zonnepaneleninstallateur klachten

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
tweety1959
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Bedankt: 2 keer

Beste,

ik heb geïnvesteerd in zonnepanelen en een batterij.
deze installatie heeft me toch bijna 18.000 euro gekost.

Nu vroeg ik aan de installateur om me een login te geven dat ik bepaalde parameters kan aanpassen.
ik bedoel hiermee...
dat ik snachts mijn batterij(15 kwh) in de winter kan opladen voor overdag te gebruiken.
via de app die ik gebruik als (user) gebruikersnaam kan ik deze instelling niet aanpassen...
enkel een technieker van de firma met zijn (admin) account kan dit...

ik kreeg het antwoord: sorry meneer maar wij geven je het (admin) paswoord niet, want die is van ons persoonlijk en wij gebruiken datzelfde wachtwoord bij al onze klanten.

Kan dit zomaar? ik heb deze installatie helemaal betaald, deze is mijn eigendom... en toch probeert de installateur mij bepaalde handelingen te verbieden...
hij zegt wacht nog een jaartje , tegen dan zal de software wel aangepast worden door de leverancier en komt deze functie beschikbaar voor (users) accounts...
ik vind dit best schandalig want ik heb de functie, maar kan ze gewoon niet gebruiken...
andere mensen die bij een andere firma hun installatie hebben laten doen, krijgen gewoon toegang...

wat is jullie idee?

Groetjes
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Die zou bij mij al mogen langskomen om een ander wachtwoord in te stellen, dan moeten ze het pw niet geven dat ze bij al hun klanten gebruiken (dat alleen is al een schandaal tbh). Elke firma die hier langs gekomen is (hebben uiteindelijk geen gekocht) beloofde alvast een login en wou dat ook op papier zetten. Mijn eigendom, mijn login.
Een firma die er zo mee omgaat gebruikt vrij zeker een simpel wachtwoord, brute force proberen met een script? Als ik het op die manier zou vinden zou het vermoedelijk wel vrij snel online staan voor andere "gedupeerden".
Of er wettelijk iets tegen te doen valt weet ik niet, er zijn wel meer toestellen met fabrikantcodes bvb die niet officieel publiek geweten zijn.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Dan vraag je toch gewoon aan de installateur om dat wachtwoord te wijzigen ?
Dat hij overal hetzelfde wachtwoord gebruikt: dat is zijn probleem en al zeker geen best practice.
Luboli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 jan 2017, 02:40
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 57 keer

Wat is het merk en typenummer van de omvormer?
tweety1959
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Bedankt: 2 keer

Luboli schreef:Wat is het merk en typenummer van de omvormer?
ik heb op internet al gezocht naar een fabriekswachtwoord maar de installateur heeft het veranderd.

het is een huawei

model SUN2000-4.6KTL-L1
softwareversie V200R001C00SPC112


de installateur komt met de zever af je krijgt 10 jaar garantie blablabla... als je in de software kan geven we geen garantie enz...

ik wil gerust de naam van de firma geven, is een grote firma in oost vlaanderen, en antwerpen, maar ik voel me echt wel bedrogen...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

De handleiding spreekt van een wachtwoord reset, maar het is me niet duidelijk of dat het beheerswachtwoord is of puur om met de app aan te melden (Idem met de video:
Garantie weigeren omdat je in de software kan lijkt me nonsens, zeker als je puur die ene setting wil aanpassen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Grappig dat men zo open en bloot de eigen foute houding toegeeft :lol:

Gebeurt ook door installateurs van alarmen dat ze hoofdwachtwoord bijhouden want ze willen een onderhoudscontract bedingen met jaarlijks kosten om amper iets te doen. Zet alarm op, loop door, alarm gaat af, controle voorbij.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

Niet te begrijpen dat zulke zaken anno 2021 nog steeds gedaan worden, overal zelfde paswoord gebruiken :roll:
Ipv een uniek pwd te voorzien per installatie gegenereerd aan de hand van enkele parameters met een algoritme.

Niet alleen in alarm sector, ook bij software ontwikkelaars kom je dit nog regelmatig tegen.... :banana:
CyberThijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

Niets houdt je tegen van het wachtwoord zelf te resetten: https://support.huawei.com/enterprise/e ... g-password

Dan blijft natuurlijk de vraag wat er gebeurt in het geval van een garantiegeval... Ze moeten eigenlijk kunnen aantonen dat een aanpassing van jouw kant voor problemen heeft gezorgd in de installatie. Maar natuurlijk is gelijk hebben iets anders dan gelijk krijgen.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Ik vrees er voor op basis van onderstaande p.57 en verder
https://support.huawei.com/view/PdfRead ... cument.pdf

Zulke aanpassing zou mijns inziens door de constructeur evenwel in het gebruikersmenu en niet in het installateursmenu (met beperkte toegang) moeten voorzien zijn/worden
tweety1959
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Bedankt: 2 keer

MClaeys schreef:De handleiding spreekt van een wachtwoord reset, maar het is me niet duidelijk of dat het beheerswachtwoord is of puur om met de app aan te melden (Idem met de video:
Garantie weigeren omdat je in de software kan lijkt me nonsens, zeker als je puur die ene setting wil aanpassen.

Beste MClaeys

met dit filmke op youtube heb ik het inderdaad kunnen aanpassen...
ik kan nu in de instellingen, en kan dus de laadfunctie enz ook activeren.
Ik heb eens door de instellingen gescrold ... idd iemand dat er niks van kent kan foute instellingen zetten naar beveiliging enz...
maar deze functie zou inderdaad in het gewone gebruikersmenu ook moeten kunnen voor de gebruiker
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

eigenaar - installateur: 1 - 0
:beerchug:
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Dizzy schreef:Grappig dat men zo open en bloot de eigen foute houding toegeeft :lol:

Gebeurt ook door installateurs van alarmen dat ze hoofdwachtwoord bijhouden want ze willen een onderhoudscontract bedingen met jaarlijks kosten om amper iets te doen. Zet alarm op, loop door, alarm gaat af, controle voorbij.
In belgie ben je wel verplicht een alarmsysteem met buitensirene jaarlijks te laten keuren..

Tom
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

CyberThijs schreef: Dan blijft natuurlijk de vraag wat er gebeurt in het geval van een garantiegeval... Ze moeten eigenlijk kunnen aantonen dat een aanpassing van jouw kant voor problemen heeft gezorgd in de installatie. Maar natuurlijk is gelijk hebben iets anders dan gelijk krijgen.
Maar jij kan er niet aan en beweren zelf voor iedereen hetzelfde password te gebruiken dus aanpassing kan door iedereen gebeurd zijn :lol:
Weet niet of je na reset het originele pass terug kunt zetten, dat zou natuurlijk helemaal ideaal zijn, maar verwacht eigenlijk niet dat die veel van monitoring gaan doen en enkel nodig in geval problemen...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

En in geval van problemen is 'het toestel verliest password' toch gewoon één van de symptomen...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Huff
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 okt 2015, 09:23
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Wat off-topic misschien maar ivm alarmsystemen is het een wettelijke verplichting voor de installateur om de admin/programmeer/installateurs code aan de eigenaar te bezorgen. Als die daar moeilijk over doet FF verwijzen naar de wet private veiligheid.

Het is ook een verplichting om een alarmsysteem met buitensirene (= elke geluidsbron die van buiten het beveiligde pand hoorbaar is) of met een systeem voor doormelding (elke vorm van doormelding, dus ook pushberichten, sms, ...) jaarlijks te onderhouden. Je mag dit zelf doen voor je eigen installatie maar als het voor derden is mag dit enkel door een erkende installateur.
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

tom35 schreef: In belgie ben je wel verplicht een alarmsysteem met buitensirene jaarlijks te laten keuren..

Tom
Dat is niet helemaal waar. Je moet het onderhouden, indien zelf geïnstalleerd mag je dit zelfs zelf doen.
TeLugo
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 sep 2021, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

charlez schreef:
tom35 schreef: In belgie ben je wel verplicht een alarmsysteem met buitensirene jaarlijks te laten keuren..

Tom
Dat is niet helemaal waar. Je moet het onderhouden, indien zelf geïnstalleerd mag je dit zelfs zelf doen.
Zelfs indien de installatie gebeurd is door een erkende firma mag de gebruiker zelf instaan voor het jaarlijks onderhoud.

Wij hebben ons alarmsysteem mede gekozen op basis dat de installateur op de offerte de melding maakte dat alle codes en een instructie van onderhoud inbegrepen was.
Andere firma’s gaven hiervan geen schriftelijke bevestiging (en waren zelfs duurder)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

tweety1959 schreef:
ik kan nu in de instellingen, en kan dus de laadfunctie enz ook activeren.
Ik heb eens door de instellingen gescrold ... idd iemand dat er niks van kent kan foute instellingen zetten naar beveiliging enz...
maar deze functie zou inderdaad in het gewone gebruikersmenu ook moeten kunnen voor de gebruiker
Top! Je mag steeds de firma sturen via PB, dat ik weet wie nie uit te nodigen als we er toch voor gaan. (en als je het publiek zet vinden ze dit topic als ze zichzelf Googlen)
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Fantastisch, dat je ze bij hun p**tje hebt.

Ben ook wel benieuwd wie de installateur is (PB mag altijd, bedankt).
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

MClaeys schreef: Top! Je mag steeds de firma sturen via PB, dat ik weet wie nie uit te nodigen als we er toch voor gaan. (en als je het publiek zet vinden ze dit topic als ze zichzelf Googlen)
Een google link niet, als je bv een bekend dierenpark wil tippen (incl spelfout).
technicus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 mar 2021, 17:16

Je moet wel zien dat u batterij dan niet het hele jaar door snachts opgeladen wordt als je dat insteld want anders hebben u batterijen geen nut meer om ze op te laden met zonnestroom. En ten tweede aan hoeveel kW ga je ze opladen met het aankomend capaciteitstarief want als je ze dan aan 4kW of 5kW gaat opladen gaat u elektriciteitsfactuur ook nog eens de hoogte in. Maar als ik van u was zou je mss best eerst eens de kleine lettertjes lezen in het verkoopscontract van u leverancier. Mss staat er in dat als u de code wijzigt of iets aan u installatie parameters verranderd dat de garantie van de verkopen vervalt en dat als u dan de verkoper/ installateur moet laten komen omdat er iest mis is of er problemen zijn dat, dat hij dan kosten kan vragen voor zijn werken die hij dan moet komen uitvoeren of mss erger dat hij hier melding van maakt en dat u mss u ontvangen premie terug moet betalen omdat er voor de premie te onvangen dat het geinstalleerd moet zijn door een erkent installateur en de tweerichtingscommunicatie-interface ook niet uitgeschakeld mag worden. Dus pas op met deze praktijken zelf uit te voeren. Of als je u papieren nog niet hebt van installateur om premie aan te vragen, zodat hij deze achter houd omdat jij de parameters veranderd hebt en dat hij deze niet meer kan zien.

Dus kijk nog maar eens de kleine letterjes na voordat je het binnenkort mss voor de rechtbank moet uitvechten en de installateur het moet winnen van u!
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Ik denk toch ook wel dat het 's nachts opladen interessant kan zijn in de wintermaanden, mits dat je het laadvermogen kan instellen ...
elmariachi2920
Plus Member
Plus Member
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 aug 2011, 17:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

juli 2022 vervalt het nacht tarief volledig
dus 's nacht opladen voor digitale meters is evenmin interessant totdat het variabel uurtarief er dan weer is...

[edit: typfout]
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Het zou zijn om geen pieken te hebben voor het capaciteitstarief.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

elmariachi2920 schreef:juli 2022 vervalt het nacht tarief volledig
dus 's nacht opladen voor digitale meters is evenmin interessant totdat het variabel uurtarief er dan weer is...
Het onderscheid in nettarieven valt weg:
- geen dag/nachttarief
- geen uitsluitend nachttarief

https://www.vreg.be/nl/nettarieven
Afbeelding

Maar het verschil tussen dag- en nachttarief bij de elektriciteitsleveranciers blijft mogelijk wél bestaan.
Dat verschil is +/- 3-5 eurocent per kWh.

Ik zou voor dat kleine verschil geen cycli van de batterij gebruiken.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Dat verschil is +/- 3-5 eurocent per kWh.

Ik zou voor dat kleine verschil geen cycli van de batterij gebruiken.
Dat is toch 10 a 20% korting... hangt ervan af wat je klein noemt dus.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

tweety1959 schreef: andere mensen die bij een andere firma hun installatie hebben laten doen, krijgen gewoon toegang...
Zijn de omvormer en batterij bij die andere installaties ook van Huawei?
Hier staat ook een Huawei omvormer en batterij, via andere installateur en de werkwijze is hetzelfde.

De eerste dagen heb ik uren in Fusion Solar van Huawei zitten graven, nieuw speelgoed he. :lol:
Het is denk ik hun manier van werken. De installateurs hebben alle installaties aka 'plants' in beheer. Toen ik een paar dagen na de installatie nog wat vragen aan de installateur had gesteld kon die vanop afstond meekijken en de vragen beantwoorden. Bij problemen krijgen ze bv een melding binnen.

Onze communicatie met de installateur is tot op heden vlot verlopen. Een admin account hebben we niet, heb nu wel gezien dat me ze kan resetten, echter is daar geen nood voor. De installatie doet wat ze moet doen, om zelf aanpassingen uit te voeren reikt de kennis hierover trouwens niet ver genoeg.

Denk trouwens dat wanneer we onze facturen na de installatie niet hadden betaald ze snel offline had gestaan. :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:Dat verschil is +/- 3-5 eurocent per kWh.
Ik zou voor dat kleine verschil geen cycli van de batterij gebruiken.
Dat is toch 10 a 20% korting... hangt ervan af wat je klein noemt dus.
Het is maar wat je wil geloven.
Piekuur: 25cent/kWh
Daluur: 29cent/kWh
dat is heus geen 10-20% korting
(de exacte cijfers hangen van uw specifiek contract af)
snarie
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 mar 2003, 19:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

heist_175 schreef:
DarkV schreef:
heist_175 schreef:Dat verschil is +/- 3-5 eurocent per kWh.
Ik zou voor dat kleine verschil geen cycli van de batterij gebruiken.
Dat is toch 10 a 20% korting... hangt ervan af wat je klein noemt dus.
Het is maar wat je wil geloven.
Piekuur: 25cent/kWh
Daluur: 29cent/kWh
dat is heus geen 10-20% korting
(de exacte cijfers hangen van uw specifiek contract af)
Neem daarbij de omzettingsverliezen in de 2 richtingen, en er blijft niets meer van over:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 80#p891452
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”