie https://www.ccv.eu/nl/betaaloplossingen ... /tarieven/
Honoré Gepluimd
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mar 2021, 01:49
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

blaatpraat schreef:Gaan banken dan automatisch i
Zal Mastercard nu ook een prijsverlaging doorvoeren?
Visa Debet wordt in ieder geval aan hetzelfde tarief als Visa Krediet aangerekend:
https://icepay.be/betaalmethoden/visa-debit/

Dus we hoeven ons geen illusies te maken, aan de MasterCard Debet zal wel hetzelfde prijskaartje komen te hangen. Overigens werd inmiddels ook het prijskaartje van Maestro aangepast tot op het niveau van de MasterCard zelf (hoe men dat bij Colruyt nog steeds niet doorheeft!?).
https://icepay.be/pricing-and-accounts/

De tarieven zullen wel een beetje verschillen tussen de aanbieders van terminals en software, maar veel zal dat wel niet uitmaken. En nu het mistgordijn een beetje opgetrokken lijkt kan alvast een conclusie worden getrokken, namelijk dat de banken er handig in geslaagd zijn een fikse graai in de geldpot te doen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Honoré Gepluimd schreef:De tarieven zullen wel een beetje verschillen tussen de aanbieders van terminals en software, maar veel zal dat wel niet uitmaken. En nu het mistgordijn een beetje opgetrokken lijkt kan alvast een conclusie worden getrokken, namelijk dat de banken er handig in geslaagd zijn een fikse graai in de geldpot te doen.
Nochtans leggen ze het goed uit in deze blogpost.

Maestro is iets uit een vorig tijdperk. Als pan-Europese oplossing is Maestro moeilijk om te integreren in iets als wereldwijde e-commerce. Maestro-kaarten voldoen ook niet aan de standaarden voor wereldwijde betalingen, oa het nummeringschema.

Debit Mastercard is, net als Maestro, ook een 100% debetkaart, maar wordt wereldwijd aanvaard (overal waar men Mastercard aanvaardt) en voldoet aan het wereldwijde nummerschema voor e-commerce. Niets dan voordelen dus voor de kaarthouder: het is nog steeds een debetkaat (geen krediet dus) maar hij kan ze voortaan op veel meer plaatsen gebruiken, ook op reis naar de VS, en betalingsproblemen op het internet worden ook verleden tijd.

Ook voor onze handelaars zijn de voordelen legio. Door Bancontact/Maestro te vervangen door Mastercard/Visa debit kunnen klanten uit de hele wereld voortaan betalen met hun Mastercard of Visa, iets wat tot op vandaag nog steeds problematisch is als men enkel Bancontact/Maestro aanvaardt.

Het is idd tijd om afscheid te nemen van een betalingsmiddel uit een vorig tijdperk. BNPPF had dit als eerste al door, de anderen volgen tegen half 2023. De volgende stap is het uitfaseren van Bancontact. Oude nationale betaalschema's zijn niets meer dan overbodige obstakels in de verdere digitalisering en globalisering van de wereld.
Honoré Gepluimd
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mar 2021, 01:49
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Nochtans leggen ze het goed uit in deze blogpost.

Maestro is iets uit een vorig tijdperk. Als pan-Europese oplossing is Maestro moeilijk om te integreren in iets als wereldwijde e-commerce. Maestro-kaarten voldoen ook niet aan de standaarden voor wereldwijde betalingen, oa het nummeringschema ... & blabla
[/quote]

Hoho! Kennelijk mag er niet geraakt worden aan de verdiensten van de bankiers!

Nochtans is het duidelijk dat het vervangen van Maestro gepaard gaat met een fikse prijsverhoging. Een fikse prijsverhoging voor de handelaars. Een graaipartij weliswaar in eerste instantie ten laste de handelaars, maar uiteindelijk zal het toch weer de consument zijn die het gelag zal moeten betalen.

Dus om het nog eens te herhalen, de handelaars dienen hetzelfde tarief betalen als voor de kredietkaarten van Visa & MasterCard. En het is nou net dat tarief wat Colruyt, Albert Hein, de slagers en de bakkers enz... ervan weerhoudt zowel kredietkaarten als Visa-MasterCard te aanvaarden.
En hoe "modern" en kleurrijk en fantasisch en beeldig en weergaloos het ook moge wezen, de handelaars hebben het recht al dan niet te aanvaarden.
En voorst kan de consument enkel maar hopen dat Payconiq-Bancontact vooralsnog niet op de schop gaat.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Waarom ga je zo tekeer tegen bancaire dienstverlening? Je dacht toch niet dat cash gratis was?

In Brussel rijden elke dag de geldkoeriers af en aan, vergezeld van macho-politie in Toyota Landcruisers met met mitrailletes bewapende mensen in.
Ik gok dat het geldtransport niet gratis is :).
Hoe "gratis" geldautomaten zijn, kan je zelf oordelen: Batopin is er net gekomen om iedereen de mogelijkheid te geven een ATM te "bestellen". Elke burgemeester die nu vindt dat banken onterecht de bankautomaat verwijderd hebben, kan een Batopin automaat aanvragen.
En vraag eens aan bedrijven die met cash werken, hoeveel ze verliezen aan valse briefjes etc. Zowel in "verdwenen" briefjes als in mankracht om het ganse proces te doorlopen.
Ook Colruyt wil cash weren, ze geven maar wat graag cash geld terug (doe er maar €50 bij), want hun mobiele ploeg die rondrijdt om de kassa's leeg te halen werkt evenmin gratis.

Het enige probleem met full-digital is dat je 1 single point of failure krijgt.
In China dromen ze nu al hardop van een digitale munt (noem het crypto, zo krijgt deze thread meteen wat meer hits op Google etc) met allerhande regels die ze daarop kunnen afdwingen: waar besteden, waar niet, hoe lang geldig, ...
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Cash is niet gratis, maar ik vind persoonlijk dat de pricing redelijk moet zijn. Ik heb vooral B2B klanten dan wel maar deels online betalen via mollie, op zich snap ik dat electronisch betalen een kost heeft. Maar die moet vast staan en geen percentage. Ik aanvaard ideal & bc omdat die een fixed feed hebben ok misschien heel laag. Maar soit als ik morgen visa / MasterCard de debit en credit varianten kan ontvangen voor een fixed fee zal ik het doen. Maar ga geen 1,8 a 3% laten vallen op een factuur van 1000 euro waar de marges dat amper kan dekken. Dan doe ik wel verder met overschrijving. ( Ter info wat illustratieve tarieven : https://www.mollie.com/be/pricing )
Honoré Gepluimd
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mar 2021, 01:49
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

heist_175 schreef:Waarom ga je zo tekeer tegen bancaire dienstverlening? Je dacht toch niet dat cash gratis was?...
Dit is flauwe kul. De vraag werd gesteld hoeveel een Visa Debet kost aan de handelaar, en ik heb een eerlijk antwoord gegeven op die vraag. En een eerlijk antwoord past niet in het kraam van influencers in dienst van de banken, dat is wel duidelijk.
Overigens, de manier waarop aan de handelaars en klanten een en ander werd opgedrongen is mijns inziens een schoolvoorbeeld van gebrekkige dienstverlening.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

In Duitsland kon ik bijna nergens meer betalen met Google Pay, mijn Debetkaarten met Maestro functie of mijn Credit kaarten. Enkel de "Duite EC karte" of cash worden geaccepteerd in kleinere restaurants.

In het weekend een Duitse toerist gezien die in Gent in de parkeergarage niet meer kon betalen met zijn "EC Karte" en geen geld op zak had ...

We gaan erop vooruit :-(
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

johan.devos schreef:We gaan erop vooruit :-(
Daarom dat er dus een einde moet komen aan de nationale schema's, of minstens de verplichting om, ALS men een nationaal schema aanvaardt, men daarnaast minstens ook een internationaal schema moet aanvaarden (Visa/Mastercard).

Die nationale schema's passen gewoon niet meer in een Europa met vrij verkeer en zijn ook overbodig geworden nu er internationale debetschema's zijn.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Maestro was toch redelijk internationaal.. De tot het het plots niet meer was.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

De Colruyt group heeft zijn eigen private betaalsysteem; de betaalfunctie van de xtra-kaart. QR code scannen. Pincode ingeven. Gaat van de rekening met een domiciliëring.

Ken geen andere keten die zoiets doet. Ze geven korting op de brandstof bij Dats24 als je dat gebruikt. Misschien is dat de marge die ze anders aan bancontact of maestro hadden moeten betalen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

WalterB1 schreef:Ken geen andere keten die zoiets doet.
Colruyt - ooit zeer toonaangevend in de IT van de retail, toen Dolmen nog gewoon Colruyt Information Systems heette - is ergens in de jaren 90 gestopt met innoveren, dus ze hebben dat niet zelf ontworpen. Volgens mij is dat met de overname/licentiename (of diefstal) van de technologie van SEQR, een platform dat voor het overige trouwens verdwenen is. Colruyt was altijd grote fan van SEQR want het was goedkoper dan Bancontact. SEQR was in 2014 het allereerste mobiel betalen in ons land (enfin, na het gefaalde Belgacom PingPing :roll:) en de methode was effectief QR code scannen, pin ingeven, en dan SEPA direct debit voor het bedrag. De originele SEQR QR-tags hadden trouwens ook NFC als alternatief maar dat zal wel weer te duur en te klantvriendelijk geweest zijn om te behouden voor Colruyt.

Het gaat hem er idd puur om om zelfs nog goedkopere elektronische betalingen dan Bancontact te kunnen doen. Maar de vraag is wat de klant hier bij wint (op goedkoper tanken bij Dats na), want dezelfde goedkope prijzen zijn er voor iedereen, ook Bancontact of Maestro gebruikers.

Trouwens, de Colruyts net over de grens in Frankrijk kunnen dan weer wel gewoon kredietkaarten aanvaarden. En Dreamdinges en hun online lingerie winkel kunnen dat ook. Die kosten worden wellicht ook wel doorgerekend aan de gewone Colruyt klanten want winstgevend zijn al die side projects allesbehalve, en ook de verliezen van de ter ziele gegaan non-food Collishop moeten door iemand opgehoest worden.
Honoré Gepluimd
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mar 2021, 01:49
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

CCatalyst schreef:
WalterB1 schreef:Ken geen andere keten die zoiets doet.
en te klantvriendelijk geweest zijn om te behouden voor Colruyt.
Uw vooringenomenheid steekt anders wel de ogen uit. Overigens doet Albert Heyn hetzelde, namelijk in de meeste winkels enkel Bancontact of iDeal, maar nabij luchthavens en toeristische centra worden toch kredietkaarten aanvaard, en dus ook Visa debet en debet MasterCard.
En eigenlijk mogen wij blij zijn dat er nog bedrijven zijn die zich verzetten tegen de praktijken sommige banken, waarvan uw opdrachtgever BNP er een van is.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Honoré Gepluimd schreef:maar nabij luchthavens en toeristische centra worden toch kredietkaarten aanvaard
Toont eigenlijk wel aan dat ze met het aanvaarden van die kaarten nog meer dan genoeg winst draaien, anders zou de AH-winkel in Schiphol wel niet meer bestaan na al die jaren.

Nu goed, met het einde van Maestro komt er sowieso ook een einde aan de praktijk, tenzij men doet also Europa niet bestaat en men enkel klanten uit eigen land wil bedienen met Bancontact of Ideal-only. Iets dat voor de meeste handelaars meer geld zal kosten (in verlies) dan kredietkaarten aanvaarden.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Het verbaast mij eigenlijk dat supermarkten niet meer moeite doen om het gebruik van cash te ontmoedigen. Ik zag pas een oproep om een overvaller van een AlbertHein te identificeren. Persoon die binnenwandelde en in de kassalade greep, met pistool.

Het is moeilijk om cash echt te verbieden met het huidige wettelijke kader. Maar men kan wel het gebruik ervan beperken tot een enkele kassa bijvoorbeeld. Dat is een zachte stimulans. Nu is het vaak; alle kassa's cash behalve bepaalde enkel met de kaart. Draai dat. Enkel met de kaart de regel. Cash de uitzondering.

Geen idee hoeveel cash kost aan een winkel versus elektronisch, wat ook zijn kost heeft natuurlijk. - Iemand daar een ernstig gedacht over? - Maar gezeul met papiertjes en muntjes lijkt mij toch niet meer van deze tijd te zijn.
Honoré Gepluimd
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mar 2021, 01:49
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

[quote="WalterB1Geen idee hoeveel cash kost aan een winkel versus elektronisch, wat ook zijn kost heeft natuurlijk. - Iemand daar een ernstig gedacht over? - Maar gezeul met papiertjes en muntjes lijkt mij toch niet meer van deze tijd te zijn.[/quote]
Het is nochtans uitvoerig gedocumenteerd er werd hier al meerdere malen vermeld. Hoe dan ook, nog maar eens:

https://www.mollie.com/be/pricing

https://icepay.be/pricing-and-accounts/

Noteren jullie maar goed de dubbele kosten voor kaarten afkomstig van buiten de EU: Groot-Brittannië, Zwitserland, Noorwegen, Liechtenstein, San Marino, Andorra, Monaco, Vaticaanstad en de rest van de wereld.

Inmiddels probeert men bij CCatalysts vlam (BNP) de slimmeriken uit te hangen. De winst gaat niet naar ons, stellen ze, en de handelaars "moeten" dan maar klacht indienen bij hun betaalbedrijf. Tsja, aan anderen opdragen wat zij moeten doen is veruit het gemakkelijkst. De handelaars moeten natuurlijk helemaal niets, het staat hun vrij te aanvaarden of te weigeren. Volgens de regels van de vrije markteconomie waar sommigen hier zo hoog mee oplopen.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

WalterB1 schreef:Het verbaast mij eigenlijk dat supermarkten niet meer moeite doen om het gebruik van cash te ontmoedigen. Ik zag pas een oproep om een overvaller van een AlbertHein te identificeren. Persoon die binnenwandelde en in de kassalade greep, met pistool.

Het is moeilijk om cash echt te verbieden met het huidige wettelijke kader. Maar men kan wel het gebruik ervan beperken tot een enkele kassa bijvoorbeeld. Dat is een zachte stimulans. Nu is het vaak; alle kassa's cash behalve bepaalde enkel met de kaart. Draai dat. Enkel met de kaart de regel. Cash de uitzondering.

Geen idee hoeveel cash kost aan een winkel versus elektronisch, wat ook zijn kost heeft natuurlijk. - Iemand daar een ernstig gedacht over? - Maar gezeul met papiertjes en muntjes lijkt mij toch niet meer van deze tijd te zijn.
Waarom steeds die kaarten voortrekken ? Fifty fifty O.K.
Maar ik wil en ZAL nog steeds betalen zoals het mij uitkomt cash of digitaal ....muntjes sleuren :roll: ...kom zeg ....beetje vrijheid en zelfbeschikking mag nog wel hoop ik ...? :eek:
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

WalterB1 schreef:Het verbaast mij eigenlijk dat supermarkten niet meer moeite doen om het gebruik van cash te ontmoedigen. Ik zag pas een oproep om een overvaller van een AlbertHein te identificeren. Persoon die binnenwandelde en in de kassalade greep, met pistool.
Ik verbaas mij er altijd over in de AH hoeveel mensen er cash betalen. Je hebt inderdaad van die "enkel kaart" kassa's en die mensen achter de kassa doen niets anders heel de dag dan mensen erop wijzen dat ze voor cash een andere kassa moeten nemen (terwijl alles natuurlijk al uit de kar geladen of zelfs gescand is..). Toont ook maar hoeveel er achterlijk en enkel met zichzelf bezig zijn, maar goed. Zwart geld moet rollen natuurlijk!
Buiten zwart geld dat je moet uitgeven is er toch 0,0 voordeel aan cash?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Honoré Gepluimd schreef: Noteren jullie maar goed de dubbele kosten voor kaarten afkomstig van buiten de EU: Groot-Brittannië, Zwitserland, Noorwegen, Liechtenstein, San Marino, Andorra, Monaco, Vaticaanstad en de rest van de wereld.
Het is de EER ipv de EU, de microstaten worden for all intents and purposes onder de EU gerekend, Liechtenstein en Noorwegen zijn lid van de EER.
Honoré Gepluimd schreef:De handelaars moeten natuurlijk helemaal niets, het staat hun vrij te aanvaarden of te weigeren. Volgens de regels van de vrije markteconomie waar sommigen hier zo hoog mee oplopen.
Als het hun keuze is om te weigeren, wetende dat in minder dan 2 jaar geen Maestro-kaarten meer uitgereikt zullen worden en ze dus weer moeten instappen (willen ze buitenlandse kaarten nog aanvaarden) aan mogelijks een slechter tarief dan vandaag, dan moeten ze dat zeker doen.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

powaq schreef:
WalterB1 schreef:Het verbaast mij eigenlijk dat supermarkten niet meer moeite doen om het gebruik van cash te ontmoedigen. Ik zag pas een oproep om een overvaller van een AlbertHein te identificeren. Persoon die binnenwandelde en in de kassalade greep, met pistool.
Ik verbaas mij er altijd over in de AH hoeveel mensen er cash betalen. Je hebt inderdaad van die "enkel kaart" kassa's en die mensen achter de kassa doen niets anders heel de dag dan mensen erop wijzen dat ze voor cash een andere kassa moeten nemen (terwijl alles natuurlijk al uit de kar geladen of zelfs gescand is..). Toont ook maar hoeveel er achterlijk en enkel met zichzelf bezig zijn, maar goed. Zwart geld moet rollen natuurlijk!
Buiten zwart geld dat je moet uitgeven is er toch 0,0 voordeel aan cash?
Buiten zwart geld dat je moet uitgeven is er toch 0,0 voordeel aan cash?[/quote]
:roll:

Papiergeld is altijd beschikbaar...ook als de servers er uitliggen..... van die knisperende biljetten ...zalig gevoel :banana: .....maar zoals gezegd fifty fifty dan kan ieder zijn keus maken ....blijkbaar is er voor de "kaart lovers "plaats genoeg aan de kaart kassa .....waarom dan wederom dat opdringen :nono:
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Als de servers of de internetlijn of whatever er uit ligt vrees ik dat cash betalen ook niet meer zal gaan hoor. Zo een systemen zijn tegenwoordig allemaal gekoppeld aan elkaar.

Papiergeld allemaal beschikbaar? Geen idee waar jij woont, maar als ik ergens nog papiergeld wil zoeken moet ik al rijden naar het centrum van mijn woonplaats. Waar ik vroeger in de deelgemeente waar ik woon nog een bank had met automaat is deze sinds een 4-tal jaar ook al verdwenen. Nu zijn er enkel in het centrum nog een handvol automaten en geen enkele geeft me cash geld om pakweg 23u als ik even richting de nachtwinkel wil gaan (want die is nog niet mee met de huidige eeuw). Tot zover altijd beschikbaar ...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Bancontact- en kredietkaart betalingen zijn ook altijd beschikbaar zolang de terminal nog werkt, er is een optie voor offline aanvaarden.

Kredietkaart betalingen zijn beschikbaar zelfs als de terminal eruit ligt, vroeger kom een imprint nemen maar helaas mag dat niet meer (wel nog in bepaalde landen buiten de EU, vandaar dat standaard kredietkaarten (niet de low-budgets) nog steeds het relief hebben), maar men kan wel bellen voor een voice authorisation.

Het probleem is eerder personeel dat niet opgeleid is voor het scenario waarbij de terminal eruit valt, maar dat ligt aan het personeelsbeleid en niet de kaart.
krisken schreef:Papiergeld allemaal beschikbaar? Geen idee waar jij woont, maar als ik ergens nog papiergeld wil zoeken moet ik al rijden naar het centrum van mijn woonplaats.
Klopt, sommigen moeten vandaag al een reis van een uur ondernemen om nog geld af te kunnen halen, iets wat in de toekomst alleen maar vaker zal voorkomen. Dus het is zeker niet meer zo beschikbaar.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Denk dat het meer en meer personeelloze kantoren worden. Volgende stap is dat ze helemaal verdwijnen...

In mijn dorp (waar ik toch vaak moet zijn voor bakker, slager etc) kon je in het filiaal van mijn bank op 5 terminals afschriften e.d. printen. Ze hebben dit gereduceerd tot 2 printautomaten (en twee bankautomaten) waarvan eentje "buiten dienst" is gesteld. Resultaat is dat de enige overblijvende printautomaat quasi altijd zonder papier zit.

En personeel zie je enkel nog als je een afspraak maakt. Denk dat de banksector degene is waar het meest in wordt getelewerkt.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wat is de toegevoegde waarde van een bankkantoor?
Of zelfs van een ATM?
Is het dan onlogisch dat banken kantoren sluiten en ATM's opdoeken?

Ik ben klant bij 4 of 5 banken, bij allen was de onboarding gewoon in mijn living.
Enkel mijn "huisbank", daar ben ik nog geweest voor mijn krediet te "onderhandelen" (bij andere banken toen ook fysiek). Maar de heronderhandeling van de intrestvoet, was allemaal per mail/telefoon.

Het verbaast me overigens dat je nog een automaat vindt om te printen, dat is waanzinnig duur (licentie + type papier etc).
Waarom zou je dat zelfs maar overwegen :)?
Mijn statements haal ik af als PDF en bewaar ik zowel lokaal als in de cloud.

We zijn in BE van geëvolueerd van een land vol bankkantoren naar een land dat - qua bankkantoren - eerder in de Europese middenmoot zit
https://www.standaard.be/cnt/dmf20211210_97897564
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Effen terug on-topic.
Is het eigenlijk normaal dat ik op Android toch expliciet mijn banking app moet openen om contactloos te betalen ? Ik dacht eigenlijk dat dat gewoon telefoon unlocken en tappen is, maar dat is bij mij nog nooit gelukt. Ook niet met mijn nieuwe Galaxy S21. Of hangt dat af van het bedrag ?
Het is me maw nog altijd niet 100% duidelijk wat de normale sequence van handelingen is die je moet toepassen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

heist_175 schreef: Het verbaast me overigens dat je nog een automaat vindt om te printen, dat is waanzinnig duur (licentie + type papier etc).
Waarom zou je dat zelfs maar overwegen
Omdat ik al de hele dag voor diverse schermen zit en dan wat mijn bankzaken betreft het graag nog eens op papier zie. Betalingen online uiteraard normaal, maar het achteraf checken nog graag op papier. En die grootbanken rekenen sowieso genoeg door aan kosten, zal mij geen zorg zijn dat papier voor hen duur is. Bovendien zijn we op onze leeftijd wel flexibel, maar "oudere" mensen zie je soms nog overschrijvingen doen op die bankterminals, vanwege thuis geen internet/computer. Wist je dat er zelfs nog mensen bestaan die hun communicatie met de overheid (certificaten, belastingen...) in openbare bibliotheken komen doen omdat ze dat thuis blijkbaar niet kunnen? Anno 2021. Niet alleen Weyts heeft dus nog werk voor de boeg, maar ook die van digitalisering.

Sorry dat ik even off topic ging.
Gebruikersavatar
Matt555
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Thailand
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 10 keer

krisken schreef:Als de servers of de internetlijn of whatever er uit ligt vrees ik dat cash betalen ook niet meer zal gaan hoor. Zo een systemen zijn tegenwoordig allemaal gekoppeld aan elkaar.

Papiergeld allemaal beschikbaar? Geen idee waar jij woont, maar als ik ergens nog papiergeld wil zoeken moet ik al rijden naar het centrum van mijn woonplaats. Waar ik vroeger in de deelgemeente waar ik woon nog een bank had met automaat is deze sinds een 4-tal jaar ook al verdwenen. Nu zijn er enkel in het centrum nog een handvol automaten en geen enkele geeft me cash geld om pakweg 23u als ik even richting de nachtwinkel wil gaan (want die is nog niet mee met de huidige eeuw). Tot zover altijd beschikbaar ...
Iedereen is anders vermoed ik , want ik heb wel paar bankrekeningen , maar toch een behoorlijke voorraad van die groene Euros in huis ......, maar wel geen koffiemachien ... :lol: , zegde het toch al iedereen is anders :wink:

Trouwens in voorgaande heeft iemand al aangehaald dat Colruyt je cash geld boven je betaling kan teruggeven , bezag dat ze niet in cash geintresseerd zijn ....(?) , wel ik bezie dat als een service aan hun klanten die nog wel cash gebruiken , iedereen tevreden zou ik zeggen ,
wederom de vraag waarom dat digitaal geld opdringen , de 2 kunnen best naast elkaar gedijen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

phil48 schreef:
heist_175 schreef: Het verbaast me overigens dat je nog een automaat vindt om te printen, dat is waanzinnig duur (licentie + type papier etc).
En die grootbanken rekenen sowieso genoeg door aan kosten, zal mij geen zorg zijn dat papier voor hen duur is.
Voor u is dat misschien geen zorg, voor hen wel. Vandaar dat het me verbaast dat je nog een bank vindt die die hoge kosten wel nog wil maken.
Verder snap ik het gezaag over dure banken niet. In België hebben we een heel goedkoop "bankwezen" én als je slim kiest verdien je eraan ipv dat het kost. Niemand verplicht u bij deze of gene bank klant te zijn of blijven.
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Heeft er al iemand met Google pay betaald? Zoja hoe doe je dat?
Is het voldoende om NFC te activeren en tegen dezelfde kant te houden als bij contactloos te betalen met een kaart.
Of moet er nog iets gebeuren zoals indertijd met betalen via de banctact app.
Dus tegen terminal houden pincode ingeven en terug tegen terminal houden en betaald. Is dat bij Google pay ook zo?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik weet als ik met google play wil betalen met men gsm ik gewoon hem moet unlocken en dan met de achterkant tegen de terminal houden. Dan werkt dat eigenlijk vrij vlot.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

WalterB1 schreef:Geen idee hoeveel cash kost aan een winkel versus elektronisch, wat ook zijn kost heeft natuurlijk. - Iemand daar een ernstig gedacht over? -
In 't weekend klus ik af en toe bij in een supermarkt.
Soms sta ik aan de kassa. Veel meer dan de helft betaalt digitaal. Een klein deeltje maaltijdcheque, een klein deeltje visa&consoorten, heel af en toe eens de xtra kaart en de rest klassieke bankontact.
Het bedrag van de cash betalingen is meestal aan de lage kant. Het gebeurt vaak dat we amper nog cash zitten hebben omdat mensen meer opvragen dan afgeven.
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Bedankt voor de reactie. Zal aan toestel gelegen hebben aan de betaalterminal lag van de snoep automaat.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”