vraag installatie elektriciteit

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Laadvermogen van elektrische auto's via AC stroom wordt ook beperkt door de lader in de elektrische voertuigen.
Naar laadpalen wordt dus ook max een 5G6 mm² gelegd wat zwaar genoeg is waardoor je op 3fase kan laden aan 11kW wat overeenkomt met 3F 16A.
Bijlagen
2021-08-18 11_54_34-brochure-heb-je-nood-aan-400v-om-je-elektrische-auto-op-te-laden.pdf.png
CyberThijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

TheCeet schreef:Indien je komende maanden een nieuwbouw zou zetten. Voorzie je dan al standaard een aansluiting voor oplaadpaal aan de gevel?
Ik heb bij mijn verbouwing vorig jaar een extra aansluiting laten zetten op mijn gevel, voorzien van een 5G6 kabel. Momenteel wel nog niet aangesloten in de zekeringskast.

Enige spijtige is dat ze de aansluiting op dezelfde hoogte als de andere buitenstopcontacten hebben uitgevoerd, terwijl ik vermoed dat dit voor een laadpaal best een beetje hoger zit.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 04 sep 2021, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 166
Lid geworden op: 19 apr 2015, 11:50
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

vraag mij af hoe veel voorkomend die 3x230v netten nog zijn in Belgie. Hoor altijd dat dat "iets oud "is, maar je leest er toch nog vaak over.
Ik heb ook nog 3 fasen zonder N. Mijn huurhuis is zogezegd monofasig maar is dus 2 fasen zonder N.
Heel veel mensen die ik ken hebben 3x230 eigenlijk.

Keer last mee gehad toen een vriendin hier met een gewoon stopcontact haar auto wou bijladen, werkte helemaal niet.
Hun oplader voor aan de muur aansluiten via L1 = L1, L2 = L2 en L3 = N werkt dan weer wel en maakt zo van alle 3 gebruik.

Wil dat dan zeggen dat de stroomkabels in de straat op de palen hier maar een kleine 130 volt dragen per fase? In belgie wordt het voltage niet meer aangepast vanaf de paal tot de meterkast, neem ik aan?
Want eigenlijk is dat toch minder efficient op afstand van de hele straat?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Ik heb ook 3x230V
Er is geen neutraal aanwezig in huis.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

In mijn straat ben ik alvast de enige met 3N400 en ondergronds aangesloten. De rest van de straat heeft max 3x230 en die takken bovengronds af. Indertijd had Aquafin 3N400 nodig voor hun pompstation en Fluvius heeft toen een ondergrondse kabel gelegd. Ons huis was enige langs dat kort traject (100 tal meter). Ouderlijk huis ook max 3x230.
Tibo
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 nov 2020, 10:24
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

SpecialK schreef: In mijn ervaring is een 3*230 net inderdaad ook een sterschakeling en kan je niet zomaar ongestraft één van de drie fasedraden aarden. Want wat als je buurman hetzelfde doet en toevallig een andere draad kiest?
Bij 3*230 heb je ~127V tussen elke fase en de aarde.
Dat hangt ervan af welke secundaire wikkelingen de wijktransfo heeft.

Als de wikkelingen 130 Volt zijn, dan moeten ze in ster geschakeld worden om 230 Volt te bekomen. Dan is er ook een nul, en die wordt geaard maar niet verdeeld.
Je meet dan tussen elke fase en aarde 130 Volt.

Als de wiijktransfo secundaire wikkelingen heeft van 230 Volt en deze worden in ster geschakeld, dan ontstaat er een net van 3 x 400 + N.
Om een net te bekomen van 3 x 230, moeten de wikkelingen van 230 V in driehoek aangesloten worden. Er is dan geen nul en men kan niet anders dan één van de hoeken van de driehoek aarden, anders ontstaat er een zwevend net.
Dat aarden wordt door de netwerkbeheerder in de wijkcabine gedaan.
Het is nooit de bedoeling dat een verbruiker zelf een actieve geleider met de aarde verbindt.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Wat ook mogelijk is :

Een 7 klemmer transfo :

Wikkelingen in ster geschakeld.
Zo heb je de standaard 3x400V + N Sterpunt N wordt met de aarde verbonden.

Ongeveer halfweg de wikkeling is er een aftakking en zo bekomt men 3x230V (+N niet verdeeld)
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Zoiets noemt dan een 3f autotransformator (of spaartransformator)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”