scarlet PPPOE sessie valt elke 36? uur geforceerd weg

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
driesp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 11 keer

Hallo

Ter info;
Ik stelde de volgende vraag via het contactformulier aan de scarlet klantendienst en kreeg een reply van Dylan via het e-mail adres [email protected].
En dacht, ik laat het hier even achter :D

Met de beste groeten
Dries

Code: Selecteer alles

Hallo

Ik merk vaker op dat mijn internet verbinding eventjes wegvalt om de 3 dagen.

Stel dat ik mijn modem op dit tijdstip herstart, merk ik op dat na 3 dagen mijn internet op hetzelfde tijdstip even wegvalt.
Dat is vervelend als ik op dat moment in een internet gesprek ben of ik een online meeting heb.
Op dat moment is de verbinding verbroken en moet ik opnieuw het gesprek opstarten of valt meeting of radio streaming weg.

Via de modem webinterface kan ik dan zien dat de PPPOE sessie nog maar juist opnieuw werd opgebouwd.

10 jaar geleden had dit niet zo een groot probleem geweest.
Maar tegenwoordig met streaming, online vergaderingen of internet bellen is dit zeer vervelend.

Waarschijnlijk kan u dit enkel bevestigen, ik verwacht ook niet dat u dit probleem oplost.
Maar kan u dit doorgeven zodat dit kan bekeken worden om deze regel eventueel af te schaffen, zodat het geforceerd herstarten van de PPPOE sessie niet meer van toepassing is?

Met vriendelijke groeten
Dries
Antwoord:

Code: Selecteer alles

Beste klant,
 
Helaas is dit een optie die niet uit te zetten valt. Dit doen we om het modem up to date te houden.
Onze excuses voor de ongemakken.
 
 Heb je al gedacht aan domiciliëring? 
    Wat is een SEPA mandaat? 
    Hoe vraag ik een domiciliëring aan? 

Surf naar mijn.scarlet om een SEPA-mandaat aan te maken. 
    Hoe meld ik me aan op mijn.scarlet? 

Wij hopen je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Voor een antwoord op de meest gestelde vragen kan je de klok rond terecht op onze website.  

Met vriendelijke groeten, 
Dylan
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Hallo Dries,

Je zou bijvoorbeeld een FritzBox kunnen plaatsen ipv. de bbox, hier kan je dagelijks een forced reconnect doen op een uur dat je verondersteld wordt in je bedje te liggen ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

ik moet zeggen dat ik met een fritzbox zonder zelf iets in te stellen, nog nooit iets gemerkt heb van die reconnects.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Misschien is de optie van de nachtelijke reconnect default aangevinkt?
Of als je Proximus of EDPnet hebt, dan heb je die 36-u reconnect niet :wink: .
driesp schreef:Ik merk vaker op dat mijn internet verbinding eventjes wegvalt om de 3 dagen.
Het valt 2 keer om de 3 dagen eventjes weg: de ene keer tijdens de dag, de andere keer tijdens de nacht (36u = 1.5 dag) :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
driesp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 11 keer

philippe_d schreef:Het valt 2 keer om de 3 dagen eventjes weg: de ene keer tijdens de dag, de andere keer tijdens de nacht (36u = 1.5 dag) :-)
Ik wilde het voor Dylan niet te complex omschrijven, een binnenkopper.
De regel is een erfenis van belgacom denk ik.

Maargoed de 36uur is mijn inziens absurd, hoe je het ook draait, je kan er niet voor zorgen dat de reconnect buiten gebruikstijden valt.
Had het een veelvoud geweest van 24, lag het misschien anders.

Mijn vraag was enkel of ze de regel eens willen herzien.
Het idee alleen dat er een geprogrammeerde regel is dat de diensten van al je klanten geforceerd laat uitvallen om de 36 uur...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 04 sep 2021, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

PPPoE reconnect heeft toch niets te maken met DLM? VDSL2 L2 blijft toch gewoon up tijdens een reconnect of zie ik dat verkeerd?
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 04 sep 2021, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Forceert Scarlet nog een disconnect? Ik krijg de indruk toch al een aantal dagen op hetzelfde IP te zitten (op basis van het IP wat mijn No-IP DDNS terugkeert.
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

driesp schreef:De regel is een erfenis van belgacom denk ik.
Inderdaad, een absurde regel, en door Proximus zelf al heel lang afgeschaft.
Sinna schreef:Forceert Scarlet nog een disconnect? Ik krijg de indruk toch al een aantal dagen op hetzelfde IP te zitten (op basis van het IP wat mijn No-IP DDNS terugkeert.
Een PPPoE reconnect hoeft niet noodzakelijk een nieuwe IP adres op te leveren.
Mijn Proximus IPv4 adres blijft meestal hetzelfde als ik een reconnect forceer.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:Inderdaad, een absurde regel, en door Proximus zelf al heel lang afgeschaft.
Dommel had dat ook nog, en zelfs al had je vanouds een fixed IP abbo kreeg je 36h reconnects.
Enkel bij hun cityconnect waarbij het dus hun eigen DSLAM's waren was dit niet het geval.

Denk dat scarlet dus inderdaad zo'n beetje de enige provider is die nog overblijft welke het hanteert.

Maareuh, dat je geen nieuw IP krijgt is omdat je F!B een request stuurt met "dit is het oude IP krijg ik deze terug?" net zoals bij DHCP.
Als je lease nog niet verlopen is of je provider heeft dat ingesteld krijg je inderdaad je vorige IP terug.

Spijtig genoeg support m'n Mikrotik RB dat niet dus heb ik elke keer ik reconnect wel een nieuw IP maargoed, dat is off-topic.
https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_ ... on_Options
https://datatracker.ietf.org/doc/html/rfc1332#page-8
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

Omdat ik ook al een tijdje zocht naar de reden waarom er soms het internet onderbroken werd, heb ik dit nagezien in de BBOX3.
1.png
1.png (5.01 KiB) 771 keer bekeken
dit bovenstaande scherm wordt enkele seconden rood tijdens de disconnect en er is ook een melding.

Aan de tijd dat het actief staat is duidelijk te zien dat het DSL signaal niet is onderbroken
2.png
2.png (6.36 KiB) 771 keer bekeken
3.png
3.png (4.6 KiB) 771 keer bekeken
Het internet is onderbroken en de uptime teller is opnieuw gestart
4.png
4.png (7.87 KiB) 771 keer bekeken
5.png
5.png (5.68 KiB) 771 keer bekeken
TV en telefoon uptime is niet opnieuw gestart
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Klopt, zo werkte het bij Dommel en de rest ook indertijd. De DSL connectie valt niet weg, het is enkel de PPPoE connectie welke geforceerd disconnected wordt.

Elke keer sync loss zou nogal wasteful zijn DLM iets te hard triggeren met kans op slechtere profielen uiteindelijk. (alsook veel langer duren alvorens je terug internet hebt).
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Inderdaad, DSL uptime periodes van 100 dagen (en langer) zijn geen uitzondering bij Proximus Start...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”