Bouwvoorschriften terminologie

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
Twitter: DirkRonsmans
Locatie: Haasrode
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

Hoi!

Wij zijn bezig met voor de eerste keer een huis te bouwen en ploeteren ondertussen ook door het doolhof van de voorschriften.
Iets wat ik zelf niet goed begrijp is het volgende:

Op onze bouwvoorschriften staat er dat de inplanting van een bijgebouw moet zijn op minstens 5m en maximaal 10m van de achtergevel.

Nu is mijn vraag, hoe interpreteer je inplanting? Die minstens 5m is duidelijk maar die maximaal 10m, betekend dit dat de gevel het dichts bij de achtergevel ergens tussen 5 & 10m moet staan OF moet het volledige gebouw in die 5m regio vallen?

Maw, mag ik mijn tuinhuis op 9.5m starten en dan zo uitbouwen naar achter toe? (met respect tot de maximale oppervlakte natuurlijk).

voor het huis zelf is dat eenvoudiger daar heb je een regel hoe ver je van de straat moet starten en hoe diep je mag bouwen.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Misschien best uitleg/toelichting vragen aan de stedenbouwkundige dienst van de betrokken stad/gemeente
Toegegeven de info is op het eerste zicht voor interpretatie vatbaar, maar logischerwijze betreft het de afstand op dewelke de voorgevel van het bijgebouw zich ten opzichte van de achtergevel van het hoofdgebouw dient te bevinden (minstens 5 en max 10 m)
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
Twitter: DirkRonsmans
Locatie: Haasrode
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

Dat lijkt inderdaad de algemene interpretatie te zijn.
Zal sowieso voor de zekerheid nog eens gaan horen bij de gemeente :)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Bijgebouw is los van het huis. De oppervlakte ervan mag zich tussen de 5 en 10 meter van de woning bevinden. Staat er ook iets in over de maximum oppervlakte van het bijgebouw.
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
Twitter: DirkRonsmans
Locatie: Haasrode
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

Toch nog niet zo duidelijk en veel ruimte voor interpretatie dan..

De tekst is:
Het bijgebouw wordt ingeplant op minimum 5 m en maximum 10 m achter de achtergevel van het hoofdgebouw en op minimaal 2 m van de perceelgrenzen. Mits schriftelijk akkoord van de aanpalende eigenaar mag het in de grens gebouwd worden.

De kroonlijsthoogte is beperkt tot maximum 3 m en de nokhoogte is beperkt tot maximum 3m50 t.o.v. het natuurlijk maaiveld.
Het bijgebouw heeft een maximale oppervlakte van 20 m2.
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

Gewoon eens bellen of langsgaan bij de stedebouwkundige ambtenaar van je gemeente. Of vragen aan je architect. Moet je sowieso bekijken of het op de bouwaanvraag moet of niet. Dus vooraf informeren, of je loopt al vertraging op omdat je bouwaanvraag niet voldoet.

Ik zou het ook interpreteren dat volledig gebouw tussen 5 en 10m vanaf je achtergevel moet komen, maar is interpreteerbaar.
Afstand perceelsgrens: lees ik in eerste instantie dat je ofwel 2m afstand moet houden, ofwel op de perceelsgrens moet bouwen. Maar ook terug na te vragen.
Kroonlijst en nokhoogte lijken me duidelijk. Indien plat dak kan je dus max. 3m gaan. Opgepast: vanaf natuurlijk maaiveld is dus de grond zoals hij er nu waarschijnlijk bij ligt, dus zonder uitgraven of ophogen van de grond en zonder vloerplaat.
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
Twitter: DirkRonsmans
Locatie: Haasrode
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

Zal inderdaad het duidelijkste zijn.
Blijft toch vreemd dat zo'n dingen zo voor interpretatie vatbaar zijn.

Hoogte en oppervlakte zijn inderdaad duidelijk dat is geen probleem :)
Ook de afstand van de perceel grens is duidelijk, 2m of dichter indien de buur het ok vind.

Het is "maar" voor een tuinhuis dus de druk zit er niet echt achter, eerst het huis er op zetten :D

Ben benieuwd wat de gemeente zal zeggen!
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Toch belangrijk hoor zo kan je de fundering mee uitvoeren bij de grondwerken van het huis.

Ik snap dat het tussen de 5 en 10 meter van je achtergevel moet en maximum 20m2 en vanaf 2 meter van de perseelgrens tenzij schriftelijk overeenkomst met buur mag je het tegen de grens zetten.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Als het volledige gebouw tussen de 5 en 10 meter achter het huis moet staan valt bv een garage al af. Want die is langer dan 5m.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als het tussen de 5 en 10m mark is, en 20m2 mag zijn, dan is het 4m breed, op 2m van de perceelsgrens, dat is tot 6m van de perceelsgrens, hoe breed is uw grond ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
Twitter: DirkRonsmans
Locatie: Haasrode
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

16m breed dus das wel ok.
Probleem dat er dan is natuurlijk is dat het tuinhuis "voor" de achtergevel staat en je zo dus je uitzicht belemmert..
3m op 4-5m lijkt me dan leuker (en zeker als het tegen de perceelgrens kan).

Wacht nog even op het antwoord van de stedenbouwkundige dienst maar ben wel benieuwd hoe zij het interpreteren.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”