uitgang luidsprekers naar pc

Plaats reactie
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Ik ben in het bezit van een hele oude bandrecorder met een aantal banden die zouden moeten gedigitaliseerd worden.

De bandrecorder moet van begin de jaren '70 zijn en heeft enkel een luidsprekeruitgang met een 2 pins din aansluiting. Geen idee wat het vermogen ervan is.

https://www.specialvintage.nl/a-5637032 ... escription

Google leerde me alvast dat het rechtstreeks verbinden van zo'n luidsprekeruitgang met een line-in van een pc of tuner geen optie is.

Is het voldoende dat ik het uitgangssignaal van de bandrecorder door zo'n bakje laat lopen: een Hi naar Low level adapter, Speaker naar RCA converter, zoals te vinden op Amazon?

Link:

Eens het signaal naar RCA geconverteerd is, kan ik het wel laten verlopen naar een 3.5 mm jack om via de line-in in mijn pc binnen te trekken vermoed ik.

Merci voor een advies!
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Vermogen is 2,5W volgens radiomuseum. Met zo'n adaptertje zou het moeten werken. Ik zie boven de volumeknop precies ook nog een (DIN?) connector; mogelijk kan je daar rechtstreeks signaal op lijnniveau uithalen; dan vermijd je de vervorming van de eindversterker. Al zal dat vermoedelijk bij dit toestel wel niet meer veel verschil maken :)
edwin.d
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 14 sep 2012, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 8 keer

Die 2.5 watt gaat bij een lage belasting zijn van bv 8 ohm.
Hang je de uitgang rechtstreeks aan de line in van je pc gaat het vermogen naar beneden.
Als je het volume dan niet te hoog zet gaat dit wel moeten lukken zonder omvormer ertussen.

Mvg
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

SpecialK schreef:Ik zie boven de volumeknop precies ook nog een (DIN?) connector; mogelijk kan je daar rechtstreeks signaal op lijnniveau uithalen; dan vermijd je de vervorming van de eindversterker.
Waarschijnlijk is dat inderdaad een DIN connector, waarop je bijvoorbeeld een microfoon kon aansluiten.

Bij vroegere bandopnemers was dat meestal een 5-polige DIN met een gecombineerde line-in en line-out (of RECORD en PLAYBACK).

Gezien dit een mono bandopnemers is, zou het ook een 3-polige connector kunnen zijn (of een 5-polige, waarvan er maar 3 aangesloten zijn).

De adapterkabel die je dan nodig hebt is een 5-polige DIN naar RCA (heeft 4 RCA stekkers, waarvan je één moet gebruiken, waarop de mono line-out zit), zoiets:

https://www.onlinekabelshop.nl/adapter- ... 0-20-meter
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Dit zit er bij als accessoires:



De microfoon past inderdaad in die aansluiting (3 pins) bovenaan.

Van de andere kabel (die dezelfde 3 pin connector heeft) dacht ik dat het een ingangskabel was om bvb een externe bron aan te sluiten om op te nemen. Maar het zou dus ook kunnen een uitgang zijn?

Zou die aansluiting bovenaan dan voldoende intelligentie bevatten om zowel als in- als uitgang te dienen?

Wat is dan het voordeel van die uitgang tgo de uitgang aan de zijkant (2 pins din)?
edit: ik vermoed zoals SpecialK al zei: rechtstreeks op 'lijnniveau' ipv volumegeregeld?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Elke versterker veroorzaakt vervorming en ruis; bij die heel lichte versterkertjes kon dat soms wel behoorlijk wat zijn. Door af te takken na de eindversterker en dan het signaalniveau terug te reduceren, blijf je met die extra vervorming en ruis zitten. Als je voor de eindversterker aftakt (dus op lijnniveau) vermijd je die.
Als de connector drie pinnen heeft én die zowel als microfooningang als als lijningang gebruikt kan worden, is het wel onwaarschijnlijk dat hier ook een lijnuitgang in zit. Dus dan kan je niet anders dan na de eindversterker aftakken.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Gezien de ouderdom van het toestel ga ik er maar van uit dat het via de 2 pins din luidsprekeruitgang zal moeten gebeuren in combinatie met zo'n tussenstukje uit mijn eerste post. Ik ga dat eens bestellen.

Hoge geluidskwaliteit valt niet te verwachten: is geen toptoestel en de banden zijn ook niet nieuw natuurlijk. Toch verbaast het me dat de kwaliteit nog zo goed is. Ondertussen gedateerd op 1970-1972 dus dat is toch +/- 50 jaar geleden. Banden zijn wel amper afgspeeld en hebben al die tijd in een droge donkere kast gelegen.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Ik hoor eens in mijn kennissenkring. Ben er zeker van dat er nog enkele professionele bandrecorders ergens stof staan te happen. I keep you posted.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

sdecoster schreef: Van de andere kabel (die dezelfde 3 pin connector heeft) dacht ik dat het een ingangskabel was om bvb een externe bron aan te sluiten om op te nemen. Maar het zou dus ook kunnen een uitgang zijn?
Zou die aansluiting bovenaan dan voldoende intelligentie bevatten om zowel als in- als uitgang te dienen?
Dat zou inderdaad een gecombineerde in/uitgang zijn
Daar is geen intelligentie voor nodig:
  • - de ingang zit tussen pin 1 en 2 (common).
    - de uitgang zit tussen pin 2 (common) en 3.
De onderste kabel (met de 2 bananenstekkers) zou wel eens een kabel kunnen zijn die de vroegere eigenaar:
  • a) ofwel gebruikte om op te nemen van een externe bron?
    b) ofwel om aan te sluiten op een externe versterker?
... afhankelijk of hij pin 1 of 3 gebruikt heeft in de 3-polige DIN stekker.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
franjo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 20 jun 2006, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 11 keer

0069762_DIN5.jpg.jpeg
0069762_DIN5.jpg.jpeg (8.17 KiB) 1000 keer bekeken
voor een 3 pin mono din is pin 1 in, pin 3 uit en pin 2 aarde.

ps had de post van philipe niet gezien :roll:
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

hmm, subiet eens een luidsprekertje aansluiten en testen.
Of, ik kan ook die 3 pins-connector met rode en witte stekker erop doormeten toch? Als ik pin 1-2 contact heb, dan is het een line-in kabel? Als ik pin 2-3 contact heb is het een line-out kabel?

edit: me baserend op Franjo zijn 5-pins schema voor pin 1-2-3 kan ik bevestigen dat het wel degelijk een line-out kabel zou moeten zijn (contact tussen pin 2-3, niets tussen pin 1-2).

Dus dat signaal zou ik zonder tussenstukje kunnen binnentrekken op een versterker of in mijn pc? Morgen eens kabeltje maken hiervoor...

Vermits het over een mono signaal gaat, mag ik dan de pin 3 connecteren met zowel de rode als zwarte RCA stekker (en pin 2 dan de massa voor beiden).

Merci alvast voor de hulp.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

zoek iemand met een deftige bandrecorder en een echte line out

nu gaat de kwaliteit omlaag door een versterker ertussen

of smijt de bandrecorder open en probeer uit te vissen welk signaal er naar de interne versterker gaat, zodat je ervoor kan aftappen ipv erna
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Inderdaad ub4b maar het gaat hier niet over opnames met historische betekenis hoor. Enkel wat kinderliedjes, een stuk opera en een stuk eucharistieviering (tot nu toe) op een band of 4.

Bedoeling is het bij gelegenheid eens te kunnen laten horen op een familiefeest of zo en het zo te kunnen bewaren voor het nageslacht.

Kwaliteit van de muziek is vgl met middengolfradio maar goed genoeg om shazam er toch een stuk Verdi te laten in ontwaren.

Heb mezelf trouwens ook al teruggehoord in 1978 :banana:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

sdecoster schreef:Dus dat signaal zou ik zonder tussenstukje kunnen binnentrekken op een versterker of in mijn pc? Morgen eens kabeltje maken hiervoor...
Vermits het over een mono signaal gaat, mag ik dan de pin 3 connecteren met zowel de rode als zwarte RCA stekker (en pin 2 dan de massa voor beiden).
2 * Ja.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Nog op zoek naar een oplossing ?
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Even een update: ondertussen koppeling met laptop kunnen maken via de 3 pins stekker.
Merci voor de hulp in elk geval maar ik kan verder!

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”