EDPnet peering issues?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ik merk de voorbije paar dagen tot een week dat verbindingen die via een bepaalde route lopen vaak per connectie maar maximaal ~1-3MB/s halen, terwijl als je via een CDN als amazon iets wil downloaden of via steam/speedtest/fast.com/... het wel via de volle snelheid loopt.
In mijn geval dan ~10MB/s gezien ik op een 100Mbit connectie zit.

Echter als ik dan hetzelfde probeer bij bijvoorbeeld belnet, of een andere mirror van een linux distro waaronder bijvoorbeeld http://gentoo.mirror.root.lu/releases/a ... ncd-amd64/ ik merk dat die downloads stukken trager verlopen.
Hetzelfde bij een server die bij OVH in frankrijk staat, of een Hetzner server in Duitsland. De download begint vaak tegen 6-7MB/s maar zakt dan vrij snel naar 3MB/s en lager.

IPv4 of IPv6 hebben hierbij ook geen verschil, de uiteindelijke snelheid is dezelfde.

Ik dacht even hier een soort sanity check te doen voor ik het als ticket bij edpnet zou gooien om te kijken of nog mensen het voor hebben gehad de voorbije week.
Nu heb je op een consumentenlijn natuurlijk geen SLA maar vraag me af of er gewoon een linkje saturated is of er meer aan de hand is.
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 472
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 382 keer

Sowieso geen volle links hier bekend, maar we horen het graag, we kunnen het altijd proberen onderzoeken.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Ik zal je mijn huidige CID nr met bijhorende IP adressen doorsturen. Misschien dat je daar iets meer nuttige door krijgt.
Of heb je liever dat ik dit rechtstreeks als ticket open?
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 472
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 382 keer

Een ticket lijkt me beter :) Ieder zijn job hé ;)
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Mijn PM was al bijna klaar om te verzenden maar zal het als ticket openen dan maar :P.

Nu maar hopen dat ik niet dezelfde ervaring als mijn vorige keren heb...
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 472
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 382 keer

Je mag me altijd het ticket PM'en, maar zoals gezegd geen peering issues bekend, ook niet met de upstream providers, dus zal lastig probleem worden :)
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Zo, heb ticket aangemaakt. Het verbuffendste van de speedtest.net results die ik bijgevoegd heb is wel die tussen de Orange,Telenet en edpnet servers.
De Telenet en Orange servers gingen "normaal", jullie st niklaas server echter ging tegen 30MBit maar :P

Het ticketID in het systeem is 2306309

Orange / TN :
speedtest-telenet.png
speedtest-orange.png
EDPnet :
speedtest-edpnet.png
Alleszins al bedankt voor mee te kijken/de moeite al Joachim :D
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 mar 2008, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Inderdaad soms ook gemerkt dat het even langer duurde. Dacht eerst het is de pihole maar met vaste DNS was het ook. Kan enkel geen bewijzen doorsturen want ben niet thuis.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

We zijn nu bijna een week verder en het is nog altijd hetzelfde verhaal.
Op de ticket is er eigenlijk geen reactie gekomen, zelfs geen "we kijken ernaar" ofzo.

Crazydavid, wat voor een IP heb jij momenteel op je connectie?
Ik zit (al zo'n ~20d) op 213.219.151.0/24

Het is wat speculeren natuurlijk maargoed, even reconnecten voor een ander IP zou het probleem (misschien) wel oplossen voor mij, als het daaraan ligt, maar dan schuif je het enkel maar onder de spreekwoordelijke mat.
Al denk ik dat omdat het ook over IPv6 deze issues heeft niet dat het daarmee te maken heeft. Tenzij IPv6 onderliggend bij edpnet zo ook wordt doorgegeven?

Het lijkt bijna alsof ik een Orange IP/subnet heb gekregen en de connecties tussen die ranges en edpnet nogal spaak verloopt ofzo? Gezien TN/Orange speedtests goed verlopen, maar de anderen niet.
Net ook een AWS download welke tegen 1MB/s maar liep.
Screenshot_20210904_152523.png
EDIT: Voor de zekerheid (en een sanity check) heb ik ook eens een PC/VM rechstreeks aan de Fritz!Box gehangen zodat die ook rechtstreeks een PPPoE sessie konden starten.
Deze kregen dan elk op zichzelf een apart staand IP, alle3 totaal andere range dus, maar de issues blijven hetzelfde.

Het enige dat ik nog niet heb geprobeerd dus is de F!B even van stroom te halen, en aangezien dit dus bij alle3 de ranges voorvalt ligt het dus of bij de F!B of bij Proximus.
Nu valt dit wel samen met een stroomuitval/piek die we een week of 2 geleden te verduren hadden. Hoogst onwaarschijnlijk maar ik zie wel vaker op dit forum dat de stroomadapter van de F!B problemen krijgt.
Al valt dit wel snel te testen door even de F!B te laten reconnecten/van stroom te halen natuurlijk.

EDIT2 (04 sept 21): Wel, ik wou dat ik beter nieuws had maar na het F!B van stroom te halen en dus een nieuwe sync op te halen is het eindresultaat hetzelfde. Ik betwijfel dus of het de F!B is (al heb ik geen reserve stroom adapter dus kan dit niet testen).

EDIT3 (06 sept 21): De status van het ticket is bij edpnet (eindelijk? :P) geupdate, maar niet als reactie, enkel "geupgrade" naar "Helpdesk Level 2".
Vandaag nog een system upgrade gelanceerd en zag dat het zelfs zakte tot onder de 1MB/s. (Downloads van root.lu zoals https://gentoo.mirror.root.lu/distfiles ... .70.tar.gz )
Al blijft de "avg download speed" als ik mijn systemen mag geloven van die hosts ~1.3-1.5MB/s

EDIT4 (12 sept 21): We zijn nu bijna 2 weken verder en er is nog altijd geen verandering aan de ticket te zien. De "last changed date" is nog altijd 6 sept, en daarbuiten lijkt er nog altijd niets aan gedaan te zijn buiten het "hey, dit is misschien beter voor jullie".
Zou ik de ticket aanpassen en al m'n info welke ik door de weken heen gevonden heb door te experimenteren tot waar ik er "controle" over heb ook door te spelen?
Want het probleem is nog altijd niet opgelost/bekeken/...
Sure ik heb internet maar een info update van "we kunnen hier weinig aan doen" of "we kijken ernaar" is beter dan de letterlijke radio silence die ik nu ondervind.
sddt
Plus Member
Plus Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 06 sep 2012, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 17 keer

Heb je nog steeds een tragere snelheid?
Hier sinds enkele weken EDPNET klant en ondertussen heeft DLM mij naar een 100/30 profiel gebracht :banana:

Echter bij het doen van een Speedtest blijf ik ook steeds hangen tussen de 60 à 70 Mbit en dit naar verschillende servers (inclusief de server van EDPNET zelf)
Gisteren had ik bij het testen naar de Orange server een eenmalige uitschieter van 90 Mbit.De upload is steeds de volle 30 Mbit.

De Fritzbox staat in bridge en de PPPOE sessie wordt gemaakt door een ASUS Router (ax86u).

De helpdesk heeft reeds de VLAN capaciteit laten uitbreiden maar kunnen verder niets vinden.
Heb jij nog iets verder gevonden of is er betering bij jou?
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Het heeft hier niets te maken met VLAN capaciteit gezien speedtests naar de ene server goed gaan maar naar de andere slecht, zoals je in de eerste post kon lezen ;) .

Maar nee, het is nog altijd even erg als eerst, althans, nog erger eigenlijk. Vaak zakt het onder de 1MB/s nu.
Al heb ik ook gemerkt dat het wel "gedeeld" is tussen hosts.

Als ik bijvoorbeeld een file van Hetzner download gaat youtube ook trager.
Echter kan ik tegelijk gewoon files van leaseweb hosts halen zonder issues tegen de volle snelheid. De hetzner (onder andere trouwens, heb ondertussen wel meer hosts gevonden) downloads worden zelfs nog harder onderdrukt dan.

Die ticket staat eigenlijk al bijna een hele maand dus, minus de change van "wie ernaar kijkt" van 6 sept.
30 aug heb ik 'm gepost bij edpnet. 6 sept is hij naar "helpdesk level 2" gebracht.
ben.w
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 dec 2015, 18:17

Het maar halen van 60/70 mbit op een 100/30 sync is vrij normaal bij edpnet, inderdaad is het vaak zo dat als je goed zoekt, je wel een server kan vinden die wel tegen de 100mbit naar je kan sturen, dus geen vlan capacity probleem.
Als ik Proximus credentials gebruik van een kennis heb ik via speedtest overal 100 mbit, met mijn EDP credentials is het quasi altijd max 70, met uitschieters soms.
Gelukkig compenseert de prijs dit wel voor me.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Tgoh, dat idee heb ik eigenlijk nooit echt gehad. Ik haalde bij edpnet hetzelfde als bij dommel indertijd op een 100Mbit sync bij speedtests, namelijk ~94Mbit op de routerboard aan PPPoE en ~85-92MBit volgens speedtest.net

Dat je maar max 60-70 haalt is dus weldegelijk iets wat je zou moeten nakijken. Zelfs met overhead bij zou je meer moeten kunnen halen.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Was bij mij ook zo maar na interventie van edpnet snel opgelost. Iets met capaciteit of instellingen op je lijn toch hoor.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Dit issue speelt nu dus wel al meer dan een maand (voor ik de uiteindelijk ticket gemaakt had dus), ik ga denk ik als we 30/09 zijn gewoon de ticket eens bumpen denk ik.
Tenzij joachim hier dit nog meeleest en me (desnoods via PM) meer uitleg kan geven ofzo?

Ik kan wel verstaan natuurlijk dat het hele DDoS gebeuren voorrang kreeg, alsook het feit "dat ik nog internet heb" ervoor zorgt dat het een low prio krijgt.
Maar zal gewoon al m'n bevindingen en hosts welke ik het probleem bij ervaar update in de ticket me dunkt.
Screenshot_20210926_191618.e.png
Voor de mensen met edpnet in zone 03, als jullie een semi-kleine download van een mirror als root.lu downloaden
http://gentoo.mirror.root.lu/releases/a ... ncd-amd64/ (admincd-amd64-20210919T170549Z.iso van ~615MB)

Deze download gaat bij het moment van schrijven tegen 700-950KB/s. Via een hetzner machine (tegelijkertijd) gaat deze tegen 70-80MB/s.

Deze mirror echter welke in NL gelegen is (leaseweb):
http://mirror.erickochen.nl/gentoo/rele ... 4/?C=S&O=D
Diezelfde file (admincd-amd64-20210919T170549Z.iso dus), haalt hier een vrij stabiele 10.5MB/s met wat kleine hickups naar beneden als er wat teveel andere traffiek bij zit ofzo.

Bij hetzner heb ik hier dan weer 108-110MB/s, gezien dit een 10Gbit mirror is.

Het gaat mij niet specifiek over deze hosts, gezien het meerdere lijken te zijn zoals ik al vermeld had. Hetzner DE hosts lijken ook trager te zaan zoals ik in de OP gezet had.
OVH machines bij RBX ook blijkbaar, gezien mijn server daar ook trager verloopt maar deze verre van een volle lijn zelf heeft. (37.187.1.0/24 range)

Meerdere downloads tegelijk starten haalt niets uit, het is alsof de congestion hoger ligt, de downloads gaan algeheel nog trager dan trouwens. Al verspreid ik het over verschillende upstream hosts tegelijk.

Uit traceroutes word ik langs mijn kant er niet slimmer uit, er lijkt niet veel verschil te zitten qua routing naar hosts welke wel goed lopen en welke minder goed verlopen.
Allemaal gaan ze over bruix, en traffiek naar duitsland of nederland dan over adamtel. Daarna over naar hun eigen netwerken voor zover ik kan zien.

root.lu echter gaat rechtstreeks via bruix naar twelve99, mijn OVH server in RBX gaat via bruix rechstreeks op OVH hun netwerk over voor zover ik kan zien.

Of ik zie iets zwaar over het hoofd natuurlijk, kan altijd, maar ik kan dus niet zomaar uitmaken langs mijn kant hoe/waarom deze connecties zoveel trager verlopen.

Het zou me echter wel verbazen moest ik als enige zijn welke hier last van heeft?
Joachim, indien het nodig lijkt te zijn kan ik je wel voorzien van een debian VM in mijn netwerk ofzo zodat ze kunnen testen langs mijn kant maar dat gaat denk ik niet nodig zijn?
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

FWIW, zone 03, Berchem. 100/35 lijn. Haal ik bij de NL mirror vlot 10,5MB/sec, de root.lu topt uit tegen 9MB/sec.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Gezien de laatste backup welke in deze nieuwe omgeving draait mijn laatste reply niet meenam zal ik even in grote lijnen mijn laatste reply terug posten en wat er ondertussen allemaal gebeurd is.

Er is een edpnet technieker langsgeweest, echter leek het op de moment dat hij langskwam allemaal "in orde" te zijn. Of dat kwam door modemswap even of het hevige onweer dat net langskwam (het probleem begon ook bij een langdurige stroomsturing dus just maybe...) weet ik nog niet.

Hij heeft dus niet veel kunnen doen buiten constateren dat het op de moment van zijn aanwezigheid alles semi-deftig verliep.
Wat servers waaronder prox/edpnet gingen nog altijd "maar" tegen ~50Mbit, maar dat was al stukken beter dan de 10-30 van eerst. (sync is 100/35)

Hiervoor ondertussen ook natuurlijk de mooie factuur gekregen... Beetje zuur maargoed :P

Heb hem gezegd dat ik ondertussen wat meer zal documenteren van zodra het opnieuw voorvalt.

Paar dagen later was het in de nacht van zaterdag op zondag (2021-10-03 om 2u 's ochtends) weer van dat. Ik dus in volle test modus weer op pad.
Mijn libvirtd machines/workstation, ESX machines e.d. getest, en daarna m'n laptop genomen om de ppp sessie welke we tijdelijk op de F!B ook aangezet hadden (dus 2 PPP sessie) om te kijken of het voor of na de Mikrotik RB lag.

Hetgeen me daarna wel opviel was dat niet veel nadat ik een nieuwe PPP sessie opgestart had, dus een nieuw IP het weer "normaal" leek te gaan.
Of dit een fluke was of niet moet ik nog bekijken. De voorbije dag zijn deze issues niet lang genoeg voorgevallen of tijdens tijdstippen dat ik thuis/wakker ben natuurlijk.

In de mail van edpnet stond wel dat ze voor het kijken de routing naar belnet aangepast hadden.

Maar gezien al deze omstandigheden kan ik me nog altijd niet ontdoen van het idee dat er ergens een filtering wat trigger happy is ofzo, of buffer wat vol loopt ofzo. Gezien mijn servers, matrix homeserver draaiende wel een enorme hoop UDP traffiek veroorzaken aan DNS lookups.
Al is dat een "shot in the dark" natuurlijk.
Zoals al gezegd blijf ik documenteren als het nog voorvalt om "totop de bodem te raken van dit probleem".
Gebruikersavatar
NickB5
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mar 2021, 14:51
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Ik lijk hetzelfde probleem te hebben, heb dit een tijdje terug ook al eens gepost:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=60454

Het is een tijdje opgelost geweest maar nu zie ik terug hetzelfde probleem.
Single connectie speedtest rond de 30Mb, multi de volle 90.
Upload altijd 30Mb.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Gisterenavond ook hetzelfde, ergens tussen 22 en 23 uur.

Zeer irritant. Vooral als je echtgenote denkt dat je "weer aan 't prutsen bent" (smiley in te vullen naar keuze).

Gelukkig herstelde het zich plots toen ik naast haar computer stond.

Op dat ogenblik, het eerste wat ik doe, fast.com en speedtest.net gestart.
Bij de eerste haalde ik 70kbs, en bij de andere 40mbit.

Sites komen er willekeurig niet door.

4G op de gsm open gezet om te kunnen werken, gelukkig is het einde van de maand, en ik heb nog veel over. Maar dit zou echt niet mogen voorvallen, ttz, toch niet zo frequent.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”