MEGA

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 mar 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Ik wissel jaarlijks van energieleverancier. Afgelopen 'energiejaar' zat ik bij Mega.
Helaas was ik te laat met het veranderen van leverancier, waardoor mijn 1j contract werd verlengd bij Mega, maar de overstap ook wel degelijk werd aangevraagd. Kortom, ik zat met 1 jaar en 1 maand Mega opgescheept.

Met de horrorverhalen over die vaste vergoeding voor een heel jaar, dacht ik dat ik deze ook aan mijn been had (€75).
Je kan echter bij Mega zelf ook van tarief wisselen, namelijk naar 'Super'. Daar is geen vergoeding vereist.

Ik heb mijn 'Group' contract van 1 jaar uitgezeten. De automatische verlenging heb ik laten veranderen naar 'Super'. 1 maand later was ik dus weg, en heb geen vaste kost moeten betalen.

De klantendienst deed hier helemaal niet moeilijk over, al zagen ze wel in het systeem dat die verlening maar 1 maand ging duren.

Dus het is zeker niet allemaal kommer en kwel bij Mega, integendeel. Ik was er best tevreden. :beerchug:
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Een vraagje tussendoor...

Wanneer is beste moment om te veranderen van elek-leverancier? Op moment van jaarafrekening of bij vervaldatum contract (mijne is maandelijks opzegbaar)...
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Nog efkes hierop terugkeren.

Ik heb een contract bij Mega (1 jaar vast) dat gestart is op 1/1/2020 en dus jaarlijks vervalt. Ik heb een korting gekregen via mijnenergie.be die geldig blijft als ik 12 maanden klant bleef. Wat is nu de best practice als ik wil overstappen? Ik bedoel zowel qua tariefkeuze (wetende dat de gasprijs vrij hoog staat), en qua opzeg. Ik denk dat ik 1 maand van te voren moet opzeggen, maar ik dacht dat Mega mij toch ook de tariefvoorwaarden voor het volgende jaar moet kenbaar maken?
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Zolang je de juiste contractdatums doorgeeft aan de nieuwe gaat dat normaal soeper.
Je kan dat niet meer vergelijken hoe dat het in het begin was.

Beginjaren eens zo een issue met Essent gehad.
Want toen kon dat echt enkel op de vervaldatum of je was serieus gejossed.
Na bijna een jaar en de nodige juridische dreigingen van mijn kant, stond de korting en een correctie toch ineens op mijn rekening.
Was meer dan 300 EUR :bang:

De dag van vandaag eigenlijk nog geen issues voorgehad.
En is wissel praktisch elk jaar zowel voor gas als elektriciteit.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 mar 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Een overstap naar een nieuwe leverancier vraag je best minstens 1 maand voor de vervaldatum aan van je huidige contract.
Dus stel: je huidige contract loopt van 1/01/2021 tot 1/01/2022.
Vraag de overstap ergens in de maand november 2021 aan en zet de startdatum van het nieuwe contract op 1/01/2022.

Zo verlies je geen promotieacties, want je hebt je contract (van 1j) volledig uitgedaan.

@jutuiz De voorwaarden van de verlenging zag ik staan bij 'Mijn contracten' in het Mega portaal. De nieuwe tariefkaart stond al klaar in dat overzicht. Mocht het daar nog niet staan, zie je toekomstige tariefkaarten ook gewoon op de website staan.

Variabel of vaste prijs, het heeft elk z'n voor- en nadelen. Persoonlijk neem ik altijd vast. Maar met de huidige prijzen raadt men aan om variabel te nemen, zo volgt het contract wanneer de hoge prijzen weer dalen (wat ergens volgend jaar wordt verwacht).
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 370
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 38 keer

Ik krijg hier ook de indruk dat velen denken dat een contract moet 'uitgezweet' worden, maw dat je pas kan veranderen op einddatum.

Dit is niet correct. Je hoeft niet de einddatum af te wachten, ook al willen energieleveranciers je dat doen geloven. Je dient alleen 1 maand opzeg te respecteren.

Op de site van Vreg staat:
Moet ik extra kosten betalen als ik van energieleverancier verander vóór het aflopen van mijn contract?
Nee, gezinnen en kmo’s kunnen gratis veranderen van leverancier.
https://www.vreg.be/nl/faq/van-energiec ... veranderen
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Op dit ogenblik ga ik mijn vast contract bij Engie wel uitzitten. Mooie korting voor een jaar, goede terugleveringsvergoeding. Contract is met de prijzen van maart gestart op 1 mei. Hopelijk tegen maart volgend jaar opnieuw betere prijzen dan nu... We zien wel. Overschakelen doe ik sowieso omdat het tarief dat ik nu heb zonder korting nooit interessant kan zijn :wink:
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

phildww schreef:Ik krijg hier ook de indruk dat velen denken dat een contract moet 'uitgezweet' worden, maw dat je pas kan veranderen op einddatum.

Dit is niet correct. Je hoeft niet de einddatum af te wachten, ook al willen energieleveranciers je dat doen geloven. Je dient alleen 1 maand opzeg te respecteren.

Op de site van Vreg staat:
Moet ik extra kosten betalen als ik van energieleverancier verander vóór het aflopen van mijn contract?
Nee, gezinnen en kmo’s kunnen gratis veranderen van leverancier.
https://www.vreg.be/nl/faq/van-energiec ... veranderen
Met 'uitzweten' wordt hier de nadruk gelegd op heb je bij een willekeurige contractwissel recht op uw vooropgestelde korting en betaal je de volle pot van de jaarlijkse vaste kost.
Als u dat niet deert dan zweet je niet, anderen willen meer duidelijkheid en vermoedelijk ook die centen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Neen, dat is, dacht ik, het enige waar ze u mee mogen jossen.
Afrekening van Mega gehad vandaag, contract liep van 01/01-31/08.
Dus geen volledig jaar, maar de vaste vergoeding is wel volledige doorgerekend.
Maar de korting bij de volgende zit daar een pak over.
Dus nemen we dat er maar bij.

PS: 1 maand, ik hou ook rekening met 6-8 weken om save te zitten.
Je weet nooit met die administratie :-D
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 mar 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

bruma schreef:Met 'uitzweten' wordt hier de nadruk gelegd op heb je bij een willekeurige contractwissel recht op uw vooropgestelde korting en betaal je de volle pot van de jaarlijkse vaste kost.
Als u dat niet deert dan zweet je niet, anderen willen meer duidelijkheid en vermoedelijk ook die centen.
Dat is inderdaad ook hoe ik het zie. Eerder opstappen = verlies van promotieacties, waar je op intekende. Daarom blijf ik ook het volledige jaar.
Ratface
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

phil48 schreef:Een vraagje tussendoor...

Wanneer is beste moment om te veranderen van elek-leverancier? Op moment van jaarafrekening of bij vervaldatum contract (mijne is maandelijks opzegbaar)...
Heb je zonnepanelen? Dat is de enige situatie waar dit uitmaakt.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Ratface schreef:
phil48 schreef:Een vraagje tussendoor...

Wanneer is beste moment om te veranderen van elek-leverancier? Op moment van jaarafrekening of bij vervaldatum contract (mijne is maandelijks opzegbaar)...
Heb je zonnepanelen? Dat is de enige situatie waar dit uitmaakt.
Ja inderdaad zonnepanelen. En nog geen digitale meter...
Ratface
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

phil48 schreef:Ja inderdaad zonnepanelen. En nog geen digitale meter...
https://www.fluvius.be/nl/thema/zonnepa ... 1135446094
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

svermassen schreef:Neen, dat is, dacht ik, het enige waar ze u mee mogen jossen.
Afrekening van Mega gehad vandaag, contract liep van 01/01-31/08.
Dus geen volledig jaar, maar de vaste vergoeding is wel volledige doorgerekend.
Maar de korting bij de volgende zit daar een pak over.
Dus nemen we dat er maar bij.

PS: 1 maand, ik hou ook rekening met 6-8 weken om save te zitten.
Je weet nooit met die administratie :-D
Ik heb begin dit jaar ook een energiewissel aangevraagd van Mega naar Lampiris op 16/07 maar kreeg bericht dat de datum (door Fluvius?) op 01/08 gezet was. Ik zag dus al aankomen dat ik voor de periode 16/07 tot 01/08 een volledig jaar aangerekend zou krijgen en dat bleek bij afrekening inderdaad zo te zijn.

Mail gestuurd naar Mega en ze hebben het onmiddelijk pro rata berenend en nieuwe factuur gemaakt.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Gisteren overstap aangevraagd naar Luminus, het was Luminus en enige met de promoties die heel dicht bij elkaar zaten. Eens het contract in gaat niet vergeten een reminder te zetten binnen 10,5 maanden. Met de digitale meter begrijp ik niet waarom die overstap datum nog altijd een maand verder moet liggen. In theorie zou dat toch op 7 dagen moeten kunnen of sneller ?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Wat ik in dit verhaal niet begrijp, is waarom electriciteit duurder wordt, terwijl het vermoedelijk toch lokaal wordt opgewekt?

Met gas wat uit Noordwegen of Rusland komt, zou je nog kunnen stellen dat de productie lager is dan de vraag.

https://www.hln.be/consument/prijs-voor ... ~a3275228/
De prijzen zijn al geruime tijd aan het stijgen, net als die van elektriciteit op de groothandelsmarkten. Gisteren werd in België gemiddeld 149,75 euro per MWh betaald voor levering de volgende dag. Dat is het hoogste prijspeil deze maand, zegt Matthias Detremmerie als stroomhandelaar voor energieleverancier Elindus. Tegenover vorig jaar is de groothandelsprijs voor elektriciteit verdrievoudigd.
Ik woon in een villa met accumulatieverwarming. Woon hier nu al 10 jaar, eigenaar staat niet te springen om dak te isoleren. Er ligt nu een laagje van 4cm pur, wat niet genoeg is, en dak zit vol met kieren en plaatsen waar buitenlucht naar binnen kan. We betaalden tot voor kort 250 euro per maand voor electriciteit. Ik hou mijn hart vast met die idiote capaciteitstarief wat er komt. Als die vuren dan elke nacht laden, wordt al ons verbruik op de piek laadstroom van die vuren berekent. Ook excl nact en nachtsttroom wordt afgebouwd, en wordt weldra één pot nat kwa prijzen.

Straks zitten we hier aan +500 euro aan electriciteit per maand, het wordt echt absurd in dit land.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

MrBlueSky schreef:Eerder opstappen = verlies van promotieacties, waar je op intekende. Daarom blijf ik ook het volledige jaar.
Mijn contract bij Mega loopt nog tot eind november... dus om van de kortingen te genieten moet ik het uitzitten.

Ik was reeds ingeschreven bij iChoosr maar hun contracten starten pas op 1 januari 2022... een extra maandje Mega betekend echter dat ik de vaste kost voor elektriciteit en pas moet betalen voor een gans jaar, en dat is 2 x 75 euro. Let dus op met overstappen, niet alleen voor de kortingen maar vooral voor de vaste kost !

Ondertussen een nieuw contract genomen bij Engie (Easy fixed - 30% goedkoper dan Mega z'n aanbieding) welke volgens aanbieders.be de goedkoopste was. Grappig is wel dat indien je via de website van Engie zelf gaat het goedkoper is (bellen met Engie is dan weer duurder :roll: ). Voordeel van Engie is dat al hun promoties en vaste kosten gewoon pro-rata zijn... je kan daar dus werkelijk eender wanneer overstappen.

Indien iChooser dus nog goedkoper is kan ik dit alsnog bekijken.
u4b4 schreef:Ik woon in een villa met accumulatieverwarming.
Je moet alles electrisch doen... van fietsen tot autorijden maar verwarming wordt hard afgestraft !

Misschien toch eens overwegen om te verhuizen (of zelf eigendom aan te schaffen) als je huisbaas geen investeringen doet in z'n huis.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

DarkV schreef: Je moet alles electrisch doen... van fietsen tot autorijden maar verwarming wordt hard afgestraft !

Misschien toch eens overwegen om te verhuizen (of zelf eigendom aan te schaffen) als je huisbaas geen investeringen doet in z'n huis.

Het is gewoon absurd. Electrische fiets en wagen worden gepromoot (en zijn zakelijk 100% aftrekbaar), maar electrisch verwarmen wordt afgestraft, net zoals de mensen die er met de terugdraaiende meter aan zijn met hun zonnepanelen.

Eigenaar heeft al meermaals laten vallen dat hij het vroeg of laat wil verkopen, maar gezien het huis niet meer aan de huidige norm voldoet, zal hij niet snel een koper vinden. Ik heb zelf geen interesse ... en hier in de erg rustige straat gaan ze op een leeg voetbalplein weldra 34 woningen bijbouwen, dus bye bye rust.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ub4b schreef:Wat ik in dit verhaal niet begrijp, is waarom electriciteit duurder wordt, terwijl het vermoedelijk toch lokaal wordt opgewekt?
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=88&t=61266
Heeft niet enkel met Mega te maken.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

@ub4b
Wat ik in dit verhaal niet begrijp, is waarom electriciteit duurder wordt, terwijl het vermoedelijk toch lokaal wordt opgewekt
https://www.elia.be/en/grid-data
er is lokale productie en daarnaast import en export via Elia
en daarnaast is er een significante stijging van de gas/olie/.... prijzen op de internationale markt wat zich uiteraard reflecteert in de elektriciteitstarieven bij de eindgebruiker
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”