Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

bollegijs schreef:
Het belangrijkste wapen van de gezinnen in de strijd tegen de hoge energiefactuur blijft prijzen vergelijken en minder verbruiken. "Een niet verbruikte kWh dient niet betaald te worden: tracht indien mogelijk het verbruik te verminderen", klinkt het advies van de regulator CREG.
Zeveraars, ik heb dit paar jaar geleden al gedaan en wat bleek? De winst werd verkleint omdat je nettarieven de lucht in gaan als je minder verbruikt, voelde me hier totaal niet 'gestimuleerd' door. Echt rotte instellingen.
Ecopower geprobeerd?
Vaste prijs per verbruikte kWh
100 kWh is 100 keer duurder dan 1kWh bij hun.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Bedankt: 18 keer

heist_175 schreef: Ik ging er vanuit dat de elektriciteitsleverancier van de DNB gewoon de totale kWh's krijgt en niet de kWh per dag etc.
Dat krijgen ze ook. Enkel stand op dag X en stand op dag Y.
Geen dagverbruik of niets afaik.

Variabel tarief is bv ZTP-S41
ZTP is de prijs, S41 is de 'load profile' volgens http://www.synergrid.be/index.cfm?PageI ... e_code=NED
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

bollegijs schreef:Ik heb dit paar jaar geleden al gedaan en wat bleek? De winst werd verkleint omdat je nettarieven de lucht in gaan als je minder verbruikt, voelde me hier totaal niet 'gestimuleerd' door. Echt rotte instellingen.
Hoe kunnen nettarieven de lucht ingaan als je minder verbruikt?
Als je minder kWh verbruikt, dan zal je toch in totaal minder betalen? dat is toch geen zever?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

philippe_d schreef: Hoe kunnen nettarieven de lucht ingaan als je minder verbruikt?
Als je minder kWh verbruikt, dan zal je toch in totaal minder betalen? dat is toch geen zever?
Beter lezen Philippe, niet de eerste keer. Ik zeg dat je winst verkleint wordt, niet dat je meer moet betalen.

En de nettarieven kunnen wel degelijk stijgen bij minder verbruik: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 05#p804005
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ondertussen heeft Poetin de golven bedaart en is de gasprijs gedaald.

Stel u voor dat er overal zoveel PV ligt en op zee/land zoveel windmolens staan dat we met de dagelijkse overschot een massa H2 kunnen maken.
Dikke f*ck you naar Poetin en andere dubieuze regimes.

Ownee, wacht. Duurzame, goedkope energie wordt in dit land keihard tegengewerkt.
We geven liever nog meer geld aan de Poetins van deze wereld, dan dat geld te steken in de toekomst.
€700 extra per gezin, dat is meer dan 2miljard, in Vlaanderen alleen al.
Daar kan je veel premies voor PV, terugdraaiende tellers, batterijen, EV's, ... mee betalen :bdaysmile:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef:Ondertussen heeft Poetin de golven bedaart en is de gasprijs gedaald.
We moeten Putin zeer dankbaar zijn dat hij de prijzen heeft kunnen sussen. Een nationale held. Ik stel voor dat we als dankbetuiging ons voorbehoud over de recente verkiezingen laten vallen en Putin meteen erkennen als de democratisch verkozen overtuigende winnaar. De Russische oppositiepartijen zijn - zoals Putin zelf zegt - terroristen en we moeten hun fondsen binnen de EU bevriezen.

Of hoe nu bevestigd is dat Putin de EU volledig in de tang heeft, en hoe de EU zich in de toekomst maar beter niet meer kritisch kan opstellen tegen de verkiezingsfraude en schendingen van mensenrechten in Rusland, of de toevoer wordt even dicht gedraaid. Een analyst van SG zei gisteren al dat de EU nu ASAP de Nordstream 2 moet goedkeuren via een snellere fast-track procedure waarbij bepaalde controles niet meer uitgevoerd worden. Feest in de Gazprom en Putin-kringen, het opzet is geslaagd, voortaan hebben zij het voor het zeggen bij ons!

Alle geruststellingen over "we hebben nog Noorwegen en Algerije" ten spijt. Niet dat Algerije zoveel beter is. Maar zonder Rusland gaat het niet, zoveel is zeker geworden vandaag. We zijn volledig afhankelijk geworden van een autoritair regime met onduidelijke plannen voor de toekomst, maar iig niets dat de democratie gaat bevorderen, laat staan het klimaat.
heist_175 schreef:We geven liever nog meer geld aan de Poetins van deze wereld, dan dat geld te steken in de toekomst.
Ja, dat is wel wat Tinne Van der Straeten doet (Groen). Uiteraard ook gesteund door de andere partijen die in de federale regering zitten (Open VLD, SP.A, CD&V).
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

CCatalyst schreef:We zijn volledig afhankelijk geworden van een autoritair regime met onduidelijke plannen voor de toekomst, maar iig niets dat de democratie gaat bevorderen, laat staan het klimaat...
What's new? Hetzelfde gebeurt toch ook al lang met China, waarom zouden we ons dan druk maken over Rusland?
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 mar 2008, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Dit is een toekomstige oorlog tussen Rusland en China.
Amerika zal niet veel meer betekenen. Rusland geeft nu om later terug te pakken en China heeft alles naar zich kunnen trekken kwam grondstoffen en productie en zal in de toekomst de wereld beheersen zoals zij willen. De crisis is dus verre van voorbij. De arbeidskracht zoals bekend in Europa en vooral België verdwijnt ook door instroom en alle gecreëerde administratie jobs.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef:Ondertussen heeft Poetin de golven bedaart en is de gasprijs gedaald.
We moeten Putin zeer dankbaar zijn
Dat zou hij graag willen, dat is zeker. Het energiebeleid van de laatste decenia is net gestoeld op die buitenlandse afhankelijkheid.
We moeten net wég van die buitenlandse afhankelijkheid. Meer wind en zon zullen ons daarbij helpen.
Want als morgen Kazachstan geen nuke-staven meer levert, hebben we de poppen ook aan het dansen.
De energie van mijn PV's, daar kan geen Poetin iets tegen doen, tot spijt van wie 't benijdt.
heist_175 schreef:We geven liever nog meer geld aan de Poetins van deze wereld, dan dat geld te steken in de toekomst.
Ja, dat is wel wat Tinne Van der Straeten doet (Groen). Uiteraard ook gesteund door de andere partijen die in de federale regering zitten (Open VLD, SP.A, CD&V).
Je kiest ervoor om de toekomst niet te zien, dat is uw vrije keuze.

Opnieuw: met de 2miljard euro die we nu - min of meer vrijwillig - bijkomend uit de Vlaamse economie halen, hadden we premies kunnen uitdelen om elk huis te voorzien van PV's en batterijen. Dat zou de afhankelijkheid behoorlijk beperkt hebben. Of zelfs omgekeerd.
Dan zou Poetin - bij een versie voor gans de EU - moeten leuren met zijn gas en zit je in een kopersmarkt (koper bepaalt de voorwaarden). Nu kunnen we enkel we slaafs volgen. Niet omdat het "moet", maar omdat het beleid al jarenlang te weinig inzet op de toekomst.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:De energie van mijn PV's, daar kan geen Poetin iets tegen doen, tot spijt van wie 't benijdt.
In theorie volg ik je, ware het niet dat ook je zonnepanelen in China worden gemaakt. En zelfs al zouden we ze in europa maken, vanwaar komen de grondstoffen dan?

Toen ik er geplaatst heb, wou ik er Europees geproduceerde, maar de installateur bood dat zelfs niet aan.

En zo is het altijd iets.

Maar ik ben zeker ook voor meer zelfvoorziening.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Nob schreef:
heist_175 schreef:De energie van mijn PV's, daar kan geen Poetin iets tegen doen, tot spijt van wie 't benijdt.
In theorie volg ik je, ware het niet dat ook je zonnepanelen in China worden gemaakt. En zelfs al zouden we ze in europa maken, vanwaar komen de grondstoffen dan?
Ik pleit dan ook niet voor "economisch nationalisme" en "grenzen toe", wel om de afhankelijkheid te beperken.
Er is gas genoeg, alleen hebben we de Russen de controle over dat gas in handen gegeven. (Onder andere) daardoor gaat de prijs nu door het dak en bakken de corrupte Russen (entourage van Poetin) zoete broodjes.

PV's en batterijen uit China, of grondstoffen om die te maken, kunnen ook achtergehouden worden, maar zijn veel makkelijker te stockeren, te transporteren en eventueel te diversifiëren (productie in andere landen).
Er valt dan ook weinig druk uit te oefenen door net voor de winter de PV-panelen in prijs te laten stijgen (zoals Poetin nu met het gas doet).
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Ook elektriciteit van Kernenergie zal duurder worden.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20211005_97098769
De verzekering van kerncentrales stijgt. Engie zou ongeveer 1.2 miljard € extra moeten betalen.
Eventueel +15% als ze staatswaarborg vragen.

Aan wie zullen ze dat doorrekenen?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef:We moeten net wég van die buitenlandse afhankelijkheid. Meer wind en zon zullen ons daarbij helpen.
Helaas is dat - zoals ondertussen al voldoende aangehaald - niet mogelijk. De voorbije zomer rangschikte zichzelf in de top van de meest sombere en windkalme zomers. Een hoogst ongebruikelijke zomer, maar zoiets kan dus nog altijd. Voor energieproductie met volledig eigen middelen hebben we hier niet de juiste meteorologische kaarten gekregen (in behoorlijk wat landen kan dat nochtans wél). Import van de een of de andere brandstof zal hier dus voorlopig een must blijven, maar we hebben wel de optie om dat van andere democratieën te importeren ipv autoritaire staten waar de afhankelijk voor energie zonder blozen als chantagemiddel zal ingezet worden, en het geld dat we hen geven voor het onteren van de mensenrechten.
heist_175 schreef:Want als morgen Kazachstan geen nuke-staven meer levert, hebben we de poppen ook aan het dansen.
Nee, want er is Canada, dat overigens ook nu onze Uranium levert. Orano heeft geen belang in de Cigar Lake Mine om er niet te ontginnen. Enkel sourcen uit Kazachstan is een risico want Putin kan hen opleggen om hun export meteen te stoppen, zodat wij nog meer afhankelijk zouden worden van Russisch gas. Maar gelukkig is dat niet het geval en kunnen we ook voort zonder Kazachstan.

Aan Canada heeft Putin niets op te leggen. Geen wonder dat de Europese kerncentrales een doorn in het oog van Rusland zijn.
heist_175 schreef:De energie van mijn PV's, daar kan geen Poetin iets tegen doen, tot spijt van wie 't benijdt.
Leuk voor jou. En wat voor huurders die zelf de keuze niet kunnen maken om zo'n zaken te installeren, en vaak ook niet veel keuze hebben op de huurmarkt dus niet zomaar kunnen veranderen?
Freec
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 feb 2021, 11:04
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 18 keer

Het probleem bij huurders, is dat ze graag de laatste nieuwe isolatie hebben, maar graag nog de prijs betalen van 20 jaar geleden.
Als de prijs en comfort stijgt, zijn ze nog steeds niet tevreden.
En we weten allemaal, dat net die hogere eisen aan huurwoningen, de prijzen doet stijgen. De echte armen, krijgen daardoor geen mogelijkheid om nog te huren.
Een goeie oplossing hiervoor zal er nooit komen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef:Ondertussen heeft Poetin de golven bedaart en is de gasprijs gedaald.
We moeten Putin zeer dankbaar zijn dat hij de prijzen heeft kunnen sussen. Een nationale held. Ik stel voor dat we als dankbetuiging ons voorbehoud over de recente verkiezingen laten vallen en Putin meteen erkennen als de democratisch verkozen overtuigende winnaar. De Russische oppositiepartijen zijn - zoals Putin zelf zegt - terroristen en we moeten hun fondsen binnen de EU bevriezen.

Of hoe nu bevestigd is dat Putin de EU volledig in de tang heeft, en hoe de EU zich in de toekomst maar beter niet meer kritisch kan opstellen tegen de verkiezingsfraude en schendingen van mensenrechten in Rusland, of de toevoer wordt even dicht gedraaid. Een analyst van SG zei gisteren al dat de EU nu ASAP de Nordstream 2 moet goedkeuren via een snellere fast-track procedure waarbij bepaalde controles niet meer uitgevoerd worden. Feest in de Gazprom en Putin-kringen, het opzet is geslaagd, voortaan hebben zij het voor het zeggen bij ons!
Volgens Poetin betalen wij de rekening door ‘de wijsneuzen in de Europese Commissie’.
Volgens verscheidene Europese politici en regeringen misbruikt Rusland die machtspositie nu. Het Kremlin zou de gasexport niet verhogen om Europese landen opzettelijk in de problemen te brengen.
‘Laten we eens goed nadenken over een mogelijke verhoging van het aanbod in de markt’, zei Poetin. ‘Alleen moeten we dat wel zorgvuldig doen.’
Zo wint Rusland aan macht in het conflict met Oekraïne, waar het in 2014 de Krim annexeerde en een oorlog ontketende in het oosten van het land.
Hij grijpt de crisis met beide handen aan om ook de groene energietransitie in de EU te bekritiseren. Poetin sprak woensdag van ‘onevenwichtige besluiten’, ‘drastische stappen’ en ‘hysterie’.
Intussen plannen we een nog grotere afhankelijkheid van Russisch gas!!

"Tijdelijk" volgens groene dromers: totdat ze een "oplossing gevonden hebben" (wanneer?) voor een duurzame én kwantitatief voldoende grote productie mét opslagmogelijkheden voor hun "groene energie".
Seems to be a very bumpy road.
At best...

Intussen betalen we alvast de prijs, een stevig verhoogde prijs...
Om te beginnen alvast... :-)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef:We moeten net wég van die buitenlandse afhankelijkheid. Meer wind en zon zullen ons daarbij helpen.
Helaas is dat - zoals ondertussen al voldoende aangehaald - niet mogelijk. De voorbije zomer rangschikte zichzelf in de top van de meest sombere en windkalme zomers. Een hoogst ongebruikelijke zomer, maar zoiets kan dus nog altijd.
Het kan wel, maar blijkbaar wilt de gevestigde orde (politici) liever dat de bevolking de euro's naar Poetin zijn bankrekening overschrijft, eerder dan het net te versterken en burgers te stimuleren eigen productie op te zetten.
Met die 2 miljard die we nu extra aan Poetin geven, hadden we zowat heel Vlaanderen vol PV's kunnen leggen. Zeg dus niet dat het niet kan. Het kan wél.
Ook in een kwakkelzomer.
heist_175 schreef:Want als morgen Kazachstan geen nuke-staven meer levert, hebben we de poppen ook aan het dansen.
Nee, want er is Canada, dat overigens ook nu onze Uranium levert.
Dat wil je uzelf wijsmaken, terwijl
1/ niemand kan/mag/durft zeggen waar "onze" nucleaire brandstof vandaan komt
2/ Kazachstan zowat 50% van de markt in handen heeft en meer dan 80% van de uranium ontginning gebeurt in landen met bedenkelijke reputatie, weinig kans dus dat de BE markt voorzien wordt via/door die <20% "brave/eerlijke" landen. Anders kan je net zo goed beweren dat ons gas uit Canada komt (ook netto exporteur) https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... as_exports
heist_175 schreef:De energie van mijn PV's, daar kan geen Poetin iets tegen doen, tot spijt van wie 't benijdt.
Leuk voor jou. En wat voor huurders die zelf de keuze niet kunnen maken om zo'n zaken te installeren, en vaak ook niet veel keuze hebben op de huurmarkt dus niet zomaar kunnen veranderen?
Met 72% van de huishoudens als eigenaar van de eigen woning (bron) zouden we al héél ver raken als al die woningen semi zelfvoorzienend worden.
Gek dat "de armen" altijd boven worden gehaald door partijen die er verder geen zak om geven.
Maar ten gronde: het is al langer duidelijk, maar diezelfde partijen geven er geen zak om dus verandert het niet, dat er véél meer sociale woningbouw nodig is. Dan los je meteen heel wat problemen op: huisjesmelkerij, energie-armoede, ...
Maar zoals bekend is dat geen prioriteit, tot het als argument tégen groene/duurzame energie kan gebruikt worden, en steekt de Vlaamse regering de energie (pun intended) liever in het privatiseren van de zorg :).

Maar dus, ook hier: er zijn oplossingen. Met de 2 miljard die we nu aan Poetin aan het democratische Canada geven (als je dat graag wil geloven), hadden we toch al heel wat kunnen realiseren: sociale woningbouw, premies voor PV, ...

PS: in BE betrekken we nu 3-4% van ons gas uit Rusland
Ordon schreef:Intussen betalen we alvast de prijs, een stevig verhoogde prijs...
Zoals ik hierboven schreef zijn er wél andere keuzes mogelijk. "TINA" geeft vooral de beperkingen weer van hij/zij die de uitspraken doet, maar niet noodzakelijk van de realiteit.
Mijn energierekening zal, door een PV+batterij installatie, dit jaar niet met 11% stijgen door de kortzichtigheid in ons energiebeleid, gecombineerd met de stijgende prijs van het gas, maar zal integendeel met 75% dalen. Niets TINA, gewoon eigen keuzes maken.
Mijn gasrekening is niet "gemiddeld €1000" (gebaseerd op 23MWh bij een gemiddeld gezin), maar ligt op €300 (voor de gasstijging, het zal €600 zijn met de gasstijging) en ik zal dus ook geen €600 extra moeten betalen aan "het buitenland". Ik geef mijn geld liever aan CO2-arme/loze varianten van verwarming, die de lokale economie ten goede komen (zie ook https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=110&t=61318-. Niets TINA dus, gewoon eigen keuzes maken.
"Toevallig" leiden die keuzes tot een lagere factuur, een lagere afhankelijkheid van het buitenland én het niet verder stimuleren van achterlijk geopolitiek gedrag van autoritaire regimes.
3 keer gewonnen :bdaysmile:
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

heist_175 schreef:"TINA" geeft vooral de beperkingen weer van hij/zij die de uitspraken doet, maar niet noodzakelijk van de realiteit.
Spreekwoorden hebben de tand des tijds blijkbaar wél doorstaan. :-)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Mijn energierekening zal, door een PV+batterij installatie, dit jaar niet met 11% stijgen door de kortzichtigheid in ons energiebeleid, gecombineerd met de stijgende prijs van het gas, maar zal integendeel met 75% dalen.
Die installatie en batterij was gratis vermoed ik dan :roll:
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Groot deel van de BE bevolking kan dit zich niet permitteren of plaatsen (vb appartement of huurhuis).
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ordon schreef:Een vet varken weet niet dat een mager varken honger heeft
En wie zijn dan de vette varkens?
De politici, die zich niets aantrekken van de prijsschommelingen die de gewone burger moet ondergaan, omdat het energiebeleid van de laatste 20 jaar grotendeels de naam niet waardig is (wegens: niet echt beleid te noemen).
Nog wat politici, die graag de winsten van buitenlandse (bv Franse) groepen willen veiligstellen?
De mensen die nu "verrast" zijn dat prijsstijgingen hen zo hard treffen, door het wanbeleid van hun verkozenen? Als je "rijk" genoeg bent, heb je daar toch geen last van?
DarkV schreef:
heist_175 schreef:Mijn energierekening zal, door een PV+batterij installatie, dit jaar niet met 11% stijgen door de kortzichtigheid in ons energiebeleid, gecombineerd met de stijgende prijs van het gas, maar zal integendeel met 75% dalen.
Die installatie en batterij was gratis vermoed ik dan :roll:
Verre van :).
Maar mijn energiekost is nu wel vastgezet voor de komende +/- 25 jaar (al reken ik op de vervanging van een omvormer na 10jaar - €2K incl installatie). Wat de Russen ook denken te doen, 7-8 maanden per jaar kom ik toe met PV+batterij. En de ander maanden dek ik een groot deel nog af. Dus een ver3voudiging is dan nog steeds een ver3voudiging, maar wel op een kleine basis.
En ik zie overal ten lande mensen "groot geld" (€15-60K) uitgeven aan (bv) een auto. Niet iedereen betaalt dat op dag1, maar financiert dat bv de bank. Niemand wordt ontmoedigd (zeker met de huidige rentevoeten) om het bedrag van de energiefactuur grotendeels aan te wenden voor een afbetaling van een financiering. Zo kan je uw energiekost vastklikken zonder eerst het investeringsbedrag op een spaarrekening te hebben staan (cfr auto-aankoop).
lacer schreef:Groot deel van de BE bevolking kan dit zich niet permitteren of plaatsen (vb appartement of huurhuis).
Natuurlijk kan dat wel. TINA is er weer :).
Op bedrijfsgebouwen ligt dat nu ook al, panden die ook verhuurd worden. De regeling die voor dat soort panden bestaat, kan net zo goed op privéwoningen toegepast worden, me dunkt.

Als je rondrijdt met uw auto, en je ziet een dak dat oost-, west-, of zuidgericht is en dat nog geen PV's heeft (en geen hoge bomen of hoge bebouwing vlakbij heeft), denk dan: jammer, weer een locatie voor Vlaamse energie die nog niet benut werd/wordt.
Financieel is het interessant, dus is het iets anders dat hen tegenhoudt om de investering te doen. En dan komen we bij de politiek uit.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Natuurlijk kan dat wel. TINA is er weer :).
Zucht...
Want elke huishouden bestaat uiteraard uit 2 mensen die geld in het laatje brengen... :roll:

Als je als alleenstaande al een eigendom afbetaalt schiet er niet veel meer over. Als je dan nog eens kinderen hebt is het elke maand een wonder dat je nog wat over hebt tegen de laatste dag.
Als je denkt dat je dan nog eens een lening wilt aangaan om iets te kopen waarvan je niet zeker weet of het volgend jaar niet gaat belast/afgestraft zal worden zit je duidelijk vast in je luxe bubbel.
(stel dan nog dat ik zou willen, denk je nu echt dat een bank hiervoor een lening goedkeurt)
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

heist_175 schreef:
Ordon schreef:Een vet varken weet niet dat een mager varken honger heeft
En wie zijn dan de vette varkens?
De politici, die zich niets aantrekken van de prijsschommelingen die de gewone burger moet ondergaan, omdat het energiebeleid van de laatste 20 jaar grotendeels de naam niet waardig is (wegens: niet echt beleid te noemen).
Nog wat politici, die graag de winsten van buitenlandse (bv Franse) groepen willen veiligstellen?
De mensen die nu "verrast" zijn dat prijsstijgingen hen zo hard treffen, door het wanbeleid van hun verkozenen? Als je "rijk" genoeg bent, heb je daar toch geen last van?
DarkV schreef:
heist_175 schreef:Mijn energierekening zal, door een PV+batterij installatie, dit jaar niet met 11% stijgen door de kortzichtigheid in ons energiebeleid, gecombineerd met de stijgende prijs van het gas, maar zal integendeel met 75% dalen.
Die installatie en batterij was gratis vermoed ik dan :roll:
Verre van :).
Maar mijn energiekost is nu wel vastgezet voor de komende +/- 25 jaar (al reken ik op de vervanging van een omvormer na 10jaar - €2K incl installatie). Wat de Russen ook denken te doen, 7-8 maanden per jaar kom ik toe met PV+batterij. En de ander maanden dek ik een groot deel nog af. Dus een ver3voudiging is dan nog steeds een ver3voudiging, maar wel op een kleine basis.
En ik zie overal ten lande mensen "groot geld" (€15-60K) uitgeven aan (bv) een auto. Niet iedereen betaalt dat op dag1, maar financiert dat bv de bank. Niemand wordt ontmoedigd (zeker met de huidige rentevoeten) om het bedrag van de energiefactuur grotendeels aan te wenden voor een afbetaling van een financiering. Zo kan je uw energiekost vastklikken zonder eerst het investeringsbedrag op een spaarrekening te hebben staan (cfr auto-aankoop).
lacer schreef:Groot deel van de BE bevolking kan dit zich niet permitteren of plaatsen (vb appartement of huurhuis).
Natuurlijk kan dat wel. TINA is er weer :).
Op bedrijfsgebouwen ligt dat nu ook al, panden die ook verhuurd worden. De regeling die voor dat soort panden bestaat, kan net zo goed op privéwoningen toegepast worden, me dunkt.

Als je rondrijdt met uw auto, en je ziet een dak dat oost-, west-, of zuidgericht is en dat nog geen PV's heeft (en geen hoge bomen of hoge bebouwing vlakbij heeft), denk dan: jammer, weer een locatie voor Vlaamse energie die nog niet benut werd/wordt.
Financieel is het interessant, dus is het iets anders dat hen tegenhoudt om de investering te doen. En dan komen we bij de politiek uit.
Lol dat zeiden zonnepaneel eigenaars 15j geleden ook dat ze hun prijs vast gezet hadden voor de volgende 25j. Dankzij het prosumententarief betaal ik nu zowat 50-60% van mijn gewone rekening.. Als de dnbs merken dat hun inkomsten dalen door de inzet van batterijen zal er snel een belasting komen daarop die veel van je profijt teniet doen. Net door dat soort fratsen vd overheden zal er hier de eerste jaren geen batterij binnen komen.. Fool me once shame on you Fool me twice shame on me..

Tom
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:
heist_175 schreef:Natuurlijk kan dat wel. TINA is er weer :).
Zucht...
Want elke huishouden bestaat uiteraard uit 2 mensen die geld in het laatje brengen...
Natuurlijk niet, dat blijkt ook uit data.
Maar vandaag betalen die alleenstaanden óók hun factuur en vandaag zijn die facturen énorm onderhevig aan prijswijzigingen.
Als je denkt dat je dan nog eens een lening wilt aangaan om iets te kopen waarvan je niet zeker weet of het volgend jaar niet gaat belast/afgestraft zal worden zit je duidelijk vast in je luxe bubbel.
Je toont enkel mijn punt aan: de politiek maakt het onmogelijk of onzeker.
denk je nu echt dat een bank hiervoor een lening goedkeurt
Natuurlijk wel.
De groene lening van zoveel jaar geleden werkte toch ook zo? De kosten voor de inwoner blijven gelijk, alleen betaalt ie aan de bank een vaste kost en geen variabele kost voor een energiefactuur.

Opnieuw: op bedrijventerreinen gebeurt het nu ook al zo.
In NL is er geen capaciteit meer om bedrijven aan te sluiten of het stroomnet (ze mogen wel overcapaciteit dumpen op het net).
Er zijn bedrijven die deze terreinen toch beschikbaar stellen, mét stroomgarantie én kostprijsgarantie. De "energieleverancier" ontzorgt de hurende bedrijven van de "last", zij betalen een vast bedrag per maand dat niet hoger ligt dan de markt.

Je mag denken dat er geen alternatieven zijn, dan ben je de speelbal van de markten (zoals we nu zien), maar er zijn wel degelijk andere, betaalbare mogelijkheden.
tom35 schreef: Lol dat zeiden zonnepaneel eigenaars 15j geleden ook dat ze hun prijs vast gezet hadden voor de volgende 25j. Dankzij het prosumententarief betaal ik nu zowat 50-60% van mijn gewone rekening.. Als de dnbs merken dat hun inkomsten dalen door de inzet van batterijen zal er snel een belasting komen daarop die veel van je profijt teniet doen. Net door dat soort fratsen vd overheden zal er hier de eerste jaren geen batterij binnen komen.. Fool me once shame on you Fool me twice shame on me..
En we zijn terug bij de poitiek :).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:
denk je nu echt dat een bank hiervoor een lening goedkeurt
Natuurlijk wel.
Kijk, dit bewijst 100% dat je in je luxe-bubbel zit.

Ik heb mijn hypotheek vorig jaar afgesloten en dacht even te kijken naar de sociale lening. De goesting was snel over.
Ik betaal 1,26% rente en de sociale lening stond op 2,1%. De notaris legde me uit dat die enkel wordt gebruikt door mensen die bij de bank geen hypotheek kregen, dus die er beter ook geen zouden krijgen.
Jij denkt dus echt dat die mensen dan wel, bovenop hun hypotheek, nog eens een lening voor iets als een accu zouden krijgen? :roll:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het is ook niet bovenop.
De energiefactuur van (bv) Engie wordt vervangen door een kredietaflossing.
En de kredietaflossing fluctueert niet met het gemoed van Poetin, Jemenitische aanvallen op olie-installaties of US presidents die schaliegas/olie wel of niet willen ontmoedigen.
En als je uw energiefactuur tijdig kan betalen, zal dat met de kredietaflossing ook wel lukken zeker.

Opnieuw: de 80% van de Belgische gezinnen die niet op het verlaagde sociaal tarief kunnen rekenen, die toveren toch ook plots €700 per jaar uit hun hoed?

En met het gigantische overschot aan zonne-energie die er dan is (bv vandaag weer 1/3 geëxporteerd wegens teveel zon), kunnen we beginnen bouwen aan goedkope H2-centrales.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

kom eens buiten en praat eens met iemand anders dan je normale omgeving.

Er wordt geen €700 uit de hoed getoverd. Er wordt in het donken en in de koude gezeten.

Wees blij dat je het niet begrijpt, maar stop met te doen alsof je het wel begrijpt.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:kom eens buiten en praat eens met iemand anders dan je normale omgeving.
How ja, jij weet in welke omgeving ik mij begeef :).
Sommigen roepen dan "virtue signaling", maar goed.
In mijn familie- en vriendenkring zijn er enkelen die het financieel niet breed hebben, allen het gevolg van een (dure vecht)scheiding. Kom mij dus niet vertellen dat ik moet buitenkomen in de echte wereld 8) .

Maar in Vlaanderen draait heus niet iedereen de thermostaat lager als de prijs omhoog gaat. Als je dat gelooft, is uw advies misschien wederkerend :).
Collega's die thuis de thermostaat 24/7/365 op 24° hebben staan :eek: :eek: , in een oudere rijwoning etc..
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Je verwart verschillende groepen met elkaar…
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Bizar dat mensen nog de illusie hebben dat we met wat zonnepanelen en windmolens én waterstof ooit zelfvoorzienend gaan worden.

De renawables nemen gigantisch veel open ruimte in die we simpelweg niet hebben. Onze zee staat letterlijk al half vol wind en op land komt overal het NIMBY spook (al dan niet terecht) boven. Qua zonnepanelen is er nog veel on ontgonnen dak waar absoluut zonnepanelen op moeten. Maar het resterende potentieel is beperkt door de bekende debacles. We moeten in ieder geval niet zoals in NL windparken op open land gaan aanleggen. Dit is gigantische ruimte verspilling en een aanslag voor het energienet. In NL kan je mede daardoor amper nog een zware energieaansluiting aanvragen, zowel voor afname als injectie!

In 2020 produceerde wind energie 12,9 TWh en zon 5 TWh, ons totaal verbruik was 79,9 TWh (~5% lager dan anders omwille van corona).
Vergewis u ervan dat het elektrisch verbruik een grote sprong zal nemen als iedereen straks aan de elektrische auto en warmtepomp zit. Wat overigens goede evoluties zijn.

Even speculeren: Stel dat we zeer ambitieus de renewables kunnen verdubbelen en het elektriciteitsverbruik beperkt kunnen laten stijgen met maar 25%. Dan krijg je 36 TWh uit zon & wind en 100 TWh verbruik. Een gat van 64 TWh zat je nog ergens moet zoeken. We hebben het dan nog niet gehad over de zon en wind productie die je hebt op momenten dat er geen vraag is (nu al een issue). Die kan je in batterijen steken (expensive en 15% round trip verlies), je kan die omzetten naar h2 (~70% round trip verlies en nu nog expensive) of nog wat walen laten verhuizen om wat extra pompcentrales te zetten (expensive & nimby). Je blijft dan afhankelijk van andere landen voor je energie. Ik zie h² daarbij nooit of te nimmer economisch rendabel worden. Met zo'n gigantisch verlies én transportnoden heb je 5x zoveel windmolens nodig! Welke landen hebben zoveel wind dat ze overschot zullen hebben? Ik kan enkel Rusland bedenken...

Mij lijkt dat we zo snel mogelijk van gas én olie af moeten. Los van het milieutechnische aspect geeft dit teveel macht aan louche landen. Overigens moet je je wel realiseren dat dit 2 kanten op kan werken. Als Rusland geen fossiel geld meer krijgt kunnen ze aan de bedelstaf. Al gebruiken we als EU nooit deze positie. Poetin zet natuurlijk wel druk, zijn motief (de bedelstaf) is hangt als het zwaard van Damocles boven het Kremlin. Het minst erge dat er over schiet is het nucleair verhaal in combinatie met veel opslag en actieve vraagsturing. H²/methanol/synthetic oil gaat leuk zijn voor bepaalde toepassingen waar batterijen niet praktisch zijn denk luchtvaart/industrie. Ja je Uranium komt eveneens van schimmige landen maar met efficiënte moderne centrales zakt je nood. Tevens zijn de bestel cycli van uranium brandstof zo lang (~5j) dat je rustig kan sourcen van een geopolitiek interessante plek. Ik zou ook opteren voor diversificatie en wederzijdse afhankelijkheid. Zet hier een Franse centrale & branstofcyclus, gevolgd door een Russische en laat de Amerikanen, Britten of Japanners ook maar een poging doen. Zorg vervolgens dat je in die landen een ander strategisch item in handen krijgt in functie van onze expertise (Tech, Chemie, handelsroutes, ...)

Bronnen: (leuk leesvoer)
https://economie.fgov.be/nl/publicaties ... -juli-2021
https://www.febeg.be/statistieken-elekt ... D%20export.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Offtopic?

Ontopic: t zal 100 euro cheque worden zoals PS wou, en 3 maand verlenging Sociaal Tarief.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Als zo'n grote groep gebruik moet maken van "sociaal tarief" klopt er toch iets niet???
De groep die die put moet opvullen wordt ook maar kleiner en kleiner.

Compleet geschift.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Terechte opmerking. Idem met loonbonussen en van die dingen, of met woonbonussen.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ze zijn weer vissen aan het uitdelen ipv de mensen te leren vissen:

geld geven om energie te kopen, ipv geld geven om te isoleren.

Ik doe elke dag mijn zoon met de fiets naar 't school (en ga hem ook halen), het is ongelooflijk hoeveel mensen al zitten te stoken (we ruiken het zowel 's ochtends als 's avonds) en we zijn amper oktober! Zo slecht zijn onze huizen dus geïsoleerd (zelfs vrij recente huizen, maar wel 2 dikke bakken op de oprit).

Onze verwarming gaat ten vroegste ergens in november aan (vorig jaar zelfs pas begin december) en hier binnen is het nu 23 graden.

Isoleren = structureel besparen (maar dat zijn twee vieze woorden voor onze overheid, stel u voor dat ze dat zelf eens zouden moeten toepassen...)

Bij nieuwbouw zou nulenergie of plusenergie ondertussen al lang verplicht moeten zijn!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Nob schreef:het is ongelooflijk hoeveel mensen al zitten te stoken (we ruiken het zowel 's ochtends als 's avonds) en we zijn amper oktober! Zo slecht zijn onze huizen dus geïsoleerd (zelfs vrij recente huizen, maar wel 2 dikke bakken op de oprit).

Onze verwarming gaat ten vroegste ergens in november aan (vorig jaar zelfs pas begin december) en hier binnen is het nu 23 graden.
Mijn huis is zo'n 18 jaar oud (van 2003) en volgens de normen gezet... maar zonder verwarming is het hier binnen op dit moment 17.5 graden (de verwarming staat hier dus sinds enkele dagen aan).

Trouwens een goed geisoleerd huis werkt in twee richtingen... het houdt ook de warmte buiten.
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Nob schreef:Ze zijn weer vissen aan het uitdelen ipv de mensen te leren vissen:

geld geven om energie te kopen, ipv geld geven om te isoleren.

Ik doe elke dag mijn zoon met de fiets naar 't school (en ga hem ook halen), het is ongelooflijk hoeveel mensen al zitten te stoken (we ruiken het zowel 's ochtends als 's avonds) en we zijn amper oktober! Zo slecht zijn onze huizen dus geïsoleerd (zelfs vrij recente huizen, maar wel 2 dikke bakken op de oprit).

Onze verwarming gaat ten vroegste ergens in november aan (vorig jaar zelfs pas begin december) en hier binnen is het nu 23 graden.

Isoleren = structureel besparen (maar dat zijn twee vieze woorden voor onze overheid, stel u voor dat ze dat zelf eens zouden moeten toepassen...)

Bij nieuwbouw zou nulenergie of plusenergie ondertussen al lang verplicht moeten zijn!
Mogelijks heb jij een nieuwe woning want met 10 graden buiten heb je sowieso warmteverlies dat moet gecompenseerd worden.. Er zijn dus energiebronnen bij u binnen die de warmte op 23graden houden, gratis bestaat niet en zo bouwen dat je met 10 graden buiten zonder extra energie het binnen 23graden kan houden is zever.. Ik heb 20j geleden gebouwd 10cm isolatie en ook hier staat de verwarming savonds al op.

Tom
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Nob schreef:
Isoleren = structureel besparen (maar dat zijn twee vieze woorden voor onze overheid, stel u voor dat ze dat zelf eens zouden moeten toepassen...)

Bij nieuwbouw zou nulenergie of plusenergie ondertussen al lang verplicht moeten zijn!
Je moet ook KUNNEN isoleren! Huis 15 jaar oud, wat valt hier nog extra aan te isoleren dat geen stukken van mensen kost? Perfect dubbel glas buiten gooien voor nog beter glas en dan 10.000 euro kwijt zijn? Heel de keuken opbreken om warmtepomp te kunnen zetten?

Weinig realistisch, om te kunnen isoleren heb je eerst veel geld nodig.

Vader zijn huis is van 1875. Heeft recent zijn gasinstallatie van 30 jaar oud laten vervangen door een HR condendensatieketel, awel, zijn verbruik is hoger nu dan er voor. Hij begrijpt het zelf niet. Nu goed, het echte stookseizoen moet nog beginnen dus op het einde zou dat misschien goedkoper kunnen uitkomen maar momenteel ligt zijn verbruik voor warm water veel hoger dan zijn oude gasboiler bvb.

Hij heeft dan ook ineens in zijn huis na 40 jaar nieuwe driedubbele beglazing gestoken en zijn zolder laten isoleren met schuim. Merkelijk verschil in beleving van temperatuur omdat het nu niet meer in zijn huis trekt maar nu zal hij in de winter zijn gasverbruik eens moeten controleren. Vorig jaar met nieuwe beglazing was er amper verschil. Nu met dakisolatie zou dat toch moeten beginnen renderen hoop ik.

Alles samen was hij wel ruim 18000 euro kwijt. Terugverdientijd? Niet meer in zijn leven denk ik. Zelfs al had hij 1000 euro per jaar extra moeten betalen aan energie, je snapt het plaatje wel.

Wat nieuwbouw betreft geef ik je grotendeels gelijk, aan de andere kant, op een bepaald moment zijn de kosten vs baten zo hoog dat niemand meer kan bouwen.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

tom35 schreef:
Mogelijks heb jij een nieuwe woning want met 10 graden buiten heb je sowieso warmteverlies dat moet gecompenseerd worden.. Er zijn dus energiebronnen bij u binnen die de warmte op 23graden houden, gratis bestaat niet en zo bouwen dat je met 10 graden buiten zonder extra energie het binnen 23graden kan houden is zever.. Ik heb 20j geleden gebouwd 10cm isolatie en ook hier staat de verwarming savonds al op.

Tom
Mijn woning staat er nu 10 jaar. Dus zo 'nieuw' is die al niet meer (wel passiefhuis natuurlijk - 36 cm isolatie in de muren, 40 in het dak, 30 in de vloer + balansventilatie type D, maar kom, die centimeters zeggen niet veel als je het materiaal niet kent natuurlijk).

Ik heb inderdaad energiebronnen binnen, de pc die opstaat, het koken dat we 's avonds doen, de wasmachine die al eens draait, ...

Maar de grootste (gratis) energiebron is natuurlijk de zon. Een paar uur per dag schijnen is genoeg om het hier aangenaam warm te maken en te houden (bij 10 graden buiten verlies ik op één nacht tussen de 1 à 2 graden binnen). Natuurlijk is mijn zonnewering nu wel naar omhoog, anders zou ik niet van deze gratis warmte kunnen profiteren.
Maar als je in hokjes wil blijven denken als: warmte moet van een energiebron binnen komen, al de rest is zever, tja...
SPR schreef:Je moet ook KUNNEN isoleren! Huis 15 jaar oud, wat valt hier nog extra aan te isoleren dat geen stukken van mensen kost? Perfect dubbel glas buiten gooien voor nog beter glas en dan 10.000 euro kwijt zijn? Heel de keuken opbreken om warmtepomp te kunnen zetten?
Dat is niet altijd makkelijk, maar hoeveel mensen 'renoveren' er nu niet met enkel de nadruk op het zichtbare?
Als je (grondig) renoveert/bouwt, dan doe je die kost toch voor tientallen jaren? Wat stellen die 20-30000 eur extra dan nog voor? En kom nu niet af met dat iederen dat niet kan betalen, want ja da's waar, maar de grote meerderheid (middenklasse) kan dat wel betalen, bouw desnoods wat kleiner (want onze huizen zijn gemiddeld gezien meer dan groot genoeg). Op lange termijn win je het sowieso terug, en zoals het er nu naar uitziet, vrij snel zelfs (ook verkoop waarde achteraf bvb)...
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

DarkV schreef:
Nob schreef:het is ongelooflijk hoeveel mensen al zitten te stoken (we ruiken het zowel 's ochtends als 's avonds) en we zijn amper oktober! Zo slecht zijn onze huizen dus geïsoleerd (zelfs vrij recente huizen, maar wel 2 dikke bakken op de oprit).

Onze verwarming gaat ten vroegste ergens in november aan (vorig jaar zelfs pas begin december) en hier binnen is het nu 23 graden.
Mijn huis is zo'n 18 jaar oud (van 2003) en volgens de normen gezet... maar zonder verwarming is het hier binnen op dit moment 17.5 graden (de verwarming staat hier dus sinds enkele dagen aan).

Trouwens een goed geisoleerd huis werkt in twee richtingen... het houdt ook de warmte buiten.
Ik zit hier in verbouwingen, die gelukkig op hun einde aan het lopen zijn. M.b.t. isolatie hebben we enkel vloerisolatie kunnen doen (zoveel als mogelijk was, want we hadden niet veel diepte om mee te werken).
Momenteel wachten we nog op onze binnendeuren en zitten we dus zonder => verwarmen gaan we nu zeker niet doen.
Maar, dat is ook niet nodig. We verluchten ons huis continue, boven met ramen op kiepstand (dag en nacht, tenzij er vuile stokers zijn) is het nu 18°C, beneden met ramen toe 21°C (heb ze net terug open gedaan). Niets verwarming nodig dus. Er is trouwens ook niets mis mee om wat warme kleding aan te doen.
17.5°C lijkt me dus wel nog ok, ook als je stil zit achter je PC, maar ik begrijp dat dat persoonsgebonden is.

@ stokers: Ik blijft het onbegrijpelijk vinden dat dit nog getolereerd wordt. Ofwel ben je te dom om te beseffen wat je doet, ofwel ben je egoïst ten top.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Nob schreef: Als je (grondig) renoveert/bouwt, dan doe je die kost toch voor tientallen jaren? Wat stellen die 20-30000 eur extra dan nog voor?
ik vrees dat dit voor heel veel mensen veel geld is (zelfs in een totaal renovatiepakket)
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

1207 schreef:ik vrees dat dit voor heel veel mensen veel geld is (zelfs in een totaal renovatiepakket)
Dat is geen excuus om het niet te doen, want voor vele anderen is dit slechts 1/3 van de prijs van hun tesla.

Trouwens, mijn ouders hadden 2000€ per jaar aan stookolie (groot huis, met dubbel glas en dakisolatie). Als ik mijn verwarmingsenergie zou moeten betalen (mijn huis is ietsjes kleiner) heb ik ongeveer 200 € per jaar. Da's dus een verschil van 1800€ per jaar!
20 à 30 jaar 1800 € is toch ook veel geld voor de meesten denk ik dan. Als je ze er niet direct kan leggen, dan kan je dat toch zeker lenen, want het geld moet je anders toch jaarlijks betalen.

Komt daar dus nog bij zoals gezegd: verkoopwaarde achteraf + wooncomfort (ik loop hier gewoon op mijn blote voeten, want de vloer is niet koud en ik heb niet eens vloerverwarming, t-shirt en short, want nergens in huis voelt het koud aan, ook niet als ik dicht tegen een raam/muur sta).

Toen ik bouwde waren mijn regels simpel: mijn eerste budget gaat naar: vaste kosten zo laag mogelijk houden en een goeie basis. Dus veel isoleren en een deftige structuur en zuinige toestellen. Maw ik had niet direct een mooie keuken. Maar blijkbaar denk veel mensen het omgekeerde... Eerst de mooie keuken/andere visuale zaken en dan de rest, maar die rest, die kan je achteraf wel niet zo gemakkelijk meer aanpassen, die keuken da's altijd nog mogelijk (die heb ik ondertussen ook al wel ;-) ).
DarkV schreef: Mijn huis is zo'n 18 jaar oud (van 2003) en volgens de normen gezet...
Dat is dus volgens mij ook een probleem. De mensen denken: hoe, ik heb het toch volgens de normen gezet? Maar onze overheid heeft belachelijk lage normen (zelfs nu nog). Dus jezelf eens verder informeren kan dan toch nooit kwaad? Het gaat tenslotte om waarschijnlijk de grootste uitgave in je leven.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”