Fiber in home netwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
JUD
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 sep 2013, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Ik plan mijn home netwerk te vernieuwen en plan daarbij zoveel als mogelijk een ster netwerk uit te bouwen. Er zijn enkele flex buizen waar ik normaal "relatief eenvoudig" de telefoon kabel kan vervangen door CAT6 STP.

Nu zit ik sowieso wel al met een situatie waar er twee centrale punten zijn (garage en technische ruimte 20 meter van garage). Gezien de hardware die ik op het oog heb over SFP+ poorten beschikt leek het mij wel future proof en betaalbaar om tussen deze twee punten een fiber kabel te leggen na hier wat over gelezen te hebben. Zo zou de backbone van het netwerk 10Gbit zijn en al zeker geen bottleneck vormen. Probleem is echter wel dat de afmetingen van de LC connector te groot zijn om door een 16mm (binnendiameter 11mm) flex buis te trekken.

Op FS.com had ik pre terminated OS2 duplex kabel gezien voor nog geen euro per meter. Eventueel dacht ik deze dan in twee te knippen en zo door de buis te trekken. Aan de onafgewerkte kant zou ik dan connectors moeten (laten) monteren. Ik zie dat er voor rond de €100 termination kits zijn die de connector klemmen. Iemand ervaring met de kwaliteit van dit soort connectors/kits. Of tips om LC connectors als doe het zelver op een betaalbare manier te plaatsen?
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 19 keer

Je kan die afstand prima overbruggen met cat6a of cat7 kabel, beide 10Gbit. Deze zijn beiden minder fragiel en je kunt ze op een goedkope en eenvoudige manier zelf afwerken. Glasvezel is voornamelijk voor gebruik op grotere afstanden die voor gewone netwerkkabel niet haalbaar zijn. Niets houdt je tegen om nog steeds voor glasvezel te kiezen, maar ik zie in deze situatie geen voordelen.
JUD
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 sep 2013, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Flying schreef:Je kan die afstand prima overbruggen met cat6a of cat7 kabel, beide 10Gbit. Deze zijn beiden minder fragiel en je kunt ze op een goedkope en eenvoudige manier zelf afwerken. Glasvezel is voornamelijk voor gebruik op grotere afstanden die voor gewone netwerkkabel niet haalbaar zijn. Niets houdt je tegen om nog steeds voor glasvezel te kiezen, maar ik zie in deze situatie geen voordelen.
Voor zover mijn research gaat zijn de RJ45 SFP+ modules toch aanzienlijk duurder dan die voor duplex single mode fiber kabel. Ook de prijs van de fiber zelf lijkt mij lager te liggen dan Cat6a.

Verder lees ik vaak dat die 10gbit RJ45 modules erg warm worden. Energieverbruik?

Door de dubbele shielding bij cat6a is deze ook een pak stijver en weet ik op voorhand dat het absoluut niet evident gaat zijn om deze door een flex buis te trekken. Fiber is slechts 3mm wat mij toch een hoop miserie bespaart. En op lange termijn kan deze ook zonder problemen 100Gbit aan.

Dat is een beetje mijn gedachten gang. Het hoeft momenteel geen 10Gbit te zijn. Maar de kost met 10gbit fiber is momenteel hetzelfde ongeveer afgezien van het connector probleempje.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Fiber kan je niet zomaar door een flex buis trekken. Die fiber moet daarvoor in een tube zitten en dat is toch ook redelijk stijf.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik citeer mezelf uit een ouder topic:
Joe de Mannen schreef:Fiber heeft in jouw opstelling geen toegevoegde waarde, alleen maar praktische nadelen
J.
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... de#p768094

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Zelf heb ik hier ook alles op fiber gestoken en CAT6A gehouden voor PoE zaken. Fiber zal inderdaad goedkoper zijn qua SFP+ modules en ook energiezuiniger (op 10Gb momenteel). Bovendien ben je ook beter klaar voor de toekomst. Je zou er ook iets minder latency mee hebben, maar dat zal te verwaarlozen zijn op die afstanden.

Het knippen en terug aansluiten van fibers heb ik ook overwogen (heb dat nog liggen voor in de toekomst), maar nooit geprobeerd. Laat zeker weten hoe dat gaat als je dat doet :)

Welke fiber ga je gebruiken? OM4 of OS2? Ik ben voor singlemode gegaan, maar weet niet of dat uiteindelijk de goede keuze was (multimode is beetje goedkoper).
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 526
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 25 keer

Enkele weken nog een cat5 kabel welke in een flex zet vervangen door een fiber met voorgemonteerde lc connectoren.

Fiber aan de cat5 , iemand zacht trekken een ander beetje meeduwen. Zonder grote problemen 15 meter overbrugt.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

15m ? Heel mooi, vermoedelijk heb je een 20mm flexibel ofwel 16mm met heel weinig bochten, knikken of deuken in je flexibel.
Kans is groot dat TS met een platgelopen flexible zit in de vloer ? Daar krijg je zelf geen cat6 meer door.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
JUD
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 sep 2013, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

helmuteke schreef:Enkele weken nog een cat5 kabel welke in een flex zet vervangen door een fiber met voorgemonteerde lc connectoren.

Fiber aan de cat5 , iemand zacht trekken een ander beetje meeduwen. Zonder grote problemen 15 meter overbrugt.
Ik had hier nog een fiber liggen die ik al eens getest had in een flex buis maar dat was blijkbaar een SC connector en die paste er net niet in. Wat zijn ongeveer de afmetingen van die LC connector? Was het een duplex kabel?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
JUD
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 sep 2013, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Ik had al een vergelijkbare technische tekening gevonden maar de breedte hoogte staat er nergens duidelijk op aangeven. Je kan de twee connectors wel nog eenvoudig van elkaar loskoppelen. Maar de hoogte incl klem kan ik nergens terug vinden. De breedte zou 5mm zijn als de duplex losgekoppeld is?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ik zie het nut niet in van fiber of 10 gigabit thuis, tenzij bvb het snel doorpompen van extreem veel data tussen 2 (home) servers.
Of als je iets met video doet en het om enorme bestanden gaat in extreem hoge bitrate.

Voor bepaalde 4K content is 100mbit net niet genoeg, maar 1 gbit is dat wel zeker.

Noem mij één use case waar 1 gigabit niet voldoende voor is?

ALs je future proof wil zijn zorg voor wachtbuizen waar je nadien nog een betere kabel door kan trekken die een hogere bandbreedte doet.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Vorige maand 2x 50mm flexibele wachtbuizen gelegd tussen bijgebouw en hoofdgebouw. Vandaag is daar door de ene wachtbuis een 6x10carré XVB kabel doorgetrokken en door de andere 3x CAT6A UTP kabels. Allemaal zonder enige problemen.

Waarom geen SFP+ omdat ik die UTP toch nodig had en er later altijd nog Fiber kan doortrekken indien nodig. 10Gbit voorlopig enkel nog maar nodig thuis voor de iSCSI (en dan nog).
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Hier vooral voor iSCSI en snelle netwerkshares (even foto’s en video’s overzetten is nu enkel gelimiteerd door de snelheid van het kaartje en een drive bijplaatsen is niet nodig, gewoon netwerkdrive via iSCSI bijnemen voor bv. Steam lib ofzo).
Daarnaast ook een (10Gb/s) router on a stick config waarbij gigabit wel wat lastig/bottleneck zou worden.

Ander voordeel is dat ik wat configuraties toch een beetje galvanisch kan scheiden (ok ok ze delen uiteindelijk hetzelfde elektrische net, maar ook daar kunnen verschillen op zitten mbt bescherming).

En natuurlijk ook omdat het leuk is om mee te prutsen en te hebben :)
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 314
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

Een andere mogelijke reden om fiber te gaan gebruiken is inderdaad galvanische scheiding en op deze wijze interferentie met andere toestellen vermijden. Beperken dus van de elektromagnetische uitstraling maar ook rf instraling. In mijn geval wel meer specifiek en belangrijk als radioamateur, maar aangezien meer en meer toestellen draadloos gaan worden en men meer domotica systemen gaat gebruiken gaat dit toch ook een rol beginnen spelen naar de toekomst toe.
JUD
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 sep 2013, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Zover hoeft het allemaal ook niet gezocht te worden trouwens. Op switch in technische ruimte staan meerdere workstations (professioneel gebruik). NAS staat in garage. Eén workstation dat een aantal grote files ophaalt kan de 1gbit link al makkelijk vol trekken voor enkele minuten. Meerdere kunnen dat zeker. Als iemand anders tegelijkertijd ook nog een download van internet wil doen is de link tussen beide core switches al zeker geen beperkende factor met 10gbit.

Gaat dat vaak voorkomen momenteel? Nee
Is het mij €75 waard om dit te voorkomen en met bekabeling te zitten die ik de komende 15 jaar of meer niet moet aanpassen? Ja

Heb in ieder geval ergens gelezen dat LC connectoren door 5/8" buizen geraken met een beetje moeite. Zal het er dus maar op wagen.
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

ub4b schreef:Ik zie het nut niet in van fiber of 10 gigabit thuis, tenzij bvb het snel doorpompen van extreem veel data tussen 2 (home) servers.
Of als je iets met video doet en het om enorme bestanden gaat in extreem hoge bitrate.

Voor bepaalde 4K content is 100mbit net niet genoeg, maar 1 gbit is dat wel zeker.

Noem mij één use case waar 1 gigabit niet voldoende voor is?

ALs je future proof wil zijn zorg voor wachtbuizen waar je nadien nog een betere kabel door kan trekken die een hogere bandbreedte doet.
Ik zou al heel blij zijn met een 100Mbit lijn.. Op dit ogenblik haal ik max 50

Tom
fuserke
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 apr 2019, 15:05
Bedankt: 10 keer

Indien de te koppelen hardware minder dan 10 meter van elkaar staat kan je overwegen om actieve twinax kabels te gebruiken
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

NuKeM schreef:Zelf heb ik hier ook alles op fiber gestoken en CAT6A gehouden voor PoE zaken. Fiber zal inderdaad goedkoper zijn qua SFP+ modules en ook energiezuiniger (op 10Gb momenteel). Bovendien ben je ook beter klaar voor de toekomst. Je zou er ook iets minder latency mee hebben, maar dat zal te verwaarlozen zijn op die afstanden.

Het knippen en terug aansluiten van fibers heb ik ook overwogen (heb dat nog liggen voor in de toekomst), maar nooit geprobeerd. Laat zeker weten hoe dat gaat als je dat doet :)

Welke fiber ga je gebruiken? OM4 of OS2? Ik ben voor singlemode gegaan, maar weet niet of dat uiteindelijk de goede keuze was (multimode is beetje goedkoper).
Jij hebt de juiste keuze gemaakt.
De enige reden om nog voor multimode te kiezen, is legacy support.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik heb vooral OS2 genomen omdat het kwalitatief beter zou zijn en het prijsverschil echt klein is.
Verder heb je dan ook de optie op CWDM of DWDM moest dat ooit echt nodig zijn (= meerdere golflengtes over dezelfde fiber, dus niet zoals een VLAN bandbreedte delen op dezelfde kabel, maar echt opnieuw volle bandbreedte naast bestaande)... het is in ieder geval goedkoper dan bv. je oprit/vloer terug open gooien om een kabel bij te kunnen leggen (want trekken is altijd een gok imo). Ik heb niet de indruk dat CWDM of DWDM een optie is met multimode (als ik op de catalogus van FS af ga).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

C/DWDM in je home netwerk...natuurlijk moet je je daarop voorzien.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Laat het mij dan een homelab noemen :) In een standaard modaal netwerk is dat natuurlijk zwaar zwaar overkill. Maar kom, ik heb hier 2xCAT6 liggen naar de garage (waarover ik normaal 5Gbit/s haal, 10Gbit/s als ik de switch aan entry plaats, wat niet wenselijk is) en heb dik dik spijt dat ik toen geen fiber heb gestoken. De kabel zit nu vast in zijn wachtbuis (mogelijk druk/verzakking aarde) dus hertrekken is geen optie. De oprit terug open leggen ook niet.
Ja C/DWDM, waarschijnlijk gaat ge rapper een nieuwe module/switch steken die hogere snelheden aankan dan een C/DWDM installatie starten, maar kom, ik wil het maar gezegd hebben :)
stevos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 okt 2002, 20:52
Locatie: Mortsel
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik zit zelf met een decentraal netwerk, deel van de utp komt netjes uit in de tv kast, daar vertrekken 2 cat5e kabels naar de kelder, waar ook een deel apparatuur staatn en samenkomt. Dus 2X1 gig tussen die 2 switches.

Hopelijk komt de fiber van Fiberklaar er, dan kan ik een UDM pro bijzetten en wat kabels bijtrekken om op termijn naar 10G te gaan, zeker voor de NAS.

De switches hebben SFP ports waar nu copper transceivers inzitten, dus fiber is zeker iets wat ik ga overwegen dan.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

NuKeM schreef:Ik heb vooral OS2 genomen omdat het kwalitatief beter zou zijn en het prijsverschil echt klein is.
Verder heb je dan ook de optie op CWDM of DWDM moest dat ooit echt nodig zijn (= meerdere golflengtes over dezelfde fiber, dus niet zoals een VLAN bandbreedte delen op dezelfde kabel, maar echt opnieuw volle bandbreedte naast bestaande)... het is in ieder geval goedkoper dan bv. je oprit/vloer terug open gooien om een kabel bij te kunnen leggen (want trekken is altijd een gok imo). Ik heb niet de indruk dat CWDM of DWDM een optie is met multimode (als ik op de catalogus van FS af ga).
Met OM5 heb je die optie wel, hetzij dat het dan andere banden zijn, en dus SWDM genoemd wordt (al is de technologie ook werkende op OM3/4, maar dat is niet officieel).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Joe de Mannen schreef:C/DWDM in je home netwerk...natuurlijk moet je je daarop voorzien.
NuKeM schreef:Laat het mij dan een homelab noemen :) In een standaard modaal netwerk is dat natuurlijk zwaar zwaar overkill.
Ja, een homelab is uiteraard een situatie waar prijs/efficentie anders afgewogen worden; de pijler "fun to have/try" weegt daar ook wat door :-)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

JUD schreef:Ik plan mijn home netwerk te vernieuwen en plan ……..
Op FS.com had ik pre terminated OS2 duplex kabel gezien voor nog geen euro per meter. Eventueel dacht ik deze dan in twee te knippen en zo door de buis te trekken. Aan de onafgewerkte kant zou ik dan connectors moeten (laten) monteren. Ik zie dat er voor rond de €100 termination kits zijn die de connector klemmen. Iemand ervaring met de kwaliteit van dit soort connectors/kits. Of tips om LC connectors als doe het zelver op een betaalbare manier te plaatsen?
SFP met rj45 en 10 Gbit kosten je rond de 60 euro per stuk (Amazon), waarom dan overgaan op fiber in je eigen huis waar je zoveel praktische problemen zal hebben.
JUD
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 sep 2013, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

SFP+ LC-LC transceivers €20 stuk op FS.com, Duplex LC single mode kabel is ook een €20 voor een behoorlijke lengte.

Ik kom dus op €60 voor glas. Waar de koper kabel mij zeker ook €20 zou kosten. Plus de hardware (Mikrotik router en switches) die ik plan te kopen beschikt al over SFP+ poorten. Ik benut dus ook de extra SFP+ poorten waardoor er een extra RJ45 vrij komt...

Over welke zovele praktische problemen spreek je dan? Kabel door de buis proberen trekken vind ik zeker het proberen waard. Het gaat hier enkel over de backbone hé
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Hierbij een sfeerbeeldje van onze rack onder de trap. Het geheel is nog niet 100% af (kabels naar boven nog te trekken en wat opschoningswerken misschien).
De fibers in/buiten huis komen toe op het fiberpatchpanel, dat is gemakkelijker (de rollen ongebruikte fibermeters liggen in de kast 'verstopt').
Een CRS317 van Mikrotik vormt de backbone. In de garage hangt nog een CRS309 die via (warme) Mikrotik S+RJ10 modules verbonden is aan 5Gbit/s over CAT6 met de CRS317.
Een CRS326 voor de gewone RJ45 verbindingen (via DAC op CRS317) en een goedkoop gescoorde TP-Link SG105PE voor PoE (die ik nog eens aan de CRS317 ipv de CRS326 moet hangen blijkbaar).
De router/server hangt in de elektriciteitskast (omdat die wat meer lawaai maakt) en is natuurlijk verbonden via fiber.
De TrueNAS server staat deels ook op de foto, maar kan eigenlijk ook naar de garage indien nodig (zie nadelen hieronder). Hier verbonden via DAC aan CRS317 en fiber naar workstation doorgepatcht (jumboframes).
Het liefst had ik zoveel mogelijk lawaaierige servers in de garage gestopt, maar dan zit ik op 5Gbit/s en de S+RJ10 ondersteunt geen jumboframes (mijn v0 toch niet) waardoor echt volle snelheid naar de NAS ook moeilijk wordt (zonder jumboframe haal ik dat niet, daarom tussen Workstation en NAS directe link met jumboframes aan).
rack.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

JUD schreef:
Over welke zovele praktische problemen spreek je dan? Kabel door de buis proberen trekken vind ik zeker het proberen waard. Het gaat hier enkel over de backbone hé
De kans dat je kabel onbruikbaar is na het uitdagende 'trekken door een buis' is vele malen groter bij een fiber dan bij een koperkabel. Maar als je het wil doen, gaat niemand je hier tegenhouden natuurlijk.
Maar weet ook dat de patchcords (zoals ze ook te zien zijn op de getoonde foto hierboven) eigenlijk maar bedoeld zijn om te patchen in hetzelfde rack of hoogstens naar een paar racks verder, maar niet echt om door een buis te trekken. (zeker niet trekken).

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik heb 'zwaardere' fiber (meer treksterkte) gemixt met normale/goedkope. Mijn ervaring is dat ze allemaal werken, toch tegen een stootje kunnen en er niets stuk is gegaan. Natuurlijk was dat door 'royale' 25mm buizen (soms wel gemixt met CAT6A, wat een grotere uitdaging is) :)
Ter info: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 41#p880436

Wel heb ik één keer een cleaner moeten gebruiken, waarna de verbinding wel tot stand kwam (was op een metertje patchkabel ofzo, blijkbaar toch vuil geraakt): https://www.fs.com/de-en/products/39721.html
JUD
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 sep 2013, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Joe de Mannen schreef:De kans dat je kabel onbruikbaar is na het uitdagende 'trekken door een buis' is vele malen groter bij een fiber dan bij een koperkabel. Maar als je het wil doen, gaat niemand je hier tegenhouden natuurlijk.
Maar weet ook dat de patchcords (zoals ze ook te zien zijn op de getoonde foto hierboven) eigenlijk maar bedoeld zijn om te patchen in hetzelfde rack of hoogstens naar een paar racks verder, maar niet echt om door een buis te trekken. (zeker niet trekken).

J.
Oké makes sense. Maar ik heb twee buizen vrij naar die technische ruimte dus dan kan ik nog steeds een koper kabel als backup voorzien voor moest de fiber ooit breken of vuil worden zo kan ik altijd direct verder worst case.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

JUD schreef:
Joe de Mannen schreef:De kans dat je kabel onbruikbaar is na het uitdagende 'trekken door een buis' is vele malen groter bij een fiber dan bij een koperkabel. Maar als je het wil doen, gaat niemand je hier tegenhouden natuurlijk.
Maar weet ook dat de patchcords (zoals ze ook te zien zijn op de getoonde foto hierboven) eigenlijk maar bedoeld zijn om te patchen in hetzelfde rack of hoogstens naar een paar racks verder, maar niet echt om door een buis te trekken. (zeker niet trekken).

J.
Oké makes sense. Maar ik heb twee buizen vrij naar die technische ruimte dus dan kan ik nog steeds een koper kabel als backup voorzien voor moest de fiber ooit breken of vuil worden zo kan ik altijd direct verder worst case.
Bij de eerst volgende bocht zal je stekker vast komen te zitten en in een geribbelde buis is dat dus vragen voor meer problemen.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Misschien dat één van onderstaande kan helpen (moest de connector toch te groot zijn, want in een rechte lijn is het misschien ok, maar een bocht...):
https://www.fs.com/de-en/c/field-assemb ... ectors-583

Wat mailracer zegt dus :) Als het een geribbelde buis is zou ik toch twee keer nadenken (dat is echt een pest).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

mailracer schreef:Bij de eerst volgende bocht zal je stekker vast komen te zitten en in een geribbelde buis is dat dus vragen voor meer problemen.
Trek gewoon een "rubbertje" over je connector zodat hij geen hoeken heeft die uitsteken in een geribbelde buis.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”