Bus op onze verkaveling

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Weet iemand dit?

Wij hebben al maanden een idioot in onze straat die vind dat hij zijn schoolbus (ne grote) op onze openbare parkeerplaatsen moeten dumpen.
Die dienen natuurlijk voor de bewoners en hun bezoekers.
Vorige week maakte hij onze architecte uit dat het zijn parkeerplaats is.
Uiteindelijk pikt hij 3 parkeerplaatsen in.
En neen, hij woont hier niet.
Politie is intussen ook verwittigd en kent hem blijkbaar.
Maar hebben de indruk dat die daar weinig aan kunnen doen.

Welk zijn eventueel andere stappen die we zouden kunnen nemen?
Of staan we machteloos?
Laatst gewijzigd door svermassen op 02 jun 2021, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Als de politie het al niet kan (of wil? als ze hem kennen en mss een oogje dichtknijpen) Hmm... Moeilijk zaakje. :?

Al eens geprobeerd je tot de school zelf te wenden en er zo proberen uit te komen?
Laatst gewijzigd door antutu op 02 jun 2021, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Een openbare parkeerplaats is geen privéparking voor een domein. dus logisch dat de politie er niets kan aan doen. Ofwel neem je contact op met de gemeente en zoeken jullie samen naar een oplossing. Mogelijk is de bus-eigenaar gefrustreerd omdat ze zijn vaste stek hebben ontgonnen.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Rijd niet rechtstreeks voor de school, maar zullen het bij zijn werkgever ook eens aankaarten.
Thanx !

Zelf aanspreken, wie wil? Wij doen het niet meer,
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Laten takelen, maar is op eigen rekening denk ik.
Slagbomen / poort zetten.
Parkeerproblemen zijn er bijna overal en het zal niet beteren :bang:
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Neen, dat is natuurlijk zo.
Maar het is arrogant gedrag.
Kan die evengoed bij zijn werkgever zetten.

Maar we zullen eens bij de gemeente en de politie nog eens horen.
Als het niet is, dan is het zo en moeten we er maar mee leven.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

TiTanium schreef:Laten takelen
Op basis van wat ? Hij mag zijn bus daar net zozeer zetten als iemand anders z'n wagen.
svermassen schreef:op onze openbare parkeerplaatsen moeten dumpen.
"ONZE" ? Sinds wanneer zijn die jou eigendom ?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hmm er is volgens mij wel een reden om te takelen : parkeerplaatsen zijn voorzien voor wagens en zijn niet de grootte van een bus. Hij mag daar dus feitelijk niet staan.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

krisken schreef:parkeerplaatsen zijn voorzien voor wagens en zijn niet de grootte van een bus
En waar staat dat in de wet ? Na wat Google'n blijkt het op het eerste gezicht niet zo vanzelfsprekend (en hebben verschillende gemeentes er specifieke regels voor).

Ik zou het ook niet leuk vinden maar dat is geen reden om het te verbieden.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat was ik ook aan het denken.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Ga dan gewoon op die plaats "in de weg" staan? dan moet ie wel een andere zoeken...
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Parkeer er zelf voor een langere periode een wagen?

Heel de bus vol plakken met "you park like an asshole".

Gewoon bij de man is horen waarom hij daar altijd staat en aangeven dat dat niet ideaal is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

mailracer schreef:Een openbare parkeerplaats is geen privéparking voor een domein. dus logisch dat de politie er niets kan aan doen. Ofwel neem je contact op met de gemeente en zoeken jullie samen naar een oplossing.
Als de gemeente jullie standpunt deelt, kunnen ze de nodige borden zetten, die het parkeren beperkt tot personenwagens ...
TiTanium schreef:Laten takelen, maar is op eigen rekening denk ik
Als burger kan je geen voertuig laten takelen.
Politie kan dat wel, maar doet dit alleen als een voertuig hinder veroorzaakt (vb hindert doorgang)...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Zet hier maar een slotje voor de discussie weer uit de hand loopt.
I
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Een 10-tal jaar geleden heb ik toch een auto laten takelen als particulier.

Woonde toen nog op mn appartement, met een 7-tal parkeerplaatsen. Elke parkeerplaats was de eigendom van één van de bewoners daar. Plots stond er een auto aldaar, niemand wist van wie die was. Nu, niemand maakte er een punt van. Tot bleek dat die daar 7 weken later nog steeds stond. Politie gevraagd, toen bleek dat nummerplaat en type wagen niet overeen kwamen. Nummerplaat bleek reeds geschrapt te zijn daarna. De VIM nummer wist ook niks te zeggen. Uiteindelijk heeft een medebewoner dan maar de ruit stuk gedaan in de hoop via het handschoenkastje iets te vinden. Wat bleek : de hele auto was ... leeg. Politie kon niks doen, want het was op privé terrein. Dus dan maar een opkoper gebeld en die kwam hem diezelfde dag nog halen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

svermassen schreef:Wij hebben al maanden een idioot in onze straat
<=>
svermassen schreef:En neen, hij woont hier niet.
Soit, paar puntjes.

"Onze openbare parkeerplaats" is een contradictio in terminis. Tenzij je met "ons" natuurlijk "wij, het volk" bedoelt maar daar valt de buschauffeur dan ook onder.

Een foto van de situatie + een omschrijving van de gemeente (om de specifieke reglementering te kunnen nagaan) kunnen veel helpen om een antwoord te schrijven, maar ik weet al uit het verleden dat vragen om meer details doorgaans geen gevolg krijgen bij u specifiek :wink:

Dat gezegd zijnde kunnen er wel mogelijkheden zijn om hem te pakken.

* Het innemen van 3 vakken lijkt me de beste piste waarbij je het recht meteen aan je kant hebt. "Het stilstaan of parkeren is verboden op witte markeringen die de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan". Dit op zich lijkt me al genoeg om te vragen te takelen. De overtreding in kwestie was indertijd overigens maar een eerste graad en werd ondertussen gedecriminaliseerd => GAS boete dus (als er ene is daarvoor in uw gemeente). Bij onmiddellijke inning is het bedrag 58 EUR. Zie KB 9 maart 2014, art. 2, punt q "Het stilstaan of parkeren is verboden op witte markeringen bedoeld in artikel 77.5 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg die de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan."
* Als men niet geneigd is in te grijpen, kan je een logboek bijhouden met foto's van elke overtreding waarbij je datum en uur noteert. Probeer dan nog eens na een tijdje en maak die gegevens dan ook over.

Alternatieve pistes volgens het verkeersreglement:
* Je kan een inrit (moet niet eindigen op een garage) of een parkeerplaats op jouw grond aanleggen voor de parkeerplaats(en) in kwestie, dan vervalt het recht om te parkeren op de parkeerplaats die ervoor ligt. Let wel, voor iedereen dan ook, tenzij voor de nummerplaten die aan de inrij zijn aangebracht
* Je kan een niet-gebruikt voertuig zodanig parkeren op een van die plaatsen waardoor het voor de bus moeilijk wordt om er nog te parkeren. HIj moet steeds een meter afstand laten bij het parkeren, zoniet kan je de politie verzoeken om hem te laten takelen. Let wel: het voertuig regelmatig van stof ontdoen zodat het niet "achtergelaten" lijkt.
* Je kan nagaan of de bus nog 3 meter vrije doorgang op de rijbaan toelaat. Zoniet kan je de politie verzoeken hem laten takelen. 2,999 meter is ook takelbaar.

Ik denk dat je vraag "wat kan ik doen" hiermee al ruimschoots beantwoord is. Feedback is altijd welkom want misschien is het niet juist omdat de situatie bij jou anders is. Als je niets gaat antwoorden hoop ik dat anderen er iets aan hebben.

Als de gemeentelijke overheid wel uw belastingen int maar daar geen wederdiensten tegenover wil plaatsen stem je de volgende keer op "de andere", en zijn er andere en vrij eenvoudige manieren om de bus in kwestie te "ontraden" daar nog te parkeren waarbij je het heft dan in eigen handen neemt. Je gaat je er niet populair mee maken bij die chauffeur (net zoals hij zich niet populair maakt bij u), ik zal het hier dan ook niet neerschrijven, maar het is in de regel wel effectief. Mobiliteit in ons land is enorm complex en we moeten een veel te kleine oppervlakte delen met veel te veel voertuigen, wat tot veel misbruiken en overtredingen leidt. Bussen en vrachtwagens doen hier een schep bovenop, zij horen niet in woonwijken en nemen dubbel of driedubbel de al zo beperkte ruimte in, bovendien vaak voor een leeg transport, en ze richten de meeste beschadigingen aan op de infrastructuur. Het heft in eigen handen nemen is dan ook soms de enige piste voor herstel.
680x0
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 dec 2015, 22:00
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 9 keer

Autocar in bebouwde kom geparkeerd? Indien niet duidelijk toegelaten mag dat slechts beperkt.

27.5.2. Binnen de bebouwde kommen is het verboden op de openbare weg auto's, slepen en aanhangwagens met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton langer dan acht uur na elkaar te laten parkeren, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E9a, E9c of E9d is aangebracht.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

tenzij voor de nummerplaten die aan de inrij zijn aangebracht
Tenzij voor die ene nummerplaat aangebracht..

Er mag slechts 1 plaat aangebracht zijn.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 774
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 70 keer

svermassen schreef:Weet iemand dit?

Wij hebben al maanden een idioot in onze straat die vind dat hij zijn schoolbus (ne grote) op onze openbare parkeerplaatsen moeten dumpen.
Die dienen natuurlijk voor de bewoners en hun bezoekers.
Vorige week maakte hij onze architecte uit dat het zijn parkeerplaats is.
Uiteindelijk pikt hij 3 parkeerplaatsen in.
En neen, hij woont hier niet.
Politie is intussen ook verwittigd en kent hem blijkbaar.
Maar hebben de indruk dat die daar weinig aan kunnen doen.

Welk zijn eventueel andere stappen die we zouden kunnen nemen?
Of staan we machteloos?
Toevallig geen parkeer verbod 3,5 t in gemeente.
Als afgelijnde plaatsen en neemt meer dan een plaats in, kan de politie en moet ze ingrijpen.
Een telefoontje naar hunne chef de burgemeester doet soms wonderen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

fendtje schreef:Als afgelijnde plaatsen
De TS spreekt hier nergens over "afgelijnde" plaatsen volgens mij... een foto zou dus wat verduidelijken.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Ik zou het simpel houden. Gewoon uw eigen auto's voor die bus parkeren. Doe dat dagelijks en hij geeft het op den duur wel op.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

philippe_d schreef: Als burger kan je geen voertuig laten takelen.
Ik denk dat als je een depanneur belt en zegt dat het jouw auto is die naar de garage gesleept moet worden, dat veel chauffeurs zich geen vragen stellen en dat gewoon gaan doen. Met een bus is dat verhaal al minder waarschijnlijk natuurlijk :)

Maar je zal zelf uiteraard voor de kosten opdragen én je maakt je schuldig aan een hele reeks overtredingen zoals het opzettelijk beschadigen van een voertuig en misschien zelfs diefstal van een voertuig.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

SpecialK schreef: Ik denk dat als je een depanneur belt en zegt dat het jouw auto is die naar de garage gesleept moet worden, dat veel chauffeurs zich geen vragen stellen en dat gewoon gaan doen.
Wat een broodje aap verhaal. Alsof jij die sleutels van een vreemde auto hebt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

SpecialK schreef:
philippe_d schreef: Als burger kan je geen voertuig laten takelen.
Ik denk dat als je een depanneur belt en zegt dat het jouw auto is die naar de garage gesleept moet worden, dat veel chauffeurs zich geen vragen stellen en dat gewoon gaan doen. Met een bus is dat verhaal al minder waarschijnlijk natuurlijk :)
Hoeveel eeuwen is het geleden dat je nog eens een depaneur nodig gehad hebt?

Ik vorige week. Zelfs om de auto met een platte accu te starten had hij het chassis nummer van het gelijkvormigheidsattest nodig.
Hoe je iemand gaat overtuigen om een auto weg te slepen die je niet eens open krijgt? Dat zal al een héél schimmige gast moeten zijn.
Ook wel een autodief genoemd. :roll:

Toch straf hoe mensen vinden dat bepaalde parkeerplaatsen die publiek zijn enkel voor henzelf zijn...
Als je persé een eigen plek wilt, koop of huur er dan een.
Tibo
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 nov 2020, 10:24
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

krisken schreef:Een 10-tal jaar geleden heb ik toch een auto laten takelen als particulier.
Politie kon niks doen, want het was op privé terrein. Dus dan maar een opkoper gebeld en die kwam hem diezelfde dag nog halen.
privé terrein!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

fvhbrugge schreef:
Er mag slechts 1 plaat aangebracht zijn.
KB heeft het wel degelijk over een meervoud aan voertuigen, zonder specifieke limiet.
behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;
DarkV schreef:De TS spreekt hier nergens over "afgelijnde" plaatsen volgens mij... een foto zou dus wat verduidelijken.
Ik heb dat afgeleid uit zijn opmerking "het innemen van 3 plaatsen". Maar idd, een foto zou verduidelijken. Voor zover OP al geen afstand gedaan heeft van de topic en niet langer zal antwoorden.
680x0 schreef:Autocar in bebouwde kom geparkeerd? Indien niet duidelijk toegelaten mag dat slechts beperkt.
Jep, goed gevonden. Wel opletten voor een "zonebord" waarmee het toegelaten wordt, dat bord kan op een flinke afstand staan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

krisken schreef:Een 10-tal jaar geleden heb ik toch een auto laten takelen als particulier..
Je kan toch het laten weghalen door een opkoper van een achtergelaten wrak, niet vergelijken met het laten wegtakelen van een voertuig dat niet jouw eigendom is ...
svermassen schreef:Welk zijn eventueel andere stappen die we zouden kunnen nemen?
Of staan we machteloos?
De enige oplossing is het gemeentebestuur. Als die jouw standpunt ondersteunen kunnen ze de nodige verkeersborden zetten.
Als de gemmente dat niet wilt, dan kan je er inderdaad niets aan doen, en moet je gewoon accepteren dat de openbare ruimte (binnen de perken van de wet) van iedereen is.
IMG_20210603_152258.jpg
Voorbeeld: Ring Waregem
De ganse R35 is gratis parkeren. Om te vermijden dat de plaatsen ingenomen worden door vrachtwagens heeft de gemeente deze borden geplaatst.
Bussen en camions zouden hier dus in overtreding staan ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”