Wereldprimeur: Proximus en Nokia halen 25 Gbps-snelheid over fiberlijn in Antwerpen

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

https://itdaily.be/nieuws/infrastructuu ... antwerpen/

Code: Selecteer alles


Tijdens een persconferentie in het Antwerpse Havenhuis activeren Nokia en Proximus ’s werelds snelste fibernetwerk. Het gaat om een live netwerk gebaseerd op de 25G PON-technologie van Nokia.

Passieve optische netwerken (PON) worden vandaag grotendeels gebruikt voor gigabitsnelheden, Gigabit PON (GPON). Tussendoor wordt er occasioneel 10 gigabit PON uitgerold (XGS-PON), maar daar ligt de limiet. Tot vandaag, want Proximus en Nokia presenteren trots de wereldprimeur van 25 gigabit PON (25G PON) in Antwerpen op een live netwerk. Het is een belangrijke stap in het streven naar steeds performantere netwerken in termen van snelheid, capaciteit en latency.

25G PON toont het potentieel van fiber (glasvezel) waarvan Proximus vandaag nog maar een fractie van benut wanneer je één van de gelukkigen bent met een aansluiting. De telecomprovider verwacht dat tegen 2022 symmetrische snelheden mogelijk zijn, zowel 25 Gbps download als 25 Gbps upload. Hiermee wil Proximus klaar zijn voor de nieuwste innovaties het komende decennium.
25G PON-netwerk

Guillaume Boutin, CEO van Proximus: ‘De activering van het eerste 25G PON-netwerk ter wereld geeft gestalte aan onze ambitie om een trendsetter te zijn en een referentieoperator te worden in Europa en, waarom niet, in de hele wereld. Samen met Nokia hebben we een technologische doorbraak gerealiseerd die een belangrijke motor zal worden voor de digitale economie en de maatschappij waar wij voor staan.”

    Samen met Nokia hebben we een technologische doorbraak gerealiseerd die een belangrijke motor zal worden voor de digitale economie en de maatschappij waar wij voor staan.
    Guillaume Boutin, CEO van Proximus

Federico Guillén, President Network Infrastructure bij Nokia, wijst naar het belang van de nieuwe Nokia Quillion-chipset die de technologie mogelijk maakt. “Quillion werd sinds zijn lancering vorig jaar al door meer dan 100 operatoren in gebruik genomen. Alle operatoren die vandaag de op Quillion gebaseerde GPON- en XGS-PON-oplossing implementeren, beschikken bovendien over de mogelijkheden om gemakkelijk te evolueren naar 25G PON.”

Ook Bart De Wever (N-VA), burgemeester van Antwerpen, tekent present op de wereldprimeur in zijn stad. “Antwerpen is naast wereldhaven en welvaartsmotor ook de referentiestad voor het Internet of Things. De digitale snelwegen die we vandaag aanleggen, bereiden ons dus voor op de noden van morgen. En dat is niet enkel goed nieuws voor technologiefanaten, maar ook voor onze economie en bijgevolg onze welvaart en ons welzijn.”
Fiberklaar start in Geel

Proximus zet vol in op fiber in België en wil tegen 2028 1,5 miljoen Vlaamse woningen van glasvezel voorzien. Het netwerk zal open zijn, en wordt dus geen exclusief eigendom van Proximus. Zo kunnen ook andere partijen van de infrastructuur gebruik maken om een eigen internetaanbod naar klanten te brengen. De voorwaarden om van de infrastructuur gebruik te maken zijn voor iedereen gelijk, al voorziet Proximus als enige vanaf dag één een aanbod.

Eind vorig jaar kondigde Proximus een samenwerking met het Zweedse EQT Infrastructure aan. De twee zetten een joint venture op om de uitrol van glasvezel in ons land te versnellen. Onder de naam Fiberklaar investeert het 2,5 miljard euro in de uitrol van het fibernetwerk. Geel is een van de eerste steden waar Fiberklaar aan de slag gaat met ‘Fiber to the Home’, kortweg FTTH, om bedrijven en woningen aan het fibernetwerk te connecteren.
Luc Watrin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:10
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 121 keer

Het is misschien een wereld première voor 25GPON op een commercieel netwerk maar het is geen wereld première met wat FTTH technologie betreft.

In januari dit jaar heeft Vodafone in partnerschap met Nokia 100GPON getest in een laboratorium in Duitsland. Vorig jaar in oktober heeft Swisscom in partnerschap met Huawei 50GPON op een commercieel netwerk getest.

25 GPON betekent 25 Gbps symmetrisch
50 GPON betekent 50 Gbps symmetrisch
100 GPON betekent 100 Gbps symmetrisch
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

De activering van het eerste 25G PON-netwerk ter wereld geeft gestalte aan onze ambitie om een trendsetter te zijn en een referentieoperator te worden in Europa en, waarom niet, in de hele wereld
België is het land van "ambities", best wel trots op :beerchug:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

bollegijs schreef:
De activering van het eerste 25G PON-netwerk ter wereld geeft gestalte aan onze ambitie om een trendsetter te zijn en een referentieoperator te worden in Europa en, waarom niet, in de hele wereld
België is het land van "ambities", best wel trots op :beerchug:
't ja den Bell en opvolgers ...

Nostalgie, heb er 4 jaar rondgehangen, eerst twee jaar voor de DSL afdeling gewerkt:

Afbeelding

nadien is Lucent en Nokia erbij gekomen, en nog consultant geweest in hun nieuwe vestiging vlakbij de zoo ...

In 1998 hadden ze in het labo 8 mbit, en het duurde in den Belziek 4 jaar tot we dat thuis hadden (ik had Evonet Rocket internet en de wijkkast stond voor de gevel van de buur). Nu in 2021 hebben we 25 gbit ...

Deze is nog steeds toepasselijk:
https://www.nngroup.com/articles/law-of-bandwidth/
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Serieus :)?
Ik heb al zeker 5 jaar 85/35 en 100/35, veel "50% growth per year" zit daar niet op hoor :).
In de grafiek op die kwiet zijn pagina zie je trouwens hetzelfde: sinds 2013 vlakte de groei af, de dots liggen pal naast elkaar en groeien niet/nauwelijks.
En glasvezel (500/100 bij EDPnet) zie ik hier niet meteen verschijnen.
beont
Plus Member
Plus Member
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jan 2011, 10:06
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 4 keer

Buiten deze primeur; heeft er toevallig iemand technische informatie wat proximus momenteel uitrolt per locatie? Gebruiken ze EPON,XG-PON,XGS-PON? Is daar ergens een kaart van? Hoeveel huizen zitten er op 1 splitter? Wat moeten ze precies vervangen als ze willen upgraden naar een nieuwere specificatie?

Ik weet wel hoe SM en MM fibers in elkaar zitten, maar gans het gpon verhaal is mij redelijk onbekend. :-)
Gebruikersavatar
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 03 feb 2007, 09:28
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 12 keer

Altijd leuk zo'n prestige projectje. Maar wanneer rollen ze dit uit naar de rest van Vlaanderen en nog belangrijker, in hoeveel tijd dacht men dit te realiseren.
Zit nu toch al een aantal jaar project na project te bekijken, maar buiten die paar gelukkigen zie ik nog maar bijzonder weinig mensen waar fiber echt aanwezig is.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

malinwa001 schreef: Maar wanneer rollen ze dit uit naar de rest van Vlaanderen en nog belangrijker, in hoeveel tijd dacht men dit te realiseren.
Het heeft alsins wel gestalte aan die ambitie.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

malinwa001 schreef:maar buiten die paar gelukkigen zie ik nog maar bijzonder weinig mensen waar fiber echt aanwezig is.
Ik kreeg jaren geleden een brief van proximus, dat ze op het adres van mijn ma haar studentenkot proximus fiber gingen aanbieden ter test.
Dus part of the happy few ...
De DSL wijkkast staat bij de buur ;)

Studenten zitten nu op één of ander telenet abbo en als er klachten zijn komen die tot bij mij. Ik verneem al jaren niks meer.
Mijn ma had geen zin in de stress van switchen, gezien geen klachten bij TN en iedereen happy.

Anderzijds 25 gbit zoals in A'pen is dan wel leuk, maar mijn eigen thuisnetwerk is nog steeds old skool gigabit en voor de meeste dingen voldoende.
Is er een real life toepassing die meer dan 1 gigabit echt nodig heeft? Buiten dan data syncen tussen 2 grote disken .....

De zwaarste 4K streams tegenwoordig hebben net iets meer dan 100 mbit nodig (e.g. UHD blu-ray) - dus waar heb je als consument 10 of 25 gbit voor nodig? Netflix / amazon / streams zijn maar een kleine fractie daarvan, en voor audio hi-res heb je maar 5 mbit nodig voor 24/192 flac.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

ub4b schreef:dus waar heb je als consument 10 of 25 gbit voor nodig?
Lossless UHD? Hoeveel ruwe data zou zo live event zoals F1 doorzenden :lol:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

bollegijs schreef:Lossless UHD? Hoeveel ruwe data zou zo live event zoals F1 doorzenden :lol:
Niemand gebruikt lossless video over een WAN

totaal zinloos
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”