MikroTik RB4011iGS+5HacQ2HnD-IN

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Emile51
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 dec 2019, 13:06
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 4 keer

Heeft Iemand hier ervaring mee? WiFi router, 10 Lan poorten.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ik ben enkele jaren MikroTik gebruiker geweest maar ondertussen geswitched naar UBNT (UDM pro).

Misschien eens een concrete vraag posten ?
Emile51
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 dec 2019, 13:06
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 4 keer

Wel, is men hier over het algemeen tevreden over? WiFi werking, veiligheid, instelmogelijkheden (via Winbox, Webfig), MAC-binding, VLAN, VPN enz.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ik heb nooit een versie gehad met Wifi dus daar kan ik niet over oordelen.

Verder heb ik er steeds alles mee kunnen doen wat ik wou (VLAN's, inter VLAN firewall, IPv6 tunnel via HE, S2S VPN, ...) al was de leercurve redelijk stijl. Tevens is de configuratie van de diverse modellen soms anders/beperkter afhankelijk van de gebruikte hardware/chipsets waar ik me als gebruiker liever niet mee wil bezighouden.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

wifi en switches zijn hier mikrotik maar wifi niet zoveel gebruikt (2 ipads en soms een phone) en switches doen hun werk maar geen routeros dus niet echt een referentie. capac (wifi) in het begin wel wat gevloekt maar volhouden, 't is geen asus... In hele huis bereik dus ook nog geen behoefte voor meerdere ap's. Niet echt klikken en het werkt of centrale config zoals bij unifi (winbox is zo'n beetje tool om naar elke switch/router afzonderlijk te gaan, geen mirakels verwachten). Voor wifi zou zoiets wel met capsman moeten lukken maar dus geen ervaring mee. Weet niet of mikrotik zelf zoiets heeft (en ook eigenlijk geen fan van hoewel toch veel voordelen)

Toegeven dat ik ze dus vooral gebruik voor de prijs :angel: Voor de rest... hoewel ze precies beetje aan het veranderen zijn niet echt gericht op thuisgebruikers, 'this is not a toy'. (ook voor wifi wel een wizard met resultaat 'ok het werkt' maar wat is de fun daarvan en voor de rest van wat je wil toch handwerk nodig :lol: ). Daarvoor zitten er hier mensen die er véél meer van kennen dan ik, maar ben zelf content (en niet echt een network pro maar wel beetje kruisbestuiving).
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Ik vond de leercurve redelijk [stijl] steil en veel te ingewikkeld. Ik kan zeggen dat ik toch wel eea weet van netwerken en pc's, maar ik heb er serieus zitten op sjieken eer ik bereikte wat ik wou bereiken. (lees 1 poort van de switch bridgen met de wan poort)
Je zit te kloten via de web interface en soms via dat winbox programmake.

Op zich wel stabiel en goede wifi en genoeg mogelijkheden.
Maar na 1,5 of 2 jaar was het toestel kapot en geen enkele coulance van mikrotik uit.
Laatst gewijzigd door StarWing op 16 sep 2021, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Kijk, ik kan het toch niet laten.
Stijl vs steil: https://www.schrijfwijzer.nl/taalvragen ... teil-stijl
steil
sterk hellend, sterk omhooggaand; stug
Via een steile trap bereik je de tweede etage.
stijl
manier
Deze bouwstijl wordt gekenmerkt door puntige daken.
En dan wat meer on topic
Een steile leercurve betekent dat je op korte tijd (x-as) veel ervaring/kunde kan opbouwen (y-as).
Ik denk dat Mikrotik net heel moeilijk aan te leren is, dus dat het veel moeite kost om het te leren.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

StarWing schreef:Maar na 1,5 of 2 jaar was het toestel kapot en geen enkele coulance van mikrotik uit.
M'n RB450G heeft de geest gegeven na verschillende jaren van trouwe dienst... uiteindelijk gerepareerd door twee condensators te vervangen (ondertussen wel de UDM Pro geplaatst, dus de Mikrotik staat hier werkloos nu). Ik heb ook nog een Mikrotik Cloud Router Switch staan die de geest heeft gegeven na een stroompanne (de voeding blijkt het issue niet te zijn, geen idee wat precies dan wel).
heist_175 schreef:Stijl vs steil
Oops... ben ik er zo hard naast :oops:
heist_175 schreef:Een steile leercurve betekent dat je op korte tijd (x-as) veel ervaring/kunde kan opbouwen (y-as).
Blijkbaar is daar verwarring rond... nu ik ga altijd uit van de tweede betekenis zoals vermeld op https://nl.wikipedia.org/wiki/Leercurve_(studie)
Laatst gewijzigd door DarkV op 16 sep 2021, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik neem aan dat je bedoelt "moeilijk"; de link is een dead end naar een unknown page.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Mijn routerboard van 2013 draait nog als een zonnetje :)
En met de overige Mikrotik spullen hier nog geen hardware problemen gehad (pakweg 8 devices).
Als router zou ik ze wel niet meer aankopen (pfSense of Opnsense hier nu). Als WiFi AP misschien (al zal bv. Unifi waarschijnlijk net iets beter/sneller/nieuwer zijn). Maar vooral als goedkope switches met veel mogelijkheden spreken ze mij aan.
Een leercurve is er zeker en niet alles is mogelijk (zonder extra hardware), zoals bv. IPS ofzo.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

ITnetadmin schreef:Ik neem aan dat je bedoelt "moeilijk"; de link is een dead end naar een unknown page.
Inderdaad, steile leercurve is een moeilijke leercurve, veel studeren voor je iets bereikt dus.

Edit... link is aangepast.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Van stijl is ui waarschijnlijk beter en beiden niet eens rgb :-( , maar zelf niet veel problemen met mikrotik's industrial look :lol:
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Met wat ik online las qua curve had ik eerst wat schrik maar toen ik mijn eerste RB had geinstalleerd snap ik niet echt waar al die heisa vandaam kwam.
Als je een beetje kennis hebt van netwerken en vooral hoe linux iptables e.d. werken moet dit geen probleem zijn.

Maar als je enige ervaring een "huis tuin keuken" ding is klopt het wel ja het even een grote stap omhoog is. Al geeft het wel veel vrijheden ook tov zo een "asus" of "tplink" dingetje.
Al zijn er inderdaad wel kleinigheden welke beter kunnen natuurlijk maar voor de prijs zijn het goede producten. Ze houden enkel niet je handje overal vast.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Ik heb hier al jaren zo'n klein rood mikrotik bakje.
Is router, switch, AP in 1.
5 poorten zijn 100Mbps maar is voor intern verkeer.
Ook maar 2.4 Ghz wifi. Maar boeit me niet. Als deze stuk is koop ik zijn opvolger maar die kost nu nog rond de 200 euro.

Ik heb geen moeite met config maar ik ben wel system engineer geweest .... .
Wel zien dat je niks hebt openstaan naar buiten toe en goed updaten. Er zijn al enkele botnets met mikrotik devices.

Retestabiel ook, enkel reboot bij updates. Verbruik is 3-5 watt idle.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

GuntherDW schreef:Met wat ik online las qua curve had ik eerst wat schrik maar toen ik mijn eerste RB had geinstalleerd snap ik niet echt waar al die heisa vandaam kwam. Als je een beetje kennis hebt van netwerken en vooral hoe linux iptables e.d. werken moet dit geen probleem zijn.
De vraag is wat je ermee doet natuurlijk... gewoon DHCP, NAT en firewall rules is geen probleem.

Voornamelijk de VLAN configuraties zijn verwarrend en niet consistent over de verschillende toestellen (afhankelijk van de switch chip).
Emile51
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 dec 2019, 13:06
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb enkele dagen geleden dit toestel gekocht en geïnstalleerd.

Het is inderdaad zo dat een steile leercurve nodig is.... heb er meerdere uren op moeten studeren alleen maar om het toestel correct in werking te krijgen.

Voor de rest: een excellente WifI router, behalve dan dat het "factory resetten" niet echt eenvoudig is, de verschillende stappen (5/10/15 seconden naargelang de gewenste reset-modus) indrukken van de reset knop, met of zonder voeding (bij het rebooten) vragen wel wat denkwerk.

Ook vond ik een goede nederlandstalige handleiding hier : https://www.wirelessinfo.be/mikrotik-ro ... figureren/ Deze is zeer behulpzaam
voor de neofieten onder ons.

Ben er nog enkele uren zoet mee vooraleer alles op zijn punt zal staan.

Enig nadeel dat ik ondervind : het toestel is uitgerust met een soort van koelvinnen achteraan, en die behoorlijk warm worden.
JUD
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 sep 2013, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Emile51 schreef:Enig nadeel dat ik ondervind : het toestel is uitgerust met een soort van koelvinnen achteraan, en die behoorlijk warm worden.
Ja dat klopt en is juist de bedoeling. De router is passief gekoeld, deze moeten dus juist goed de warmte afgeven aan de omgeving.

Je kan de kloksnelheid eventueel wat lager zetten afhankelijk van je CPU load. Zal de warmte beetje reduceren en zal je router waarschijnlijk ook langer laten meegaan.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”