Telenet Digicorder opnames "digitaliseren"

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Een vraag die ik net gekregen heb:
Kennis moet zijn digicorder gaan omruilen, maar heeft wel een aantal opnames staan die hij niet kwijt wilt.
Hoe kan hij deze bewaren?

Ik dacht in huidige tijden aan een HDMI capture richting PC.
Hardware genoeg te vinden met de nieuwste hype van game streaming, dus dat lijkt mij het probleem niet.
Enig probleem dat ik zie, is HDCP lijkt mij.

Iemand een idee?

Om het extra moeilijk te maken: de deadline is eind deze week al, dus veel webwinkels vallen al af.

Dit lijkt mij trouwens niet illegaal: de kijker had het recht om op te nemen, en je hebt het recht om een opname te veranderen van medium normaal gezien, aangezien het oorspronkelijk medium komt te vervallen.
Een beetje zoals VHS naar DVD dus zo'n 20 jaar geleden.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Ik denk dat sommige HDMI splitters "vergeten" de HDCP door te geven.
Maar je gaat er daarmee niet geraken, want met dat digitaliseren ga je iets meer dan 1 uur bezig zijn voor een opname van 1 uur.
Als het er echt veel zijn ga je er dus nooit geraken.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ik heb zo'n HDMI capture device waar op de doos staat dat je HDCP niet mag omzeilen door een HDMI splitter te gebruiken. Natuurlijk niet, ik zou niet durven :)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Hoewel het niet illegaal is om een kopie van een eigen opname bij te houden, zou het kunnen illegaal zijn om daarvoor DRM systemen te bypassen (in de US is dit notoir een neveneffect van de DMCA).
Uw recht op thuiskopie is geen afdwingbaar recht, dus het kan niet als excuus ingeroepen worden.

Dat gezegd, I could not care less :-)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

ITnetadmin schreef:Hoewel het niet illegaal is om een kopie van een eigen opname bij te houden, zou het kunnen illegaal zijn om daarvoor DRM systemen te bypassen (in de US is dit notoir een neveneffect van de DMCA).
Uw recht op thuiskopie is geen afdwingbaar recht, dus het kan niet als excuus ingeroepen worden.

Dat gezegd, I could not care less :-)
Of het nu legaal is of niet, het lijkt mij hoogst omslachtig.
Bij de digitalisering ga je ook onmiddelijk moeten beslissen of je eventuele ondertiteling via teletekst of DVB (grafische ondertiteling) aan of uit wilt, en als het een kanaal is met meerdere geluidssporen zul je moeten kiezen wat je wilt (bijv. Arte : Frans / Duits).
En hopen dat er niet ergens een kadertje in beeld komt of je hebt dat ook mee.
Ik zou het niet zien zitten om daaraan te beginnen, veel teveel werk.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Hangt er vanaf welke opname het is he. Ik heb al een paar keer programma's waar iemand zelf in voorkwam moeten digitaliseren. Een vriendin heeft jaren geleden bv meegedaan aan "Komen eten", en denk maar niet dat je na afloop een DVDtje met de uitzendingen van die week kreeg he...
Flippi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 64 keer

Hier staan enkele modellen HDCP-strippers die hun werk doen zoals het hoort: https://www.tweaking4all.com/home-theat ... dmi-signal maar dan heb je inderdaad nog een capture-device nodig.
Zit er nog een scart-out op die digicorder? Ik denk daarbij aan opnames door een VHS- of DVD-recorder. Opnames op VHS kun je echter nog moeilijk digitaliseren noemen...

OK als het is om één of enkele programma's te bewaren, maar om úren opnames over te zetten op korte tijd... veel succes.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

SpecialK schreef:Hangt er vanaf welke opname het is he. Ik heb al een paar keer programma's waar iemand zelf in voorkwam moeten digitaliseren. Een vriendin heeft jaren geleden bv meegedaan aan "Komen eten", en denk maar niet dat je na afloop een DVDtje met de uitzendingen van die week kreeg he...
Ja, in dat geval kan ik begrijpen dat mensen dat willen bewaren, en zie je wat potdichte apparatuur voor nadelen geeft voor de gebruiker.
Als het probleem gewoon is dat je nog x aantal opnames moet bekijken, dan zou je best de 2 toestellen naast elkaar zetten, en enkel met de nieuwe opnemen, tot van de oude alles volledig bekeken is.
Maar bij overschakelen van digicorder naar TV box kunnen de 2 niet naast elkaar bestaan, had ik begrepen.

Als het een opname betreft van dat je meegedaan hebt met een TV show, zijn er misschien andere mogelijkheden.
Zijn die afleveringen nog op te vragen via VRTNu of VTM Go?
Of is er dan misschien iemand die die afleveringen nog heeft staan en via TV Vlaanderen kijkt of zo, op een Linux ontvanger?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Als je dat moet beginnen rippen van een streamingdienst of rondhoren of iemand die opname nog heeft is het zelf digitaliseren volgens mij even makkelijk. Zoveel honderden uren zal het nu ook wel niet zijn zeker :)
Ik heb het toch al een paar keer gedaan en dat werkte prima.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Te laat voor de TS maar voor de anderen:

https://www.amazon.de/-/nl/dp/B00KBXKJ2A/

Een HDMI Modulator naar DVB-T
En dan met een USB stick met die een DVB-T tuner heeft opnemen op je computer.

Al gebruik ik dat hier anders.
Ik heb 2 Apple TV's en had een Orange TV decoder. Dus ik heb 3 van die toestelletjes. Die zijn met coax doorgelust naar het volgende toestel, en gaan zo naar een centraal punt in huis waar alle COAX van vertrekt.

Van de beamer in de kelder, de kinderkamers, de poolhouse, en uiteraard tot in de living. Elke TV met DVB-T ontvanger kan mijn eigen 3 "kanalen" zien.

Opnemen kan dan ook hier mee (als je het niet via een tuner op je computer wil doen):
https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B018JZR6EK
Hier hang je gewoon een harde schijf aan, maar ik gebruik die om beeld te sturen naar een beamer en een ouder computerscherm dat dienst doet als TV buiten.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

SpecialK schreef:Als je dat moet beginnen rippen van een streamingdienst of rondhoren of iemand die opname nog heeft is het zelf digitaliseren volgens mij even makkelijk. Zoveel honderden uren zal het nu ook wel niet zijn zeker :)
Dat kunnen wij toch niet weten?
Voor hetzelfde geld staat die harddisk vol.
SpecialK schreef:Ik heb het toch al een paar keer gedaan en dat werkte prima.
Wel ja, als je alle beperkingen erbij neemt (1 geluiddspoor, wat kwaliteitsverlies, geen TT of DVB ondertitels, even lang om op te nemen als om heel de opname af te spelen, etc.)
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Om dit topic, waar er al een aantal interessante zaken naar boven gekomen zijn, te updaten:
De oplossing die gebruikt zal worden (en nog binnen de deadline): een HDMI naar 3GHD-SDI convertor, en daarna een SDI capture naar PC.
Geen impact op de kwaliteit normaal gezien hiermee.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

blaatpraat schreef:Om dit topic, waar er al een aantal interessante zaken naar boven gekomen zijn, te updaten:
De oplossing die gebruikt zal worden (en nog binnen de deadline): een HDMI naar 3GHD-SDI convertor, en daarna een SDI capture naar PC.
Geen impact op de kwaliteit normaal gezien hiermee.
En gaat het nu om veel opnames, of zijn het er maar een paar?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Ik heb geen idee, was dan ook niet voor mijzelf. :-)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

blaatpraat schreef:Ik heb geen idee, was dan ook niet voor mijzelf. :-)
Dat was nochtans een super belangrijk detail.
Je zei dat de deadline eind deze week was.
Al dat materiaal kopen, als je bijv. 90 uur opnames hebt te digitaliseren, ga je er nooit geraken, want het zal iets meer dan 90 uur duren om alles over te zetten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Deadline om het materiaal in huis te hebben, was eind deze week, werd me gemeld.

Navraag leert mij dat er ongeveer 30 uur moet overgezet worden, en mijn kennis gerekend had op dit weekend enkel maar daarmee bezig zijn.
Digicorder moet maandag terug binnen in een Telenet shop blijkbaar.
Flippi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 64 keer

Dat wordt doorwerken.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Flippi schreef:Dat wordt doorwerken.
Maandag verlof nemen en digicorder 's avonds binnenbrengen is misschien een optie voor die m/v?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”