Thuiswerken: Hoe ga jij er mee om

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Hallo iedereen,

Nu thuiswerken zowat het nieuwe normaal is geworden door Corona, lijkt het me interessant even te polsen hoe jullie er mee omgaan.
Hoe haal je de beste productiviteit, mentaal welzijn, voor- en nadelen, ... (weet niet of ik het zou doen/volhouden zonder tijdswinst)

Wat voor mezelf werkt:
Afzonderlijke ruimte, goede bureau, uitgerust met 2 monitors en conference speaker.
Handig voor op een vrijdag de verplaatsing te besparen.
Iets beter uitgerust

Wat voor mezelf niet werkt:
Op tijd stoppen, de overgang werk/vrije tijd.
Helemaal alleen thuis zijn.
's Middags de moeite doen om in de keuken deftig te lunchen.
Meer dan 2 à 3 dagen per week thuiswerken want dan ben ik het beu.
Het is geen rustig moment meer om door te werken omdat iedereen Teams kent en durft te gebruiken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

's Morgens niet uitslapen. Maar gewoon een kwartiertje gaan wandelen/fietsen in de buurt. Idem 's avonds na het werk. Door zo "kunstmatig" te pendelen, kan ik toch een beetje een mentale scheiding tussen werk en privé maken.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Meer buiten komen doe ik sowieso, zeker na het thuiswerken om even de knop om te kunnen draaien.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

honda4life schreef:thuiswerken
(...)Wat voor mezelf werkt:
Afzonderlijke ruimte, goede bureau, uitgerust met 2 monitors en conference speaker.
Handig voor op een vrijdag de verplaatsing te besparen.
Iets beter uitgerust
In plaats van een "conference speaker" heb ik een draadloze headset.
HyperX Cloud Flight S -
Op mijn werkpc staat Bluetooth uit, maar deze headset heeft een aparte USB dongle die van de computer enkel geluid "krijgt" en daar zelf een draadloos signaal van maakt. Geen probleem dus met security etc.
Ik kan dus vrijelijk in mijn bureau rondlopen én de headset is over-ear, wat véél aangenamer is dan de on-ear headset die we krijgen (Plantronics).
De prijs is dezelfde overigens: de Plantronics die we krijgen is €130 en de HyperX kost €136.

Als nieuwjaarscadeau kregen we een prul lamp, maar wel met een draadloos-oplaad pad, en daar leg ik de headset 's avonds op en ik kan heel de dag bellen (soms wel 12u lang).

Wat ik ook heb zijn ergonomische stoelen, omdat je dus wel vaker lang stilzit aan de thuisbureau.
En verder veel daglicht via Velux'en en zijraam, zodat je toch iet of wat idee hebt van tijd :).
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

heist_175 schreef: In plaats van een "conference speaker" heb ik een draadloze headset.
HyperX Cloud Flight S -
Hoe zit het met het opvangen van achtergrond geluid van die hyperx? Ik heb al willen merken dat bij veel headsets dat een probleem is... Die plantronics daarentegen laat bijna niks door.

Verder gaan m'n vriendin en ik elke dag minstens 5km wandelen na het werk. De 'gewone' werkuren houden we aan - dus opstaan om 7h, regelmatig eens rechtstaan en rondwandelen in huis (radio staat op, dus meestal samen met de nieuwsberichten) kwestie van niet constant achter je bureau te zitten. Een goede stoel, correcte houding en goed scherm doen veel :)

Enige 'nadeel' is dat ik nu na de werkuren totaal geen zin meer heb om nog iets te doen aan m'n desktop pc, want als je al een werkdag achter datzelfde bureau hebt gesleten...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Mijn werkdagen starten eerder en zijn ook vlugger afgehandeld. Waardoor ik vaak al vanaf 14 uur mijn goesting kan doen. vroeger was dat 16u30.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

mailracer schreef:Mijn werkdagen starten eerder en zijn ook vlugger afgehandeld. Waardoor ik vaak al vanaf 14 uur mijn goesting kan doen. vroeger was dat 16u30.
Helaas wordt er bij ons verwacht dat thuiswerk binnen vaste uren plaatsvindt.
Nu ja, in realiteit start ik toch ook vaak een uurtje vroeger met het idee een uur vroeger te stoppen... maar dat lukt meestal niet.
heist_175 schreef:In plaats van een "conference speaker" heb ik een draadloze headset.
HyperX Cloud Flight S -
Ik hoor graag wel wat achtergrondgeluiden, soms is een kleine vraag met als antwoord nee of ja voldoende voor een geheel ander resultaat te bekomen.
Headset is dan weer goed voor vertrouwelijke onderwerpen die niet voor iedereen bestemd zijn, maar dan doe ik wel gewoon even de deur toe als ik niet gestoord / afgeleid wil worden.

En eehm:
Niemand frustraties over Cisco AnyConnect :bang:
File transfers blijven een ramp qua snelheid met de dichstbijzinde gateway in Frankfurt.
Nu ja... er zijn natuurlijk 10.000+ connecties wereldwijd dus bepaalde gateways zitten op bepaalde tijdstippen wel aan hun limieten.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
orionis
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 mar 2010, 19:52
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 31 keer

werkuren bij thuiswerken zijn hetzelfde gebleven, 7u tot 16u
om 16u komen kinderen aan mn bureau staan, dus dat helpt wel om te stoppen :-D
Ik heb een apparte ruimte, maar deur staat meestal open, enkel wanneer ik in meeting zit gaat deze dicht (ook wanneer stofzuiger / wasmachine begint) Iedereen mag dan nog steeds binnen komen, maar dan weten ze dat ze wat stiller moeten zijn :-)
Vroeger ging ik met de fiets naar het werk (50min enkel) en dat mis ik wel, niet de verloren tijd, maar gewoon het buiten komen en de fysieke inspanning. Ik probeer dat wel te compenseren, maar dat lukt minder goed omdat het niet moet.

Ik ben thuis beter uitgerust dan op het werk, beter scherm, wireless headset, sinds januari beter stoel en zit vlak langs een raam.
In de zomer ga ik de airco van het werk wel missen, maar nu zeker niet (staat altijd iets te fris)
Bepaalde hardware die af en toe ik nodig heb, is thuis wel niet beschikbaar

Contact met collega's mis ik wel, proberen we soms wel te compenseren om ook wat oftopic via team te praten,
maar is toch niet helemaal hetzelfde.

Persoonlijk vind ik thuiswerken best wel een verbetering.
Voor corona was de regel max 1 dag per week en daar maakte ik ook gebruik van, maar werd niet door iedereen "aanvaard"
Ik hoop dat naar toekomst toe er meer mogelijk is, op dit moment denk ik dat 3dagen thuis en 2 dagen op het werk wel een mooi gemiddelde is voor mij
- Internet, TV, mobile: scarlet Trio, Tempo Giga, Mobile Vikings
- Streaming: Netflix, Disney+ en Youtube premium
- Gaming: PC, Vive en Nintendo switch
- Domotica: Niko home control + philips hue
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

honda4life schreef:
heist_175 schreef:In plaats van een "conference speaker" heb ik een draadloze headset.
HyperX Cloud Flight S -
Ik hoor graag wel wat achtergrondgeluiden, soms is een kleine vraag met als antwoord nee of ja voldoende voor een geheel ander resultaat te bekomen.
Headset is dan weer goed voor vertrouwelijke onderwerpen die niet voor iedereen bestemd zijn, maar dan doe ik wel gewoon even de deur toe als ik niet gestoord / afgeleid wil worden.
Ik bedoelde eigenlijk dat anderen jouw achtergrondgeluid horen ;) dat de microfoon te gevoelig / slecht afgeregeld is dat die alles oppikt in de ruimte.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Thuiswerken geeft een dubbel gevoel, ik som ze op in min -en pluspunten:
  • - De grens tussen privé en werk is zeer vaag.
    - Weinig sociale contact met de collega's.
    - Minder beweging want ik moet alles via de tools zoeken, terwijl ik anders gewoon over en weer loop.
    - Meer verbruik (water, elektriciteit, verwarming,...)
    - Nog meer telefoontjes, die het werk tegenhouden/vertragen.
  • + Geen verkeer 's morgens
    + Ochtend verloopt rustiger en kan voor een stuk veel meer regelen (startuur, pauze, einduur).
    + Geen heen en weer geloop + een deur met pomp dat storend werkt (zit naast een gang op't werk).
    + Minder irritaties.
    + Veel minder kans op besmetting, want er zijn er wel wat geweest.
Voor men beweging te compenseren heb ik een crosstrainer gekocht, elk uur reserveer ik 5 minuten om te bewegen.
Als ik gedaan heb mee werken sta ik terug op de crosstrainer. Ik probeer dit op te bouwen tot een totaal van +/- 2 uur per dag.
Mijn kinesist geeft aan dat de crosstrainer een zeer goede beslissing is, het probleem in men nek en schouders zijn een pak verminderd.

Als de kinderen thuis zijn, gebruik ik men sony mx4 en doet de noise cancelling zijn werk. Echter als ik telefoon krijg van een klant begin ik steeds met de vermelding dat ik thuis werk. De ene klant kan er beter tegen de andere klant. Ik geef aan dat de jongste 3 jaar is en dat het kan gebeuren dat je ze hoort.

Het thuiswerken zorgt er ook voor dat ik mij regelmatig opgesloten voel. Ik heb nog nooit zoveel in men tuin gewerkt en elk excuus is goed om het pand te verlaten. Zelfs een wachtdienst kon niet op mijn systeem werken en dat wil al veel zeggen :lol:

Conclusie:
Ik zou het liefst terug naar kantoor gaan. Het thuiswerken zie ik liever als een privilege dan een verplichting.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

honda4life schreef:
mailracer schreef:Mijn werkdagen starten eerder en zijn ook vlugger afgehandeld. Waardoor ik vaak al vanaf 14 uur mijn goesting kan doen. vroeger was dat 16u30.
Helaas wordt er bij ons verwacht dat thuiswerk binnen vaste uren plaatsvindt.
Nu ja, in realiteit start ik toch ook vaak een uurtje vroeger met het idee een uur vroeger te stoppen... maar dat lukt meestal niet.
Ik heb dan ook geen kantoorjob en kan mijn verplaatsing en werk nu zo regelen dat ik productiever ben. Maar dan wil niet zeggen dat ik na 14 uur niet meer bereikbaar ben, maar een nieuwe taak zal ik er niet bijnemen tenzij die prioriteit heeft of grote impact heeft.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Thuiswerken voor mij.

Ik woon op kleiner dan 30m² dus ik eet leef werk en slaap in 1 ruimte.

- vervaging van werk en privé is hier enorm aanwezig
- niet meer in uren werken maar in prestaties zorgt dat ik doelen moet vragen aan de verantwoordelijke
- weinig sociaal contact zoals velen hier


+ de verplaatsing 3 keer per week van in totaal 4 uur per dag spaar ik nu uit
+ ik kan heel rustig en aangenaam mijn ontbijt eten
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Voor de crisis werkte ik al thuis maar dat was beperkt tot 1 dag/week. Nu is het 1 dag om de 2weken op kantoor, een hele verandering dus. Vroeger dacht ik dat 2 dagen/week voor mij een goede regeling zou zijn, nu heb ik er een andere mening over :)

Ik had al een apart bureau met aangepaste werktafel een 27" scherm IPS en netwerkaansluitingen in alle kamers. Dat bleek een geweldige keuze want ook mijn vriendin werkt thuis en kan in de logeerkamer ook bedraad werken. Geen enkel probleem qua connectie. Voor haar hebben we wel een bureau en stoel aangekocht, als 2e scherm gebruikt ze mijn oude scherm dat ik gelukkig nog niet weggedaan had.

Vergaderen kan zonder dat we elkaar horen/storen maar we hangen wel een "niet storen" hanger aan de klink bij vergaderingen zodat men niet plots de kamer induikt op een slechte moment :)

Mijn uren hou ik zoveel mogelijk als tijdens een gewone werkweek van vroeger. Ik sta wel later op want de 3u verplaatsing moet ik niet meer doen. Op 2 weken tijd bespaar ik dus 27 uur, daar kan je al iets mee doen :)

Ik begin aan mijn werk zoals vroeger op kantoor en stop iets later. Ik doe dus vrijwillig iets meer uren dan vroeger maar ik kan mijn tijd wel veel beter plannen.

Tijdens de middag ga ik lopen en nadien douchen. Ik voel me beter en gezonder met dit ritme dan voorheen.

Werk/privé scheiden is een zaak van discipline en dat kon voor de corona ook al problemen opleveren. Niet werken in je living is al een enorme vooruitgang maar ook wat regelmaat in uw uren brengen kan helpen.

Pauzes kan je ook inplannen met een simpele timer die om de zoveel tijd afgaat. Ik laat drank en eten beneden zodat ik naar beneden moet om te drinken en dus vanzelf beweeg. Tijdens de middag ga ik soms te voet naar de winkel om de beweging en om buiten te zijn, ik koop dan een broodje dat we op ons terras kunnen opeten, het nuttige aan het aangename koppelen dus.

In de weekends wandelen we nog meer en nu zijn we aan het opbouwen naar een weekend in de ardennen van 2 x 32km. Dat moet de basis leggen voor een wandelvakantie in de dolomieten.

Mentaal heb ik de situatie nu goed verwerkt en ik ben het zelfs gewoon geworden om niet meer op resto te gaan, iets wat we anders minstens 2 à 3 keer per week deden. Het grootste gemis zijn de ontmoetingen met vrienden en familie want we hebben ons perfect aan de maatregelen gehouden. Volgende week staan de tafeltjes al gereserveerd en gaan doen we al giet het pijpenstelen :)

Een van de manieren om bezig te blijven was het plannen van volgende vakanties. Zo ben je nuttig bezig en kijk je toch uit naar iets in de toekomst.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik werk al sinds februari 2020 80-100% van thuis uit. Ik mis de fysieke contacten wel, maar een regime van 3 a 4/5 van thuis werken zou voor mij wel mogen. Ik besef ook wel dat mijn thuis situatie zich daar enorm voor leent. Ik heb een apart bijgebouw van +/- 70m2 waarvan een 25m2 nu dienst doet als kantoor-/media ruimte. Mij vrouw en 2 dochters rouwen er ook niet om dat ik zoveel thuis ben.

Qua work/life balance was het altijd al niet zo goed (nadeel van zelfstandige te zijn zeker), maar door quasi elke dag van huis te werken, ook al is het in een apart bijgebouw, wordt daar veel minder over gemord :-)

Ik denk wel dat mijn vrouw en kinderen het veel moeilijker gaan hebben met terug te switchen dan ik.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Dizzy schreef:
Werk/privé scheiden is een zaak van discipline en dat kon voor de corona ook al problemen opleveren. Niet werken in je living is al een enorme vooruitgang
Niet werken in je living is juist 1 van de punten dat onvermijdbaar is bij mij. Ik kan in een studio niet ergens anders ,gaan zitten tenzij in men badkamer maar echt productief zal ik dat niet noemen :lol:
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

devilkin schreef:
honda4life schreef:
heist_175 schreef:In plaats van een "conference speaker" heb ik een draadloze headset.
HyperX Cloud Flight S -
Ik hoor graag wel wat achtergrondgeluiden, soms is een kleine vraag met als antwoord nee of ja voldoende voor een geheel ander resultaat te bekomen.
Headset is dan weer goed voor vertrouwelijke onderwerpen die niet voor iedereen bestemd zijn, maar dan doe ik wel gewoon even de deur toe als ik niet gestoord / afgeleid wil worden.
Ik bedoelde eigenlijk dat anderen jouw achtergrondgeluid horen ;) dat de microfoon te gevoelig / slecht afgeregeld is dat die alles oppikt in de ruimte.
Ik gebruik de bose nc700 Bluetooth maar merk dat bij gebruik van de ingebouwde microfoon meteen naar 8khz wordt geschakeld. Ook voor de weergave. Dat is dan telefoonkwaliteit. Een aparte micro is dus nodig. Hoe gaat dat bij dit model?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

boonpwnz schreef:
Dizzy schreef:
Werk/privé scheiden is een zaak van discipline en dat kon voor de corona ook al problemen opleveren. Niet werken in je living is al een enorme vooruitgang
Niet werken in je living is juist 1 van de punten dat onvermijdbaar is bij mij. Ik kan in een studio niet ergens anders ,gaan zitten tenzij in men badkamer maar echt productief zal ik dat niet noemen :lol:
Dat versta ik dat het niet voor iedereen mogelijk is om een aparte kamer voor thuiswerken te hebben. Een oplossing op termijn is gebruik maken van kantoren in de buurt voor telewerk?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Dat kan mogelijks wel inderdaad. Moet dat eens navragen.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Dizzy schreef:
boonpwnz schreef:
Dizzy schreef:
Werk/privé scheiden is een zaak van discipline en dat kon voor de corona ook al problemen opleveren. Niet werken in je living is al een enorme vooruitgang
Niet werken in je living is juist 1 van de punten dat onvermijdbaar is bij mij. Ik kan in een studio niet ergens anders ,gaan zitten tenzij in men badkamer maar echt productief zal ik dat niet noemen :lol:
Dat versta ik dat het niet voor iedereen mogelijk is om een aparte kamer voor thuiswerken te hebben. Een oplossing op termijn is gebruik maken van kantoren in de buurt voor telewerk?
Satellietkantoren zijn bij ons te duur bevonden om rendabel te zijn, er is wel een onkostenvergoeding die volgens mij nuttiger besteed kan worden aan hardware / elektriciteit / verwarming / ...
Als je tevreden bent met een simpele monitor van 90 euro die wel wet last heeft van bleeding etc. vind ik dat een mooie zaak en moet je er zeker niet aan bijleggen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Bij mij is het gewoon lastig omdat wat ik gekozen heb om te leven niet de bedoeling was om te werken. Budget is ook geen enkel probleem het is plaats. Nuja ik werk al sinds maart 2020 zo thuis dus op zich is het wel te overbruggen maar weet niet op lange termijn.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Ik kan eigenlijk altijd al fulltime thuis werken maar ging zeer vaak naar kantoor wegens de morele verplichting die ik voelde. Ik zie er bijzonder hard tegen op om vaker terug te gaan. Het draagt voor mij persoonlijk niets toe. Zo 2-3x per maand zal al wel wel zijn..

M'n vriendin heeft dezelfde mening, die gaat denk ik instorten als ze haar vragen om vaak terug op kantoor te zijn (ze heeft ook een job waarbij ze eigenlijk totaal niet moet overleggen met collega's). Ze is absurd veel gelukkiger nu. Ze reed heel vaak letterlijk 30-45min one way naar naar kantoor om daar een hele dag op de computer te tokkelen met een koptelefoon op en dan terug te rijden.

We hebben wel de luxe om een echt apart volledig uitgerust kantoor te hebben thuis. Ik heb zelf niet zo problemen met "af te sluiten". Ik heb ook wel de positie om te kunnen werken wanneer ik wil en (zo goed als) niemand die op m'n vingers zit te zien. Dat zal wel veel schelen. Maar het komt vaak voor dat ik dan in de avond werk, maar overdag doe ik gewoon een paar andere zaken.

Ik denk er wel serieus aan om vanaf nu vaker 2 weken naar het buitenland te gaan "op reis" en vanaf daar te werken. Change of scenery kan wonderen doen, ook al werk je gewoon.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik kan me totaal identificeren in deze situatie, behalve dan dat mijn vrouw niet werkt ;-) Maar ook bij ons is het besef gekomen dat we gerust eens wat vaker op reis kunnen gaan zonder dat ik ‘verlof’ moet nemen. Ook de kinderen meenemen naar een park en van daaruit werken, bvb op een terrasje, is een optie. Dat deed ik al wel eens ‘af en toe’ vroeger, maar zal veel meer gebeuren vanaf nu.

1 a 2x per maand naar kantoor en Max. 1d/week een klanten bezoek zal vermoedelijk mijn regime worden.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Voor mij gaat het waarschijnlijk weer volledig naar kantoor. Dit is op lange termijn geen goede optie voor me.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Wij deden al 2d/week thuiswerken, ik hoop dat dit zal opgetrokken worden. 1 dag per week kantoor is meer dan voldoende.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik ervaar het als ontspannender dan ervoor.
Ik heb wel het geluk om een aparte bureauruimte te hebben en om af en toe een on site te mogen gaan, die bezoekjes zijn wel efficienter omdat we meer van thuis bekijken en al met een actieplan naar ginder trekken.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@achtergrondgeluid HyperX
Kan ik niets van zeggen: ondanks dat de kinderen soms in mijn bureau met de Lego komen spelen, weten ze dat ze muisstil moeten zijn (mijn concentratie/aandacht & beleefdheid naar collega's toe).

Ik hoor nog wel achtergrondgeluid door de over-ear kussens, maar ik zit ver van de rest van het gezin(sleven), dus ik hoor ook zonder koptelefoon nauwelijks wat er zich afspeelt in de "echte" wereld.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Ik heb ook wel moeite met de overgang werk/prive (en omgekeerd). Vroeger kon ik me rustig voorbereiden op het werk in de rit naar het werk, en een beetje zelfreflectie doen op de terugweg. Nu is het opstaan, en meteen achter de laptop gaan zitten. Wel neem ik nu steevast 1u pauze in de middag om 5 km te gaan wandelen.

Terwijl ik voorheen veel fysieke meetings had, zit ik nu 8u/dag achter een scherm. 's Avonds heb ik ook geen zin meer om nog iets te doen op de PC, na het werk gaat gewoon alles uit nu. Het contact met collega's mis ik enorm, net zoals het sporten in teamverband.

Ondertussen werk ik al 15 maanden vanuit thuis, ben in die periode 2 keer op kantoor geweest. Vroeger was occasioneel thuiswerken mogelijk (R&D afdeling), na COVID gaan we allemaal 2 dagen/week thuis werken.
covid.png
Wel positief is dat de onkostenvergoeding voor mijn vervoer doorbetaald blijft (wel bruto ipv gedeeltelijk netto nu), terwijl ik afgelopen jaar amper 7000 km gereden heb (waarvan 3000 op vakantie). De jaren ervoor was dat altijd 28k km.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Werkplek is zelfde, gewoon in living maar wel 'dedicated'. Voor Corona was het ook al 1 dag per week thuis werken.
Hier lopen ook wel geen kinderen rond en kans dat dat komt is praktisch onbestaande, enkel paar oude versleten honden.
De switch thuis/werk is moeilijker, tijdens werkuren is het gewoon radio terwijl voor de rest normaal de eigen collectie.

Hou me nu beter aan uren maar oude gewoonte van middagpauzes overslaan is wel terug.
Psychos iets meer dan 6 jaar bezig geweest aan 'sociale integratie' en vrees dat ik daar 20+ jaar terug in de tijd ben gegaan.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Voor Corona was hier de regel 60% op kantoor.
Een beetje zelf in te vullen, maar dus 1-2 dagen per week van thuis uit werken.
Nu full-time al thuis vanaf maart vorig jaar reeds.
Work-life-balans is niet 100% wat het zou moeten zijn.
Maar dat heeft ook veel te maken met dat je enkel kan wandelen, fietsen, ...
En zelf zijn we enorm voorzichtig en vermijden we drukte.
Verklaard ook waarom dat wij hier nog geen enkele Corona-test hebben moeten laten doen.

Het fijne is wel het 's middags samen met de vrouw eten en het 's avonds altijd met het gezin.
Dus de verplaatsingen die wegvallen is ideaal.
Ook al is het maar van het Noorden van den Limburg naar Hasselt, het is toch nog altijd meer dan een 1 uur per dag.

Werken kan ik gelukkig in mijn eigen bureau en de vrouw hier (thuisverpleging), heeft maar 1-2x per week een online meeting.
Die kan ze dan doen in de living of in de speelkamer.

Voor mij mag het zeker terug 2 dagen per week kantoor zijn.
Vooral voor de sociale contacten, het gelul aan de koffeautomaat, meetings die ik toch liever live heb, ...

Echter, hier zitten we ook in een Amerikaanse bedrijf en de voorwaarden voor de cijfers zijn 1/4 van datgene dat de overheden in de landen opleggen.
En die situatie moet 4 weken aanhouden, dus geen jojo-toestanden.
Dus voor september zal het hier geen kantoor worden vrezen we.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Op zich heb ik geen probleem met thuiswerken, al merk ik wel dat ik makkelijker focus verlies. Langs de andere kant kan ik dan weer wel langer gefocust blijven als ik intensief met iets (boeiend) bezig ben... dat compenseert.
Door verbouwingen staan er nu twee bureautjes in onze slaapkamer waar mijn vrouw en ik samen in werken, ook dat valt nog te doen (ik bel niet zoveel, zij wel).
Kinderen (kleuters) in huis in combinatie met thuiswerk is een pijnpunt, hier zijn ze sowieso elke woensdag namiddag thuis bv., dan is werken moeilijk. Einde schooldag = einde werkdag dus.
Verder mis ik net zoals velen de collega's en smalltalk wel. Niet meer even gezellig iets gaan eten over de middag en lollen over de actualiteit of andere zaken is toch een gemis.
Ook de korte rit naar en van het werk diende eigenlijk als soort van overgang die rust bracht. Die mis ik nu niet perse, maar deze toestand doet me wel inzien dat ook die een positieve waarde had.

Wat betreft materiaal, zelf ben ik erg tevreden van mijn 3440x1440 widescreen monitor en kan ik mijn Evoluent ergonomische muis niet meer missen. Ik werk nu ook bijna continu met muziek aan op een Bose QuietComfort 35 II NC hoofdtelefoon (die ik dan snel moet wisselen voor usb-aangesloten headset met mic bij calls, omdat NC hoofdtelefoon niet echt deftig klinkt tijdens gesprekken).
Eerst had ik een goedkope HDMI2USB convertor gekocht op Amazon waar ik mijn GH5 op aansloot als webcam, wat een subliem resultaat gaf, maar door plaatsgebrek heb ik nu een oude webcam aangesloten, die doet het ook, al is het veel minder.
De redundante internetverbinding met de overbuur is ook al nuttig gebleken trouwens :)

Waar ik me wel aan stoor zijn meetings rond de middag en vooral die ervoor die uitlopen of gewoon over/in de middag gepland worden. Mijn vrouw en ik eten warm 's middags en dan is het best irritant dat meetings uitlopen of er weinig of geen tijd samen beschikbaar is om te eten. Hier mondig over zijn heeft weinig effect helaas.

Ik denk wel dat men bij ons zo snel mogelijk ons terug aan onze bureaus zal willen krijgen, al dan niet met een tussenperiode waarbij er bv. elke dag maar één iemand per team aanwezig moet zijn. Ironisch genoeg zijn we net verhuisd en gaan we van een balzaal per twee personen naar een nieuw gebouw met eilandjes per 6 en weinig scheiding... niet echt een verbetering met oog op Corona :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”