Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Dat van ons viel onder regel van E100 in 2009.
Wij hebben echter E56 en bewust voor gekozen.
Op het huurappartement wat wij ervoor hadden, betaalden wij ons al blauw aan gas.
Ik wil niet weten wat de mensen die er wonen nu betalen :bang:
Bij de bouw hebben wij gezegd, dat we extra isolatie enzo willen voorzien.
En voor de subsidies en de extra korting op de OV moet je het echt niet doen.
Resultaat: we betaalden vorige jaar minder dan 500 EUR aan gas en kijken er eigenlijk niet naar.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Regering bereikt energieakkoord: geen cheque voor iedereen, wel 80 euro korting bovenop sociaal tarief. Hoe solidair is de Vlaming? :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

gunmaster schreef:Bizar dat mensen nog de illusie hebben dat we met wat zonnepanelen en windmolens én waterstof ooit zelfvoorzienend gaan worden.
In 2020 produceerde wind energie 12,9 TWh en zon 5 TWh, ons totaal verbruik was 79,9 TWh (~5% lager dan anders omwille van corona).
Vergewis u ervan dat het elektrisch verbruik een grote sprong zal nemen als iedereen straks aan de elektrische auto en warmtepomp zit. Wat overigens goede evoluties zijn.
Bizar dat je het energieverbruik beperkt tot elektriciteit?
Het energieverbruik in België is ongeveer 470TWh (bron) en zal bij elektrificatie enorm dalen.
Mijn auto verbruikt nu 60-70kWh/100km (aan diesel) en bij elektrificatie zal dat dalen naar +/- 15-20kWh/100km.

Ik zal met mijn beperkte PV-installatie nu afgerond 6MWh opwekken, waarvan ik 3MWh nuttig kan besteden, de rest is naar het net.
Als de politiek (via de VREG) mijn geen absurde limieten zou opleggen, zou ik 20kWp kunnen plaatsen en dus +/- 20MWh kunnen opwekken.
Op enkele wintermaanden (nov>feb) na, kan ik met de 6kWp zowel mijn huis als mijn EV opladen, ik produceer namelijk "20.000km" meer elektriciteit dan ik kan verbruiken. Gewoon. Gratis rijden (ziedaar de use case voor de slimme kilometerheffing).
Met een dak vol PV (20MWh) maak ik genoeg energie om zowel mijn huis van elektriciteit te voorzien, als gratis te "tanken", als via conversie naar H2 (1:3) mijn huis 's winters te verwarmen.
Ik zie h² daarbij nooit of te nimmer economisch rendabel worden.
Genoeg landen met veel kust en/of veel zon.
Die zullen met plezier spotgoedkope groene H2 verkopen.

@verbouwen
Mijn huis energieneutraal krijgen, kost €100K. Mogelijks krijgen we dat ooit bij elkaar gesprokkeld, maar stoken kostte tot nu toe €350 aan gas en €250 aan CO2-arm hout. En ik betwijfel of we nog 100 jaar gaan leven :).

@energiecheque
Dus een gemiddelde stijging van €700 gaan we compenseren met een korting van €80.
De energie-armoede is plotsklaps opgelost :lol: .
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Nob schreef: Dat is geen excuus om het niet te doen, want voor vele anderen is dit slechts 1/3 van de prijs van hun tesla.
Gelukkig net niet verslikt in mijn watertje. Zeg dat eens tegen het miljoen gezinnen die met een sociaal tarief moeten rondkomen.

Precies of iedereen heeft een Tesla of andere dikke wagen op zijn oprit staan.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

SPR schreef: Precies of iedereen heeft een Tesla of andere dikke wagen op zijn oprit staan.
Idem met opmerkingen van isoleren, mensen vergeten hoeveel er gehuurd wordt.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

gunmaster schreef: In 2020 produceerde wind energie 12,9 TWh en zon 5 TWh, ons totaal verbruik was 79,9 TWh (~5% lager dan anders omwille van corona).
Je vergeet er wel iets bij te vermelden. Nucleair heeft nog altijd de eerste prioriteit in de energiemix waardoor het veel voorkomt dat windmolens naar de grond injecteren bij windkracht vijf...
gunmaster schreef:Mij lijkt dat we zo snel mogelijk van gas én olie af moeten. Los van het milieutechnische aspect geeft dit teveel macht aan louche landen.
En hoe zit het dan met onze feedstock? Hoe ga je bijvoorbeeld staal en kunststof of isolatiemateriaal produceren terwijl je waterstof niet ziet zitten? Dat gaat cruciaal zijn hoor als je gaat willen synthetiseren en de fossiele lijn wil door knippen?
Maar het kapitaal heeft al ingezet op de verkeerde waterstof, productie in louche landen en in bulk transporteren om toch maar het monopolie te behouden terwijl we het in onze eigen hof kunnen produceren.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

SPR schreef:
Nob schreef: Dat is geen excuus om het niet te doen, want voor vele anderen is dit slechts 1/3 van de prijs van hun tesla.
Gelukkig net niet verslikt in mijn watertje. Zeg dat eens tegen het miljoen gezinnen die met een sociaal tarief moeten rondkomen.

Precies of iedereen heeft een Tesla of andere dikke wagen op zijn oprit staan.
Ik bedoelde eerder: dat is geen excuus 'voor de anderen (die met hun tesla)' om het dan maar niet te doen.

Als 80% het kan doen, en 20% niet, dan vindt iedereen dat maar een excuus voor die 80% om het ook niet te moeten doen.

Trouwens, die 20% zou het ook best doen (zelf of met overheidssteun), want vroeg of laat betalen we er toch voor, want wie denk je dat de eerste slachtoffers gaan worden van het klimaat? De rijken in hun villa op een berg met airco? Cfr de huizen in Wallonië die overstroomd waren, dat waren geen rijke villawijken he. En wie denk je dat er opdraait voor het herstel? De staat + de verzekeringen, wij allemaal dus.
bollegijs schreef:
SPR schreef: Precies of iedereen heeft een Tesla of andere dikke wagen op zijn oprit staan.
Idem met opmerkingen van isoleren, mensen vergeten hoeveel er gehuurd wordt.
Alle, hier gaan we weer, 80% heeft zijn huis in eigendom las ik hier op het forum. Dus amper 20% huurt. Dus een excuus voor de 80% om ook maar niets te doen? Ah ja, want de huurders kunnen het ook niet...
Verplicht die verhuurders om deftig te isoleren he.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Nob schreef: Verplicht die verhuurders om deftig te isoleren he.
Zal ik niet ontkennen, maar we krijgen pervers effect in de grootsteden dat er pas gerenoveerd wordt wanneer het appartement uitgeleefd is en verkocht. Omdat je bij renovatie meer rendement haalt door originele bewoners buiten te smijten, renoveren en nieuwe huurprijs vragen die de huurstijging alleen nog meer pusht naar hoogtes.

Renoveren en originele huurders in het pand laten? Tast het rendement aan, beter eerst het appartement uitleven en verkopen. Allé, je begrijpt wel het verhaaltje.
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Uiteindelijk gaan de huurders die renovatie betalen, waardoor alle betaalbare panden van de markt verdwijnen.

In plaats van dan in een niet geisoleerde huurwoning te wonen, kunnen de huurders nu op straat gaan slapen. Is dat beter dan?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Freec schreef: In plaats van dan in een niet geisoleerde huurwoning te wonen, kunnen de huurders nu op straat gaan slapen. Is dat beter dan?
nu evolueren we naar een situatie waarbij teveel huurders de renovatie vd huurder neit kan betalen (gestegen huurprijs) of de stijgende energieprijzen neit kan betalen.
probleem is dat mensen die beleid voeren zoveel geld krijgen dat ze die 700/j gestegen energiekost niet eens voelen. zo'n beetje gelijk de mannen niet eens doorhadden dat ze 5% loon hadden moetne krijgen
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

1207 schreef:probleem is dat mensen die beleid voeren zoveel geld krijgen dat ze die 700/j gestegen energiekost niet eens voelen. zo'n beetje gelijk de mannen niet eens doorhadden dat ze 5% loon hadden moetne krijgen
Hahaha, alsof al de betrokkenen "niet doorhadden" dat ze 5% minder moesten krijgen :lol:

Gewoon de zoveelste poging om de zaak te vertragen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Freec schreef:Uiteindelijk gaan de huurders die renovatie betalen, waardoor alle betaalbare panden van de markt verdwijnen.

In plaats van dan in een niet geisoleerde huurwoning te wonen, kunnen de huurders nu op straat gaan slapen. Is dat beter dan?
Dus ofwel kunnen ze de huur niet betalen omdat er beter wordt geïsoleerd, ofwel kunnen ze hun energiefactuur niet meer betalen.

Maw: betalen kunnen ze toch niet.

Dan kunnen we toch beter isoleren, zodat ze ook niet nog eens de miserie van de klimaatopwarming meemaken.
Die gestegen huurprijs, daar moet de overheid dan maar tussenkomen voor de zwaksten (wij allemaal dus, maar we hebben dan ook wel het voordeel dat we de klimaatopwarming op deze manier temperen en geen boetes moeten betalen aan Europa).

Of heb je liever het alternatief en aan die mensen geld geven voor mazout/gas? Dat wil je toch niet, daarmee zijn ze dan een jaar vooruit geholpen en het helpt niets tegen de klimaatopwarming/boetes voor Europa. En het jaar nadien is het terug van dat.
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

En de zwaksten zijn? Die dat minder dan 1500 euro per maand hebben, als je 1501 euro per maand hebt, dan pech... u mag betalen voor de zwaksten.
En uiteindelijk houdt dan de zwakste meer over dan degene die er net boven zit, hetzelfde pricipe als met veel subsidies.
Elke subsidie trekt de markt krom(zie de zonnepanelen). Mensen stempelen liever voor 1300 euro in de maand, dan werken voor 1501 euro per maand. Dan heb je geen subsidie op energie, huur, openbaar vervoer, telecom etc...
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Dat is toch aan het beleid om dat te bepalen? Zij moeten dan maar zien hoeveel de huurprijzen zouden stijgen na isolatie, en wie dan eventueel recht heeft op tegenmoetkoming. Is dat nu anders dan?

Subsidies zouden inderdaad niet nodig mogen zijn, maar wat is dan uw alternatief? Die mensen in complete armoede duwen?
Eerlijk gaat het nooit 100% zijn, maar dat is altijd al zo geweest, omdat er gewoon geen beter alternatief is (anders werd wel dit goede alternatief gekozen).

Het beste is natuurlijk dat je zo geen mensen creëert in uw samenleving en maw sterk inzet op onderwijs en dergelijke, maar dan nog gaan er altijd mensen uit de boot vallen (en dan nog niet gesproken over diegen die gewoon niet willen), dus mja...
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Mijn alternatief is om de kloof rijk en arm kleiner te maken. Door de rijken en hun geschoemel aan te pakken. Een gsm stelen wordt harder bestraft dan mensen die miljoenen in het buitenland parkeren. Super bedrijven die minder belastingen betalen dan een kuisvrouw. Bedrijven als 3m die beloond worden met eco premies. Ik kan zo wel effe voort gaan.
Haal het geld waar het zit.... bij de rijken.

Waarom moet kevin de bruyne 2364 keer meer verdienen, dan ons atletiekster die een gouden medaille haalde op de olympische spelen.

De kloof in lonen is absurd groot. In china verdiend een dokter 50 euro meer dan een verpleegster. Bij ons verdienen ze het dubbele tot het 10 dubbele.

Dus de laagste lonen omhoog, en de hoogste omlaag.

Dat alleen zou veel problemen oplossen, ipv de kloof groter maken en markten verder scheef trekken met extra subsidies
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Freec schreef:En de zwaksten zijn? Die dat minder dan 1500 euro per maand hebben, als je 1501 euro per maand hebt, dan pech... u mag betalen voor de zwaksten.
Dit is echt een gigantisch probleem die harde cutoffs voor bepaalde tegemoetkomingen te kunnen krijgen. Dat is iets waar echt aan gewerkt moet worden dat er een veel grotere variabiliteit komt in de tegemoetkomingen op basis van het loon. Het is absurd dat als je 1 euro teveel verdient dat je plots geen recht meer hebt op veel zaken. Die 1 euro die totaal geen verschil maakt op je al lage inkomen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Idem voor werkenden versus zieken.

De plafondbedragen zijn soms zo onlogisch voor voordelen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Nob schreef:Trouwens, mijn ouders hadden 2000€ per jaar aan stookolie (groot huis, met dubbel glas en dakisolatie). Als ik mijn verwarmingsenergie zou moeten betalen (mijn huis is ietsjes kleiner) heb ik ongeveer 200 € per jaar.
Ik zou wel eens willen weten welke investeringen jij dan zou doen om de kost van 2000 naar 200 euro te doen dalen.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

DarkV schreef:Ik zou wel eens willen weten welke investeringen jij dan zou doen om de kost van 2000 naar 200 euro te doen dalen.
Euhm ik heb voorgedacht ipv nagedacht als ik ging bouwen. ;-)


Bij bestaande woningen is het uiteraard minder simpel. Maar bij volledige renovaties niet onmogelijk.
Volgens mij is de meerkost (zeker bij nieuwbouw) niet enorm. Of je nu 15 of 30 cm isolatie zet, de plaatsing moet toch gebeuren, die 15 cm extra, die kost gaat niet ineens enorm zijn he. Zeker niet als je alles zelf zet (wat bij isolatie zeker niet moeilijk is, ik heb het ook grotendeels gedaan).

boonpwnz schreef:De plafondbedragen zijn soms zo onlogisch voor voordelen.
Kan dat dan niet progressief worden gemaakt? Vanaf een loon van 1500 €: 5 % subsidie, vanaf 1400, 10 % subsidie enzoverder enzovoort. En niet zoals nu dikwijls: alles of niks.
Freec schreef: Dat alleen zou veel problemen oplossen, ipv de kloof groter maken en markten verder scheef trekken met extra subsidies
Ik ben hiermee akkoord, maar voor zoiets zijn we te klein, dat moet op Europees niveau (of het grote kapitaal ontwijkt onmiddellijk de Belgische wetten), en dan zijn we weer vertrokken voor jarenlang gelobby... Dat is dus een LT oplossing, maar het klimaatprobleem is vrij KT in mijn ogen (omdat we het vroeger op de LT geschoven hebben).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Nob schreef:Euhm ik heb voorgedacht ipv nagedacht als ik ging bouwen. ;-)
Maar je hebt dus geen oplossing voor je ouders... tenzij er nog eens een "muur" rond zetten ?
Nob schreef:Bij bestaande woningen is het uiteraard minder simpel. Maar bij volledige renovaties niet onmogelijk.
Onmogelijk niet maar ik zou hier ook niet meteen weten wat een oplossing is (al heb ik er mij ook nog nooit in verdiept... tenzij als ik wil besparen op elektriciteit, dan moet ik hier gewoon m'n server afzetten die 24/7 aanstaat :lol: ).
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

De fout die men blijft maken, is dat men huizen ziet als energieverbruikers. Dat klopt niet, het zijn de mensen die er in wonen.
Waarom moet ’een huurder’ die geen behoefte heeft aan een geisoleerde woning, extra gaan betalen voor zo een woning? Die is misschien tevreden met een dekentje en net genoeg verwarming om geen schimmels te kweken. Waarom al die huurwoning maatregelen? Als mensen tevreden zijn, met een tuinhuis voor 50 euro per maand, laat ze dan daar wonen. Daar heeft niemand last van... en voor die mens een beter alternatief dan op straat slapen.

Maar nu worden ze verplicht zich aan te passen aan extra comfort eisen. Ja, echt, opgedrongen comfort.
Tiny houses, praktisch onmogelijk in Belgie. En daaraan zie je dat het niet draait rond klimaat, maar draait om mensen te verplichten mee te doen aan de rat race
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Freec schreef:Als mensen tevreden zijn, met een tuinhuis voor 50 euro per maand, laat ze dan daar wonen.
Een beetje simplistisch vrees ik... door dergelijk aanbod ga je mensen dwingen in dergelijke dingen te leven.

Er zijn nu éénmaal minimum normen die voor iedereen gelden ook al ben jij "tevreden" met minder.
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Dan dwingen we ze maar om op straat te slapen?

Of in te boeten op echte noodzakelijkheden, zoals eten, drinken en zelfs een dekentje
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Freec schreef:Dan dwingen we ze maar om op straat te slapen?

Of in te boeten op echte noodzakelijkheden, zoals eten, drinken en zelfs een dekentje
Eugh... ik denk dat een dak boven je hoofd bij veel mensen als basisbehoefte beschouwd wordt. Je kan toch geen mensen dakloos maken om de huurproblemen op te lossen :bang:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Je moet de huurproblemen oplossen, door betaalbare alternatieven te voorzien. Of ze toch niet uit te sluiten, zoals men bvb doet met tiny houses.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Probleem is nu dat veel verhuurders niet zien zitten om zwaar te investeren in hun woning en deze dan te koop aanbieden waardoor er weer minder huuraanbod is.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Het gif van 'de markt' dus...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

De gasvoorraden zitten op peil, verzekerde Tinne van der Straeten ons begin deze maand. We moeten ons geen zorgen maken. Maar concrete cijfers, die weigerde ze te geven. De Tijd heeft daarom zelf onderzocht hoe het staat met de voorraden en hoe lang we verder kunnen.

Het blijkt dat we slechts 12 dagen, nog geen 2 weken, verder kunnen met onze reserves :!: Dat is minder dan Nederland, Frankrijk of Duitsland, ook al hebben wij een van de grootste gasterminals van de EU staan. Wij zijn dus veel afhankelijker van constante toevoer, en dat betekent afhankelijkheid van Vladimir Putin.

12 dagen is niets: 1 probleem op het Suezkanaal en je kan gerust voor 12 dagen geen toevoer per schip uit Qatar meer krijgen. Noorwegen kan niet instaan voor de ganse EU, kan niet op 1-2-3 opschalen en zal enkel zij die het meeste betalen bedienen.

Na de ingreep van Putin is de stijging van de gasprijs weliswaar gestopt, maar vandaag is de gasprijs nog steeds 5 keer hoger dan begin dit jaar (slechts een correctie, vroeger waren de prijzen veel hoger volgens een forumlid).
heist_175 schreef:Met Zeebrugge en Loenhout hoeven we in BE - geen idee hoe de rest van de EU er voor staat - ook geen 24/7 aanvoer te hebben om niet in de kou te komen te zitten.
Ook hier gaat het artikel op in. Loenhout is een relatief kleine opslagplaats. Zeebrugge is afhankelijk van aanvoer. We hebben idd geen 24/7 aanvoer nodig, maar erg lang kunnen we het niet rekken zonder aanvoer omwille van een probleem ergens. En zo'n probleem is een reëel scenario.

Conclusie van het artikel: 1. Poetin beschikt. 2. Zolang Poetin niet beschikt, zullen de weergoden bepalend zijn. In Nederland worden noodplannen klaargelegd. Bij ons is het vooral hopen op een even milde en sombere winter als de voorbije jaren, en vooral niets doen of zeggen dat Poetin ons kwalijk zou kunnen nemen.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Via Knack: 'Investeren in zonnepanelen was nooit een beter idee'
https://moneytalk.knack.be/geld-en-beur ... 89367.html
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@gasvoorraad
En in hoeverre wil je - als overheid of als bedrijf - nu investeren in méér opslag, voor een energiebron die "in decline" is?
De spotprijs in Q2/Q3 is alweer veel lager, wat is de terugverdientijd of het rendement op zo'n opslagfaciliteit?

Je had trouwens geen "studie" van DeTijd nodig, de capaciteit van Loenhout en Gentbrugge is bekend, het verbruik in België is ook bekend (met een verdubbeling in de wintermaanden).
zie ook https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 40#p892689

De maatregelen vanuit deze federale regering zijn overdreven (20% sociaal tarief geven, op kosten van de rest) en tegelijk compleet ondermaats. Iemand omschreef het al als "een vis geven, ipv te leren vissen".
Er is geen enkele stap gezet in de richting van minder afhankelijkheid van buitenlandse mogendheden, of dat nu Kazahs uranium is of Qatarees gas.

Niet dat de Vlaamse/Waalse regering het beter doet natuurlijk :).
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

warpozio2 schreef:Via Knack: 'Investeren in zonnepanelen was nooit een beter idee'
https://moneytalk.knack.be/geld-en-beur ... 89367.html
Tweede bron ;)
https://www.mijnenergie.be/blog/beinvlo ... nepanelen/
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Waar krijg je dit? Draait dat niet eerder rond de 5 cent?
"krijgen 10,95 cent/kWh voor de stroom die ze terugsturen naar het net. "

Dan blijft het nog wel een goed investering.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

technicus schreef: 2. Je hebt geen recht meer op sociaal tarief en moet een heel nieuw contract afsluiten met een energieleverancier aan de huidige prijzen.
Het uitgebreid sociaal tarief loopt dus af op 31 maart. Nadien blijft het tarief sowieso behouden voor de 500.000 meest kwetsbare gezinnen. In geval van aanhoudende hoge prijzen wordt een verlenging niet uitgesloten, maar er wordt ook 32 miljoen euro voorzien voor een uitfasering. Minister Van der Straeten had het over een tussentarief, zodat mensen voor wie dat sociaal tarief niet meer geldt geleidelijk naar de commerciële markt kunnen terugkeren. “We gaan die mensen na de lente niet aan hun lot overlaten”, klinkt het bij Tinne.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

warpozio2 schreef:Via Knack: 'Investeren in zonnepanelen was nooit een beter idee'
https://moneytalk.knack.be/geld-en-beur ... 89367.html
ddd schreef:Waar krijg je dit? Draait dat niet eerder rond de 5 cent?
"krijgen 10,95 cent/kWh voor de stroom die ze terugsturen naar het net. "

Dan blijft het nog wel een goed investering.
Knack:
Voor de stroomprijs kijkt het gezin naar de tariefkaart van de leverancier. Ze betalen 18,61 cent/kWh voor de afname van stroom en krijgen 10,95 cent/kWh voor de stroom die ze terugsturen naar het net. Bij de afname komen nog kosten voor distributie, transport, bijdragen voor groene stroom en warmte-krachtkoppeling en nog wat federale en regionale bijdragen.
Dan hebben ze heel hard gezocht naar een dermate crazy formule (qua prijs).

Afbeelding

Mijn huidig contract, afgesloten vóór de prijsstijgingen:
piek: 5,65cent
dal: 4,32cent

en injectie... geen idee
Ik heb een korting op de elektriciteitsprijs, maar met wat geluk geldt dat niet op het injectietarief :)

Afbeelding
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Dat tarief is Engie Easy fixed 1 jaar, ik heb dat tarief ook met 47% korting + een welkomstkorting van 50€. Injectie blijft gewoon wat het is. Dus als ik het puur op de elektriciteitsprijs bekijk, krijg ik iets meer aan injectie dan wat ik moet betalen. Uiteraard komt dit doordat ik een nieuwe klant ben en geldt dat enkel het eerste jaar. Ik moet ook maar in maart pas op zoek naar een nieuw contract. Hopelijk is de markt tegen dan al wat meer afgekoeld dan nu.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Bedankt: 18 keer

Iemand al overgeschakeld naar Engie Easy 3?
De prijs is redelijk scherp (momenteel een stuk lager dan variabel tarief):
https://www.engie.be/nl/energie/elektri ... orwaarden/#

Aangezien de prijzen nog niet echt aan het zakken zijn, lijkt met dit een heel mooie deal?
En als de prijzen na de winter bv weer sterk gezakt zijn zeg je gewoon op en neem je variabel contract weer?
Of zie ik iets over het hoofd ? :)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Lijkt mij ook, tenzij ze forfaitaire (niet pro-rate) kosten aanrekenen.
Bij Engie heb ik dat soort truken nog niet gezien, maar niets is onmogelijk natuurlijk.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Lijkt mij ook, tenzij ze forfaitaire (niet pro-rate) kosten aanrekenen.
Bij Engie heb ik dat soort truken nog niet gezien, maar niets is onmogelijk natuurlijk.
Engie gebruikt pro-rata kosten... ideaal dus. Je kan bij hen dus een vast contract nemen en binnen enkele maanden (moest de prijs opnieuw zakken), opzeggen en een lager vast contract nemen bij hen (en je verliest dus niets aan vaste kosten zoals bij andere maatschappijen die vlot 50 euro of meer aanrekenen per contract/jaar).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De forfaitaire "abonnementskost" is nog maar het kleinste probleem.
Niet zelden is de kortingsprijs (10% of meer van de eindfactuur) niet pro-rata, waardoor je die korting (en dus de gesimuleerde eindprijs) enkel krijgt als je het contract helemaal uitzit.

Afbeelding
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Gisteren ook gevraagd aan Lampiris - eigenlijk retorisch en tegen beter weten in maar men weet nooit - of we nog konden overschakelen naar een vast contract. Natuurlijk njet.

Onze tussentijdse factuur is op mijn vraag verhoogd van 90 naar 138 euro. We hebben zonnepanelen die op jaarbasis de nodige kwh voor het verbruik an ons gezin. Het blijft dus beetje bang afwachten.

Conclusie:

1. de economie zal hier weer de dupe zijn want wat je al gemiddeld gezin extra moet uitgeven aan energie - en mensen zullen op hun hoede zijn - zal m.i. zich vertalen in een navenante matiging van het consumptiegedrag.

2. heel wat mensen die zich al in een precaire financiële toestand bevinden, zullen deze winter kou leiden, mocht het een strengere versie worden.

Maar ... :!: :!:

Gelukkig hebben we het Orakel van Brakel ofte Minister De Croo en zijn gevolg. De koopkracht van de middenklasse zullen ze beschermen met een gemiddelde bonus van 100 euro / jaar / gezin door afschaffing van de bijzondere bijdrage sociale zekerheid.

100 euro per jaar / 12 maanden = 8.3 euro per maand ofte 0.28 eurocent per dag. Alleen daarom al zal ik natuurlijk voor hem stemmen. :bang:
En dit wordt mee goedgekeurd door socialisten, groenen en de christelijk geïnspireerde partij.

Nog een staaltje van geloofwaardigheid van de traditionele politiek. Maar ja, ik - zoals velen - verwacht ook niets anders meer. Politici hier behandelen ons al decennia als een bende debielen.

Hoe zou het dan toch kunnen komen dat VB en PVDA er bij de volgende verkiezingen weer zal op vooruit gaan?
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”