Broodbakmachine hoe brood bakken ...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Allen,
Ik heb onderstaande broodbakmachine gekocht om is te expirimenteren met zelf brood te bakken.

https://www.bol.com/be/nl/p/kitchenbrot ... 8954/?s2a=

Dan broodmix gekocht van bij aveve. Zie https://avevewinkels.be/Producten/bakken/brood

Probleem is dat mijn broden er ingezakt uitkomen. Dit zou, als ik zo lees op internet, te maken kunnen hebben met teveel aan water of een te lange rijs-baktijd.
Iemand die mij wat tips kan geven ?
Ik ben begonnen met volkoren ( https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... rood/edcc0 ) misschien niet de beste keuze en sportbrood ( https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... rood/26a5a ).

Met de machine kan ik apart laten kneden en apart met tijd in te stellen laten bakken.

Groeten,
Yarisken
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Tja, met zo een kant en klaar mix: meer of minder water toevoegen hè, vermoedelijk minder.
Probeer ook een wat vetstoffen toe te voegen, of een deel water vervangen door olijfolie.

Ofwel gist en bloem apart kopen en dan heb je alles onder controle.
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Berichten: 125
Lid geworden op: 03 feb 2013, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer

Persoonlijk vindt ik die broodmix niet goed.
Ik gebruik bloem van uit een winkel die meerdere soorten bloem verkoopt, zelfde merk als sommige bakkers gebruiken.

Mijn recept is
350cl water ( 325 cl als ik wit brood maak)
Klein schepje zout ( ik gebruik het maat schepje dat bij mijn broodmachine zit)
Blokje boter ( ik neem dit met een soeplepel)
650 gr bloem ( 600 gr bloem bij wit brood)
Klein schepje gist
En ik doe alles in deze volgorde in de bak.

Altijd zorgen dat het zout en gist gescheiden zijn anders zal de gist niet goed werken
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Mijn recept...


zonder broodbakmachine welliswaar.

1kg bloem
30 gr boter
12 gr zout
42 gr gist (droge gist delen door 3)
600 water

Eerste rijs 1 uur
dan deeg omslagen en verdelen in twee
laten rijzen tot brood voldoende is gerezen
afbakken 40 min op 200 gr met in begin stoom (vocht spuiten op deeg kan ook)


Je kan ook deze site eens bekijken https://workshopbroodbakkenmetlevine.com/

Dit recept kom van een warme bakker. Gebruik het al vele jaren
Laatst gewijzigd door stefke op 29 aug 2021, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Bedankt voor de tips.
Ik ben nog maar gestart dus ik dacht broodmix is het makkelijkste :-).

Ik ga nog is proberen met minder water. Nu staat op de verpakking voor 600 gr mix een 330 ml water. Ik zal is 270ml nemen.

Vandaag feest maar vanavond stel ik een nieuw brood in.
Keep you posted.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Koop je de all-in mix van Aveve? Dan moet die niet zo lang rijzen, meeste broodmachines hebben daar ook een snelprogramma voor.

Mijn Panasonic heeft bijv. 2 programma’s. Een gewoon, waarbij de tijd 5 uur is voor wit brood en een snelprogramma waarbij het op 2 uur klaar is.

Het eerste dient voor een gewone mix waarbij je de gist en dergelijke nog moet toevoegen. Het 2de is voor alle soorten all-in mixen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Wij hebben hier ook Panasonic.
Nooit geen problemen met de mixen van Aveve gehad.
Hier wel nooit wit brood, veel grijs, waldkorn en sportbrood (vroeger).
Ook eens mixen van de Colruyt gehad en die komen er veel te droog uit.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Fallschirmjaeger schreef:Een gewoon, waarbij de tijd 5 uur is voor wit brood en een snelprogramma waarbij het op 2 uur klaar is.

Het eerste dient voor een gewone mix waarbij je de gist en dergelijke nog moet toevoegen. Het 2de is voor alle soorten all-in mixen.
Mijn Panasonic is al > 10 jaar oud (en werkt nog perfect), maar met het snelprogramma van 2 uur, kan je evengoed gewone bloem gebruiken hoor, dus dat is niet noodzakelijk voor all in mixen. Het brood van het 4 uur programma (bij mij is het 4 uur) is misschien iets luchtiger dan het brood van het 2 uur programma, maar veel verschil geeft dat niet vind ik.

Ik heb ook al een paar keer een 'ingezakt' brood gehad, maar dat lag aan de bloem (misschien bloem die meer/minder water vereiste??), ik heb dat nog nooit voorgehad met all in mixen (al gebruik ik die de laatste jaren wel niet meer).
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Ik had ook nog aan een panasonic gedacht maar die beginnen aan 150 euro ... en ik wilde is kijken of het iets voor mij was.
2de gaat wel panasonic worden.

Heb het nu zo gedaan. Programma kneden en rijzen ingesteld en als dat klaar is dan bakken.
Heb wat minder water erin gedaan, is zien of dat verschil maakt.

Keep you posted. Ik blijf doorgaan tot ik deftig brood heb :p.

Edit, nog 18 minuten te gaan met bakken. Brood ziet er super uit, nu binnenkant nog bekijken. Heb minder water gebruikt en een korter programma.
Deeg zag er voller uit en minder plat.

Edit2: Brood is heel goed gelukt, niet vochtig binnen. Nog kijken straks of het smaakt. Key is minder water gebruiken dan op de verpakking.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

svermassen schreef:Wij hebben hier ook Panasonic.
Nooit geen problemen met de mixen van Aveve gehad.
Hier wel nooit wit brood, veel grijs, waldkorn en sportbrood (vroeger).
Ook eens mixen van de Colruyt gehad en die komen er veel te droog uit.
De rijstijd maakt een groot verschil, dus een programma van 2 uur dat levert een plat brood op, en een programma van 4 of 5 uur dat is perfect hé; En ik vermoed ook wel de kwaliteit van de bloem, en teveel vet en water toevoegen is ook een no go. Hier ook een Panasonic, zo ene die tijdens het kneden de gist en/of nootjes/rozijnen toevoegt. De gist achteraf toevoegen maakt dat hij minder snel in aanraking komt met het zout.
Maar... in de praktijk maakt dat geen verschil imho. Vaak mixen we een halve "Frans Krokant" van Aveve met een bruine mix (waldkorn,...). Dat is zeer lekker. En altijd hetzelfde 200gr bloem 1 + 200gr bloem 2 + schepje zout, schepje gist + 15gr boter (een hoekje zowat) + 320ml water. Op de duur doe je dat op het gevoel, en inderdaad als je dan een slordig bent geweest met één van de ingregiënten... dan is dat brood niet goed gerezen.

Ik vind het eigenlijk gewoon fantastisch om dat voor te bereiden, die geur in huis te hebben, dat brood te zetten afkoelen.
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

Zelf mixen.

Wit: 300ml water.
Bruin: 320 ml water.

500gr bloem, 7gr droge gist, 20gr vetstof, snufje zout.

De aveve mixen volg je gewoon tot de letter. Gebruik 500gr ipv 600gr bloem. Uw bovenkant gaat dan wat krokanter worden en minder snel invallen.

Voor het sportbrood is dat dan 270 ml op 500gr mix.

Hou er wel rekening mee dat volkoren en andere bruine mixen een pak minder goed rijzen.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

SPR schreef:Zelf mixen.

Wit: 300ml water.
Bruin: 320 ml water.

500gr bloem, 7gr droge gist, 20gr vetstof, snufje zout.

De aveve mixen volg je gewoon tot de letter. Gebruik 500gr ipv 600gr bloem. Uw bovenkant gaat dan wat krokanter worden en minder snel invallen.

Voor het sportbrood is dat dan 270 ml op 500gr mix.

Hou er wel rekening mee dat volkoren en andere bruine mixen een pak minder goed rijzen.
Net een volkoren brood van aveve mix gemaakt. Had 600 gr genomen met 380ml water ipv 420 zoals op de verpakking. Eerst kneden en rijzen genomen en duurt 1,5 uur en dan apart bakken genomen 1 uur. Dat brood is enorm groot geworden, tot tegen het deksel :). Denk alleen dat bakken misschien te kort is, de korst is niet enorm krokant.
Soit nog wat mee spelen, blij dat het al niet ingevallen is.
Mijn zoon moet morgen toch al niet naar de bakker.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”