Winteruur - Zomeruur

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

ITnetadmin schreef: Of dat nu "donkerder 's ochtends in de winter dus gevaarlijkere ochtendspits" is, of "meer mensen met winterdepressie omdat de zon minder snel terug later ondergaat".
Er gebeuren nu net meer ongevallen tijdens de omschakeling naar winteruur, dat heb ik hier al gezegd: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 40#p740058
Het is voor veel mensen blijkbaar toch een veel grotere schok en aanpassing dan ze denken.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik had het over de nadelen van permanent winteruur of permanent zomeruur.
Maar ja, ook aan de omschakeling zijn nadelen.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Niet echt haalbaar, maar ik had het graag eens 1 jaar uitgeprobeerd, om dan te zien hoe de mensen er tegenover zouden staan, incluis mezelf.
Ik weet eigenlijk niet echt welke van beide is zou verkiezen.

Ik was eerst voor altijd zomer- of altijd winteruur. Maar ik begin te twijfelen.

Ongevallen, last met opstaan in de week na de omschakeling, ... lijken mij secundaire problemen. Het is maar hoe je de rest van het halve jaar al dan niet last hebt van de toch wel grote aanpassing.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Wij liggen veel dichter bij de nul-meridiaan dan bij deze van 15 graden oosterlengte, alleen daarom is onze zomertijd erg buitensporig ivm de echte geografische zonnetijd...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 06 mar 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

wanneer gaan de politiekers eens luisteren naar hun kiezers???????????????
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

marcvt63 schreef:wanneer gaan de politiekers eens luisteren naar hun kiezers???????????????
De meesten willen ervan af, maar de helft wil permanent wintertijd en de andere helft permanent zomertijd.
Dan is het moeilijk om een compromis te vinden.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Stroper schreef:
marcvt63 schreef:wanneer gaan de politiekers eens luisteren naar hun kiezers???????????????
De meesten willen ervan af, maar de helft wil permanent wintertijd en de andere helft permanent zomertijd.
Dan is het moeilijk om een compromis te vinden.
Het is een beetje zoals brexit...naarmate de tijd vordert gaat het door de jongere generatie doorslaan naar één kamp. (zomertijd?, als jonge mens wil je toch niet dat het in deze periode van het jaar al donker is om 9u?)
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Stroper schreef:de helft wil permanent wintertijd en de andere helft permanent zomertijd.
Dan is het moeilijk om een compromis te vinden.
De tijd een half uurtje opschuiven :lol:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik ga gewoon mezelf citeren uit een eerdere iteratie van deze discussie, omdat dezelfde punten toch elke keer terugkomen:
ITnetadmin schreef:Om de discussie dan naar het praktische te brengen, ik heb de cijfers van de voorkeuren opgezocht.
Belgie verkiest winteruur, met 50% voorstanders tegenover 45% voor zomeruur.
Maar dat is nationaal; bekijk je het regionaal dan is vlaanderen 52% winteruur, 42% zomeruur.
Wallonie is 49% zomeruur vs 47% winteruur.

Maar nu komt het: we hebben destijds 2 afspraken gemaakt.
1) De Benelux blijft in dezelfde tijdzone
2) We gaan rekening houden met onze buurlanden bij de keuze, want we willen geen tijdsverschil met onze handelspartners.

En wat willen de buurlanden?
NL heeft een lichte voorkeur voor zomeruur, naw omdat ze wat noordelijker liggen, en omdat ze geen verschil willen met Duitsland.
Duitsland heeft, als de beruchte EU poll accuraat was, een uitgesproken voorkeur voor zomeruur.
Frankrijk heeft, volgens een poll die zij gedaan hebben, ook een voorkeur voor zomeruur.

De kans dat het zomeruur wordt is dus bestaande.
Ook moet je weten dat de EU voor zomeruur gekozen heeft; zo zeggen ze letterlijk "De EU gaat op permanent zomeruur, maar de landen mogen daar individueel van afwijken als ze dat wensen; dan moeten ze dat op tijd laten weten."
En denk ook aan de energiediscussie.
Nu tarieven naar piekverbruik gaan, en zonnepanelen niet meer kosteloos stroom op het net kunnen zetten, is élk uur extra zonlicht 's avonds mooi meegenomen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

wied schreef:Wij liggen veel dichter bij de nul-meridiaan dan bij deze van 15 graden oosterlengte, alleen daarom is onze zomertijd erg buitensporig ivm de echte geografische zonnetijd...
Klopt, maar hoe wij met tijd omgaan is sinds de komst van de spoorwegen nooit meer natuurlijk geweest. De samenleving is veranderd. We zijn geen agrariërs meer, we zijn geëvolueerd naar industrie en sindsdien maakt zonnetijd voor de meesten geen deel meer uit van het economische leven. Ondertussen zijn we al verder geëvolueerd naar diensten waar zonnetijd evenmin iets uitmaakt. In al die tijd zijn we ook cultureel sterk veranderd, en heeft de mens meer vrije tijd verworven, die ze hoofdzakelijk in de avonduren spendeert, vaak buiten de woning.

Er is voor het overgrote deel van de bevolking dus echt geen economische reden meer opdat 12:00:00 samenvalt met het hoogste punt van de zon. Voor zij die daar wel nog van afhangen zijn er uitstekende technologie oplossingen, er zijn talloze apps die perfect kunnen vertellen wanneer (in lokale tijd) de zon op haar hoogste punt staat. Zelf heb ik zo eentje, en vandaag was het om 13:48. Dat is alles dat je moet weten als je economische activiteit er van afhangt - het enige "vervelende" is dat je het telkens moet opzoeken.

Het "puristen"-argument vind ik dus niet overtuigend, ook het "zoveel mogelijk de natuurlijke tijd benaderen"-argument niet. Ofwel volg je zonnetijd, ofwel niet. En de afwijking de je maakt als je het niet doet moet dan in de eerste plaats economisch de meest interessante zijn (energie besparen), gevolgd door cultureel.
q-tec schreef:Het is een beetje zoals brexit...naarmate de tijd vordert gaat het door de jongere generatie doorslaan naar één kamp. (zomertijd?, als jonge mens wil je toch niet dat het in deze periode van het jaar al donker is om 9u?)
De cijfers liggen zodanig dicht bij elkaar dat je gewoon door wat met variabelen te spelen je de uitslag kan krijgen die je "wilt".
=> Doe een bevraging half oktober => meerderheid zomeruur. Doe een bevraging half maart => meerderheid winteruur. Niets meer dan de weerstand tegen verandering.
=> Doe een bevraging in alle rusthuizen (of bij de resterende CD&V stemmers) => meerderheid winteruur. Doe een bevraging bij mensen onder 50 => meerderheid zomeruur.

Daarom dat het behoud van de switch misschien nog het meest eerlijk is.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Ik blijf erbij dat de omschakeling voor mij aanvoelt als een aanbeeld op mijn borstkas voor de eerste weken nadien. Door het drukke leven met kleine kiendjes en een fulltime job heb ik sowieso al geen marge in mijn slaapbudget, dus plotsklaps ineens een uur vroeger moeten opstaan is slopend.

Ok, ik zou proactief kunnen ageren door het uur van opstaan geleidelijk te verschuiven naar vroeger zodat ik geen klap voel, maar probeer dat maar eens te beargumenteren bij uw vrouw die het haat om vroeger dan nodig op te staan. En zon tot 22u 's avonds? Leg maar eens tegen uw koters uit dat die moeten gaan slapen wanneer de zon om 20u nog zo hoog staat als om 14u00 in de winter: het is toch nog geen slaaptijd papa? Nachtbrakers mogen voor mijn part nachtbraken, maar mensen die 's avonds moe zijn krijgen geen eerlijke kans op tijd in slaap te vallen met al dat zonlicht.

Dat is zeker te verwachten in een maatschappij met zulke heterogene verdeling?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Die omschakeling is ook voor mij een ramp en ik heb geen kinderen.

Maar ik ben al iemand waarbij verstoring van nachtritme grote gevolgen kan hebben dus is die omschakeling altijd een beetje een hel.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

JamesEarlGray schreef:Nachtbrakers mogen voor mijn part nachtbraken, maar mensen die 's avonds moe zijn krijgen geen eerlijke kans op tijd in slaap te vallen met al dat zonlicht.
Is er een deftige verduistering van de kamer? Dan zou dat geen probleem moeten zijn.

"Met al dat zonlicht" moet toch ook wat gerelativeerd worden tussen 21u-22u, zeker als het al een week weer potdicht zit zoals nu.

Wat kinderen betreft, hoe moeten ze het doen in de Scandinavische landen of boven de arctische cirkel? Daar lukt het ook (opnieuw: goede artificiële verduistering).
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Simpel, zomertijd gewoon afschaffen en we zijn terug in de situatie van duizenden jaren voorheen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

CCatalyst schreef:Is er een deftige verduistering van de kamer? Dan zou dat geen probleem moeten zijn.

"Met al dat zonlicht" moet toch ook wat gerelativeerd worden tussen 21u-22u, zeker als het al een week weer potdicht zit zoals nu.

Wat kinderen betreft, hoe moeten ze het doen in de Scandinavische landen of boven de arctische cirkel? Daar lukt het ook (opnieuw: goede artificiële verduistering).
Tuurlijk hebben we verduistering in de kamer, maar de rest van het huis is niet verduisterd en ze zijn ook niet dom en zien via de vensters buiten de zon vrolijk schijnen vooraleer ze verbannen worden tot hun slaapkamer.

Dat is het punt, mensen hebben een algeheel gebrek aan zonlicht nodig voordat het lichaam zegt 'Ok nu gaan we slaaphormoon maken, let's goooo!' en voordat dat hormoon zijn ideaal niveau heeft bereikt ben je weer enkele uren verder. Heb je al eens geprobeerd vanuit je zonbadende tuin of terras naar je verduisterde slaapkamer te gaan en daar te proberen slapen? Je lichaam zegt: "What the shit? Het is nog licht buiten. Straks slapen, niet nu!" Als je terwijl de zon op is toch zo moe bent dat je snel in slaap geraakt in die situatie, dan heb je grotere problemen dan het verschil tussen winter- of zomertijd.

Trouwens, hetzelfde gebeurt 's morgens: een mens heeft voor 'wakker'-hormoon fel blauw licht nodig, toevalig de kleur van de lucht, tenminste als we niet ingedekt zijn door grijze wolken. Ondanks het gebrek aan zonlicht is het zo dat de witbalans tijdens een bewolkte dag hoger ligt dan de witbalans van direct zonlicht, dus is een grijze dag is eigenlijk ook lichtjes 'blauw' voor onze fotoreceptoren, no problemo voor de hormonale slaapcyclus.

Mijn conclusie: graag vol licht om 7u en pikkedonker om 22u. Mijn hormonen danken u.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

wied schreef:Simpel, tijd gewoon afschaffen en we zijn terug in de situatie van duizenden jaren voorheen...
FYP
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

JamesEarlGray schreef: Dat is het punt, mensen hebben een algeheel gebrek aan zonlicht nodig voordat het lichaam zegt 'Ok nu gaan we slaaphormoon maken, let's goooo!' en voordat dat hormoon zijn ideaal niveau heeft bereikt ben je weer enkele uren verder. Heb je al eens geprobeerd vanuit je zonbadende tuin of terras naar je verduisterde slaapkamer te gaan en daar te proberen slapen? Je lichaam zegt: "What the shit? Het is nog licht buiten. Straks slapen, niet nu!"

Mijn conclusie: graag vol licht om 7u en pikkedonker om 22u. Mijn hormonen danken u.
Ik denk dat de (nog meer achterhaalde) 9-5 hier eigenlijk het grotere probleem is dan winteruur/zomeruur...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik heb eerlijk gezegd geen last van de zomertijd.

Moet zeggen ik ben toch altijd wakker als de zon nog moet verschijnen dus voor mij maakt zomer of wintertijd nauwelijk uit. Dat ik savonds meer licht heb is voor mij wel beter. Hoe dan ook ik slaap altijd met dat beetje licht omdat ik vaak vroeg ga slapen zeker als ik om 5u eruit moet.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

CCatalyst schreef:Ik denk dat de (nog meer achterhaalde) 9-5 hier eigenlijk het grotere probleem is dan winteruur/zomeruur...
Awel, ik denk dat dat nog veel grotere maatschappelijke problemen zou oplossen dan het fixeren van de tijdzone.

Stel u voor dat de spitsuren worden verspreid, minder files, minder drukte, iedereen heeft (hopelijk) de kans zich aan te sluiten bij het deel waar die natuurlijk toe neight (e.g. eerder vroeg opstaan en beginnen, of eerder laat, wat betreft de stand van de zon).

Ik ben voorstander, alhoewel ik denk dat zo'n grove verandering er nooit vanzelf zou komen zonder een grote motivator zoals bijvoorbeeld corona. Wie had voor corona ooit gedacht dat iedereen (afin, toch bijna) maandenlang thuis zou werken zonder zijn collega's in levende lijve te zien? Ik niet.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Het kwam een van de vorige keren al aan bod... een uurtje opschuiven is een probleem, op vakantie gaan en 2/3/4... weken klok verzetten en bij terugkomst nog eens is minder erg?

Zelf geen last van van zomer/wintertijd maar ook niet van +/- 1-12 uur verschil in tijdzone.

Kinderen en dieren leven volgens licht/donker dus die hebben geen boodschap aan kunstmatige afspraken hoe laat het is.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

on4bam schreef:Kinderen en dieren leven volgens licht/donker dus die hebben geen boodschap aan kunstmatige afspraken hoe laat het is.
Dus is het volgens mij best om de kunstmatige afspraken over tijd af te stemmen op het natuurlijke ritme dat gelinkt is aan licht.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

JamesEarlGray schreef: Dus is het volgens mij best om de kunstmatige afspraken over tijd af te stemmen op het natuurlijke ritme dat gelinkt is aan licht.
Of de afspraken zodanig plannen dat ze het natuurlijke ritme respecteren, ongeacht in welke offset van UTC we zitten? Is dat niet eenvoudiger dan de tijd naar onze hand proberen te zetten?
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Uiteraard, klok en tijdschema zijn intrinsiek verbonden aan elkaar, zonder elkaar hebben ze geen nut meer.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”