Thuisbatterij

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Afhankelijk van hoeveel je krijgt voor je stroom is een batterij niet meer nuttig, en kan je beter verkopen.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

ygeffens schreef:Afhankelijk van hoeveel je krijgt voor je stroom is een batterij niet meer nuttig, en kan je beter verkopen.
Precies. Je TVT van de thuisbatterij is met verkoop aan vrienden/familie/... nog langer omdat je met verkoop meer kan verdienen dan dat je van je energieleverancier krijgt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

devastator schreef:
ygeffens schreef:Afhankelijk van hoeveel je krijgt voor je stroom is een batterij niet meer nuttig, en kan je beter verkopen.
Precies. Je TVT van de thuisbatterij is met verkoop aan vrienden/familie/... nog langer omdat je met verkoop meer kan verdienen dan dat je van je energieleverancier krijgt.
Je dwaalt.c€/kWh is
De component energie is maar 20-30% van de factuur. Ik koop elektriciteit tegen 26c€/kWh waarbij de elektriciteit zelf 4,32-5,65c€/kWh (nacht/dag) is, ik verkoop (aan Decathlon of de eigen leverancier) aan 4c€/kWh.
Voor elke kWh die ik niet momentaan kan verbruiken heb ik de keuze tussen:
- batterij opladen om nadien 26c€/kWh te vermijden (tot de batterij terug leeg is)
- stroom verkopen aan vrienden/familie @ 4,32-5,65c€/kWh
- stroom verkopen aan het net @4c€/kWh
Zolang mijn batterij niet vol is, is het opladen van de batterij toch de betere keuze.

En dan gaan we er even vanuit dat de DNB's zomaar akkoord zijn om "gratis" mijn stroom naar mijn familie/vrienden te transporteren?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

heist_175 schreef:Zolang mijn batterij niet vol is, is het opladen van de batterij toch de betere keuze.
Dat lijkt me nogal logisch. Het ging erom als je nog GEEN batterij hebt en er overweegt 1 te kopen. Dan is de TVT langer omdat je straks aan een (ietwat ?) hogere prijs kan verkopen aan anderen dan aan je leverancier.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 04 sep 2021, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Voor terug te sturen naar het net staat in uw leverancierscontract wat de vergoeding is.
Dat kan €0 zijn of meer. Er zijn hier op UB en in de pers al wat vergelijkingen opgedoken, gaande tot 5c€/kWh.
Wetende dat je met PV/batterij de aankoop van kWh's kan vermijden à rato van 26-28c€/kWh, zie je meteen dat je daar niet veel van moet verwachten.

@batterij
Een batterij slaat energie op en vermijdt een kost van 26c€/kWh, verpatsen aan vrienden/familie levert 4c€ op. Met een batterij scoor je dus 22c€/kWh. De rest van de berekening kan je zelf maken.
Aangenomen dat er geen injectietarief en andere hocus-pocus bijkomt.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 04 sep 2021, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef: Een batterij slaat energie op en vermijdt een kost van 26c€/kWh, verpatsen aan vrienden/familie levert 4c€ op. Met een batterij scoor je dus 22c€/kWh. De rest van de berekening kan je zelf maken.
Aangenomen dat er geen injectietarief en andere hocus-pocus bijkomt.
even ruwweg, een batterij kost €6000?
Dus €6000/0,22 = 27.270kWh.
Dat is dus de hoeveelheid die de accu zou moeten terug geven om break-even te draaien.
(gerekend zonder capaciteitstarief)
Of mis ik iets?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:
heist_175 schreef: Een batterij slaat energie op en vermijdt een kost van 26c€/kWh, verpatsen aan vrienden/familie levert 4c€ op. Met een batterij scoor je dus 22c€/kWh. De rest van de berekening kan je zelf maken.
Aangenomen dat er geen injectietarief en andere hocus-pocus bijkomt.
even ruwweg, een batterij kost €6000?
Dus €6000/0,22 = 27.270kWh.
Dat is dus de hoeveelheid die de accu zou moeten terug geven om break-even te draaien.
(gerekend zonder capaciteitstarief)
Of mis ik iets?
Bruto kost 12,5kWh batterij: €6K (incl alles: installatie etc)
Netto kost 12,5kWh batterij: €3,8K

Dus €3800/0,22 = 17300kWh
Na 10 jaar heb je nog 60% van de batterij capaciteit over en is de batterij nog niet dood.

Ceteris paribus?
- veel kans stijgt de prijs per kWh nog (voor fossiele elektriciteit zal binnenkort ETS gekocht moeten worden - hoewel sommigen in het desbetreffende topic dromen alsof we nog 1921 zijn en enkel oplossingen van +/- 1950 zien)
- veel kans komt er nog injectietarief bij
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 04 sep 2021, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
JanY
Plus Member
Plus Member
Berichten: 100
Lid geworden op: 12 dec 2007, 16:39
Bedankt: 6 keer

Berekening voor mijn 6kWp installatie uit 2017:

Plaatsing 10kWh batterij + hybride omvormer: 6500€
Subsidie batterij : -2500€
Compensatie terugdraaiende teller : -2300€

Netto prijs: 1700€
1700 / 0,22 = 7727kWh of 2 á 3 jaar terugverdientijd.

Interessanter dan terugdraaiende teller houden? Zeker niet. Een goede investering rekening houdend dat er een digitale meter door m'n strot werd geduwd? Zeker wel.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

JanY schreef:Berekening voor mijn 6kWp installatie uit 2017:

Plaatsing 10kWh batterij + hybride omvormer: 6500€
Subsidie batterij : -2500€
Compensatie terugdraaiende teller : -2300€

Netto prijs: 1700€
1700 / 0,22 = 7727kWh of 2 á 3 jaar terugverdientijd.

Interessanter dan terugdraaiende teller houden? Zeker niet. Een goede investering rekening houdend dat er een digitale meter door m'n strot werd geduwd? Zeker wel.
Je moet wel rekening houden dat u batterij niet elke dag vol geladen geraakt of leeg geraakt. En ook u zelfcomsumptie die je zelf al gebruikt van u zonnepanelen en wat je van het net afneemt waardoor u terug verdien tijd langer wordt dan 2a3 jaar
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

JanY schreef:Berekening voor mijn 6kWp installatie uit 2017:

Plaatsing 10kWh batterij + hybride omvormer: 6500€
Subsidie batterij : -2500€
Compensatie terugdraaiende teller : -2300€

Netto prijs: 1700€
1700 / 0,22 = 7727kWh of 2 á 3 jaar terugverdientijd.

Interessanter dan terugdraaiende teller houden? Zeker niet. Een goede investering rekening houdend dat er een digitale meter door m'n strot werd geduwd? Zeker wel.
Die compensatie van de terugdraaiende teller had je anders toch ook gekregen?
Wat je in de winter opwekt zal niet veel zijn. Wat je in de zomer te veel hebt kan je ook niet overdragen naar de winter wegens te beperkte opslagcapaciteit.
Als jij bovendien pakweg 3000 kw op jaarbasis kan opslaan in die batterij, dan heb jij toch ook een abnormaal hoog verbruik in de zomer dat je niet terug kan geven aan het net? Wat is dan je totale verbruik?
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Ons batterij is sinds 7/5/2021 in gebruik en heeft tot op vandaag 490kWh geladen / ontladen. Wat dat op jaarbasis zal geven valt nog af te wachten.
snarie
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 mar 2003, 19:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

decat schreef:Ons batterij is sinds 7/5/2021 in gebruik en heeft tot op vandaag 490kWh geladen / ontladen. Wat dat op jaarbasis zal geven valt nog af te wachten.
Onze batterij (BYD + SMA Storage 2.5KW) geeft een gecombineerd laden/ontladen rendement van ongeveer 85%. Dus als 100kWh geladen wordt, komt er maar 85kWh terug uit. Heeft iemand ook cijfers ivm zijn bat/omvormer?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Lijkt mij een normale round trip efficiëntie, wat ik al maanden verkondig
snarie schreef:
decat schreef:Ons batterij is sinds 7/5/2021 in gebruik en heeft tot op vandaag 490kWh geladen / ontladen. Wat dat op jaarbasis zal geven valt nog af te wachten.
Onze batterij (BYD + SMA Storage 2.5KW) geeft een gecombineerd laden/ontladen rendement van ongeveer 85%. Dus als 100kWh geladen wordt, komt er maar 85kWh terug uit. Heeft iemand ook cijfers ivm zijn bat/omvormer?
snarie
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 mar 2003, 19:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

bruma schreef:Lijkt mij een normale round trip efficiëntie, wat ik al maanden verkondig
snarie schreef:
decat schreef:Ons batterij is sinds 7/5/2021 in gebruik en heeft tot op vandaag 490kWh geladen / ontladen. Wat dat op jaarbasis zal geven valt nog af te wachten.
Onze batterij (BYD + SMA Storage 2.5KW) geeft een gecombineerd laden/ontladen rendement van ongeveer 85%. Dus als 100kWh geladen wordt, komt er maar 85kWh terug uit. Heeft iemand ook cijfers ivm zijn bat/omvormer?
Inderdaad. Komt ook perfect overeen met de specificaties van SMA (2x92%). Zie ik wel niet echt als probleem, omdat "verloren" energie anders toch goedkoop naar het net verdwijnt.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

snarie schreef:Onze batterij (BYD + SMA Storage 2.5KW) geeft een gecombineerd laden/ontladen rendement van ongeveer 85%.
Je hebt dus maar een batterij van 2150 W... en de vraag is hoeveel dat nog is over 5 of 10 jaar.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

snarie schreef: Inderdaad. Komt ook perfect overeen met de specificaties van SMA (2x92%). Zie ik wel niet echt als probleem, omdat "verloren" energie anders toch goedkoop naar het net verdwijnt.
Da's toch ook best wel veel dat er 15% energie verloren gaat. Die moet op een andere manier ook geproduceerd worden die niet noodzakelijk groen is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

snarie schreef:
Onze batterij (BYD + SMA Storage 2.5KW) geeft een gecombineerd laden/ontladen rendement van ongeveer 85%. Dus als 100kWh geladen wordt, komt er maar 85kWh terug uit. Heeft iemand ook cijfers ivm zijn bat/omvormer?
Op laden en ontladen zit inderdaad een verschil, maar belange geen 15%.

Omvormer is Huawei SUN2000 3KTL, batterij zijn 2 Luna's 2000 met 10kWh in totaal.
Schermafbeelding 2021-07-19 om 12.51.16.png
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

decat schreef:
snarie schreef:
Onze batterij (BYD + SMA Storage 2.5KW) geeft een gecombineerd laden/ontladen rendement van ongeveer 85%. Dus als 100kWh geladen wordt, komt er maar 85kWh terug uit. Heeft iemand ook cijfers ivm zijn bat/omvormer?
Op laden en ontladen zit inderdaad een verschil, maar belange geen 15%.

Omvormer is Huawei SUN2000 3KTL, batterij zijn 2 Luna's 2000 met 10kWh in totaal.
Schermafbeelding 2021-07-19 om 12.51.16.png
Zoals de omschrijving is op en ontlaad of wat in en uit de accu gaat.
DC/DC omvormers en DC/AC omvormer rendement zal daar niet bij zitten.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Volgens wat ik kan terugvinden heeft de omvormer 1562 kWh te verwerken gehad.
Bij het rendement staat 1489 kWh, voor de batterijen vind ik enkel de info van het vorige screenshot terug.
Schermafbeelding 2021-07-20 om 16.56.13.png
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

De 2de dag op rij komt hier een camionette van TEA door.
Onderaannemer Fluvius voor de Digitale meters.
Een straat verder waren er ook al die een brief gehad hebben.
Ze gaan er tegenaan ineens ...
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Het grote probleem om de terugverdientijd te berekenen is de onzekerheid die er heerst.

In mijn geval zou ik met een investering van 6000€ mijn injectie met ongeveer 2000 kWh/jaar kunnen terugbrengen. Terugverdientijd bedraagt dus ongeveer 13 jaar. Aan subsidie ga ik me niet riskeren. Ik ben het vertrouwen in onze overheid kwijt.

Zaken die TVT kunnen verlagen:
- elektriciteit zal duurder worden
- capaciteitstarief zal door onze strot geduwd worden

De enige reden om niet te plaatsen:
- EV: Als hier over een jaar of 2-3 een EV op de oprit staat (wat quasi zeker opgelegd gaat worden), ga ik (op de dagen dat ik thuis ben) mijn EV laden ipv thuisbatterij te gebruiken. Op dat moment staat de thuisbatterij er werkloos bij en gaat het zich niet langer terugverdienen.

En met alle respect: dat de overheid nu thuisbatterijen subsidieert is een kortzichtig beleid als je rekening houdt met hun EV-beleid. Er gaan veel thuisbatterijen geplaatst worden die over enkele jaren amper rendement gaan hebben owv EV's.
technicus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 mar 2021, 17:16

-
Laatst gewijzigd door technicus op 09 sep 2021, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
snarie
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 mar 2003, 19:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

bruma schreef:
decat schreef:
snarie schreef:
Onze batterij (BYD + SMA Storage 2.5KW) geeft een gecombineerd laden/ontladen rendement van ongeveer 85%. Dus als 100kWh geladen wordt, komt er maar 85kWh terug uit. Heeft iemand ook cijfers ivm zijn bat/omvormer?
Op laden en ontladen zit inderdaad een verschil, maar belange geen 15%.

Omvormer is Huawei SUN2000 3KTL, batterij zijn 2 Luna's 2000 met 10kWh in totaal.

Schermafbeelding 2021-07-19 om 12.51.16.png
Zoals de omschrijving is op en ontlaad of wat in en uit de accu gaat.
DC/DC omvormers en DC/AC omvormer rendement zal daar niet bij zitten.
Rendement batterij omvormer: AC2BAT (AC -> BAT) tussen 84% en 96,5%
BAT2AC (BAT -> AC) tussen 87% en 96.5%
Min rendement bij 10% loading (100%=2500W) dus bij 250W

Uiteraard wordt batterij niet altijd met maximum stroom geladen en ontladen.
Overall rendement is dus iets tussen 0.84*0.87 = 73% en 0.965*0.965 = 93%

De behaalde 85% lijkt mij dus volledig normaal

(grafieken https://files.sma.de/downloads/BattWr-E ... -en-11.pdf )

https://userbase.be/forum/download/file ... w&id=17312
Bijlagen
KnipselSMA.PNG
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Met de komst van het capaciteitstarief in het achterhoofd: is het mogelijk om 's nachts de batterij op te laden om zo de pieken overdag (in de wintermaanden) wat af te vlakken ?

Met een APi zou helemaal top zijn :-)
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Vraagje tussendoor

In hoeverre zijn deze batterijen nu veilig.
voornamelijk qwa brandveiligheid.
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De brandverzekering hoefde niet te weten of ik een batterij had of niet.
Ergo, ze oordelen dat een thuisbatterij geen bijkomend/extra risico vormt.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Dit zal beetje afhangen van situatie tot situatie en welke verzekeraar lijkt me.

Zolang er niets gebeurt en laten we hopen dat dat zo is en blijft. Zal er precies geen verandering in komen
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Zo kan je alles wegrelativeren :).

De EV-bezitters, moeten die dat aangeven aan hun brandverzekering?
Ik heb maar een thuisbatterij van 12kWh, een KIA EV6 heeft 77kWh...

En euhm... al die firmawagens zijn niet in bezit van de bestuurder hé. Wie is er verantwoordelijk bij een spontane ontbranding? Wat is het risico?
Ik denk dat elke fikkende Tesla in de wereldwijde pers komt, maar er branden elke dag heel wat ICE voertuigen uit.
Opnieuw: als de verzekeraar van mijn woning niet moet weten met welke auto ik rijd, dan zal het risico zo klein zijn dat het niet de moeite is om het apart in hun modellen op te nemen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Inderdaad, er zijn waarschijnlijk tov hun verkoopaantallen al veel meer Peugeot 307's of VW Tourans afgebrand dan Tesla's. Maar dan staat er in de krant: auto in brand. Niet: Tesla in brand.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Dat haalt meestal de krant zelfs niet.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Het probleem is niet zozeer dat die dingen constant in de fik vliegen, maar als ze in de fik vliegen zijn ze quasi niet te blussen.

Enne, als een auto in jouw garage staat is die mee verzekerd met de brandverzekering van je huis. Als die buiten staat niet volgens mij.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Thuisbatterijen zijn van een andere chemische samenstelling en branden niet.
De samenstelling van de EV batterijen daarentegen zorgen ervoor indien er brand uitbreekt dat er zuurstof geproduceerd wordt in de batterij zodat de brand blijft bestaan
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1690
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 68 keer

Dat is wel interessant i.v.m. die samenstelling van de batterij dat deze anders zijn
Internet = PX FLEX pack
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

bruma schreef:Thuisbatterijen zijn van een andere chemische samenstelling en branden niet.
De samenstelling van de EV batterijen daarentegen zorgen ervoor indien er brand uitbreekt dat er zuurstof geproduceerd wordt in de batterij zodat de brand blijft bestaan

Ik dacht dat ze 'afgedankte' autobatterijen gingen gebruiken als thuisbatterij (omdat een batterij die bvb nog voor 80% kan volgeladen nog goed genoeg is als thuis batterij).

Deze zullen dan toch niet van een andere chemische samenstelling zijn?

Of is dat weer alweer oud nieuws, want op batterij vlak hoor je veel theorie, maar in de praktijk is het heel wat minder...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De thuisbatterijen zijn geen afgedankte autobatterijen hoor, dat is wat ze DIY doen op YouTube :)
Simpel ook: er zijn nog niet genoeg afgedankte autobatterijen om de nood aan thuisbatterijen te lenigen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Mogen EV's dan wel in (ondergrondse) parkeergarages want men was er al huiverachtig voor om wagens op gas toe te laten?

Geruststellend zo'n ondoofbare batterij. Dat de thuisbatterij anders is maakt dan niet veel uit want ze is meestal in de garage geplaatst, vlakbij de ondoofbare batterij dus :-(
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dizzy schreef:Mogen EV's dan wel in (ondergrondse) parkeergarages want men was er al huiverachtig voor om wagens op gas toe te laten?
Absoluut.
Ik was maandag in Brussel en in de ondergrondse parking nabij Bozar en die van 't Zuid zijn er gereserveerde plaatsen voor elektrische wagens.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”